Originally posted by mtk77
Kuten tiedämme kaikkiin päihteisiin liittyy riskinsä kuten myös kannabikseen. Se onkin tullut jo tämän theadin historiassa esiin jo parikin kertaa.
Tässä kohtaa ikäänkuin myönnät asian, mutta...
...tässä yrität ikäänkuin kiistää kokohomman. Jää kovin epäselväksi kumpaa mieltä olet asiasta.
Ilmeisesti ainakaan maximilliania varten ei kannata etsiä tutkimuksia, koska olipa tutkimus miten hyvin tahansa tehty, niin jos lopputulos on väärä, niin tutkimuksella ei ole hänelle mitään todistusarvoa. Onko näin?
Olen kaikissa puheissani myöntänyt sen että jokaisella päihteellä on riskinsä. Alkoholilla, kannabiksella, tupakalla, kaikella...
Ei siitä tarvitse edes keskustella. Jokainen aikuinen tietää että täysin haitatonta päihdettä ei ole.
Kyse on lähinnä siitä onko kannabiksen riskit ja haitat suurempia kuin alkoholissa.
Syy siihen että suhtaudun kriittisesti kaikkiin tutkimuksiin on ne puolesta tai vastaan kannabista, tai jotain muuta asiaa on se että olen törmännyt elämäni aikana liian monta kertaa siihen, että eri tutkimuksia on katsottu/esiintuotu tavalla jonka on toivottu auttavan omia tavoitteita. Ja ne tavoitteet eivät ole useinkaan puhtaasti hyveelliset.
Se väite että kannabista käyttävien persoonallisuus/perimälliset taipumukset on otettu huomioon ja ikään kuin eliminoitu on parhaimmillaankin ollut vain "yritys". Sen oikealla tavalla suhteuttaminen on mahdotonta.
Luuletko sä että ton tutkimuksen rahoittajat olisivat suostuneet julkaisemaan edes muuta tulosta? Jos luulet niin olet kyllä aika sinisilmäinen.
Kyllä kannabiksen demonisoimisen takana on niin isot rahavirrat, selluloosa/paperiteollisuuden muodossa että ei siinä faktoillakaan ole enää merkitystä.
Eli en kiistä sitä etteikö kannabis voisi jollain skitsofrenian piilevänä omaavalla henkilöllä laukaista sitä. Mutta, että se "laukeaisi" helpommin kannabiksella kuin alkoholilla on väite jota ei ole pystytty ainakaan tähän mennessä todistamaan.
Totta kai sä puhut ihan asiaa. Eli jos haluaa olla mahdollisimman varovainen ei käytä mitään päihdettä. Ei kannabista, ei alkoholia.
Kuitenkin jos skitsofrenia piilevänä on voi se myös laueta ajan kuluessa.
Itse tiedän erittäin monta kannabiksen käyttäjää. Myös henkilöitä jotka ovat ns.kroonisia väärinkäyttäjiä. Haitat liika käytössä heistä huomaa kuten alkoholisteista.
Kuitenkin haitat ovat häviävää tyyppiä toisin kuin alkoholin suhteen. Nyt siis viittaan muistiongelmiin, väsymykseen , amotivaatio-ongelmiin jne.
En jo puhjenneeseen skitsofreniaan.
Kuitenkin alkoholilla tuhotut aivot ovat pysyvästi poissa.
itse en tunne taikka edes tiedä yhtään skitsofreenikkoa näissä kannabiksen käyttäjissä....erään pahasti persoonallisuushäiriöisen tunnen; mutta hänenkin huumeet ovat ihan lailliset: xanor, kalja ja SSRI.
Joten koska itse en kohtuu isosta kannabiksen käyttäjä otannasta tapauksia tiedä, eikä päteviä "PUOLUEETTOMIA" tutkimuksia ole vastaan tullut, on oma mielipiteeni asiasta se että riskit kannabiksen suhteen eivät ole suuremmat kuin alkoholin kanssa. Voi olla että satunnaisella seppo-skitsofreenikolla voi olla toisin...tai olla olematta.
Mutta kuten sanoin, en kenellekään suosittele alkoholia enkä kannabista ellen henkilöä erittäin hyvin tunne. Eikä tällöinkään voi puhua suosittelusta. Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa. Ja eläköön niiden mukaan.