Alaselkä-Ristiselkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ukki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
marima sanoi:
Apua olen vain etsimässä ja vaihtoehtoja kyselemässä.

Tehokkuudesta: Oman kokemuksen mukaan, ne potilaat joilla on vamman tai lihasepätasapainon vaikutuksesta syntynyt virheasento, ovat hyvin korjattavissa. Vamman seuraukset ovat pahempia, mukana myös turvotuksia, fyysisiä vaurioita, jopa pysyviä muutoksia, joille itsessään ei voi tehdä muuta kuin vahvistaa "tukikorsetti" mahdollisimman hyvään kuntoon.

Ns. "jäykillä" ihmisillä toimii paremmin, "yliliikkuvat"/"löysät" ihmiset vaattivat useammin pidempiä hoitoja ja kontrollikäyntejä, heillä virheelliset asennot tuntuvat uusiutuvan helpommin..

Vielä yksi mahdollisuus kohdallasi: Olitko kokeneen terapeutin luona. Joskus päteväkin ihmenen yrittää "avata" väärää puolta lantiosta. (pelkää arvailua, mutua...)

fysio sanoi:
Entäs jos ei ole vammaa, mihin/miksi se spasmi sitten muodostuu?

En ole koskaan törmännyt vammattomaan noidannuoleen eli jos sellainen on vastaasi tullut niin en todellakaan tiedä sen syntymekanismiä.
Toisaalta onko se silloin noidannuoli vai pelkkä lihaskramppi?

Huomasin muuten tänään (kevyesti) kyykätessä, että se kipu siellä ristiselässä ei tunnu oikeastaan muulloin, kun silloin, kun painot laskee telineeseen (smithissä teen, eli laittaa stopparit taakse) ja laskee paineet ulos, silloin koskee. Mistäköhän johtuisi? Ei auttanut, vaikka kuinka varovasti hivuttautui sieltä alta pois. Tosin tuo kipu ei ollut mitään infernaalista.

Ukki sanoi:
Huomasin muuten tänään (kevyesti) kyykätessä, että se kipu siellä ristiselässä ei tunnu oikeastaan muulloin, kun silloin, kun painot laskee telineeseen (smithissä teen, eli laittaa stopparit taakse) ja laskee paineet ulos, silloin koskee. Mistäköhän johtuisi? Ei auttanut, vaikka kuinka varovasti hivuttautui sieltä alta pois. Tosin tuo kipu ei ollut mitään infernaalista.
Mulla on semmonen fiilis, että smithissä tuo kulma mihin selkä joutuu on vääränlainen, johtuen tuosta lukitusta liikeradasta. Se jää liian pystyyn -> epäluonnollinen (tarkoitan nimen omaan yläasennossa) -> koko paino painaa selkärankaa lyttyyn.

Ite lopetin (vastikään tosin) kokonaan smith-kyykkäämisen ja alotin vapailla. Selkä ei ole kipeytynyt ollenkaan, kun n. joka kolmas kerta smith-kyykkyä laukaisi selkäkivun. Samalla tosin otin vyön koviin sarjoihin käyttöön, joten suuri syy on siinäkin, mutta silti; smithissä tehdessä joskus jo lämmittelypainot tuntuivat selässä pahalta.

edit: smithillä on ainakin joskus ollut maine "selkäystävällisempänä" tapana kyykätä, mutta perusteluja en ole ainakaan muistaakseni koskaan kuullut.

Otso67 sanoi:
En ole koskaan törmännyt vammattomaan noidannuoleen eli jos sellainen on vastaasi tullut niin en todellakaan tiedä sen syntymekanismiä.
Toisaalta onko se silloin noidannuoli vai pelkkä lihaskramppi?

No, suuri osa selkäkivuista johtuu muusta kuin tapaturmasta tai selvästä vammasta. Ja esim acuta lumbago dg:lla tulevilla potilailla harvoin on mitään erikoisempia löydöksiä. Itselläni on hyvinkin paljon kokemuksia "noidannuolista" ilman vammaa. Käytän kylläkin mieluummin termiä fasettilukko... :rolleyes:

fysio sanoi:
Tehokkuudesta: Oman kokemuksen mukaan, ne potilaat joilla on vamman tai lihasepätasapainon vaikutuksesta syntynyt virheasento, ovat hyvin korjattavissa. Vamman seuraukset ovat pahempia, mukana myös turvotuksia, fyysisiä vaurioita, jopa pysyviä muutoksia, joille itsessään ei voi tehdä muuta kuin vahvistaa "tukikorsetti" mahdollisimman hyvään kuntoon.

Ns. "jäykillä" ihmisillä toimii paremmin, "yliliikkuvat"/"löysät" ihmiset vaattivat useammin pidempiä hoitoja ja kontrollikäyntejä, heillä virheelliset asennot tuntuvat uusiutuvan helpommin..

Vielä yksi mahdollisuus kohdallasi: Olitko kokeneen terapeutin luona. Joskus päteväkin ihmenen yrittää "avata" väärää puolta lantiosta. (pelkää arvailua, mutua...)

Mulla on samaa ongelma, eli lantio paukkuu oikealta puolelta erittäin paljon.

Si-nivelen takaisin laitto auttaa siihen, että jalka ei lyhene oikealta puolelta(oikealta puolelta si-nivelta on korjattu aina, onko mahdollista että vasen si-nivel aiheuttaisi oikean jalan lyhenemisen:eek:).

Hetken kestää ja taas alkaa lantio paukkumaan oikealta puolelta, pohje menee jumiin, takareisi menee jumiin ja yläselkäkin alkaa kuumottamaan/polttamaan keskiselästä yms.

OMT:n mukaan oikea pakaralihas ei hermotu kunnolla, eikä pakaralihas tue oikein lantiota/si-niveltä?

Joskus tulee myös kyynärvarret kipeiksi ja sivuolkapäät yms. vaikkei oli tehnyt salitreeniä pitkään aikaan...

edit: ja selkeästi tulee esiin myös yläselän nikamien yliliikkuvuus ja se, että menevät jumiin herkästi.

Lihasepätasapainoa on. Hauis vahvempi mitä ojentajat, rinta vahvempi mitä epäkkäät/lavan lähentäjät yms. takareidet heikommat mitä etureidet.

fysio sanoi:
No, suuri osa selkäkivuista johtuu muusta kuin tapaturmasta tai selvästä vammasta. Ja esim acuta lumbago dg:lla tulevilla potilailla harvoin on mitään erikoisempia löydöksiä. Itselläni on hyvinkin paljon kokemuksia "noidannuolista" ilman vammaa. Käytän kylläkin mieluummin termiä fasettilukko... :rolleyes:

Selkäkipu ja noidannuoli. Kaikki selkäkipu ei ole yhtäkuin noidannuoli. Asiakkaittesi lähetteissä varmaan lukee että onko lääkäri diagnisoinut vaivan noidannuoleksi vai määrittelemättömäksi selkäkivuksi.:)

Itsellä oli alaselässä kipuja ja menin työterveyslääkärille. Siellä paikannettiin kolotukset lanneselän alueelle. En saanut kosketettua varpaita sormillani. Lääkkeeksi selkäjumppaa ja runsasta venyttelyä. Puntista sano vaan, että on hyvä homma, koska sitä voimaa on hyvä olla niin kestää paikat paremmin duunissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Otso67 sanoi:
Selkäkipu ja noidannuoli. Kaikki selkäkipu ei ole yhtäkuin noidannuoli.
Eikö.. :eek:

Asiakkaittesi lähetteissä varmaan lukee että onko lääkäri diagnisoinut vaivan noidannuoleksi vai määrittelemättömäksi selkäkivuksi.:)

Lähetteillä asiakas saa KELA-korvauksen, muuta virkaa niillä ei ole.

fysio sanoi:
Eikö.. :eek:

Lähetteillä asiakas saa KELA-korvauksen, muuta virkaa niillä ei ole.

Eikö sinun pitänyt olla ammattilainen? Jos olet niin tietänet vastaukset noihinkin kysymyksiin vai haluatko tästäkin sellaisen juupas eipäs nussitaan pilkkua leikin??:wall:

Tuossa noidan nuolen määritelmä:lumbago, noidannuoli

äkillinen lannerangan tai ristiselän kipu

Eli ihan kaikki selkäkivut ei tähän kategoriaan taida mahtua.....

Ja siinä lähetteessä on lääkärin diagnoosi ja jonkinlainen hoitomääräys jos se sinun mielestäsi on yhtä kuin vessapaperia niin sitten kannaattaa tarkistaa hieman asennetta.

Nimimerkki myös ammattilainen.

Otso67 sanoi:
Eli ihan kaikki selkäkivut ei tähän kategoriaan taida mahtua.....

Ja siinä lähetteessä on lääkärin diagnoosi ja jonkinlainen hoitomääräys jos se sinun mielestäsi on yhtä kuin vessapaperia niin sitten kannaattaa tarkistaa hieman asennetta.

Nimimerkki myös ammattilainen.

Ei kuulu, ei. Koska mitään lumbaagoa ei sinällään ole minun kannaltani. Se kuvaa tilannetta, eli selkäkipu. Taustalla voi olla tusina eri syytä, joita lääkärit eivät yleensä pysty lyhyessä vastaanotossaan erottelemaan tai eivät ammatillisesti osaa erotella niitä tarpeeksi tarkasti. Nyt tarkkuudella tarkoitan taas sitä nikamatason liikkeen analysointia, johon lääkärillä ei yleensä ole koulutusta. Minulle doleres dorsii, lumbago, prolapsi tmv ei todellekaan riitä. SE ei kerro potilaan toimintakyvystä yhtään mitään, lähete ei myöskään ohjaa työtäni mitenkään. Onneksi. Sen verran vääriä diagnooseja tulee vastaan. Viimeisempänä tenniskyynärpää, joka itseasiassa oli ulnaaris hermon vaurio, ei mitään tekemistä epikondyliitin kanssa. Piriformissyndrooma, joka olikin L4 fasettilukko. Tätä voisi jatkaa koko päivän.

Jottei taas mene hernettä kenenkään nenään, niin... Arvostan lääkärien työtä, silloin kun he tekevät sitä omalla alallaan ja oman koulutuksen puitteissa. Rangan käsittelystä heillä ei ole koulutusta, eikä myöskään näin ollen erotusdiagnostisia kykyjä siihen liittyen. Tämän vuoksi en itse hyödy lähetteistä. Olisi se nyt ihan idioottia hoittaa lähetteen mukaan esim kyynärpäätä tunti tolkulla, jos vika on jossain muualla. Eli kummalla tässä asenteessa on ongelma? Ei ainakaan minulla, eikä niillä lääkäreillä, joiden kanssa teen yhteistyötä.

Siinä olet täysin oikeassa että yleislääkärin resurssit eivät riitä kummoisinkaan diagnooseihin,fysiatrit,ortopedit ynnä muut erikoistuneet ovat sitten asia erikseen.
Se mihin minä tartuin oli se että annoit käsittää että kaikki selän alueen kivut ovat yhtäkuin noidan nuoli mikä ei pidä paikkaansa niinkuin itsekin tuossa edellisessä kirjoituksessasi mainitset.
Selvästi tiedät mistä puhut eli kyseessä taitaa nyt vaan olla jokseenkin turha riita asioiden tulkitsemistavoista ja tämän jatkaminen lienee suhteellisen hedelmätöntä eikä ainakaan palvele topicin aloittajan tarkoitusperiä,eli minun puolestani tämä keskustelu voidaan katsoa päättyneeksi.;)

Otso67 sanoi:
Se mihin minä tartuin oli se että annoit käsittää että kaikki selän alueen kivut ovat yhtäkuin noidan nuoli mikä ei pidä paikkaansa niinkuin itsekin tuossa edellisessä kirjoituksessasi mainitset.

ööh... Muistaakseni tarina lähti täältä: :rolleyes:

Originally Posted by Otso67
Noidannuolihan syntyy siten että varsinaisen vammakohdan ympärillä olevat lihakset menevät ns.suojaspasmiin eli kramppaavat aivan totaalisesti.

Eli itse tartuin siihen että "noidannuoli" voi syntyä muullakin tavoin kuin vamman kautta. Huomattavasti yleisempi syntymekanismi littyy rangan paikallisiin liikehäiriöihin.

B.O.S.S. sanoi:
edit: smithillä on ainakin joskus ollut maine "selkäystävällisempänä" tapana kyykätä, mutta perusteluja en ole ainakaan muistaakseni koskaan kuullut.
Kaikki missä liikerata on lukittu, on saatanasta, Smith etenkin. Poikkeuksena reverse hyper. :haart:

Mitään pahempaa ei vielä, mutta maatessa (mentäessä nukkumaan) tuntuu epämiellyttävältä maata mahallaa pää tyynyllä sillä selkäranka vääntyy. Kun on taas kyljellän tuntuu että alaselkä muljahtaa alas lantiosta. Selällään makuu on siis ainoa vaihtoehto.. silti EI :aamu kipuja, lenkin/salin jälkeen. Venyttelen todella paljon ja olen aina ollut todella venyvä ja ryhtiä pidän.
Tuntuu että muillakin ollut tälläista vaivaa..

mahtaako olla kramppi vai venähdys? venyttelin alaselkää siten että makaan korkealla penkillä, pää ja kädet roikkuvat alaspäin ja samoin jalat jolloin tulee tosi kova venytys alaselkä/ristiselkään.
olin venytellyt n.10-15 min samassa asennossa ja nousin aivan liian nopeasti ylös. saman tien kun olin noussut ylös alaselkä alkoi särkeä aivan sairaasti ja säteili yläpakaraan ylemmäs selkään. en pystynyt varmaan 10 minuuttiin tekemään yhtään mitään, en kävelemään en istumaan.

Mulle ilmeni tossa viime viikolla sellainen ongelma, että alaselkä veti älyttömään jumiin ilman mitään loukkaantumissyytä. Lääkäri totesi fasetista johtuvan krampin, joka taas johtuu selkälihasten epätasapainosta. Vasemman puolen alempi trapeziuslihas on puolta vahvempi ja suurempi kuin oikealla. Tiedän ongelman, hieroja on siitä puhunut jo kauan sitten, mutta kun en oikein tiedä miten tuota ongelmaa ehkäistä. Johtuu nimittäin työasennosta jossa ei juuri ole varaa mitään muuttaa. Työn luonne kun on vasemmalla kädellä tapahtuva kertomusten hyllyyn tunkeminen, oikealla kädellä työtä on todella hankalaa tehdä koska tekstiä ei tällöin näe. (esim kirjaston kirjat) Olen oikealla kädellä tuota koittanut ainakin osan aikaa tehdä nyt vuoden päivät, en tiedä onko toiminut millään tavalla. Ainakin se hidastaa työtä melkein puolella. Mutta...

Olisko jotain liikettä millä saisin oikeaa puolta nyt kehittymään niin että saisin lihaksistoa jotenkin tasapainoon? Olen tuota miettinyt että pitäisikö tehdä jotain kulmasoutua käsipainoilla oikealle hiukan enemmän tai jotain? En ole uskaltanut oikein lähteä tohon rundiin, kun pelkään että se pahentaa tilannetta sekoittamalla loputkin lihastasapainosta kun en ole varma mitä liikettä kannattaisi tehdä.

Alkaselkävaivoja käsitteleviä threadeja näytti riittäävän, joten koitetaan nyt vastata tähän tuoreimpaan niistä..

Alaselässä on siis outo tuntemus minkä huomasin eilen illalla jostain tulleen. Viime keväältä muistan saman vaivan, mikä oli riesana useamman viikon. Tuolloinkaan en keksinyt siihen mitään varsinaista syytä, mutta silloin epäilin sen johtuneen paljosta paikoillaan istumisesta?

Tunne on siis aivan alaselässä, ellei jopa lantion korkeudella, suunnilleen keskellä tai aavistuksen verran rangan vasemmalla puolella. Se muistuttaa lähinnä painetta. Kyse ei ole pistävästä tai säteilevästä kivusta tai lihassärystä, ainakaan pintapuolisesti alaselän lihakset eivät ole lainkaan kipeät. Tunne onkin enemmän jossain selkärangan seutuvilla tai muuten "sisäpuolella".
Pystyn hyvin taivuttamaan selkää eteenpäin, mutta selkä suorana seisoessa tai varovasti taaksepäin taivuttaessa tuntee paineen. Paine muistuttaa vähän samanlaista tuntemusta kun jotain lihasta hierotaan.

Olen koittanut erilaisia venytyksiä selälle, takareisille, pakaroille ja lonkan lähentäjille mutta millään ei saa oikein tuntumaa tuohon kohtaan. Eteenpäin selkää taivuttamalla pääsee lähimmäs, mutta sekään ei suoranaisesti tunnu oikeassa paikassa.

En ole siis loukannut itseäni reeneissä kyykyssä, mavessa tai missään. Ongelma ilmeni välipäivän iltana, aamulla ja päivällä kaikki oli OK.
Olisiko jollain kokemusta vastaavasta, tai ideoita mitä se voisi johtua ja mikä siellä selässä oikein on vaivana? :(

Latest posts

Back
Ylös Bottom