Alaselän vaivat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gurkku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tähtityttö sanoi:
Lääkäriltä lähete hierojalle, niin saat kelakorvaukset.
:worship: En oo tälläsestä tiennytkään

Nostin eilen jääkaappia töissä, ja selkä venähti. Kaks piikkiä tänään lihasrelaksanttia, mutta vielki aika kovaa tuntuu alaselässä. Ei varmaan maveteta hetkeen....

Ei viddu, taasko selkä vikuroi! Jokunen päivä sitten kattelin töllöö ja kirjoittelin läppärillä juttuja lattialla hajareisin istuen. Selkä oli koko ajan kaarella ja könötin selkää rasittavasti. No parin tunnin jälkeen nostin tuolia, niin...selässä vihlas! Ilmeisesti fasettilukko. Heti venyttelin ja otin buranaa ja yritin saada palikoita kasaan, mutta turhaan. Fysioterapeuttihan ratkaisee asian niin että kiertää mun kroppaa (ylä- ja alavartaloa) eri suuntaan ja näin saa lukot aukeamaan. Yritin samaa vartaloa kiertäen, mutta ei synny vääntöä tarpeeksi. Sitten tänään laahustin ulkona poikaa vahtien istahdin isolle kivelle ja rupesin siinä kokeilemaan vartalon kiertoa. Nyt alavartalo pysyi paikallaan eikä kieränyt mukana. Syntyi sopiva vääntö ja rutinaa rutinaa, nikamat löysivät paikalleen! Miten ruhtinaallinen tunne! Täytyy tuo kivikikka pitää jatkossa mielessä.

Itselläni tuli "yllättäen" maastavedossa silleen, että lämmitellessä nostovaiheessa alaselässä jokin rusahti ja välitön kipu plus selän lihasten jumittuminen.

Kävin kuvauksissa ja ei mitään, hieman kulunut selkä vain. Tulehduslääkettä ja saikkua. Lähete fysioterapiaan.

Nyt olen ollut 4 päivää saikulla ja vaiva ei ole poistunut. Selkään ei satu kun seison tai makaan, mutta kun laitan selän kaarelle riittävän pitkälle, jokin nikama tai lihas rasahtaa aiheuttaen kivun. Onko kellään samanlaista vaivaa ollut ja mikä on auttanut? Rasahdus siis tulee joka kerta kun taitan selkää ja jos sen tekee hiljaa, niin kipu ei ole niin voimakas.

Selkään ei satu kun seison tai makaan, mutta kun laitan selän kaarelle riittävän pitkälle, jokin nikama tai lihas rasahtaa aiheuttaen kivun. Onko kellään samanlaista vaivaa ollut ja mikä on auttanut? Rasahdus siis tulee joka kerta kun taitan selkää ja jos sen tekee hiljaa, niin kipu ei ole niin voimakas.

Ylesesti: Jatkuva/toistuva liikkeessä tapahtuva rasahtelu alaselässä viittaa ns. hypermobiiliin nikamaan ja/tai lantioon (niin ja jos löytyy hyper, jossain on myös hypo- eli vähän liikkuva rangan osa ;) ). Itse kärsin vastaavasta ja kärsin edelleen jollen pidä huolta ydintuesta ja liikkuvuudesta.

Mitä tehdä?
Hakeudu fysioterapeutille joka on perehtynyt nikamien liikkeisiin ja ydintuen (syvät vatsalihakset jne.)harjoittamiseen. Näin juuri sinun selkäsi saadaan tutkittua ja löydetään ne "löysät" ja "kireät" kohdat. Kireät kohdat mobilisoidaan ja löysiä kohtia tuetaan lihasharjoitteilla ja oikein suunnatulla venyttelyllä. Ts venyttely kohdennetaan kiristäviin paikkoihin, ei niihin yliliikkuviin kohtiin.

Kuluttaako tuo raksahtelu alaselän nikamia? Mulla paukkuu ja raksuu ihan säännöllisesti yksi nikama niin että ääni kuuluu metrien päähän ja se on kuin onkin yliliikkuva. Syvät lihakset ovat vahvistuneet ja kipuilu vähentynyt treenin ansiosta, mutta naksuna jatkuu siitä huolimatta vanhaan malliin kun rentouttaa ja kaareuttaa alaselkää. Ja joo, rintaranka on vähän kuin rautakanki sitten vastaavasti.

Ylesesti: Jatkuva/toistuva liikkeessä tapahtuva rasahtelu alaselässä viittaa ns. hypermobiiliin nikamaan ja/tai lantioon (niin ja jos löytyy hyper, jossain on myös hypo- eli vähän liikkuva rangan osa ;) ). Itse kärsin vastaavasta ja kärsin edelleen jollen pidä huolta ydintuesta ja liikkuvuudesta.

Mitä tehdä?
Hakeudu fysioterapeutille joka on perehtynyt nikamien liikkeisiin ja ydintuen (syvät vatsalihakset jne.)harjoittamiseen. Näin juuri sinun selkäsi saadaan tutkittua ja löydetään ne "löysät" ja "kireät" kohdat. Kireät kohdat mobilisoidaan ja löysiä kohtia tuetaan lihasharjoitteilla ja oikein suunnatulla venyttelyllä. Ts venyttely kohdennetaan kiristäviin paikkoihin, ei niihin yliliikkuviin kohtiin.

Kiitos!

Voisitko vielä sen verran tarkentaa, että kun se nyt paukkuu joka liikkeessä ja jumittaa selän kerta toisen jälkeen, uskallanko tehdä vielä tämän kesän töitä ja mennä vasta syksyllä fysioterapiaan kotipaikkakunnalla? Rasahdushan kuitenkin tuottaa kivun.

Ja auttaisiko siihen jo nyt venytteleminen, vaikka se sattuukin? Uskaltaako salille edes lähteä vai pahentaisiko se tilannetta? Miten selkätuen pitäminen?

Kuluttaako tuo raksahtelu alaselän nikamia? Mulla paukkuu ja raksuu ihan säännöllisesti yksi nikama niin että ääni kuuluu metrien päähän ja se on kuin onkin yliliikkuva. Syvät lihakset ovat vahvistuneet ja kipuilu vähentynyt treenin ansiosta, mutta naksuna jatkuu siitä huolimatta vanhaan malliin kun rentouttaa ja kaareuttaa alaselkää. Ja joo, rintaranka on vähän kuin rautakanki sitten vastaavasti.

Tuottaako sulla toi naksahtelu kivun? Itsellä ei aluksi tullut mitään, varsinkin kun "avaa" selän niksauttelemalla. Nyt se sattuu juurikin tuossa alaspäin mentävässä liikkeessä.

Se naksaus vähän "säväyttää" selkää, ja välillä vähän sattuukin mutta sen jälkeen tuntuu että alaselkä rentoutuu hieman, kipua ei siis jää naksahduksen seurauksena. Aika paljon samantuntoinen kuin lukittuneen kyynärpään paukauttaminen.

Kuulostaa samalta kuin itsellä on. Naksahdus häiritsee kyllä pahasti elämää kun ei voi rennosti taivuttaa selkää. Onneks keskiviikkona fysiatrille aika niin saa nähdä mitä se sanoo tosta. Toivottavasti tietää mikä vikana ja osaa korjata vian.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla meni eilen treeneissä alaselkä kipeeksi. En edes tiedä missä meni,(treenattiin alasvientiä nostamalla toista) treenit ku loppu ei meinannu kärsiä kyykistyä eteen päin. Selkä ei rutise mitenkään erikoisesti. Eteen päin en vain kärsi kuukistyä taakse ja sivuille voi selkää taivutella sen minkä jaksaa..Meillä oli ulkona nurmella treenit en tiiä vaikuttiko kova alusta...Mikäs nyt neuvoks ei kiinnostas mennä lääkärille?

Morjens!
Tämä alaselkävaivakeskustelu oli/on mullekin niin tuttua kauraa. Minulla on juuri tuollainen yliliikkuva selkä, joka menee hyvin helposti jumiin. Tuon alaselän kanssa meinasi jo mennä ihan hulluksi, kun ei voinut mitään tehdä ilman että selkä ei kiukuttelisi.

Avun löysin keskittymällä kahteen asiaan, joista täälläkin on jo kerrottu. Eli syvät selkälihakset ja lonkan koukistajat/takareidet. Sorrry, os ohjelmat ovat jo olleet täällä.

Tässä on erittäin hyvä ohjelma selän syvien lihasten vahvistamiseksi!
Kannattaa tutustua. Vaikka on pitkän oloinen niin ei siihen mene 20min kauempaa ja auttaa aika nopeasti. Osaa ei välttämättä voi tehdä kotonaan, mutta ei se ole minua haitannut, vaikka olen ne pari liikettä jättänyt pois. Lisäksi tuo on oikeasti kunnon asiantuntijoiden tekemä eli saksalaisten olympiatukipisteen fyssareiden urheilijoille tekemä setti..

Lonkankoukistajien ja/tai takareisien kireys vetää alaselkää väärään asentoon, joten niiden kireyttä tulisi avata. Niiden venyttely (varsinkin lonkankoukistajien) on auttanut minua todella paljon.
Tässä olisi hyviä venyttelyohjeita mobilatin sivuilta pdf:nä. Olivat jo tässä ketjussa.

Toivottavasti auttaa jotain. Minua noiden tekeminen auttoi hurjasti.

Lisäksi kannattaa pyytää lääkäriltä resepti lihasrelaksantti Sirdaludeja, joita voi heittää naamariin, jos selkä meinaa vetää pahasti jumiin. Myös Buranaa kannattaa olla aina lääkekaapissa, sillä se auttaa selän tulehdukseen(revähdyksen sattuessa) kivun lievityksen lisäksi.

Juu, ihan hyvä toi Mönkkösen selkäohjelma, itekkin sieltä pari liikettä nappassut, mutta kannattaa tosiaan alottaa aika varovasti, osa noista aika vaativia mun mielestä.

Tuo ohjelma tosiaan näyttää ihan hyvältä. Oon nyt yrittänyt aloittaa treenaamisen uudelleen mutta ei toi selkä mitään paranemisen merkkejä näytä. Fysiatri sitä katsoi ja sanoi että ei siellä muka mitään vikaa ole, kuin jossain nivelten välisessä pussissa joku tulehdus joka mukamas aiheuttaa naksahdukset.

No sinne laitettiin piikki että se alkaisi parantua ja vielä vannoi että tolla se lähtee. No kuten arvata saattaa, mitään apua siitä ei ollut.

Pitää vain alkaa nyt fiksusti ja kevyesti treenaamaan noita syviä lihaksia ja venytteleen jospa se sillä alkaisi lähtemään pois!

Lisäksi kannattaa pyytää lääkäriltä resepti lihasrelaksantti Sirdaludeja, joita voi heittää naamariin, jos selkä meinaa vetää pahasti jumiin. Myös Buranaa kannattaa olla aina lääkekaapissa, sillä se auttaa selän tulehdukseen(revähdyksen sattuessa) kivun lievityksen lisäksi.

Itselläni meni selkä jumiin joskus talvella. Työpaikkalääkäri antoi mulle viikon saikkua ja määräsi reseptin Sirdaludeja (2mg).
Otin noita lääkärin ohjeen mukaisesti ("Iltaisin 1-2 tablettia") ensimmäisenä iltana yhden tabletin. Seuraavana iltana päätinkin ottaa pari tablettia, kun
yksi tabletti ei oikein tuntunut tehoavan. Tunnin päästä mulle tuli aluksi hieman huono ja sen jälkeen olo olikin jo aika sekava.
Päätinkin tyhmänä mennä ottamaan parvekkeelle hieman happea, jos vaikka raikas ilma hieman helpottaisi olotilaa.
Ehdin nauttia raikkaasta ulkoilmasta noin parin sekunnin verran kun vintti pimeni ihan totaalisesti ja huomasin jossain vaiheessa makaavani parvekkeen betonilattialla leuka auki. :wall:
Suorilta jaloilta tipahtaessani leuka osui parveekkeella olleeseen pöydän kulmaaan.
Mulla kävi kuitenkin sen verran hyvä tuuri että pöydän kulma ei osunut leekoihin vaan selvisin kolmella tikillä.
Hatanpään päivystysasemalla tikattavani ollessa mulle lähinnä vittuiltiin minkä takia mä en ottanut noita "ohjeen mukaan" juuri ennen nukkumaan menoa. :jahas:

Anyway, kannataa siis ottaa noi tabut vähän ennen nukkumaan menoa niin säästyy ikäviltä yllätyksiltä.
Niin ja ehkä mäkin tajuan ensin kerralla mennä istumaan kun tulee hieman huono olo. :jahas:

Back
Ylös Bottom