Alaselkä-Ristiselkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ukki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jalkapallon peluun kannalta ehkä nopeinta olisi täyslepo vai mitä mieltä olette?
Täyslepo ei ole minkään kannalta paras asia! Jos haluat sinne kentällä takaisin melko turvallisesti, hakeudu nyt ihmeessä ja äkkiä fyssarin vastaanotolle ja aloittakaa selän aktiivinen kuntoutus, joka todellakaan ei ole lepoa!!!

Ja niin. Valitse sellainen fysioterapeutti, joka on ollut tekemisissä urheilijoiden ja selkien kanssa. Perusfyssarilla näkemys ja ymmärrys urheilun vaatimuksista on joskus melko mielenkiintoinen... ;-)

Jaaha, taisi itselläkin jokin napsahtaa tuolla alaselässä. Laittelin eilen TV-tasossa olevien laitteiden johtoja ja olin kokoajan kontillani siinä. Kun nousin ylös niin vihlasi oikein kunnolla tuolta alaselästä ja kipu ei tunnu hellittävän. Tuntuu siltä kuin vetäisi selkä notkolla ja painetta tuolla rangassa. Pari kierrosta olen vetänyt kylmägeeliä, joka vähän tuntuu auttavan. Ainut mukavalta tuntuva asento on, kun makaa matolla selällään ihan suorassa. Selkä tuntuu myös hyvin kankealta, en siis pysty taivuttamaan juuri mihinkään suuntaan itseäni, vaikka kipua ei vielä tuntuisikaan. Lauantaina tein viimeksi kovan mave-treenin, mutta en mitään ihmeempiä tuntemuksia silloin huomannut. Tänäänkin olisi treenipäivä, mutta taidanpa passata.

On kyllä ironia tässäkin kohdallaan taas, voi helevetti :jahas:

Mikäköhän tässä mun alaselässä oikein on? Useamman viikon ollut kipeänä, aluksi sen huomasi vaan kyykkyjen ja maastavetojen yhteydessä ja myöhemmin alkoi tuntumaan ihan levossakin. Pahimmillaan pelkkä koulussakin istuminen oli aika tuskaa ja buranaa sai syödä ihan riittävästi. Nyt oon pitänyt rasituksen ihan minimissä pari viikkoa (en ole ollut salilla ollenkaan) ja levossa ei enää tunnu mitään. Jos alaselän pyöristää tai vetää notkolle niin sitten alkaa tuntumaan painetta/kipua. Mitä enemmän vääntelee niin sen kovempaa se kipuilee. Mistä moinen mahtaisi johtua?

Ajattelin ruveta taas käymään salilla ja kannattaisiko mun pitää vieläkin alaselkään kohdistuva rasitus minimissä, vai kannattaako koittaa jotain kevyitä selänojennuksia tms. pumppisarjoja tehdä sille? Sanomattakin selvää varmaan että kyykky ja maastaveto saa jäädä toistaiseksi.

Tinb0;3451044 begin_of_the_skype_highlighting**************3451044******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Mikäköhän tässä mun alaselässä oikein on? Useamman viikon ollut kipeänä, aluksi sen huomasi vaan kyykkyjen ja maastavetojen yhteydessä ja myöhemmin alkoi tuntumaan ihan levossakin. Pahimmillaan pelkkä koulussakin istuminen oli aika tuskaa ja buranaa sai syödä ihan riittävästi. Nyt oon pitänyt rasituksen ihan minimissä pari viikkoa (en ole ollut salilla ollenkaan) ja levossa ei enää tunnu mitään. Jos alaselän pyöristää tai vetää notkolle niin sitten alkaa tuntumaan painetta/kipua. Mitä enemmän vääntelee niin sen kovempaa se kipuilee. Mistä moinen mahtaisi johtua?

Ajattelin ruveta taas käymään salilla ja kannattaisiko mun pitää vieläkin alaselkään kohdistuva rasitus minimissä, vai kannattaako koittaa jotain kevyitä selänojennuksia tms. pumppisarjoja tehdä sille? Sanomattakin selvää varmaan että kyykky ja maastaveto saa jäädä toistaiseksi.
Mulla on justiin samanmoista kipua ollu nyt melkeen 2kk. Meni pari kuukautta sit kyykys hajalla ekojen toistojen aikana ja sen jälkeen on pari kertaa käyny nivelkorjaukses, mutta ei oo sekää paljo auttanu vaan vieläki vihottelee selkä. Mitähän täs tilantees pitäis tehdä? Lisäyksenä vielä että salilla pystyy vetää suht normaalisti. Tietty vähä kipua tuntuu mutta aamulla/aamupäivällä kivut ja jumitukset seläs on kaikkein pahimpia, sukkien jalkaan laittaminen tai jonku esineen nostaminen maasta on vaikeaa.

Täällä kanssa yks selkävammanen. Alaselkä erittäin huonossa kunnossa, lähemmin vasemmalta puolelta. Nykyään säteilee tuonne vasempaan jalkaan nää ihanaiset kivut, jotka välillä tuntuu kuin puukkoa lyötäis. Selkävaivat alko teininä, kun sen silloin potki yks ihminen ihanaan kuntoon. Raskauskaan ei kovin hellä ollut mun selälle. Tuntuu vain ettei sitä oikein missään välissä saa kuntoon. Aina tulee jossain kohtaa takapakkia. Viimeisin oli tosiaan salilla kyykkyä tehdessä, joten siihen jäi niiden teko. On se vaan jännä tosiaan et aamusta on niin kipee kipsiselkä et aamupalaksi menee ensimmäisenä särkylääkettä, että saa päivän käyntiin. Ei vois aatellakkaan et lähtisin vielä hoitovapaalta takaisin töihin, kun seisomatyötä teen sen 7,5h vähintään päivässä kokkina.

Hieman helpotusta on tuonut onneks nukkama-asennon korjaus, yhen jalan kyykkyyn vaihtaminen niin ei ainakaan mulle tule niin kovaa painetta alaselkään ja venytteleminen. Probleemiahan mulla myös on ollu käsien kanssa, jotka taitaa johtua myös selän jumituksesta. Kerran käyny töiden puolesta fysiossa ja siellä todettiin et selän oikeen puolen lihakset on niin jumissa et niistä johtuu noiden käsienkin puutumisen. Joten ehkä tässä vois ajatella et uudestaan varais aikaa

Suurin osa selkäkivuista johtuu oman kokemukseni mukaan nimenomaan lihasongelmista eikä esimerkiksi välilevyistä. Hyvä uutinen tässä on, että lihasperäiset ongelmat saa ns. kotikonsteinkin yleensä kuntoon. Huono uutinen taas on, että duunia se vaatii ihan älyttömän paljon.

Sekä kyykky että mave kuormittavat alaselkää. Jäykät takareidet ja lonkan koukistajat plus istumatyö pahentavat asiaa. Hieronta, mobilisaatio ja venyttely ovat runsain mitoin tehtyinä yleensä hyvä lääke. Hieronnan voi osittain korvata rullailemalla kipeää tai jumissa olevaa kohtaa tennispallon päällä. Omalla kohdalla paras apu on ollut jooga, joka pari kolme kertaa viikossa treenaten vei ongelmat aika minimiin. Asiansa osaava naprapaatti voi parilla käynnillä saada lukot auki, mutta ilman lihashuoltoa ongelmat tuppaavat palaamaan aika nopeasti. Ylipäätään mikään lekuri tai muu ammatti-ihminen ei saa näitä ongelmia yksin ratkaistua, vaan itsekin joutuu sitä duunia paiskimaan.

Eli summa summarum: lantion ja alaselän liikkuvuus kuntoon, kävelyllä, joogalla, zumballa tai vaikka kansantanhulla. Ihan sama millä, kunhan saa ne jumissa olevat lihat aukeamaan. Pahin virhe on jäädä kotiin makaamaan ja kiroamaan kurjaa kohtaloa.

disclaimer: välilevyongelmat ym. sitten asia erikseen

En tarvitsisi kuin selän, jolla voi kivuitta pelata kierroksen golfia viikkoon. 3 krt viikossa venyttelen niin lujaa pakaroita, hamstringeja ja alaselkää pienen alaselkä- ja vatsajumpan jälkeen ja välillä roikun tangossa nilkkakoukuilla (jotka herättävät lievää hilpeyttä julkisilla paikoilla). Ei havaintoa, mikä siellä kinnaa, mutta pistävä kipu tuntuu rangan oikealla puolella. Prässiä tehdessä ensimmäisen kerran napsahti joskus parikymmentä vuotta sitten eikä näköjään parane kokonaan ikinä.

Tavoite toteutuu melkein, mutta jokin pitkä lentomatka saattaa pistää koko pakaraosaston niin jumiin, että sitä saa kuukauden aukoa ennenkuin voi kuvitellakaan golfswingiä täydellä voimalla.

Laitan alaselkä vihlontaa koskevan kysymyksen tähän:
Mistäköhän johtuu kun alaselässä tuntuu aina penkkiä tehdessä pieni vihlonta ja kun nousen makuuasennosta takaisin istumaan, vihlasee alaselkään oikein kunnolla?
Tämä pahenee aina muutaman sarjan jälkeen, mutta kipu kuitenkin katoaa aina penkin jälkeen ja missään muussa liikkeessä vihlontaa ei tunnu.
Auttaako tähän vain penkin jättäminen pois hetkeksi vai mikä? Penkkiä tulee yleensä tehtyä kerran viikossa ja tekniikkani on kaverin mielestä kunnossa, perse ei nouse penkistä ja kaarta on koitettu säätää.

Latest posts

Back
Ylös Bottom