Alaselän vaivat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gurkku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
trebla: Ei tietenkään voi sanoa näin mitään varmoja ohjeita tai arvioita sun selästä, mutta jos ei kerran ole sattunut mitään varsinaista loukkaantumista niin kannattaisi ehkä käydä ekaks hierotuttamassa ne lihat auki ja katsoa meneekö sillä. Asiansa osaava urheiluhieroja osaa myös olla hieromatta jos käsiin osuu muu kuin lihasjumi. Mulla on alaselän kanssa ongelmia ja vaikka mulla on vanhat vammat, jotka välillä riemastuu, jostain liikkeestä tms. niin se kestää silti aika kovaa venyttelyä ja hierontaa.
Mun käsittääkseni alaselän vaivoissa voi aina olla osansa lonkan koukistajan kireydellä ja heikoilla alavatsan ja syvillä vatsalihaksilla. > kannattaa venyttää kunnolla lonkankoukistajat ennen sulkista ja pistää ne syvät vatsat kuntoon.

trebla sanoi:
Ongelma on siis alaselän kipeytyminen sulkapallon pelaamisen jälkeen...

Voisko olla, että kovalla alustalla "hyppiminen" huonosti vaimennetuilla kengillä laukasis tuon selkäkivun, näinkin olen kuullut käyvän.

lumbago sanoi:
ehh, missäs sijaitsee lonkan koukistajat? :S Ja miten niit venytetää ees, oisko jollain heittää kuvaa venytyksest?

Täällä on ihan hyvät, ja animaatiot kanssa.

edit: yhdistin kaks omaa

Valikko vasemmalla ylhäällä, jos muita venyjä kaipaa.

Aina ehdottomasti erikoislääkärille jos selkää reistailee pitemmän aikaa ja karsii esim. tiettyjä liikkeitä pois. Terveyskeskuksesta et saa kuin buranaa.

trebla sanoi:
. Kipu ja jumitus alkaa 10-30min pelaamisen jälkeen ja kestää yleensä loppupäivän. Aamulla selkä on taas paljon parempi ja parissa päivässä täysin kivuton. Reilulla venyttelyllä sulkapallon jälkeen saa kipuja vähennettyä, mutta ei poistettua kokonaan.

Mulla itellä menee alaselkä ihan tukkoon jos takareidet on jumissa. Alaselkä kipuilee kunnolla ja tuntuu ettei voi kävellä, istua tai maata. Siihenpä ei sitten auta muu kuin pieni verryttely, venyttely ja hieronta. Tosin mikään asiantuntija en ole, omaa kehoa vaan oppii kuuntelemaan. Mutta osaavalla hierojalla kannattaa käydä, mulla pysyy kivut poissa säännöllisellä venyttelyllä ja hieronnalla.

Kiitoksia neuvoista. Hieronta ja venyttely mullakin oli päälimmäisenä mielessä. Harmittaa vaan tuo hieronnan kallis hinta, mutta jos se toimii niin kai se on sen arvoista.

B.O.S.S. sanoi:
Voisko olla, että kovalla alustalla "hyppiminen" huonosti vaimennetuilla kengillä laukasis tuon selkäkivun, näinkin olen kuullut käyvän.

Pitää varmasti paikkansa, mutta mulla tuskin tuosta johtuu, sillä kengät on aika uudet ja hyvin vaimennetut. Selkäkipuja tulee ainoastaan sulkapallon jälkeen eikä esim. lentopallon, jossa kuitenkin hypitään enemmän ja korkeammalle.

Itsellä oli varmaan kaksi viikkoa kipeänä, oli ihan mahdotonta kun sattui noistaa esim käsipainoja maasta ja alataljaliikkeet piti unohtaa. Syyksi paljastui kehno sohvani jolla makailin lukiessani turhan pitkiä aikoja:( Selkävaivat ovat kyllä pahimpia kaikista:(

Mulla on alaselkä ollut kipeänä jo kohta puoli vuotta:eek: parilla lääkärillä olen käynyt sanovat että venyttele ennemmän:anssi: minusta olen ihan venyvässä kunnossa kumminski:D naprapaatilla kävin 3 kertaa ei tunnu auttavan:itku:
lääkärit sanoo kummiskin että treenaa vaan ei sielä mitään vakavaa ole.
kipu on valillä vihlovaa ja toisinaa ei taas mitään! yöllä en todellakaan heräile kipuihin! nyt huomasin että rinta ja hauis päivän jälkeen tuli entistä kipeämmäksi:( alankin epäilemään että selkä kipeytyy penkissä!? eli pitäisiköhän alkaa penkkiä tekemään sotilas tyyliin?
minneköhän seuraavaksi kannattaisi mennä valittaa selkää?

Meikäläisellä kanssa parikin vaivaa selän kanssa.Eli nyt kun käyn vasemmalle kyljelleni makaamaan, niin vetää vasemman pakaran yläosan kohdalta sellasen juntturan päälle ettei meinaa pystyyn päästä. Vihloo sitten niin saatanasti, toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän. Saan sen taas laukeamaan esim. työntämällä lantiota eteenpäin ja kääntämällä samalla "kyljen" suuntaan, jolloin sattuu taas aivan vitusti,mutta sitten helpottaa. Työkaveri, joka on toiselta ammatiltaan fysioterapeutti, puhui minulle jostain s-nivelestä. Se se siellä kuuluisi jumittavan. Enpä ole vielä tarkempia hoito-ohjeita saanut. Lääkärillekkin sitä valitin. Väänteli vähän aikaa selkää ja totesi, että pikkusen jumissahan tuo tuntuu olevan, kyllä se siitä. Mulla on aina ollut selkä runnakon vahvin kohta, eikä mitään vaivoja ole aikaisemmin ollut. Tuli vaan mieleen, että kun jollain palstalla aikaisemmin puhuttiin niistä maastaveto-otteen vaikutuksista selkävaivoihin niin olisikohan tässä taas yksi? Pitäisiköhän tuota otetta kohta kokeilla vaihtaa?
Toisena ongelmana on ollut viimeaikoina, että esim.autoa ajaessa alaselkä jumii nimenomaan oikealta puolelta ja oikean pakaran yläosa alkaa tikkuilla. Joskus ko.vaiva välittyy aina jalkaterään saakka. Muilla samanlaisia?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
tst sanoi:
Meikäläisellä kanssa parikin vaivaa selän kanssa.Eli nyt kun käyn vasemmalle kyljelleni makaamaan, niin vetää vasemman pakaran yläosan kohdalta sellasen juntturan päälle ettei meinaa pystyyn päästä. Vihloo sitten niin saatanasti, toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän. Saan sen taas laukeamaan esim. työntämällä lantiota eteenpäin ja kääntämällä samalla "kyljen" suuntaan, jolloin sattuu taas aivan vitusti,mutta sitten helpottaa. Työkaveri, joka on toiselta ammatiltaan fysioterapeutti, puhui minulle jostain s-nivelestä. Se se siellä kuuluisi jumittavan. Enpä ole vielä tarkempia hoito-ohjeita saanut. Lääkärillekkin sitä valitin. Väänteli vähän aikaa selkää ja totesi, että pikkusen jumissahan tuo tuntuu olevan, kyllä se siitä. Mulla on aina ollut selkä runnakon vahvin kohta, eikä mitään vaivoja ole aikaisemmin ollut. Tuli vaan mieleen, että kun jollain palstalla aikaisemmin puhuttiin niistä maastaveto-otteen vaikutuksista selkävaivoihin niin olisikohan tässä taas yksi? Pitäisiköhän tuota otetta kohta kokeilla vaihtaa?
Toisena ongelmana on ollut viimeaikoina, että esim.autoa ajaessa alaselkä jumii nimenomaan oikealta puolelta ja oikean pakaran yläosa alkaa tikkuilla. Joskus ko.vaiva välittyy aina jalkaterään saakka. Muilla samanlaisia?

minä näistä mitään tiedä mutta, kuulut olen että jos säteilee varpaisiin asti nii oli välilevyn pullistuma vai oliko se issias... voi olla että puhun :anssi: viisaammat tietää.

Itellä oli kanssa alaselän kanssa ongelmia kun vielä maitolaatikoita nosteli. Nyt sitten salitreenillä ja liikkumisella muutenkin asia korjaantunut. Jopa maastaveto tuntuu auttavan alaselän kipuihin, ei ole nimittäin sen jälkeen ongelmia ollut kun on aloittanut maastavetoa treenaamaan. Painotkaan ei kyl ole vielä mitään kummoisia, mutta hyvältä tuntuu!

hamara sanoi:
Mulla itellä menee alaselkä ihan tukkoon jos takareidet on jumissa. Alaselkä kipuilee kunnolla ja tuntuu ettei voi kävellä, istua tai maata.
Aika usein alaselän vaivat johtuvat pitkäkestoisesta kevyestä rasituksesta. Luulin itse rikkoneeni selkäni huonolla kyykkytekniikalla, mutta lääkäri totesi alaselässä jännetupentulehduksen väärän istuma-asennon johdosta. Suositteli vieläpä painoharjoittelun jatkamista.

Jos istuu etukumarassa ilman selkätukea, ovat selkälihakset jatkuvasti venytyksessä. Silloin verenkierto niissä on puutteellista, mikä pitkittyessään johtaa tulehdukseen. Tulehdus paranee lihaksista nopeasti, mutta jänteiden paraneminen on huomattavasti hitaampaa. Takareisien kireys edesauttaa vaivan syntyä vähentämällä lantion liikkuvuutta.

Tällaiselle vaivalle on kuulemma tyypillistä aamujäykkyys (siis alaselässä), joka vertyy muutamassa minuutissa.

Käykää kuitenkin lääkärissä selvittämässä omien vaivojenne syy!

tst sanoi:

Jep. Mulla on sama homma, ihan samanlaiset oireet. Apua löyty mulle ainakin muutamasta asiasta:
1) maastaveto, kyykyt, kulmasoutu tangolla yms. alaselkää suoraan tai staattisesti rasittavat liikkeet pois pariksi viikoksi kokonaan, sen jälkeen mitättömillä painoilla tai ilman painoja kevyttä kokeilua
2) ihan sikana alaselän, lonkan koukistajan ja takareisien venyttelyä
3) kävelyä, hölkkää yms. sen verran että tuntuu rentouttavalta, jos sattuu selkään niin kotiin heti
4) joku muu autoa ajamaan (mun kohdalla tarkoitti muutaman päivän sairaslomaa siksi ettei tarvi ajaa töihin kun muulla keinolla ei pääse)
5) hierontaa
6) osteopaatti on ollut joskus aika hyvä apu

Tällä hetkellä ihan ok tilanne mulla, mutta jos venyttelyt ja kevyet hölkät unohtuu niin jonkin ajan päästä sen huomaa... Selkää rasittavia liikkeitä teen salilla vaan varovaisesti ja ilman suurempia tavoitteita nostaa sarjapainoja.

marqs sanoi:
Miten alaselkää saa venytettyä?
Mene lattialle makaamaan. Laita kädet niskan taakse ja nosta vasen jalka oikean yli, niin että pyrit saamaan vasemman polven kohti lattiaa. Älä kuitenkaan päästä lapoja irti lattiasta. Jos ei vielä veny äläselässä koukista vasen polvi ja hae asentoa.

Mulla kanssa ongelmia alaselän kanssa. Luultavasti syinä kyykky, huono asento tuolissa kun lueskelen pakkista ja sitte tulee paljon seisoskeltua paikalla pitkiäkin aikoja. Nää seisoskelut eteenkin pistää semmosen jumin, että se kestää pari päivää.

Jep. Eli itsehän teen nykyisin palkkani eteen lähestulkoon puhdasta istumatyötä, se on varmaankin yksi syy. Jos siitä istumisesta joku paikka ainakin suoraan kärsii, niin hartiaseutu. Joskus koulussa miulle seurasi siitä saatanan istumisesta, ja tietenkin siihen yhdistettynä jumalattomasta treenaamisesta, perkeleellistä huimausta, kun oli niskat ja yläselkä aina jumissa. Sitä nyt ei onneksi nykyisin juurikaan enää ole. Niin, ja Kko, kumpaan minun vaivoistani omaasi vertasit, eli missä kohtaa se jumi tarkalleen oli? Vai molempia?

marqs sanoi:
Miten alaselkää saa venytettyä?

B.O.S.S.yhdessä niistä muutamasta toisesta selkäketjusta sanoi:
Nyt mua kyllä luullaan joksikin nimeltämainitsemattoman särkylääkegeelin valmistajan kytkyläiseksi mutta senkin uhalla:

edit: nämä hyviä siinä mielessä että niissä on SELKEÄT animaatiot miten liikkeet tehdään:

Selälle jotain
->tässä ei varmaan mitään uutta, mutta nämäkin kannattaa käydä läpi.

Lantiolle yms.
-> tuossa toivottavasti jotain uusiakin liikkeitä.

Ja tässä ketjussa oli muistaakseni muita, mm. tämä "oma".

e: quotti kii!

Gluteus Maximus sanoi:
Jos istuu etukumarassa ilman selkätukea, ovat selkälihakset jatkuvasti venytyksessä. Silloin verenkierto niissä on puutteellista, mikä pitkittyessään johtaa tulehdukseen. Tulehdus paranee lihaksista nopeasti, mutta jänteiden paraneminen on huomattavasti hitaampaa. Takareisien kireys edesauttaa vaivan syntyä vähentämällä lantion liikkuvuutta.

Mä teen itse istumatyötä ja tulee monesti istuttua huonosti. Mulla on ainakin parantunut selkätilanne kuntosaliharjoittelulla ja pumpilla yhdistettynä venyttelyyn ja hierontaan. Tosin kun tiedostaa tilanteen niin osaa varautua, vaikka jossain vaiheessa tahtoo silti mennä kroppa jumiin vaikka hoitaisikin ja huolehtisi, mutta onneksi se on vähentymässä, kun lihaskunto kasvaa.

Back
Ylös Bottom