Alaselän vaivat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gurkku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
japa sanoi:
..muistaakseni hieroja sanoit että seuraavat lihakset ovat jumissa:Päärynänmuotoinen lihas, nelikulmainen reisilihas, sisempi- ja ulompi peittäjälihas, ylempi- ja alempi kaksoislihas. Nyt tuntuu taas varsin hyvältä ja kipua ei missään. Jospa nuo lihakset nyt pikkuhiljaa aukeavat...
Ne on näitä pakara-alueen syviä lihaksia, lonkan ulkokiertäjiä. Vaikuttaa oleellisesti kuormitukseen esim. kävelyssä ja juoksussa.
Hyvä, että olo parani. Yksistään noiden lihasten kireys voi laukaista hermosäteilyn pakaraan tai jopa alaraajaan.
Alaselän hierottamisen kanssa kannattaa olla silti varovainen (ottaa kevyesti jos ottaa).

No itseasiassa kävely ei oikeastaan ole koko vaivan aikana ollut vaikeaa mutta kun esim pysähtyy seisomaan niin melkein heti tuntuu että ne kramppaa. Samoin jos tulee sellainen korkeus ero jaloille eli vaikka oikealla olen katukiveysen päällä ja vasemmalla astun sitten alemmaksi niin antaa juuri tuohon vasempaan pakaraan kivun. Ja samoin nyt kun on tullut rasitusta päivän mittaan niin joku sivuaskel, huono asento jne antaa hieman kipua mutta tuo hieronta ja rauhallisesti otettu päivä on parantanut paljon. Hieronnan jälkeen on kyllä hieman pakara lihakset kipeytyneet ja tuntuvat aivan kuin olisi mustelma, tai siis samanlainen kipu lihaksissa. Muuten tuo selkärangan suuntainen pitkä lihas oli myös aika jumissa tuosta ristiselän kohdalta. Joten sekin varmaan vaikutti alemmaksikin.
On tietenkin vaikeaa erotella kun oli pahasti jumissa että mikä paikka todella on kipee ja mikä sitten rasittui muiden varomisesta mutta voiko noiden lihasten kipeys antaa jopa kipua ylöspäin vaikka alaselkään?

Tänään kävin uudestaan fysioterapeutilla ja hyvältä tuntuu. Hän sanojensa mukaan 'manipuloi' selkää eli laittoi palikat paikoilleen. Tuntui aika jännältä, kun heti hoidon alussa piti taivutella eteen ja sivulle ja taakse ja hoidon jälkeen (useita erilaisia kiertoja, selkärangan paineluja ja vartalon rutistustuksia) tuli venyvyyttä ihan senttikaupalla. Keskiselkä on mulla hiukan jumissa, sitä ei saatu vielä auki, mulla yläselkä ja alaselkä oli joustava kuin mikä. Se viimeviikkoinen pullistuma on siis korjattu, tosin taisi välilevyssä tapahtua jotain pienen pientä vahinkoa, joka ilmoittelee itsestään vielä pienenä kipuna...toivottavasti korjautuu lähiviikkoina.

Japalle vielä sitä että mun takareiden jumi kertoi siitä että joku on selkärangassa pielessä eli välilevy oli pullistunut. Ja sitten se yksi väärä nostoliike (pienellä kierrolla) auttoi laukaisemaan sen. Tiedänpähän jatkossa kuunnella kroppaa enemmän ja reagoida sen mukaan.

Ja ei muuta kuin fysioterapeutille. Hieroja ei tiedä välttämättä kaikkea luustoon ja niveliin liittyviä asioita!

japa sanoi:
No itseasiassa kävely ei oikeastaan ole koko vaivan aikana ollut vaikeaa mutta kun esim pysähtyy seisomaan niin melkein heti tuntuu että ne kramppaa. Samoin jos tulee sellainen korkeus ero jaloille eli vaikka oikealla olen katukiveysen päällä ja vasemmalla astun sitten alemmaksi niin antaa juuri tuohon vasempaan pakaraan kivun. Ja samoin nyt kun on tullut rasitusta päivän mittaan niin joku sivuaskel, huono asento jne antaa hieman kipua mutta tuo hieronta ja rauhallisesti otettu päivä on parantanut paljon. Hieronnan jälkeen on kyllä hieman pakara lihakset kipeytyneet ja tuntuvat aivan kuin olisi mustelma, tai siis samanlainen kipu lihaksissa. Muuten tuo selkärangan suuntainen pitkä lihas oli myös aika jumissa tuosta ristiselän kohdalta. Joten sekin varmaan vaikutti alemmaksikin.
On tietenkin vaikeaa erotella kun oli pahasti jumissa että mikä paikka todella on kipee ja mikä sitten rasittui muiden varomisesta mutta voiko noiden lihasten kipeys antaa jopa kipua ylöspäin vaikka alaselkään?

Miten tää tilanne sai muuten alkunsa? En huomannut et olisit kertonut vai oliko siitä tuolla jo jossain?
Jotenkin taipuisin ajattelemaan, että kyllä se todennäköisesti on niin, että vaivan alkuperä on kuitenkin siellä lannerangan alueella ja siitä johtuen tulee sitten tätä lihasjännitystä _eikä toisinpäin.
Toisaalta tarpeeksi kireät lihakset vaikuttavat aina myös rankaan ja sen asentoon > sitä kautta voi aiheutua kipua alaselkäänkin.
Helpommin vois spekuloida, kun tietää mistä tää on lähtenyt. :)

Aika hyvää settii selkäongelmien ja nimenomaan noitten syvien lihasten jne kuntouttamiseen on t-nationin "neanderthal no more"-artikkelit.

Inkeri sanoi:
Miten tää tilanne sai muuten alkunsa? En huomannut et olisit kertonut vai oliko siitä tuolla jo jossain?
Jotenkin taipuisin ajattelemaan, että kyllä se todennäköisesti on niin, että vaivan alkuperä on kuitenkin siellä lannerangan alueella ja siitä johtuen tulee sitten tätä lihasjännitystä _eikä toisinpäin.
Toisaalta tarpeeksi kireät lihakset vaikuttavat aina myös rankaan ja sen asentoon > sitä kautta voi aiheutua kipua alaselkäänkin.
Helpommin vois spekuloida, kun tietää mistä tää on lähtenyt. :)

Oikeastaan tuolla lantion/lonkan sisällä on ollut jo pitempää sellainen kipu paikka joka ei muuten vaivaa kuin joskus esim. makuulla kun nostaa vaikka lantiota tai joku sellainen outo liike/asento niin tuntuu pakaran/alaselän kohdalla kipua/kramppaamista. Ja on aikaisemmin tuntunut vain pehmeällä makuulla. Se menee heti ohi kun vaihtaa asentoa.

No viime viikolla sitten ihan rinta/hartia/ojent. treenissä huomasin että lonkka/pakara olikin kipee joissakin tilanteissa. Sitten samalla päivällä hieman veti alaselkää jumiin ja ei venyttely/särkylääke/muut kotikonstit hirveästi auttaneet tai sen verran että kävelemään pystyi ja olin duunissa mutta jotkut liikkeet vaan antoivat aina kipua ja siellä sitten sellainen puolihuolimaton kevyen esineen nosto vain pahensi kipua. Ja varsinkin istuminen antoi tuonne lonkan/pakaran sisälle kipua varsin paljon. Sitten maanantaina kävin hierojalla joka sai osan jumista auki mutta tiistaina sitten sitten aivan yht`äkkiä antoi sellaisen hermokivun/krampin pakaraan että tiesin että nyt tuli lekuri keikka. Lekuri ei oikein löytänyt muuta kuin takareiden,selän,pakaran jumimista ja hoidoksi lepoa,venyttelyä,motifenea ja sirdaludia.(pitäisi löytää Kuopiosta kunnon urheilulekuri/terapeutti joka ei arvaille vaan osaa hommansa) Sen jälkeen tässä olen ollut hissukseen ja parina viimepäivänä kävellyt aika paljon. Kävely ei tee kipua samoin ei oikeastaan mikään normaali liikkuminenkaan enää mutta sitten aivan yht`äkkiä sen joku aivan pieni liike antaa se kivun/särinän ja se yleensä menee heti ohi kun vaihtaa asentoa. No tuon seurauksena on sitten hieman jotenkin varonut ehkä liikaa ja siksi sitten hieman joka paikka jo jumissa. Ehkä paikallaan seisominen on se pahin jos kauan on niin sitten alkaa säreilyä ja pientä aivan kuin kutinaa tuntua pakaralihaksen sisällä. Ja kaiken raskaan nostamista ja kumartelua olen välttänyt.

No tällä hetkellä oikeastaan on varsin kivuton ja hyvä olo joten olen todella positiivinen että tässä paranee kun vaan hieman osaa viellä varoa äkkinäisiä liikkeitä.
Muutama huomio jossa olen huomannut että tulee varmasti kipua pakaraan sekä pakaralihaksen ylä puolelle selkään. Esim jos makaan pehmeällä sängyllä mahallaan siten että yläkropan alla paksu tyyny ja siinä tulee selkä/lantio hieman notkolle. Samoin muutenkin jos pehmeällä sängyllä kun lantio painuu notkolle niin on herkempi löytymään se kipu kuin esim. kovalla lattialla. Tällä hetkellä omalla painollaan esim. kyykky jo onnistuu ilman kipua ja lähes kaikki muukin. Leuan veto tangossa jos roikkuu ja kiertää lantioa niin silloin tulee hieman kipua taas.
Yöt olen pystynyt nukkumaan ilman että olisi kipua mutta aamulla heti herättyä joutuu hieman aikaa varomaan sillä tuntuu että nuo kipeät paikat olisivat hieman herkempiä kuin päivemmällä. Sitten taas iltaa kohden hieman alkaa ehkä rasituksen takia paikkat herkistymään uudestaan.

Onhan tämä hieman vaikeaa näin netin välityksellä mutta kun tuntuu olevan asiantuntijat varsin tiukassa täällä Kuopiossa(vain pari omt-terapeuttia) ja muutenkaan kun tässä vloppuna ei paljoakaan voi tälle tehdä mutta kuitenkinhan tuo mieltä painaa niin kiitos pakkiksen ammattilaisille että ottavat kantaa näihin vaivoihin.
Ja tulee varsin pitkä aika olla vaan hissukseen tämän vaivan kanssa niin onhan tämä ainakin minulle jo terapeuttista valittaa pakkiksella kun muuten tässä joutuu päivät olemaan yksin ja varsin vähällä tekemisellä.

juu tota itellä myös ollu ongelmia alaselän kanssa ja nyt tuntuu jo melko vittumaiselta. ja niinpä oon tullu aatelleeks että lopetan maven ja kyykyn ja siiryn prässiin, ja teen kuitenki jotain selkäliikkeitä, mut en mavea. itellä menny kummassaki noissa liikkeissä selkä paskaks 2 kertaa ja nyt riittää. eniten tässä vituttaa se ku on menny kaikki uurtamiset ihan hukkaan maven ja kyykyn kannalta, mut tuleepa sillä prässilläki potkua jalkoihin. venyttelen nykyää pirusti ja huomaa kyllä kuinka se auttaa. kerran kävin jollai hierojalla ja se käski vaa venytellä takareisiä ja tehdä selälle ojennuksia, niitä oon tehnytki, mut eipä auttanu vaa meni selkä uudestaa, mut iha sama nytpä loppujen lopuksi tuntuu iha hyvältä ku lopettaa ton maven ja kyykkäämisen, vaikka lempi iikkeitä ne olivatkin.penkkaamisesta en luovu, kaitpa tässä vielä rhp tulee...

Tuota oliko sulla DayDream välilevynpullistuma joka painettiin paikalleen, siis lähtikö välilevy kohilleen fysio luona???

Välilevyn pullistumia ei paljon paikoilleen työnnellä.

japa sanoi:
Oikeastaan tuolla lantion/lonkan sisällä on ollut jo pitempää sellainen kipu paikka joka ei muuten vaivaa kuin joskus esim. makuulla kun nostaa vaikka lantiota tai joku sellainen outo liike/asento niin tuntuu pakaran/alaselän kohdalla kipua/kramppaamista. Ja on aikaisemmin tuntunut vain pehmeällä makuulla. Se menee heti ohi kun vaihtaa asentoa.
...
Kävely ei tee kipua samoin ei oikeastaan mikään normaali liikkuminenkaan enää mutta sitten aivan yht`äkkiä sen joku aivan pieni liike antaa se kivun/särinän ja se yleensä menee heti ohi kun vaihtaa asentoa. No tuon seurauksena on sitten hieman jotenkin varonut ehkä liikaa ja siksi sitten hieman joka paikka jo jumissa. Ehkä paikallaan seisominen on se pahin jos kauan on niin sitten alkaa säreilyä ja pientä aivan kuin kutinaa tuntua pakaralihaksen sisällä. Ja kaiken raskaan nostamista ja kumartelua olen välttänyt.
...
Muutama huomio jossa olen huomannut että tulee varmasti kipua pakaraan sekä pakaralihaksen ylä puolelle selkään. Esim jos makaan pehmeällä sängyllä mahallaan siten että yläkropan alla paksu tyyny ja siinä tulee selkä/lantio hieman notkolle. Samoin muutenkin jos pehmeällä sängyllä kun lantio painuu notkolle niin on herkempi löytymään se kipu kuin esim. kovalla lattialla. Tällä hetkellä omalla painollaan esim. kyykky jo onnistuu ilman kipua ja lähes kaikki muukin. Leuan veto tangossa jos roikkuu ja kiertää lantioa niin silloin tulee hieman kipua taas.
Yöt olen pystynyt nukkumaan ilman että olisi kipua mutta aamulla heti herättyä joutuu hieman aikaa varomaan sillä tuntuu että nuo kipeät paikat olisivat hieman herkempiä kuin päivemmällä. Sitten taas iltaa kohden hieman alkaa ehkä rasituksen takia paikkat herkistymään uudestaan.
...
Kuulostaa (siis kuulostaa, kun varmuudella ei voi sanoa :) ), että olis ainakin osittain toiminnallinen ongelma. Tän informaation perusteella tulee mieleen liikehäiriö/lannerangan tietyn tai tiettyjen segmenttien yliliikkuvuus ja tukilihasten tietynlainen toimimattomuus..

Toki voi olla jokin yksittäinen syy, joka sitä kipua aiheuttaa, mutta nuo kuvaamasi jutut liittyvät usein epäspesifiin ja toiminnalliseen selkäkipuun. Oikeanlaisella, kohdistetulla treenillä pitäisi pystyä tähänkin vaikuttamaan ja siten ainakin ehkäisemään toistuvia pahoja jumituksia/ kipuja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Crash sanoi:
Tuota oliko sulla DayDream välilevynpullistuma joka painettiin paikalleen, siis lähtikö välilevy kohilleen fysio luona???

Piti oikein soittaa terapeutille ja kysyä mikä oli vikana. Syynä oli 'L4 ja L5 hermojuuren ärsytys ja vastaavien segmenttien fasettinivelten ärsytys'. Välilevy oli jonkun verran pullistunut ja aiheutti kipua. Fysioterapeutin tekemä hoito auttoi välilevyn palautumaan paikoilleen. Samalla pahin kipu häipyi ja pystyin jopa seisomaan :)

En osaa tarkemmin tässä vaiheessa sanoa. Olen kuitenkin potilas, enkä asiantuntija. Toki haluan tietää enemmän mikä meni vikaan.

se välilevy on nestemäistä aika pitkälle.... siis sisällä nestemäistä sössöä ja pinta on "kuitusempaa" kamaa. Nestettä virtaa koko ajan läpi, itse välilevyissä verenkiertoa on aika minimaalisesti.Välilevyn pullistumia on moniasteisia ja niillä on sit vähän eri nimikkeitä. Peruspullistuma johtuu siitä et se ulkokuori viottuu ja sitä sisältöä pääsee työntyy ulospäin ja se voi sitten painaa hermoa. Aika usein noihin liittyy myös fasettilukkoa. Eli siis ei sitä pullistumaa työnnetä takasin, siinä hoidetaan seurauksia, jotka voi sitten olla hyvinkin hankalia tapauksesta riippuen. Pullistuma voi kyllä ajan kanssa parantua itsekseen (ts vetäytyä. Mutta takaisin sitä ei "työnnetä"!). Joillakin se on siellä aina, mut ei välttämättä haittaa jos hoitaa selkäänsä hyvin. Yleensä kyllä aika hyvä setti jos pitää huolta kropastaan treenamalla monipuolisesti (erit syvät lihakset hyvässä kuosissa) ja ravinnolla.
Jengi huoltaa autojaan, joten miksei omaa kroppaansa. Aina sillion tällöin ois hyvä käydä "huollossa" vaikkei oireita oliskaan. Oireet pääasiassa tulee vasta ongelmien syntymisen jälkeen. Ja välilevyn pullistumaa ei terveeseen selkään tule. Jotain on jo ollut vinossa.
Well. Näin mä sen näen. Jotain kokemusta löytyy...

Eloa tännekin:

Onko alaselkää turvallista käydä hierouttamassa ja auttaako se avaamaan juntturaa tai helpottamaan alaselkää? Jossain sanottiin että voi tehdä enemmän haittaa kun hyötyä, mutta kellään kokemusta/tietoa?

Miten venyttely?:
Ylimääräiset alaselän venytykset ei ainakaan haittaa? entä kevyt treeni reverse hyperillä tai alaselkä nostoilla?

Itsellä on notkoselkä, eli menee jumiin aivan sairaan helposti...hieronta auttaa kyllä. Olin viimeksi maanantaina hierojalla. Viime kerrasta oli aika kauan aikaa. Itse en pitänyt alaselkää edesnormaalia kummempana "jumina", mutta hieroja sanoi suoraan:"täällähän on lihakset ihan kestokrampissa". Ei oo muuten enää läheskään niin jumissa..

No niin pistetään tänne päivitystä omaltakin kohdalta. Elikkä alaselkä/lanneranka on kuvattu ja lausunnon mukaan ei mitään luuston/nikamien ongelmia ole. Loppudiagnoosi että lanneselän lihasten pitkittynyt lihasjumi ja kiputila. Ja hoitona motifenea ja sirdalud 6mg retard tarvittaessa. Sekä lähete fysioterapiaan. Ja omana kotihoitona venyttelyä ja sisempien lantiorangan lihasten vahvistusta.
Nyt olen tässä viikon verran aika aktiivisesti jo liikkunut ja salillakin kevyesti käynnyt ja kipua ei oikein esiinny kuin joissakin äkkinäisissä liikkeissä. Sitten pari huomiota jotka olen tehnyt eli jostain syystä pyöräily tuntuu hieman ärsyttävän tuon kipeän alueen lihaksia. Ja sitten kun äsken kävin salilla niin kun kävin selälleen penkille ja siitä otin sellaisen jämäkän penkkipunnerrus asennon niin silloin kävi sellainen hetkellinen tuntemus tuossa vasemmassa puolessa selkää/pakaraa.
Selkeästi jos illalla otan sirdaludin niin aamulla ei ole kipua ollenkaan mutta jos pari-kolme päivää ilman sirdaludia niin kipua alkaa hieman esiintyä. Niin kyykkyä kuin maveakin olen mallannut tyhjällä tangolla ja kipua ei ole.
Eli on aika ihmeelistä että sellaiset pienet varomattomat liikkeet antavat tuon kivun ja sen pahetessa sitten saattaa vetää koko alaselän/pakaran jumiin.

Heipä hei. Tulimpahan vihdoinkin rekisteröityneeksi kun kuitenki on tullut pakkista luettua jo koko lyhyen punttiurani (reilu 6kk). En nyt viitsi uuttakaan threadia alottaa, vaikka en ole varma kuuluuko tämä tänne.

Ja sitten asiaan: Noin kuukausi sitten, kyykkytreenin jälkeen koetellessani kuinka syvälle pääsen, tuntui alaselässä pieni vihlaisu. Tuolloin en tiennyt siitä huolestua, mutta kotiin päästyäni iski koko lantion ja alaselän alue todella pahaan jumiin. Puutteellisesta lämmittelystä ei ollut kyse, koska tuo tapahtui tosiaan normaalin kyykkytreenin lopuksi. Painoakin oli vihlaisun aikaan tangossa vain 60kg.

Kipu tuntui tasaisesti koko matkalla pakaroista aina navan korkeudelle. Jumitusta ja kipua kesti noin viisi päivää ja kahden viikon kuluttua uskaltauduin jo kokeilemaan varovasti prässiä. Homma meni aika tavalla samoin kuin viimeksi: Ensin tuntui vain pientä epämukavuutta selässä ja vatsassa, lopetin heti, mutta taas hetken päästä kipu hiipi lantioon, alaselkään ja alavatsaan. Vastusta taisi olla 40kg + kelkka eli ei juuri mitään.

Lopullisesti kamelin selkä katkesi (Eikä edes täysin kuvainnollisesti :D ) eilen, kun kävin juoksemassa satasen urheilukentällä. Noin puolivälissä tuntui tuttu vihlonta, tällä kertaa oikeassa takareidessä / pakarassa. Tuttuun tapaan jumi iski viivellä.

Joka kerta kipu on ollut aluksi melko voimakasta kaikissa paitsi makuuasennossa, mutta hiipunut pois alle viikossa. Vielä mainittakoon että jalat ja selkä olivat todella jäykässä kunnossa tuon ensimmäisen tapauksen aikoihin, mutta eipä ole paljoa auttanut, vaikka olen venytellyt siitä lähtien melko aktvisesti. Lisäksi tekniikoista voisin sanoa, että kyykyssä saattoi tekniikka hajota väsymyksen takia, mutta prässiä tehdessäni keskityin todella tarkkaan.

Kysymykseni kuuluvat:
- Johtuvatko ongelmani jalkojen ja selän jäykkyydestä vai voisiko kyseessä olla jonkinlainen hermoärsytys?
- Miten venytelen selkää ja lantiota estääkseni tätä tapahtumasta enää?
- Kuinka usein / paljon pitäisi venytellä? riittääkö 1 kerta / päivä?
- Milloin ja miten uskaltaisi taas aloittaa kyykkyä, mavea jne?

Toivottavasti joku saa tosta nyt selvää ja vastaakin vielä :D . Armeijaan olisin menossa ens kuussa niin olisi kiva saada kroppa kuntoon ennen sitä.

Zihuana sanoi:
se välilevy on nestemäistä aika pitkälle.... siis sisällä nestemäistä sössöä ja pinta on "kuitusempaa" kamaa. Nestettä virtaa koko ajan läpi, itse välilevyissä verenkiertoa on aika minimaalisesti.Välilevyn pullistumia on moniasteisia ja niillä on sit vähän eri nimikkeitä. Peruspullistuma johtuu siitä et se ulkokuori viottuu ja sitä sisältöä pääsee työntyy ulospäin ja se voi sitten painaa hermoa. Aika usein noihin liittyy myös fasettilukkoa. Eli siis ei sitä pullistumaa työnnetä takasin, siinä hoidetaan seurauksia, jotka voi sitten olla hyvinkin hankalia tapauksesta riippuen. Pullistuma voi kyllä ajan kanssa parantua itsekseen (ts vetäytyä. Mutta takaisin sitä ei "työnnetä"!). Joillakin se on siellä aina, mut ei välttämättä haittaa jos hoitaa selkäänsä hyvin. Yleensä kyllä aika hyvä setti jos pitää huolta kropastaan treenamalla monipuolisesti (erit syvät lihakset hyvässä kuosissa) ja ravinnolla.
Jengi huoltaa autojaan, joten miksei omaa kroppaansa. Aina sillion tällöin ois hyvä käydä "huollossa" vaikkei oireita oliskaan. Oireet pääasiassa tulee vasta ongelmien syntymisen jälkeen. Ja välilevyn pullistumaa ei terveeseen selkään tule. Jotain on jo ollut vinossa.
Well. Näin mä sen näen. Jotain kokemusta löytyy...

Lekurit kai puhuu tosta pullistuman syntymisestä kumulatiivisena mikrotraumana muistaakseni.
Sulta tuli hyvä kirjoitus,itellä ollut samoja ongelmia.

halokki sanoi:
Heipä hei. Tulimpahan vihdoinkin rekisteröityneeksi kun kuitenki on tullut pakkista luettua jo koko lyhyen punttiurani (reilu 6kk). En nyt viitsi uuttakaan threadia alottaa, vaikka en ole varma kuuluuko tämä tänne.

Ja sitten asiaan: Noin kuukausi sitten, kyykkytreenin jälkeen koetellessani kuinka syvälle pääsen, tuntui alaselässä pieni vihlaisu. Tuolloin en tiennyt siitä huolestua, mutta kotiin päästyäni iski koko lantion ja alaselän alue todella pahaan jumiin. Puutteellisesta lämmittelystä ei ollut kyse, koska tuo tapahtui tosiaan normaalin kyykkytreenin lopuksi. Painoakin oli vihlaisun aikaan tangossa vain 60kg.

Kipu tuntui tasaisesti koko matkalla pakaroista aina navan korkeudelle. Jumitusta ja kipua kesti noin viisi päivää ja kahden viikon kuluttua uskaltauduin jo kokeilemaan varovasti prässiä. Homma meni aika tavalla samoin kuin viimeksi: Ensin tuntui vain pientä epämukavuutta selässä ja vatsassa, lopetin heti, mutta taas hetken päästä kipu hiipi lantioon, alaselkään ja alavatsaan. Vastusta taisi olla 40kg + kelkka eli ei juuri mitään.

Lopullisesti kamelin selkä katkesi (Eikä edes täysin kuvainnollisesti :D ) eilen, kun kävin juoksemassa satasen urheilukentällä. Noin puolivälissä tuntui tuttu vihlonta, tällä kertaa oikeassa takareidessä / pakarassa. Tuttuun tapaan jumi iski viivellä.

Joka kerta kipu on ollut aluksi melko voimakasta kaikissa paitsi makuuasennossa, mutta hiipunut pois alle viikossa. Vielä mainittakoon että jalat ja selkä olivat todella jäykässä kunnossa tuon ensimmäisen tapauksen aikoihin, mutta eipä ole paljoa auttanut, vaikka olen venytellyt siitä lähtien melko aktvisesti. Lisäksi tekniikoista voisin sanoa, että kyykyssä saattoi tekniikka hajota väsymyksen takia, mutta prässiä tehdessäni keskityin todella tarkkaan.

Kysymykseni kuuluvat:
- Johtuvatko ongelmani jalkojen ja selän jäykkyydestä vai voisiko kyseessä olla jonkinlainen hermoärsytys?
- Miten venytelen selkää ja lantiota estääkseni tätä tapahtumasta enää?
- Kuinka usein / paljon pitäisi venytellä? riittääkö 1 kerta / päivä?
- Milloin ja miten uskaltaisi taas aloittaa kyykkyä, mavea jne?

Toivottavasti joku saa tosta nyt selvää ja vastaakin vielä :D . Armeijaan olisin menossa ens kuussa niin olisi kiva saada kroppa kuntoon ennen sitä.
:piis: Samaa vaivaa.. Kovaa juostessa joskus vihlaisee, kyykyt jätin kokonaan pois (tekniikkaa hion (opettelen) tulevana talvena), mutta mave tuntuu "avaavan " selän (samoin muut selkäliikkeet), mutta iltaisin vihloo. Pitkään paikallaan seisominen ärsyttää selkää, mutta esim. kylmäpussi auttaa
::( onko kylmäpussi alaselälle suositeltavaa, munuaiset jäätyy??) Pitää tosiaan harkita hieontaa.
Venyttely auttaa kuitenkin tod.hyvin, en osaa vielkäkään linkittää, mutta haulla löytyy hyvin ja käy MOBILATIN sivuilla (selkeät videot) Omasta mielestä venyttely kannattaa joka päivä, pieni lämmittely/sauna alle.

Hierouttaminen on pirun kallista, mutta selän vaivat tulee luultavasti paljon kalliimmaksi. Lääkäri tuntuu vikalta vaihtoehdolta..

Since 1988 sanoi:
Hierouttaminen on pirun kallista, mutta selän vaivat tulee luultavasti paljon kalliimmaksi. Lääkäri tuntuu vikalta vaihtoehdolta..

Lääkäriltä lähete hierojalle, niin saat kelakorvaukset.

Back
Ylös Bottom