Alkoholi ja treenaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No ei niistä alkoholijuomista yhden ensimmäistäkään käytetä maun vuoksi ja se on universaali totuus)
Hä?
Itse tykkään ja juon mm.viskeistä laphroaig10 maun takia ja jos alan päihtyä ja saan päähän alkaa ryyppäämään niin lapikas menee kaappiin,turhan kallis pohjien vetoon ku 52€ pullo ja se on fiilistelyn ja maun takia ostettu.
Ei todellakaan ryyppäsen takia.
Saman kännin saa sillä 20€ vodkalla samanlailla ja sitä maustetaan sitten millä sattuu.

Hä?
Itse tykkään ja juon mm.viskeistä laphroaig10 maun takia ja jos alan päihtyä ja saan päähän alkaa ryyppäämään niin lapikas menee kaappiin,turhan kallis pohjien vetoon ku 52€ pullo ja se on fiilistelyn ja maun takia ostettu.
Ei todellakaan ryyppäsen takia.
Saman kännin saa sillä 20€ vodkalla samanlailla ja sitä maustetaan sitten millä sattuu.
Varmasti jos olisit ensimmäisen kerran ikinä maistanut alkoholia tuota viskiä juoden et olisi pitänyt siitä.

Pakko kyseenalastaa myös tää. En oo IKINÄ tajunnu, ku ihmiset väittää juovansa jtn viinaa, bisseä, tai edes viiniä maun vuoks. Ei vaan pysty samaistuun ollenkaan, ja tulee mieleen, et noista ''nauttiminen'' on enemmän opittu tapa, ku aito kulinaarinen makuelämys.
.

Kyl se niin on et alkoholi on myrkky ihmiselle luontaisesti. Ei se hyvältä maistu. Genetiikkaa kun opiskelin niin pöydät pyyhittiin etanolilla, DNA, RNA, kaikki hajoo paskaks, ei mikään normi pesuaine siihen pysty, life ei todellakaan find a way kun viinalla sen pyyhkii pois. :-)
Hauska juttu oli muuten kun yhdessä väriaineista kertovassa ohjelmassa ne vei Lontoon viiniklubilaisille viinin maisteltavaks. Ihan vaan että antakaa arvioita mausta. Se oli valkoviini minkä ne oli värjänny ihan punaviinin näköseksi. Kukaan fiineistä viiniklubilaisista ei tajunnu mitään ja asiantuntevia arvioita tuli punaviinin ominaisuuksista, mutta se olikin valkoviini. :-)
Et tosiaankin sellasia tapajuttuja ja sit tietenkin se alkoholi kihahtaa päähän, kyllähän yksin viski vaikuttaa, jos ei liian usein maistele. Se lienee se toinen syy maistella.
Se on just niin et jos ei ole koskaan alkoholia juonut, niin ei se ekalla kerralla hyvältä maistu, ainakaan jos on vähääkään tymäkämpää. Itsesuojeluvaisto menee päälle.
En mitenkään muuten halua jeesustella asiasta kun en lasiin sylje, mut mielestäni näin se vaan on.

Blaa blaa blaa..
Voihan sitä kyseenalaistaa vaikka mitä, mut tässä tapauksessa se on aika turhaa koska puhutaan ihmisten henkilökohtaisista mieltymyksistä :LOL: Ja tuohon opittu tapa lauseeseen, niin tuo pätee ihan jokaiseen asiaan mitä suuhusi tunget ja miltä se maistuu. Aivot käsittelee sen tiedon mikä kielestä tulee. Olikohan se Yle areenalla Aivot niminen dokkarisarja missä tästä puhuttiin yhdessä jaksossa. Kannattaa katsoa.

Viihdyttävä tekeminen itsessään on eräänlaista eskapismia siinä missä päihteetkin. Sivuvaikutukset tosin on aika erityyppisiä. Kaikki vapaa-ajan touhotus mieliruokien syömisestä volttien tekemiseen liittyy lopulta oman palkitsemirsjärjestelmän ruokkimiseen, et en lähtis tuomisemaan mitään "konseptia" tolla perusteella.

Alkoholin kohtuukäyttäjät muuten elää keskimäärin pidempään ku absolutistit ;)

No ei niistä alkoholijuomista yhden ensimmäistäkään käytetä maun vuoksi ja se on universaali totuus.

Kaikkea voi itselleen uskotella, mutta kyllä ne kaikki perustuu siihen, että on totuttanut itsensä alkoholin vaikutukselle ja siinä saa sitten alkoholia koteloon, kun "makuja maistelee".

En ole mikään absolutisti, mutta täytyy edes totuuden syrjässä pysytellä kiinni. :-)
Kyllä itselle herahtaa vesi kielelle kunnon viskin hajusta, sama kun haistelisi jotain ruokaa.

Bla bla bla
Tässä on vähän semmonen aihe mistä on ihan turha vängätä vastaan, kun kaikki ihmiset aistii maut vähän eri tavalla. Mun mielestä hyvä viski maistuu hyvältä. Tota ei voi mitenkään kyseenalaistaa koska se vaan on näin. Mun aivot vaan käsittelee sen tiedon eri tavalla, kuin sun. Joku mikä sun mielestä maistuu hyvältä voi taas maistua mun mielestä ihan paskalta :LOL:

Jos haluan välttämättä vetää kännit pelkästään, niin sit juon jotain muuta koska sit sillä maulla ei oo niin väliä.

No ei niistä alkoholijuomista yhden ensimmäistäkään käytetä maun vuoksi ja se on universaali totuus.

Kaikkea voi itselleen uskotella, mutta kyllä ne kaikki perustuu siihen, että on totuttanut itsensä alkoholin vaikutukselle ja siinä saa sitten alkoholia koteloon, kun "makuja maistelee".

En ole mikään absolutisti, mutta täytyy edes totuuden syrjässä pysytellä kiinni. :-)

Viini on ehdottomasti parhaan makuinen ruokajuoma, minkä tiedän, eikä olutkaan huono ole. Noiden lisäksi jää lähinnä vesi, tee ja maito jäljelle, joista ensimmäiset ovat vähän pliisuja ja viimeinen laimentaa kaikki maut. Loput juomat ovat lähinä sokeriliemia tai kemikaalikokteileja. Itselleni sopisi todela hienosti, kun löytyisi viiniä maultaan vastaava vähäsokerinen alkoholiton juoma, mutta sellaista en ole löytänyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En mä tossa väittänykkää, et mun snobahtava makuaisti olis jotenki parempi.
Sun makuaistihan on kaikkea muuta kuin snobahtava ellet suostu muuta litkimään kuin niitä homovissyjä, etkä ymmärrä hyvästä oluesta tai viskistä yhtään mitään ja juot vain vaikutusten takia. Ihan oikeasti, alkoholijuoma voi olla hyvää ja sitä voi juoda pelkästään maun takia. Sillä ei ole merkitystä onko se opittua vai ei. Ei kukaan salmiakistakaan tykkää ellei siihen ole tottunut, mutta silti se on helvetin hyvää.

Mut jos käsitys on tyypillä luokkaa oluista Pirkka lager, viskeistä joku 20e kurapullo ja joku perus kyykkyviini niin en yhtään ihmettele jos ei maistu. Sit juodaan jotain red bullia tai colaa ennemmin ja kehutaan niiden makua hyviksi :LOL:

Viini on ehdottomasti parhaan makuinen ruokajuoma, minkä tiedän, eikä olutkaan huono ole. Noiden lisäksi jää lähinnä vesi, tee ja maito jäljelle, joista ensimmäiset ovat vähän pliisuja ja viimeinen laimentaa kaikki maut. Loput juomat ovat lähinä sokeriliemia tai kemikaalikokteileja. Itselleni sopisi todela hienosti, kun löytyisi viiniä maultaan vastaava vähäsokerinen alkoholiton juoma, mutta sellaista en ole löytänyt.

Itse en juurikaan juo syömisen aikana, että mulle tuo ruokajuoman käsite ei silleen ole niin relevantti, jos puhutaan "normaalista syömisestä" eli että se ei ole mikään suurempi sosiaalinen tapahtuma. Kotona juoma on yleensä vesi tai sokeriton limu. Jos ravintolaan menen niin se on vesi, vichycesi, pepsimax, olut tai viini, riippuen mikä pössis.
Mitä makujen peittämiseen tulee, niin kyllä mun mielestä viini (=sen alkoholi) peittää muita makuja paljon enemmän kuin maidon maku. Mutta tietty ei se maito kaikkkeen sovi, varsinkaan joka kerta. Itse en oikein maitoa juo ruoan kanssa vaikka muuten jonkun verran menee.
Itse puristan useamman kerran viikossa appelsineista mehua, se on todella paljon paremman makuista ja vähäsokerisempaa kuin kaupan litkut.
Varmaan rypäleistäkin voisi jotain paremman makuista ja vähäsokerisempaa tehdä kuin mehut mitä on kaupassa tarjolla. Sehän se lähin ja oikea alkoholiton vaihtoehto olisi viinille. En sitten tiedä onko jotain viinejä mitkä on muklattu alkoholittomiksi.
Mut kyllä nää kaikki mielestäni jollain tapaa alkoholikulttuuriin ja alkoholin aiempiin käyttökokemuksiin liittyy ja alkoholi on se driving force mikä niitä viinejä, viskejä tai viinejä saa ostamaan. Asiasta voimme toki olla sopuisasti eri mieltäkin. :-)

Makuasioista on aika turha kiistellä tai esittää mitään teorioita, niin siks toi on vähän turhaa lässytystä ja vänkäämistä :LOL: Kato jos löydät jostain sen Yle areenassa olleen Aivot dokumenttisarjan jakson missä käsitellään todellisuutta, niin se avaa tätä hiukan.

En itse tykännyt viskistä heti vaan kyllä se oli aika väkisin lipittämistä ensimmäiset kerrat. Sillon tällöin kun otti jotain kevyttä irkkuviskiä jäillä lasillisen pubissa ollessa niin makuaisit alkoi tottumaan ja nykyään niistä jopa nauttii, myös vahvemman makuisista

Ihmeellistä keskustelua taas, jos joku väittää että se single malt pullo kaivetaan kännäyksen eikä maun nauttimisen takia niin metsään menee :D Eihän sitä jaksa/tee mieli juoda niin paljoa

Viimeksi muokattu:
Käsitelläänkö siinä myös tota, mitä just Powerhousulle kirjotin?
Jos en ihan väärin muista, niin siinä oli puhetta että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kuitenkin makuaisti, niinkuin kaikki aistit on meille sitä miten meidän jokaisen aivot tulkitsee. "Söin jädeä ekan kerran, ja pidin siit välittömästi. Tai pekonia. Tai limua. Tai karkkia. Tai sipsiä. Tai mehevä pihvi. Kirsikkatomaatit." Tämä pätee suhun, etkä sä voi muiden puolesta sanoa onko noi hyviä. Kaikki ei noista tykkään ikinä ja jotkut tykkää kaikista. Mut noi sun mainitsemat ei todellakaan oo kaikki semmosia mistä kaikki tykkään automaattisesti. Ja joillekkin kalja ja lonkero maistuu hyvältä ihan alusta asti. Joku voi esimerkiksi ihan lapsesta asti tykätä kaljasta enemmän kuin mistään sokerilimpparista tai karkista. Tai joku voi tykätä vaikka parsakaalista enemmän, kuin mistään karkista tai sipseistä.

Se dokkari mistä puhuin löytyy näköjään youtubesta nimellä "Söin jädeä ekan kerran, ja pidin siit välittömästi. Tai pekonia. Tai limua. Tai karkkia. Tai sipsiä. Tai mehevä pihvi. Kirsikkatomaatit." Tuosta oli ihan hyvä quote "Reality differs from person to person. And it can also differ from moment to moment"

Ohan toi nyt selvä juttu, että monissa asioissa makuaisti niin sanotusti kypsyy ja muokkautuu kokemuksien mukaan. Tää kuulostaa joltain luonnollisuusharhalta, että jos (tässä tapauksessa) nautittu aine maistuu heti hyvältä, se on oltava hyvä asia tai päinvastaisessa tilanteessa haitallinen asia. Myrkylliset kasvit esimerkiksi saattaa maistua neutraalilta ja lääkekäyttöön soveltuvat yrtit hevonperseeltä.

Maailma olis luultavasti aika paljon parempi paikka ilman alkoholia. #420

Vag näköjään tykkää "teorioista," joten tossa luettavaa aiheeseen liittyen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3222881/

Vika pätkä meni ohi. Siis jos se single maltti on makunautinto, ni eiks sitä sillon just oikeen mielellään jaksais, ja tekis mieliki juoda paljoa :O? Känniinki pääsee nopee, ku vahvoja. Mä voisin ainaki syödä pekonii, vaik tekisin tuskallista kuolemaa, koska se on vaa nii maukasta.
Tässä näkee selvästi, että on pakko koittaa väkisin vängätä jostain asiasta mistä ei ole mitään tietoa :LOL: Ihan vaan sen takia, että voi väittää vastaan. Viskissä on alkoholia, niinkuin ehkä tiedät. Jos sitä juo raakana ilman, että siihen sekoittaa vettä niin se turruttaa kieltä. Eli sitä mukaan kun juo enemmän, niin maku muuttuu. 5. lasillinen ei maistu enää samalta, kuin ensimmäinen.

Ihmeellistä keskustelua taas, jos joku väittää että se single malt pullo kaivetaan kännäyksen eikä maun nauttimisen takia niin metsään menee :D Eihän sitä jaksa/tee mieli juoda niin paljoa

Toisaalta jos siitä single maltista olisi versio joka maistuisi, lämmittäisi ja turruttaisi kieltä aivan 100% samoin kuin aito, mutta se etanolimolekyyli olisi jotenkin muokattu niin ettei se voisi aiheuttaa varsinaista humalavaikutusta tai hiprakkaa, niin ei monikaan ostaisi/joisi. Saatikka joisi isoja määriä kun se on niin hyvää ja ei tarttis himmailla kun humalaan ei tulis.. Kyllä viskin juomisen takana - oli yks tai viis lasia - on aina se alkoholi mun mielestä. Se on mielenkiintoisen makuinen alkoholijuoma. Viskejä voi maistella ja vertailla alkoholijuomina ja niitä harrastaa, itsekin juon kun tarjotaan, mikäs siinä mukava spekuloida makuja hyvässä seurassa, mut en voi varsinaisesti sanoa tykkääväni mausta, 40% alkoholia on liian voimakas mun suuhun. Mut nää sitten makuasioita toki.
Mun pointti ollu se, että nauttii ja maistele jos tykkää, mutta konteksti on aina alkoholin nauttiminen/alkoholijuomien vertailu, let's not fool ourselves..

Vika pätkä meni ohi. Siis jos se single maltti on makunautinto, ni eiks sitä sillon just oikeen mielellään jaksais, ja tekis mieliki juoda paljoa :O? Känniinki pääsee nopee, ku vahvoja. Mä voisin ainaki syödä pekonii, vaik tekisin tuskallista kuolemaa, koska se on vaa nii maukasta.
Se on intensiivinen makunautinto joka menee pilalle jos kaataa vaikka täyden 2 desin mukillisen. Itse olen pekonistakin eri mieltä, liian rasvaista isoissa määrissä. Tykkään siitä ruuassa mausteena mutta en pääraaka-aineena, jos olisi pekonista tehty paksu pihvi en söisi. Montaa muuta mättöruokaa sitten meneekin niin paljon kun jaksaa syödä.

Back
Ylös Bottom