Alaselkä-Ristiselkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ukki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
oon nyt 5kk käyny salilla ja nyt on alaselkä kipeytynyt. salilla tekemäni selkää koskevat liikkeet ovat ala/ylätaljan ja selkäojennukset. kaikkiin liikkeisiin oon ohjauksen saanu eli teen liikkeet oikein enkä mielestä tee yhtään liian suurilla painoilla. mavea en ole tehnyt. teen vatsat ainoastaan laudalla eli mitä muita vatsatreenejä suosittelette?

Hyvä threadi! Itsekin olen selän kanssa paininut tämän syksyn, nyt alkaa olla ongelmat voitettu :)
Syyskuussa napsahti alaselkä maalaushommissa. Kärvistelin kolmisen viikkoa kipeän selän kanssa, nukkuminen oli yhtä helvettiä, suoraksi en päässyt, kipulääkkeistä ei ollut mitään apua jne. Treenaaminen onnistui, jopa kevyt kyykkäily kun kunnolla lämmitteli, mutta treenin jälkeen selkä oli tosi kipeänä.

Lopulta soitin ekalle kiropraktikolle jonka numeron löysin, ja hyvä että soitin ja menin. Diagnoosi oli: lantio kierossa, vasen jalka sentin pitempi kuin oikea, johtuen lantiosta, ja lisäksi yläkroppa kääntyi oikealle. Olin siis kierossa kuin korkkiruuvi :eek:

Ekan hoidon jälkeen kivut hellitti, autolle kävellessä tuntui kuin olisi kaatumassa koko ajan vasemmalle kyljelle. Johtuu kuulemma pitkällisestä virheasennosta johon aivot ovat tottuneet :D
Kävin kaikkiaan kuusi kertaa vastaanotolla hoidettavana, joista viimeinen kerta oli lähinnä tarkastauskäynti. Nyt on treenaminen ja normaali eläminen ollut kivutonta, kiitos hoidon ja hyvien itsehoito-ohjeiden.

Tarinan opetus: käänny ajoissa ammattilaisen puoleen ja ota ohjeista opiksesi

Hyvä threadi! Itsekin olen selän kanssa paininut tämän syksyn, nyt alkaa olla ongelmat voitettu :)
Syyskuussa napsahti alaselkä maalaushommissa. Kärvistelin kolmisen viikkoa kipeän selän kanssa, nukkuminen oli yhtä helvettiä, suoraksi en päässyt, kipulääkkeistä ei ollut mitään apua jne. Treenaaminen onnistui, jopa kevyt kyykkäily kun kunnolla lämmitteli, mutta treenin jälkeen selkä oli tosi kipeänä.

Lopulta soitin ekalle kiropraktikolle jonka numeron löysin, ja hyvä että soitin ja menin. Diagnoosi oli: lantio kierossa, vasen jalka sentin pitempi kuin oikea, johtuen lantiosta, ja lisäksi yläkroppa kääntyi oikealle. Olin siis kierossa kuin korkkiruuvi :eek:

Ekan hoidon jälkeen kivut hellitti, autolle kävellessä tuntui kuin olisi kaatumassa koko ajan vasemmalle kyljelle. Johtuu kuulemma pitkällisestä virheasennosta johon aivot ovat tottuneet :D
Kävin kaikkiaan kuusi kertaa vastaanotolla hoidettavana, joista viimeinen kerta oli lähinnä tarkastauskäynti. Nyt on treenaminen ja normaali eläminen ollut kivutonta, kiitos hoidon ja hyvien itsehoito-ohjeiden.

Mikä tämä paikka oli? Mulla on samanlainen vartalo, kuin sulla oli-

Tuo on hyvin yleinen ongelma ja useiden lääketieteen tutkimusten mukaan lantion toimintahäiriö on syyllinen selkäkipuihin ja selkärangan ongelmiin, kuten välilevyn pullistumiin ja rappeumiin. Monesti selkäkivut helpottavat, kun lantion asentoa korjataan.

Ja se lantion asentohan vaikuttaa myös yläselkään, niskaan ja jopa olkapäihin. Siitä lantion yhteydestä olkapäiden asentoon ja kipuongelmiin kertoi J-P Kouri joku aika sitten aamutohtorissa ihan mielenkiintoista asiaa.
Niin ongelma on vain se, että mistä moisen ammattilaisen löytää? Lääkärit kun eivät tunnu tuosta mitään tietävän. Täälläkin aikoinaan kovasti puhuttiin tuosta lantion asentovirheestä ja sen yleisyydesta ja vaikutuksista selkäkipuihin... Suurin osa lääkäreistä, ortopedeista ja fysiatreista ei usko, että lantiossa voi olla mitään vikaa minkä voi manipulaatiolla korjata kertalaakista.

Suurin osa kiropraktikoistakaan ei tuota osaa korjata. On olemassa monia eri koulukuntia ja tekniikoita tuonkin asian osalta. Jopa saman alan ammattilaisilla. Itse olen kuullut, että OMT-fysioterapeutit ovat tuosta viimeaikoina jonkin verran puhuneet...

Kertokaa Helsingistä joku paikka joka osaa hoitaa hommat vaikka naksautellen. Risiselän vasemmanpuoleinen luu on mielestäni enemmän pinnassa kuin oikean puolen. Enää ei säteile reiteen eikä pohkeeseen, mutta vasen pohje meni eilen jumiin ja on sitä vieläkin. En ole missään erityisissä tuskissa, mutta salilla ei kyykkyjä eikä alaselkää voi tehdä. Olen maksanut ensi kaudelle pelioikeuden(golf) ja olen odottanut kesää kuin kuuta nousevaa.
Minulla selkä oli ainakin kk kipeä ennenkuin rupesi säteilemään ja oli aluksi molemmilta puolilta. Golfswingiä menin harjoittelemaan selkä pipinä, oli varmaan tosi kannattavaa. Siinä lajissa kun ranka kiertyy niin perkuleesti, varsinkin kun ei ole tyyliin koskaan venytellyt. Helppiä!

Kertokaa Helsingistä joku paikka joka osaa hoitaa hommat vaikka naksautellen. Risiselän vasemmanpuoleinen luu on mielestäni enemmän pinnassa kuin oikean puolen. Enää ei säteile reiteen eikä pohkeeseen, mutta vasen pohje meni eilen jumiin ja on sitä vieläkin. En ole missään erityisissä tuskissa, mutta salilla ei kyykkyjä eikä alaselkää voi tehdä. Olen maksanut ensi kaudelle pelioikeuden(golf) ja olen odottanut kesää kuin kuuta nousevaa.
Valitettavasti foorumin säännöt kieltävät mainostamisen ja varsinkin niksauttelijoiden mainitsemisen... Helsingistäkin löytyy muutama osaava ja sitten useampi ei osaava. Saisko sen privana lähetettyä, mutta mulla ei tunnu se ominaisuus toimivan...?

Oletpa ollu aikasessa. Itse en ole vielä pelioikeutta maksanut tälle vuodelle.

Laitoin tänään kiropraktikolle viestiä ja kysyin kannattaako minun tulla sinne kunnallisen lääkärin jälkeen ja kerroin myös vaivastani. Hän kirjoitti näin:"Vaivasi kuulostaa vasemman SI-Nivelen lukkotilalta, tosin on myös hyvin todennäköistä että lanneranka on mukana jossain määrin.
Voit toki mennä lääkärisi luona mutta hänellä ei tule olemaan muuta annettavaa kuin tulehduskipu / relaksantti lääkkeet. Nämä toki auttavat kivun suhteen mutta eivät tule poistamaan ongelmaa. Me tutkimme toki selkäsi myös ja hoidamme. Ensiviikolle löytyy hyvin aikoja, joten jätän päätöksen teon sinulle."

Laitoin tänään kiropraktikolle viestiä ja kysyin kannattaako minun tulla sinne kunnallisen lääkärin jälkeen ja kerroin myös vaivastani. Hän kirjoitti näin:"Vaivasi kuulostaa vasemman SI-Nivelen lukkotilalta, tosin on myös hyvin todennäköistä että lanneranka on mukana jossain määrin.
Voit toki mennä lääkärisi luona mutta hänellä ei tule olemaan muuta annettavaa kuin tulehduskipu / relaksantti lääkkeet. Nämä toki auttavat kivun suhteen mutta eivät tule poistamaan ongelmaa. Me tutkimme toki selkäsi myös ja hoidamme. Ensiviikolle löytyy hyvin aikoja, joten jätän päätöksen teon sinulle."
Kuullostaa varsin osaavalta kirolta. SI-nivelen lukkoon liittyy aina lannerangan vääntymää eli sielläkin on aina korjattavia lukkiumia. Lannerangan pullistumat ja rappeutumat on usein juuri seurausta lukkiutuneesta SI-nivelestä ja sen aiheuttamasta lannerangan virheellisestä toiminnasta.

Kysy siltä samalla että kuinka yleisenä ja merkittävänä se pitää noita SI-ongelmia... Niin ja kuka se on?

Täällä ei vissiin saa mainostaa, joten en sano henkilön nimeä enkä yritystä. Se yritys sijaitsee Itäkeskuksen maamerkissä, eli siinä korkeassa rakennuksessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täällä ei vissiin saa mainostaa, joten en sano henkilön nimeä enkä yritystä. Se yritys sijaitsee Itäkeskuksen maamerkissä, eli siinä korkeassa rakennuksessa.
Käypä siellä ja kerro kokemuksistasi ja kysy tuosta SI-nivelen ongelman yleisyydestä ja vaikutuksista vaivoihin... Kerro sitten tänne.

Tein eilen maastavetoa normaalipainoilla, mutta melko vähäisellä lämmittelyllä. Olin tehnyt tätä ennen melko raskaan kyykkytreenin ja luotin, että lihakset ovat jo melko lämpimät. Tämän jälkeen tein maastavedossa lyhyen lämppärisarjan, jonka jälkeen ensimmäisen kunnon sarjan. Ehdin tekemään neljä normaalia toistoa, kunnes seuraavassa toistossa selän oikealta puolelta kuului NAPS. Kipu oli melko kova kyyristyessä ja istumaan mentäessä että noustessa. Ajattelin, että paras mennä lääkärille heti. Sain varattua ajan samalle päivälle ja lääkäri pienen tutkiskelun jälkeen totesi, että turvotuksesta ja lihaksen kuumuudesta päätellen kyseessä on vain revähdys, jonka hoitoon menee viikko tai kaksi. Sain hoitoon Felden-geeliä ja -tabletteja. Käskettiin myös venytellä ja pitämään kylmägeelipussia selänpäällä. Että näin täällä.

Näin siis tapahtui noin 2 viikkoa sitten. Lääkäri määräsi 1-2 viikon sairasloman, jonka jälkeen lihas pitäisi olla kunnossa. Selkä on parantunut huomattavasti, mutta kipu vaivaa silti edelleen. Tällä hetkellä pystyn käymään salilla, mutta selkäärasittavat kyykky ja maastaveto ovat vielä pannassa. Myös juokseminen tuntuu vielä huonolta. Kuinka pitkään muilla on mennyt revähdysten kuntoutumiseen.

Eipä nua hirveesti vaadi välillä että revähtää, riittää että nostat kynän lattialta.
Noissa vammoissa en menis normi lekurille. Yksityinen fyssari joka on ollut urheilijoitten kanssa tekemisissä tietää varmasti enemmän.

Juu, no menin silloin vaan normilekurille, koska kuului selvä rusahdus ja kipu oli aika kova selkää taittaessa, eikä ollut luonnollisesti tietoa mitä tapahtui.

Kävin tänään kiropraktikolla ja vaikutti ihan pätevältä. Aluksi käytiin läpi mitä olen tehnyt ja kivun tarkkoja oireita. Sen jälkeen tutki liikkuvuuden niskasta ja selästä. Ne oli ok. Sitten se taivutteli mun jalkoja ja ne liikkui ihan ok. Takareidet oli vaan hiton tiukat.
Sitten se tutki sen mun "säteilyn" reiteen ja pohkeeseen. Makasin ja pidin pakarat rentona. Se painoi sormella pakaran sivuun, koska siellä oli yksi pieni lihas joka oli todella tiukka ja kipeä. Vähän aikaa se sitä painoi, jolloin takareisi meni kireäksi ja rupesi "säteilemään". Eli ei ollut iskias. Toinen jalka oli 0,5 cm pidempi ilmeisesti lantiosta johtuen. Lopuksi se väänsi mun alaselän ja SI-nivelen paikoilleen. Ensiksi kuului yksi rusaus, joka oli SI-nivel ja sitten erittäin suuri rusaus, joka tuli alaselästä. Rupesi oikein hymyillyttää, kun ei sattunut yhtään. Sitten testattiin jalkojen liikkuvuutta taas samoilla liikkeillä. Jalat liikkui kevyemmin.Viikon päästä menen uudelleen ainakin kerran vielä ja sitten ehkä hierontaan. Nyt pitää välttää hiihtoa, juoksua, luistelua, kyykkyjä ja mavea. Pitää venytellä ja kävellä. Salilla saa muuten käydä. Toivottavasti paranen, niin ei tarvitse lopettaa itseään. Nimittäin on jo ostettu uudet laadukkaat rautamailat golfia varten ja ensi kauden pelioikeuskin maksettu. I Love that game.

Lopuksi se väänsi mun alaselän ja SI-nivelen paikoilleen. Ensiksi kuului yksi rusaus, joka oli SI-nivel ja sitten erittäin suuri rusaus, joka tuli alaselästä. Rupesi oikein hymyillyttää, kun ei sattunut yhtään. Sitten testattiin jalkojen liikkuvuutta taas samoilla liikkeillä. Jalat liikkui kevyemmin.Viikon päästä menen uudelleen ainakin kerran vielä ja sitten ehkä hierontaan.
Et kysyny siltä, että kuinka yleisiä ne SI-ongelmat ihmisillä ja selkävaivaisilla on?

Mä käyn siellä ensi maanantaina ainakin vielä. Voin kysyä silloin. Paremmalta tuntuu kuin eilen, mutta vielä välillä vähän vihlasee, mutta en kuvitellutkaan, että kerralla paranisi. Minun selkä oli hänen mukaansa ihan kunnossa, eikä alaselässä ollut vikaa. Luulen ettei SI-nivel ihan heti asetu aloilleen, jos se on ollut kauemminkin lukossa. Paskempi homma siinä on se, että sitä ei kuulemma oikein mikään lihas pidä paikoillaan. Ei siis voi treenata tiettyä lihasta enemmän, joka pitäisi sen paikoillaan. Minulla taisi olla vielä suoliluun kiinnityskohta hieman väljä. Pitää venytellä. Tänään kokeilin venytellä lantion seutua ja osa venytyksistä meni helpommin. Ei ollut niin suurta eroa vasemman ja oikean puolen liikkuvuudella kuin ennen, tai ainakin siltä tuntui.

alikkiiski: -Kyllä mä uskaltautuisin väittämään, että vaikkei sitä mikään yksittäinen lihas "paikallaan pidäkään", voidaan sen stabiliteettiä vahvistaa harjoittelemalla syvistä lihaksista erityisesti multifidusta. Isonpakaralihaksen harjoittelukin voi mahdollisesti olla hyvästä.

Mutta tämä on vain oma näkemykseni asiaan, voin hyvinkin olla varsin väärässä. Vaikka olisin väärässäkin, uskaltaudun vielä väittämään ettei pakaroiden ja syvien alaselän stabilaattoreiden harjoittelusta haittaakaan ole alaselän ongelmien hoidossa. Kuten ei muidenkaan (syvien) keskivartalon ja lantion lihasten harjoittelusta.

"Paskempi homma siinä on se, että sitä ei kuulemma oikein mikään lihas pidä paikoillaan. Ei siis voi treenata tiettyä lihasta enemmän, joka pitäisi sen paikoillaan"

Mutta viisaammat jatkakoon...

Niin no onhan se hyväksi esim. treenata koko kroppaa ja keskivartaloa. Alkuun vaan ei oikein kannata treenata tuota aluetta. Ei prässiä eikä kyykkyä ym. Mulla on tossa golfaajan kunto-opas jossa on aika hyviä ennaltaehkäiseviä harjoitteita lantiolle ym. Ei saa tehdä mitään missä pitää tavallaan "potkaista" jalka taakse. Ja meinaan ihan noudattaa sen kiropraktikon ohjeita, että viisaammat älkää jatkako.

Latest posts

Back
Ylös Bottom