Olen ollut töissä kyseisessä firmassa. Jos ihmettelette, miksi tyrkytys on niin ankaraa niin puhelimessa kuin paikan päälläkin, niin se johtuu ihan siitä yksinkertaisesti siitä syystä, että kyseisessä firmassa kaikkien palkka juoksee tulospohjalta. Eli buukkaajat saavat liksaa jokaisesta asiakkaasta joka tulee sisään, sijoitusneuvojat taas klousatuista diileistä. Jos ei kauppa käy, niin palkkakuittiin tulee viivan alle komea nolla euroa eli kaikkensa on pakko yrittää. Lisäksi työntekijöille pyörii erilaisia kisoja ja bonusjärjestelmiä jopa useita samanaikaisesti, mikä vielä lisää painetta myydä enemmän.
Kustaanko touhussa sitten työntekijää silmään, se on vähän suhtautumiskysymys. Buukkaajille on kyllä ihan asianmukaiset palkkataulukot ja jos on todella hyvä myymään, niin kyllä tuolla ihan koville liksoille pääsee. Toisaalta totuus taitaa kuitenkin olla enemmän se, että köyhät opiskelijat istuvat siellä iltaisin soittelemassa eikä käteen silti jää liian monta euroa (koska harvat meistä ovat huippumyyjiä). Halpaa työvoimaa siis. Suurin osa noista soittelijoista (ainakin jos ovat aloittelijoita) eivät itsekään oikein tiedä, mitä ovat myymässä. Työhön on muutaman tunnin kestävä koulutus, jossa pääpointtina oli, että asenne on tärkein, tuotetietoa ei juurikaan tarvita. Rekryilmoitukset pyörii Alexandrialla jatkuvasti, koska vaihtuvuus on melko kovaa, ja niissä oli kieltämättä jonkinasteisen kusetuksen makua. Puhuttiin jostain markkinointiassistentin hommasta, vaikka kyse on puhtaasti telemarkkinoinnista.
En sitten osaa sanoa, onko Alexandria asiakkaan kannalta yhtään sen parempi tai huonompi kuin esim. pankki. Jos esim. miettii, että pankissa jostain indeksirahaston hallinnoinnista otetaan monen prosentin palkkio, niin yhtä lailla siinä viedään tuulipukuja 6-0.