Alaselkäpenkki vs. mave

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Nii että tuleeko tuossa alaselkäpenkissä (vai mikä se ny onkaa) ihan samanlailla voimaa ja massaa kun mavea tehdessä, kun en ole mavea viittinyt tehdä kun pelottaa että jos selkä menee.Ja niin kuin tiedätte et kerranku ku joku välilevynpullistuma tai vastaava vamma tulee selkään (ja vielä jos tulee niin nuorena niinkuin minä olen eli 16) niin se sitten vaivaa koko lopun elämää. Ainakin aina silloin tällöin. Ja tiedän että siinä pitää pitää selkä suorana mutta aattelin nyt eka tossa alaselkäpenkissä treenata alaselän lihakset sen verran hyvään kuntoon ett viittii tota mavee tehä.Eli teen siinä nyt kymmenen toistoa 2,5 kg painolla niskan takana ja n.4 sek pysäytyksillä.

Ei todellakaan riko mavessa selkäänsä kunhan
a) tekee puhtaalla tekniikalla
b) treenaa muutenkin tasapuolisesti!!!

Alaselkäpenkillä ei voi mavea korvata, sen verran kokonaisvaltainen liike kyseessä. Nuorena alottelijana kuitenkin on ihan ok olla tekemättä mavea, mutta kyllä se kannattaa jossain vaiheessa (mielellään ammattitaitoisella opastuksella) opetella.

voimanhankinnassahan alaselkäpenkki on maveen verraten jokseenkin turha vehje, mutta bodailun kannalta, jos vaikka selän hillittömään pumppiin haluat niin tarpeeksi painoja ja tosi hitaita negatiivisia niin tunne on uskomaton.

:offtopic:
Bustedi, tuo sinun sigu on Pulkkinen - Don't Push The Riveristä?:D :D

kannattaa kokeilla selkäliikettä myös kiertäen ja yhdellä tukijalalla. maastavetoa toki voi ihan aloittelijakin treenata. se selän suorassa pysyminen ei siis tarkoita pystysuoraa, vaan alaselän lordoosin säilymistä koko noston ajan. se normaali kaari siellä siis pysyypi hela tiden.

Mulla oli joskus samaa ongelmaa, eli selän kaa oli ongelmia joskus teininä.

Kivut sain korjattua todella tehokkaasti Reverse hyper extensionilla, jonka liikeen löydät esim. googlella.. Tää kuitenkin vaatii ton laitteen, joka harvalla salilla on...
Tein siinä pitkää sarjaa (3*20-30) hallitusti. Muutenkin selkävaivojen kanssa tulee olla tukirangan lihaksiston hyvässä kunnossa, joten vatsoja mukaan paljon.

Itse MAVEa aloitteitellessani tein ekan vuoden todella varovasti mennen vain max. 100 kg:n painoihin. Tein myös paljon maastavetoa pukeilta, jolloin sain hyvin tuntumaa selkään sitä pahemmin taivuttelematta.

Siitä sit pikkuhiljaa jonkinlaista ohjelmaa, eli ei mavea joka kerta puolipyramidilla max. ykkösiin vaan alle 6 toistomäärillä ja pikkuhiljaa lisäten painoa.

Selän ojennus toimii hyvänä apuliikkeenä, muttei korvaa maven tuomaa hyötyä, koska mave on todella kokonaisvaltainen koko selän ja miksei kropankin liike.

Kyllä se selkäpenkki tosiaan maastavetoa tekevällekin on vallan hyvä apuliike keskikropalle.
Jto:n mainostamaa yhden tukijalan versiota olen itse tykästänyt jo pitkään ja aiemminkin pluggannut täällä foorumilla, kova liike myös takareisille.

ton reverse hyperin saa simuloitua esim. vyöttämällä levyt nilkkoihin kiinni. hyvä liike koko alaselkä-pakara-takareisi -akselille.

Reversestä vielä sen verran että varmaan olette huomannut miten vatsa toimii siinä lajinmukaisesti. Kun ollaan yläasennossa on vatsan oltava kovassa jännityksessä koska sen reversen reunalla ollessa vatsa on juuri siinä reunalla. Erittäin hyvä liike.

Selänojennuksista sen verran että mainio apuliike joko vaakatasossa tehtynä tai sellasella 45 asteen kulmassa olevassa laitteessa. Mie teen joka toisessa treenissä vetoja ja joka toisessa ojennuksia. Ja päätän ojennukset monesti pieneen nyrkkeilyliikkeeseen alaspäin (kuntouttava ja välilevynesteitä? liikkeelle laittava variaatio). Olen pyrkinyt siinäkin nostamaan sarjapainoja 15-20 toiston alueella.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
jto sanoi:
ton reverse hyperin saa simuloitua esim. vyöttämällä levyt nilkkoihin kiinni. hyvä liike koko alaselkä-pakara-takareisi -akselille.

Itse olen pistänyt käsipainon nilkkojen väliin, mikä sekin toimii. Pitää vaan olla tarkkana, ettei katapulttaa sitä toiselle puolelle salia. Reverse hyper on hieno liike, joka lienee kuntosaliliikkeistä yleisesti ottaen myös tehokkain selän terveenäpitäjä ja vammaisen selän kuntouttaja.

Komppauslinja jatkuu - reverse hyper on loistoliike ja jos pitäisi valita yksi apuliike alaselälle/kropan takaosalle, olisi se juuri tuo. Onneksi ei tarvitse.
Meidän salilta ei myöskään rh-laitetta löydy, mutta penkki on jossa voi tehdä liikettä ja vaikka yleensä teen sen lopputreenistä ilman lisäpainoja, olen kokeillut käsipainoa jalkojen välissä ja varovaisesti tehtynä toimii niinkin.

toi "nyrkkeily" on ihan hyvä sinällään, mutta jos kuntouttavana ja selän pikkulihaksia treenaavana sen haluaa tehdä, kannattaa tehdä hyvin pientä nopeeta liikettä ja melko pitkiä sarjoja (30-50).

selän välilevyjen täyttöpumppailu on ihan fiksua, koska ne tyhjenee hieman kyykätessä ja vetäessä. se onnistuu parhaiten esim. roikkumalla tangossa ja pitämällä jalat edessä maassa kiinni. semmonen istuma-asento siis. sitten vaan keinutellaan lantiota puolelta toiselle ja eestakasin. voi toki aiheuttaa huvitusta kanssaihmisissä, mutta väliäkö tuolla.

selkäliikkeessä voi käyttää lisäpainoja ihan reilustikin varsinkin siinä vaakasuoraan loppuvassa värkissä. sitten kun vielä pysäyttää romut sinne ylös 1-5 sekaksi, tekee hyvvee. ja tietenkin yhdellä jalalla sitten jossain vaiheessa.

SerialLoser sanoi:
No entäs tämä yhden tukijalan reverse-hyper vai oliko se hyper, ei riitä mielikuvitus moisen liikkeen hahmottamiseen?

Normihyper. Yksinkertaisesti asetut kuten normaalistikin siihen penkkiin. Irrotat toisen jalan sieltä tuen alta. Suoritat liikkeen. Vaihdat jalkaa. Suoritat liikkeen.

:)

yhden tukijalan jullea, sjmv:a ja maastavetoakin kannattaa ehdottomasti kokeilla. toisen jalan varpaat kevyesti maassa siellä takaviistossa.

Hyperssejä ja selänojennuksia kerien tulee tehtyä aina kyykky ja vetotreenin päälle, tuntuvat helpottavan alaselän jumittamista huomattavasti.

jto sanoi:
toi "nyrkkeily" on ihan hyvä sinällään, mutta jos kuntouttavana ja selän pikkulihaksia treenaavana sen haluaa tehdä, kannattaa tehdä hyvin pientä nopeeta liikettä ja melko pitkiä sarjoja (30-50).
Juu tarkoitin että normisarjoissa sen 15-20 lisäpainojen kera. Lopuksi teen aina vähintään yhden sarjan jossa olen vain yläasennossa ja taon minuutin tai pari nyrkkeilyä alaspäin ja välillä oten vähän vartalon kiertoja kädet rinnalla. :rock:

Vittu mitä silkkeilyä, mutta mua pelottaa tehdä mavea ainoastaan siksi että perse leviää mulla muutenkin mallikkaasti, saati sitten mavettaessa. Yhdistettynä olemattomiin pohkeisiin vaikutelma kalkkunasta on täydellinen :worship:.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom