Alexandria Consulting Group Oyj

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matonen
  • Aloitettu Aloitettu
vapaaehtoinen eläkesäästäminen kun pääsääntöisesti teilataan surutta - varsinkin kyseisen ketjun alexandrian tarjoama - niin heräsi seuraava kysymys mieleen:

mikä instanssi tarjoaa vastaavanlaista palvelua (puhutaan nyt siis eläkesäästämisestä - sille tielle kun nyt on halunnut lähteä), missä voit jättää sijoituksesi toisen hoidettavaksi, ja joka tuottaa samanlaisen lasketun tulon nostettavaksi? tottakai pankeilla on rahastoja, jne. - mutta jos niistä haluaisi parasta hyötyä saada, niin asioiden seuraaminen olisi melko suotavaa. alexandriassahan homma hoidetaan puolestasi - ja toki siitä hyvästä jotain joutuu maksamaankin. tai siis alexandriahan ei niitä hoida, vaan sen käyttämä sijoitusfirma. tuotto-odotukset on vuodessa jotain 8 %:n paikkeilla, ja toteutuneet viime vuosina. ideahan tuossa on se kumuloituminen, eli jos sinne saa ´nuorella´ iällä rahaa kasvamaan korkoa, niin sitten vanhana pappana odottaa kivakin potti. jos siis sinne asti elää.

tämä ihan vaan yleisenä pohdintana. varmasti teillä sijoitusneroilla on paljonkin parempia vaihtoehtoja, mutta haluaisinkin suunnata tämän ajatuksen sillä, että kaikkia ei kiinnosta se oman aikansa käyttäminen markkinoiden seuraamiseen, ja ovat jopa valmiita maksamaan joillekin siitä hyvästä, että hoitavat sen puolestaan.

väliäkö sillä on, jos saa vuotuisen prosenttituoton johon on tyytyväinen (ainahan voi tottakai paremmin saada - mutta edelleen, jos ei ole kiinnostunut pörsseistä, niin ei voi olettaa että olemattomilla tiedoilla suurta voittoa voisi tehdä - ja näin ollen tyytyy siihen todettuun tuottoon jonka joku toinen sinulle hakee), ja siitä jollekin maksaakin että sen puolestaan hoitaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vapaaehtoinen eläkesäästäminen kun pääsääntöisesti teilataan surutta - varsinkin kyseisen ketjun alexandrian tarjoama - niin heräsi seuraava kysymys mieleen:

mikä instanssi tarjoaa vastaavanlaista palvelua (puhutaan nyt siis eläkesäästämisestä - sille tielle kun nyt on halunnut lähteä), missä voit jättää sijoituksesi toisen hoidettavaksi, ja joka tuottaa samanlaisen lasketun tulon nostettavaksi? tottakai pankeilla on rahastoja, jne. - mutta jos niistä haluaisi parasta hyötyä saada, niin asioiden seuraaminen olisi melko suotavaa. alexandriassahan homma hoidetaan puolestasi - ja toki siitä hyvästä jotain joutuu maksamaankin. tai siis alexandriahan ei niitä hoida, vaan sen käyttämä sijoitusfirma. tuotto-odotukset on vuodessa jotain 8 %:n paikkeilla, ja toteutuneet viime vuosina. ideahan tuossa on se kumuloituminen, eli jos sinne saa ´nuorella´ iällä rahaa kasvamaan korkoa, niin sitten vanhana pappana odottaa kivakin potti. jos siis sinne asti elää.

tämä ihan vaan yleisenä pohdintana. varmasti teillä sijoitusneroilla on paljonkin parempia vaihtoehtoja, mutta haluaisinkin suunnata tämän ajatuksen sillä, että kaikkia ei kiinnosta se oman aikansa käyttäminen markkinoiden seuraamiseen, ja ovat jopa valmiita maksamaan joillekin siitä hyvästä, että hoitavat sen puolestaan.

väliäkö sillä on, jos saa vuotuisen prosenttituoton johon on tyytyväinen (ainahan voi tottakai paremmin saada - mutta edelleen, jos ei ole kiinnostunut pörsseistä, niin ei voi olettaa että olemattomilla tiedoilla suurta voittoa voisi tehdä - ja näin ollen tyytyy siihen todettuun tuottoon jonka joku toinen sinulle hakee), ja siitä jollekin maksaakin että sen puolestaan hoitaa?

Pankkien "yksityispankkiiri"-palvelut. Esim. OP-Private.

Vaatii tosin tietyn minimisijoituksen.
 
Eikös nuo Private Bankit vaadi yleensä n. 50.000 euroa sijoitettavaa pääomaa? Summa saattaa vaihdella, mutta tuollaisen olen nähnyt muistaakseni ainakin eQ:n ja Nordean mainoksissa...

Mutta muuten tohon Taicaviitan postaukseen vastaisin, että kannattaa kilpailuttaa vakuutusyhtiöt ja pankit. Myös ihan puhtaat rahastoyhtiöt, kuten vaikka Seligson tarjoaa varainhoitopalveluita. Kuluerot on noissa kuulemma suuria. Minä en tiedä mikä on paras, kun en ole tuollaista kilpailutusta koskaan suorittanut. Mutta edelleen korostan, että ne kulut on tossa tärkeässä asemassa. Pitää muistaa, että kulut menee vaikka pörssi menis pidemmän ajan alamäkeen. Ei niitä kuluja "kukaan" jaksa laskea silloin kuin vuosia noustaan ja salkku paisuu.

Voisit Taicaviitta aloittaa ton kilpailukierroksen esim. just Seligsonilta (www.seligson.fi). Ne ainakin kertoo reilusti kulurakenteensa ja olisi jotain vertailupohjaa vähän muihin. Sitä en tiedä onko noiden kautta mahdollisuutta saada juuri eläkevakuutusta, mutta on sitä monta muutakin vaihtoehtoa ulkoistaa salkunhoito. Nuo muut tavat mahdollistavat sen, että voit karttuneet varat käyttää käytännössä koska haluat, eläkevakuutuksessa tuo ei ole mahdollista ja olet muutenkin käytännössä sidottu siihen yhteen yhtiöön eläkeikääsi asti. Ei kuulosta kovin houkuttelevalta mun korvaani tuo viimeinen pointti.
 
Eikös nuo Private Bankit vaadi yleensä n. 50.000 euroa sijoitettavaa pääomaa? Summa saattaa vaihdella, mutta tuollaisen olen nähnyt muistaakseni ainakin eQ:n ja Nordean mainoksissa...

Mutta muuten tohon Taicaviitan postaukseen vastaisin, että kannattaa kilpailuttaa vakuutusyhtiöt ja pankit. Myös ihan puhtaat rahastoyhtiöt, kuten vaikka Seligson tarjoaa varainhoitopalveluita. Kuluerot on noissa kuulemma suuria. Minä en tiedä mikä on paras, kun en ole tuollaista kilpailutusta koskaan suorittanut. Mutta edelleen korostan, että ne kulut on tossa tärkeässä asemassa. Pitää muistaa, että kulut menee vaikka pörssi menis pidemmän ajan alamäkeen. Ei niitä kuluja "kukaan" jaksa laskea silloin kuin vuosia noustaan ja salkku paisuu.

Voisit Taicaviitta aloittaa ton kilpailukierroksen esim. just Seligsonilta (www.seligson.fi). Ne ainakin kertoo reilusti kulurakenteensa ja olisi jotain vertailupohjaa vähän muihin. Sitä en tiedä onko noiden kautta mahdollisuutta saada juuri eläkevakuutusta, mutta on sitä monta muutakin vaihtoehtoa ulkoistaa salkunhoito. Nuo muut tavat mahdollistavat sen, että voit karttuneet varat käyttää käytännössä koska haluat, eläkevakuutuksessa tuo ei ole mahdollista ja olet muutenkin käytännössä sidottu siihen yhteen yhtiöön eläkeikääsi asti. Ei kuulosta kovin houkuttelevalta mun korvaani tuo viimeinen pointti.

Op-Privatessa minimisijoitus 30000 euroa, kysyin pankissa tästä, ja selvisi että siitäkin voisi kuulemma neuvotella. Onhan se kohtalaisen korkea aloittelevalle sijoittajalle.

Ja eläkevakuutuksesta, mielestäni se on eläkevakuutuksen ainut hyvä puoli ettei varoja voi käyttää välillä. Tällöin ei kärsimättömyyttään osta autoa/asuntoa/muuta kallista ennen eläkeikää, joten korkoa korolle 40 vuotta olisi taattu.

Miinuspuolella on kuitenkin niin pitkä lista, että henkilökohtaisesti olen päätynyt osake/rahastosijoituksiin, ja siihen uskoon, että kärsivällisyys riittää holdaamaan ainakin osaa sijoituksista. Tai vaihtoehtoisesti taito vaihdella sijoituskohteita suhdanteiden mukaan. Tämä tietysti vaatii paneutumista ja tietoa markkinoista ja muusta, jota kaikilla ei välttämättä ole eikä myöskään kiinnostusta. Eli kai se ylihintainen eläkevakuutus on joillekin "ihan hyvä". Parempi kuitenkin kuin säästötili :D
 
Ja eläkevakuutuksesta, mielestäni se on eläkevakuutuksen ainut hyvä puoli ettei varoja voi käyttää välillä. Tällöin ei kärsimättömyyttään osta autoa/asuntoa/muuta kallista ennen eläkeikää, joten korkoa korolle 40 vuotta olisi taattu.

tämä on se syy, miksi sijoitankin osan sijoituksistani eläkevakuutukseen. en halua ajatella asiaa yhtään sen enempää, enkä uhrata siihen yhtään aikaani - vaan maksan jonkun aikaa sen verran mitä haluan sinne maksaa, ja elän onnellisena tietäen että joskus tulevaisuudessa siellä odottelee kuusinumeroinen summa. ja nimenomaan niin, että se on sitten myöhemmin siellä odottamassa. sillä voi sitten tehdä kaikkea kivaa silloin. mutta - en siis tosiaankaan halua käyttää itse siihen aikaani, enkä nähdä sen eteen vaivaa. lyhyempimuotoiset sijoitukset ovatkin sitten asia erikseen - mutta etsin niistäkin sellaisia vaihtoehtoja, mikä ei vaadi minulta pörssin tuijottamista, tai asiaan suureellista paneutumista. tiedän, että muilla on toisenlaiset metodit, mutta jokainen tavallaan. mä vaan mieluummin käytän aikani muuhun.

Miinuspuolella on kuitenkin niin pitkä lista, että henkilökohtaisesti olen päätynyt osake/rahastosijoituksiin, ja siihen uskoon, että kärsivällisyys riittää holdaamaan ainakin osaa sijoituksista. Tai vaihtoehtoisesti taito vaihdella sijoituskohteita suhdanteiden mukaan. Tämä tietysti vaatii paneutumista ja tietoa markkinoista ja muusta, jota kaikilla ei välttämättä ole eikä myöskään kiinnostusta. Eli kai se ylihintainen eläkevakuutus on joillekin "ihan hyvä". Parempi kuitenkin kuin säästötili :D

ja tämä onkin se syy, miksi valintani on se eläkevakuutus. mulla ei todellakaan ole halua, eikä kiinnostusta alkaa leikkimään ´sijoittajaa´. hyväksi sellaiseksi tuleminen vaatisi aivan liikaa aikaa ja paneutumista, jota kuten sanoin, en halua siihen panostaa. siksi etsinkin muita vaihtoehtoja - sekä lyhyeen sijoittamiseen, että pidempiaikaiseen. mutta edelleen, jokaisella meillä on oma tapansa tehdä asioita.

niin, ja tuo 30.000 euron kertasijoitus on eläkesäästämistä ajatellen toimimaton kohdallani. ennemmin laitan sellaiset rahat lyhyempimuotoiseen (ja varmasti myös kohdallani suurempiriskiseen - mutta hei, elämähän on yhtä suurta peliä) sijoitukseen. jos siis ikinä sellaisia rahoja edes näkisi. :rolleyes: eläkesäästämiseen riittää vallan hyvin se kertamaksu/kk, jonka kuitenkin koetan hoitaa nopeasti pois alta niin, että saisin sinne suuremman (mun mittapuun mukaan siis) summan kasvamaan sitä korkoa korolle, jonka jälkeen maksamisen voi halutessaan lopettaa, ja heivata vaikka asian täysin pois mielestään. ja kuten sanottua, tuo 8% vuosittainen tuotto riittää itseäni, ja tavoitteitani, ajatellen siihen hommaan ihan hyvin - vaikka siitä onkin joku ottanut oman siivunsa välistä. isompi summa kasvaa siellä sitten 30 vuoden aikana korkoa ihan mukavasti, ja sen voi tosiaan sitten halutessaan unohtaa (kun on sinne omasta mielestään riittävästi maksanut) kokonaan ja lopettaa maksamisen, ja yllättyä iloisesti kun papparaisena tuleekin hieman ekstraa. niillä rahoilla voi sitten ostella vaikka uusia lonkkaproteeseja tai tekoniveliä, että askellus sujuu entiseen malliin.

mutta - sijoittajahan mä en olekaan. pelkkä pöhkö punttipentti, joka haluaa vaan nauttia elämästä - eikä ajatella liikoja. ei mun aivokapasiteetti anna siihen myötä.

edit. ja siksi mä juuri kysyinkin täällä sitä instanssia, mikä tarjoaisi vastaavaa palvelua kuin esim. alexandria. kovasti sitä on täällä alas ammuttu, mutta sitten kun kysyy vastaavaa tilalle, niin ei löydykään. edelleen, noilla elementeillä - itse ei tarvitse aikaansa siihen uhrata, vaan sijoitusyhtiö hoitaa sijoittamisen puolestasi. siis arvostettu sijoitusyhtiö. ja, jonka tulokseen voi olla tyytyväinen. lienee itsestään selvää, että jos joku firma/henkilö/joulupukki hoitaa jonkun asian puolestasi, niin joudut siitä kyseiselle instanssille/henkilölle/korvatunturille jotain maksamaan. maailmassa ei ole edelleenkään ilmaisia lounaita, mutta tärkeintä lienee se, että on itse saamaansa palveluun (ja tässä tapauksessa tuottoon aikaan ja vaivaan nähden, jotka ovat siis nolla), tyytyväinen.
 
edit. ja siksi mä juuri kysyinkin täällä sitä instanssia, mikä tarjoaisi vastaavaa palvelua kuin esim. alexandria. kovasti sitä on täällä alas ammuttu, mutta sitten kun kysyy vastaavaa tilalle, niin ei löydykään. edelleen, noilla elementeillä - itse ei tarvitse aikaansa siihen uhrata, vaan sijoitusyhtiö hoitaa sijoittamisen puolestasi. siis arvostettu sijoitusyhtiö. ja, jonka tulokseen voi olla tyytyväinen. lienee itsestään selvää, että jos joku firma/henkilö/joulupukki hoitaa jonkun asian puolestasi, niin joudut siitä kyseiselle instanssille/henkilölle/korvatunturille jotain maksamaan. maailmassa ei ole edelleenkään ilmaisia lounaita, mutta tärkeintä lienee se, että on itse saamaansa palveluun (ja tässä tapauksessa tuottoon aikaan ja vaivaan nähden, jotka ovat siis nolla), tyytyväinen.

Alexandria käsittääkseni myy palveluita, ei sinällään sijoita itse mitään. Ja ne niiden myyntikikat on vähän "valoa kestämättömiä" olleet. Kukaa ei varmastikaan ole väittänyt, etteikö nuo tuottaisi esim. must tota 8%:a vuosittain. Mutta ennemmin itse antaisin roponi suoraan jonkun suuremman pankin hoidettavaksi, vaikkei sekään halvin vaihtoehto ole. Esim. just OP tai Nordea.
 
Alexandria käsittääkseni myy palveluita, ei sinällään sijoita itse mitään. Ja ne niiden myyntikikat on vähän "valoa kestämättömiä" olleet. Kukaa ei varmastikaan ole väittänyt, etteikö nuo tuottaisi esim. must tota 8%:a vuosittain. Mutta ennemmin itse antaisin roponi suoraan jonkun suuremman pankin hoidettavaksi, vaikkei sekään halvin vaihtoehto ole. Esim. just OP tai Nordea.

no, omalta kohdaltani nyt ei ole löytynyt kauhean negatiivista sanottavaa kyseisestä firmasta, ja palvelutkin on myyty ihan yhteisymmärryksessä. ajattelinkin vaan udella josko olisi ollut jotain parempaa tarjolla markkinoilla, kun täällä kuitenkin on teilattu koko pulju maanrakoon. yleensähän, jos jonkun tällaisen sijoitusasian teilaa täysin, niin voisi kuvitella että silloin on tarjota jotain parempaa tilalle, mihin rahansa itse laittaisi - jotain, joka ylittäisi sen tuoton minkä alexandria antaa, ja samoilla toimintaperiaatteilla. muutenhan kyseinen palvelu ei olisi huono, vaan aivan käyttökelpoinen, jos ei kerran parempaakaan olisi tarjota. ja tähän firmaan itse asiassa vaihdoin op:sta, johon aiemmin maksoin eläkevakuutustani. hassua sinänsä - eräs tuttu tyttönen op:sta, joka on siellä hommissa, kertoi minulle että myös hänenkin miehensä on vaihtanut alexandriaan op:sta. voisi kuvitella että jos perheessä ollaan pankissa töissä, niin sitä kautta löytyisi ne parhaimmat vaihtoehdot. go figure.

mulle on tosiaan tärkeintä se, että saan sen vastineen rahoilleni, mitä odotankin. ja itse muuta tekemättä, kuin maksaen sen kuukausittaisen summan, ja käymällä juomassa pullakahvit vuosittain samalla kun katellaan missä mennään - ja höpötellen mukavia. niin, ja bonuksena mainittakoon erittäin nätit ja kivat vastaanottoneitokaiset. sama se mulle on, vaikka se pulju ottaisikin itselleen jotain siitä välistä - kunhan mulle vaan jää se, mitä haluankin. ja nyt puhutaan siis tästä eläkesäästämisestä, ei muista sijoituksista. 8% vuositasolla ei pahemmin riittäisi herättämään kiinnostusta lyhyemmän ajan sijoituksista puhuen.

jokainen tekee tästä eteenpäinkin toki niinkuin itse parhaaksi näkee, ja sijoittaa rahansa sinne minne itse haluaa. ihmettelin vaan tuota julkista mestaamista, kun homma on ainakin minusta toiminut ihan hyvin siellä.
 
ajattelinkin vaan udella josko olisi ollut jotain parempaa tarjolla markkinoilla, kun täällä kuitenkin on teilattu koko pulju maanrakoon.
Saat Alexandrian tuotteet varmasti halvemmalla suoraan vakuutusyhtiöistä, kun Alexandriahan ei niitä rahastoja hallinnoi, vaan toimii myyntikanavana.
 
Saat Alexandrian tuotteet varmasti halvemmalla suoraan vakuutusyhtiöistä, kun Alexandriahan ei niitä rahastoja hallinnoi, vaan toimii myyntikanavana.

fakta vai mutu? mikä vakuutusyhtiö? minkälaiset palvelut? ja niin, että se vakuutusyhtiö hoitaa mulle myös sijoitusyhtiön, joka hoitaa niitä rahastoja täysin puolestani? ja sillä sijoitusyhtiöllä on useampi (lue: yli 20) rahasto, mitä se voi tarvittaessa vaihdella saadakseen hyvän tuoton? oon jo aiemmin sanonutkin, että alexandria ei rahastoja hallinnoi, eikä sijoita mitään puolestani - vaan sen kautta pääsen asiakkaaksi (hyvin asioita hoitavaan) sijoitusyhtiöön, joka siis hoitaa paletin kokonaan puolestani. kyselin todellakin vaan niitä vaihtoehtoja asialle, koska juttu on täällä teilattu - mutta ei täältä mitään varmaa tietoa, tai esimerkkejä ole annettu, mikä olisi vastaava palvelu - vastaavilla toimintaperiaatteilla ja tuotolla.

no, mutta ei tästä jaksa jauhaa. olen itse edelleen tyytyväinen palveluun, ja tiedostan maksavani alexandrialle tästä palvelujen hoitamisesta - mutta mulle sillä ei ole väliä, koska mulle itselleni jää ihan riittävästi siitä kulujen jälkeen. eikä minun tarvitse asialla päätäni vaivata, eikä seurata milloin minun pitäisi vaihtaa joku rahasto toiseen, jne., vaan ne asiat hoidetaan täysin puolestani.

:piis:
 
eräs tuttu tyttönen op:sta, joka on siellä hommissa, kertoi minulle että myös hänenkin miehensä on vaihtanut alexandriaan op:sta. voisi kuvitella että jos perheessä ollaan pankissa töissä, niin sitä kautta löytyisi ne parhaimmat vaihtoehdot. go figure.

njaah. käsittääkseni pankin tehtävä on tuottaa voittoa eikä ajaa työntekijöitensä etuja?
totta kai saavat jotain etuuksia, mutta käsittääkseni op:n työntekijät eivät saa ainakaan rahastosijoituksiin mitään hyötyä siitä, että ovat töissä pankissa.
 
fakta vai mutu? mikä vakuutusyhtiö? minkälaiset palvelut? ja niin, että se vakuutusyhtiö hoitaa mulle myös sijoitusyhtiön, joka hoitaa niitä rahastoja täysin puolestani? ja sillä sijoitusyhtiöllä on useampi (lue: yli 20) rahasto, mitä se voi tarvittaessa vaihdella saadakseen hyvän tuoton? oon jo aiemmin sanonutkin, että alexandria ei rahastoja hallinnoi, eikä sijoita mitään puolestani - vaan sen kautta pääsen asiakkaaksi (hyvin asioita hoitavaan) sijoitusyhtiöön, joka siis hoitaa paletin kokonaan puolestani. kyselin todellakin vaan niitä vaihtoehtoja asialle, koska juttu on täällä teilattu - mutta ei täältä mitään varmaa tietoa, tai esimerkkejä ole annettu, mikä olisi vastaava palvelu - vastaavilla toimintaperiaatteilla ja tuotolla.

no, mutta ei tästä jaksa jauhaa. olen itse edelleen tyytyväinen palveluun, ja tiedostan maksavani alexandrialle tästä palvelujen hoitamisesta - mutta mulle sillä ei ole väliä, koska mulle itselleni jää ihan riittävästi siitä kulujen jälkeen. eikä minun tarvitse asialla päätäni vaivata, eikä seurata milloin minun pitäisi vaihtaa joku rahasto toiseen, jne., vaan ne asiat hoidetaan täysin puolestani.

:piis:


Kyllä jos varmaa 8% tuottoa jostain _taataan_ niin onhan se selkeästi suurempi kuin riskitön korko. Äkkiseltään en alexandrian sivuilta löytänyt heidän perimiään palkkioita, mutta jostain muistan lukeneeni niiden olevan korkeita.

Suorat sijoitukset pitkässä juoksussa lienee ne parhaimmat. Sijoitusrahastot eivät huonoja nekään kustannuspuolta ajatellen pitkäaikaiseen säästämiseen. Alexandrian korkeat palkkiot leikkaavat tuottoja raskaasti varsinkin jos laskee 40:lle vuodelle.

En tosin ole eläkevakuutuksiin kummoisesti perehtynyt. Hieman kuitenkin vierastan alexandriaa.
 
Nyt pitää sitten ottaa huomioon se, että jokainen järkevästi hajautettu salkku on viimeiset 4-5 vuotta tuottanut helposti tuon 8%. Mutta näin ei ole suinkaan aina ja jos kulurakenne on raskas, näkyy se erittäin selvästi matalamman tuoton aikana tai peräti pakkasella oltaessa. Viimeisinä vuosina on kotimaan markkinoilta on revitty jopa 30% tuottoja, joten tuollainen 8% hyvinä aikoina tuntuu suorastaan onnettomalta. Ja siitä olen varma, ettei se Alexandria tai kukaan muukaan takaa sitä 8% tuottoa aina ja ikuisesti. Tai jos takaa, niin laitan sitten ison osan varoistani itsekin sinne. ;)
 
Btw. Löytääkö kukaan alexandrian kuluja mistään? Aika hyvin piilotettu :(


http://www.rahoitustarkastus.fi/Fin...tteet_ja_palvelut/Omaisuudenhoito/Etusivu.htm

Hyvä lukea tuo muistilista läpi ennen sijoituspäätöksen tekoa.


hassua sinänsä - eräs tuttu tyttönen op:sta, joka on siellä hommissa, kertoi minulle että myös hänenkin miehensä on vaihtanut alexandriaan op:sta. voisi kuvitella että jos perheessä ollaan pankissa töissä, niin sitä kautta löytyisi ne parhaimmat vaihtoehdot. go figure...

... 8% vuositasolla ei pahemmin riittäisi herättämään kiinnostusta lyhyemmän ajan sijoituksista puhuen...

jokainen tekee tästä eteenpäinkin toki niinkuin itse parhaaksi näkee, ja sijoittaa rahansa sinne minne itse haluaa. ihmettelin vaan tuota julkista mestaamista, kun homma on ainakin minusta toiminut ihan hyvin siellä.

Olen kerran käynyt juttelemassa pankissa juurikin jonkun "tyttösen" kanssa eläkevakuutuksista ja muusta kivasta... Ei sieltä päästä välttämättä kovin paljoa tietoa asioista löydy. Pahimmassa tapauksessa luetaan vaan esitteitä läpi ymmärtämättä mitään asiasta, joten tuolle kommentille en paljoa arvoa antaisi =)

8% ei käsittääkseni ole mitenkään taattu tuotto tuolla, tai jos siellä taataan 8% tuotto niin pankista lainaa ja varmaa rahaa ulos. Vaikka onkin asiantuntijoita töissä, niin myös tappiolliset vuodet ovat mahdollisia, jopa todennäköisiä pitkässä juoksussa.

Julkinen mestaaminen on mielestäni ihan ok, kunhan sille löytyy perustelut (mullekaan se tytsi alexandriasta ei soittanut takaisin, vaikka lupasi etsiä vastaukset mun kysymyksiin ja palata asiaan...) Lähinnä tuossa firmassa kysee markkinointi ja kulut. Ei kovin läpinäkyvää toimintaa.
 
Olen kerran käynyt juttelemassa pankissa juurikin jonkun "tyttösen" kanssa eläkevakuutuksista ja muusta kivasta... Ei sieltä päästä välttämättä kovin paljoa tietoa asioista löydy. Pahimmassa tapauksessa luetaan vaan esitteitä läpi ymmärtämättä mitään asiasta, joten tuolle kommentille en paljoa arvoa antaisi =)

totta tuokin. ja kuten ossipena sanoikin, niin eihän pankin tehtävä olekaan tarjota työntekijöilleen mitään superetuja, mutta pointtini olikin että jos pankeissa eläkevakuutukset jotenkin parempia olisivat, niin eiköhän se tyttösen mies olisi sinne jäänyt. kyllä se tyttönen kuitenkin ihan perillä asioista on, ja varmasti on tarjonnut sieltä parastaan miehelleen, mitä pankilla on ollut tarjota.

8% ei käsittääkseni ole mitenkään taattu tuotto tuolla, tai jos siellä taataan 8% tuotto niin pankista lainaa ja varmaa rahaa ulos. Vaikka onkin asiantuntijoita töissä, niin myös tappiolliset vuodet ovat mahdollisia, jopa todennäköisiä pitkässä juoksussa.

ei tietenkään ole takeita. raha-, ja sijoitusasioissa ei kukaan voi antaa mitään takuita mistään. oma henkilökohtainen mielipiteeni onkin se, että tällaiset päätökset tulisi tehdä menneiden toteutuneiden tuottojen mukaan, sekä sen mukaan mikä fiilis mistäkin hommasta jää. ja mulle jäi tuosta hommasta sen verran hyvä tunne, että halusin heidän asiakkaakseen.

Julkinen mestaaminen on mielestäni ihan ok, kunhan sille löytyy perustelut (mullekaan se tytsi alexandriasta ei soittanut takaisin, vaikka lupasi etsiä vastaukset mun kysymyksiin ja palata asiaan...) Lähinnä tuossa firmassa kysee markkinointi ja kulut. Ei kovin läpinäkyvää toimintaa.

tottakai pitää harrastaa julkista mestaamista, jos sille aihetta on. siksi kyselinkin vaan syytä tuolle alexandrian mestaamiselle, kun mielestäni sille (omakohtaiset kokemukset, toim. huom.) ei perusteita ollut. ja, jos tuntee halua mestata joku juttu joka on mielestään huono, niin lienee selviö että silloin on itsellään mielessä joku parempi juttu tilalle - joka kuitenkin toimii samalla periaatteella. ei voitane verrata niitä hajautettuja salkkuja tähän asiaan, koska kuten olen jo monta kertaa sanonut - omalta kohdaltani minua ei pörssi kiinnosta enempää kuin eskimoa ruohonleikkurin toimintaperiaate, enkä näinollen halua siihen uhrata aikaani. siksi tämä systeemi on mulle toimiva ja hyvä. kun sitä on kuitenkin täällä teilattu julkisesti, niin halusin vaan udella että mikä olis ollu se vaihtoehto, joka toimii samalla periaatteella - mutta paremmin. utelias ja avoin asioille pitää aina olla.
 
Summa summarum: Alexandriassa taitaa mättää juuri nämä kulut ja niiden taitava piilottaminen.

Plussapuolella taitaa olla että ainakin näennäiseen "yksityispankkitoimintaan" pääsee kiinni pienillä summilla, mikä ei tietääkseni onnistu pankeissa tai pankkiiriliikkeissä (Mandatum/Evli/jne). Ja tottakai ne kulut ovat oikeutettuja, jos niiden avulla sijoitusvarallisuutta hallinnoidaan aktiivisesti ja voitetaan markkinoiden keskimääräinen tuotto. Tämän kuitenkin voi näyttää vain tulevaisuus, ja sen voivat kertoa sitten Alexandrian asiakkaat jatkossa...

Tästä huolimatta en kuitenkaan Alexandriaan sijottaisi, koska haluan ehdottomasti itse tietää missä rahani ovat, ja tehdä tämän mahdollisimman pienillä kuluilla, sillä korkoa korolle kymmenien vuosien aikana nämäkin kulut kertautuvat menetettyinä voittoina.

Ovatko pitkällä tähtäimellä Alexandrian varainhoidosta aiheutuvat kulut pienemmät kuin varainhoidolla saavutetut voitot?
Ja onko kyseinen firma pystyssä seuraavat 30-40 vuotta?:rolleyes:

EDIT: edelliseen viestiin liittyen pitää sanoa (ennen kuin joku muu ehtii), että mennyt tuotto ei ole tae tulevasta, parhaimmillaankin vain viitettä. Esimerkiksi jos esitetään vuosien 2003-2007 tuottoja, jolloin kuka tahansa olisi satunnaismetodilla saanut hyviä tuottoja :)
 
Mitä kautta tohon firmaan voi ottaa yhteyttä?

kaipa se alexandria.fi on hyvä paikka. mulle ne soittivat (kuten näemmä usealle muullekin täällä), mutta ainakin mun kohdalla höpöttely oli mukavaa. tiedä sitten johtuiko se miellyttävästä naisäänestä. :rolleyes: mua on niiiin helppo viedä... :lol2:
 
Paha tähän on mitään vaihtoehtoja esittää, jos ainut vaihtoehto on kokonaan ulkoistettu salkunhallinta. Jos ei puhuta oikeasti isoista rahoista (eli sadoista tuhansista) niin kulut noissa on aika suolaiset varmasti kautta linjan.

Mutta suht turvallinen ja todellakin vaivaton tapa on laittaa kuukausittain esim. Eurooppa-indeksirahastoon joku tietty summa. Ei tartte seurata pörssiä, riittää kun tekee jonkun suoraveloitussopparin. Ja ihan varmasti saa sen osakemarkkinoiden keskituoton tuollaisella systeemillä kyseiseltä alueelta. Ja aika varmaksi voi sanoa, että peittoo yhdistelmärahastokikkailut vuosikymmenien tähtäimellä.
 
Alexandria, kuten monet muut sijoitusfirmat, myy Skandia Life eläkevakuutusta ja kulut ovat aina samat. Asiakas ei suoraan maksa eläkevakuutuksestaan erityistä "Alexandria-kulua" vaan Skandia maksaa sen erikseen Alexandrialle.
 
Back
Ylös Bottom