Alaselän vaivat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gurkku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
35
Olen kärsinyt n. 2 viikkoa ristiselän kipeytymisestä. Kipu on pistävää. Se paranee muutamalla lepopäivällä, mutta esim. maastanostot laukaisevat sen uudelleen. Jos olette itse kärsineet vastaavasta, niin pistäkää vinkkejä joilla pääsen tästä eroon pysyvästi.

mulla oli sama juttu.. eli maastavedossa venähti selkälihas. pidin viikon taukoa, mut ei auttanu. kävin lääkärissä ->viikko taukoa ja venyttelyä, eikä auttanu. uudestaan lääkärille, jolta sain sitten lähetteen fysioterapiaan, mikä auttoi. 3 viikon pästä kipu lähti, mut en vielä uskalla tehdä mavea tai kyykkyä. eli älä nyt tee mavea, vaan tee joku selänojennusliike ja tosi kevyellä painolla (itellä oli huikeat 15 kg davidin selkälaitteessa) pari kertaa viikossa 2-3 sarjaa 20-30 toistoa. treenin jälkeen pidät kylmää selässä vähän aikaa. voit treenata ihan normaalisti muuten, mutta vältä niitä liikkeitä mitkä sattuu selkään. käveleminen auttaa myös.
tollasseet ohjeet mä sain fysioterapeutilta, mut suosittelen silti käytiä lääkärissä/fysioterapiassa ainakin selvittämässä, mikä siellä selässä aiheuttaa kipua.

Mulla lähinnä jumittaa alaselkä. Jonkinlaista pistostakin tulee mavessa. Pitää vähän ottaa kevyemmin ensi viikko. :wanha:

Meikäläisen kokemus on, että kerran paskaksi saatu selkä ei kunnolla parane koskaan. Säännöllinen treeni ja huonojen työasentojen välttäminen auttaa, mutta nyt taas juimii kun on pitänyt flunssan takia muutaman viikon tauon.

Lääkäri ei tod näk pysty tuohon tekemään mitään, mutta käy nyt kuitenkin sirdaludit hakemassa.

Omalla kohdalla kävi just toisin päin. Kipeytyneen selän (etenkin alaselän) vittumaiset kivut loppuivat pikkuhiljaa, kun aloin taas pitkän tauon jälkeen tehdä mavea suorin jaloin. Aluksi kevyillä palikoilla ja siitä sitten pikkuhiljaa painoja lisäillen, sarjoja ja toistoja lyhentäen. Jopa hierojakin kummasteli alaselkään tullutta massaa ja lihaksista puuttuvaa jumia.

Tosin kannattaa kuitenkin kävästä ensiksi lekurilla ennen seuraavaa selkäpäivää ja mavea :) , ettei satu :D

D.Yates sanoi:
Meikäläisen kokemus on, että kerran paskaksi saatu selkä ei kunnolla parane koskaan. Säännöllinen treeni ja huonojen työasentojen välttäminen auttaa, mutta nyt taas juimii kun on pitänyt flunssan takia muutaman viikon tauon.

Lääkäri ei tod näk pysty tuohon tekemään mitään, mutta käy nyt kuitenkin sirdaludit hakemassa.

Jeah. Sama täällä. Onnex on vielä pari laattaa "sirpoja" jos kivut yllättää.

Itselläni on ongelma kahden raskauden jälkeen lihasten heikkous, sekä selässä että vatsalihaksissa, mutta olen huomannut, että mavea tekemällä kivut yms jäävät pikkuhiljaa pois. Pikemminkin on niin, että jos jää muutama päivä treenejä väliin, alkaa selkä kipuilemaan, mutta etenkin selkätreenin jälkeen taas kivut häviävät. Pahimmoillaan alaselkä oli jälkimmäisen raskauden aikana ja jälkeen, kun kipu iski alaselkään niin, että jalat lähtivät alta. Myöskin vatsiksia pitää tehdä, koska nekin ovat tärkeitä myös tuon selän tukemisen kannalta. Voisiko mave-tekniikassasi olla jotain vikaa, sitä kannattaisi tarkistaa.

Sama juttu. Mavessa pari kertaa selkä alaselkä venähtänyt.Jo vuoden verran vaivannut enemmän tai vähemmän. Sain selän jo alkuvuodesta melko hyvään kuntoon maltillisella alaselän treenauksella mutta sitten taas innostuin tekemään suorin jaloin mavea hieman liiaan isoilla painoilla ja taas on kipuja ollut muutaman viikon. Tyhmyydestö sakotetaan. :wall: Tilanteesta tuskastuneena marssin sitten lääkärin puheille ja se määräs röntgeniin. Kuvista ei sitten mitään kovin mullistavaa selvinnyt. Hieman kuulemma normaalia enemmän kaarevuutta selkärangan alaosassa mikä saattaisi aiheuttaa ylikuormitusta alaselälle. Myös joitain merkkejä oli nähtävissä että alaselän alueella olisi pientä tulehdusta päällä. Ei osannut muuta lääkäri sanoa kuin että tulehduskipulääkettä jonkun aikaa ja koittaa välttää sellaisia liikkeitä missä selkään sattuu. Välilevyt pitäis olla kuulemma kunnossa eikä muutenkaan mitään hälyyttävää pitäis olla. Vähän silti jäi arvelluttamaan kun välillä vaivaa aika pahastikin. Magneettikuvista olisi tietysti nähnyt varmaan paremmin mitä siellä on. Itse epäilen että selän ojentajissa olis oikealla puolella jotain repeämää kun kipu siellä tuntuu. Noh toivottavasti tää tästä paremmaks muuttuu. Jos vaivat viel jatkuu nii marssin kyl erikoislääkärille.

Itselläni myös kokemuksia alaselän kivuista ja säryistä. Jossakin vaiheessa alaseläkäni turposi oikealta puolelta paljon isommaksi kuin vasen puoli. Eipä mitään kävin visiitillä lääkärin luona ja sanoi, että eihän tässä ole mitään. Mielestäni siinä oli patti ja kipuja oli myös. Mutta lopuksi se levolla lähti eikä ol näkynyt puoleen vuoteen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ozma1 sanoi:
Itselläni myös kokemuksia alaselän kivuista ja säryistä. Jossakin vaiheessa alaseläkäni turposi oikealta puolelta paljon isommaksi kuin vasen puoli. Eipä mitään kävin visiitillä lääkärin luona ja sanoi, että eihän tässä ole mitään. Mielestäni siinä oli patti ja kipuja oli myös. Mutta lopuksi se levolla lähti eikä ol näkynyt puoleen vuoteen.

Heh selkeesti sama fiilis... mulla kans tiukan veto reenin jälkeen paisuu toi oikea puoli mielestäni enemmän "pumppiin" tms... mut yleensä sit venyttelyn ja hyvin nukutun yön jälkeen laskee... hmm taitaa olla luulotauti mut siltä se silti vaan tuntuu... :evil:

joo itelläki on toi alaselkä reistaillu jonku verran..kyykyssä tainnu mennä vähä ku "isoilla painoilla" vetäny mutta kerran kävin lekurilla ja ne ei mitään osaa sanoa tommosiin.."buranaa ja pari viikkoa lepoa" ja paskat ne mitään tiiä..mutta nyt taas ollu parempaa ku yritäny korjailla tuota kyykkytekniikkaa kuntoon
ja se on kyllä totta että ku kerran menee toi selkä niin ei se siitä enää täysin ainakaan itellä oo parantunu..aina ku sitä rasittaa niin se menee jumiin ja niin pois päin

Itelläkin ollut alaselkä aika raiskattuna viimeisen kk, nyt tosin paranemään päin. Oon jättänyt kaikki alaselkä liikkeet pois (SJMV, kulmasoutu, selkäpenkki) ja kyykyn vaihtanut prässiin. Kyllä sitä tulee epäsuorasti rasitettua vieläkin jonkin verran, mutta yritän käyttää pienempiä painoja ja aina vyötä.

Ron Moss sanoi:
Itelläkin ollut alaselkä aika raiskattuna viimeisen kk, nyt tosin paranemään päin. Oon jättänyt kaikki alaselkä liikkeet pois (SJMV, kulmasoutu, selkäpenkki) ja kyykyn vaihtanut prässiin. Kyllä sitä tulee epäsuorasti rasitettua vieläkin jonkin verran, mutta yritän käyttää pienempiä painoja ja aina vyötä.

Juu samaa ite yrittäny et keventäny vetoreenejä... mut ei passaa jättää väliin kyykkyä eikä vetoa ku kuiten on kisat mielessä :whip:

Mulla tulee aina vatsalihaksista lisäpainoilla alaselkä kipeeksi ja myös mavessa (olen reväyttänyt alaselän mavessa pari kk:tta sitten). En ole jaksanut välittää, selkä on useita päiviä jumissa itseäni se ei haittaa muuten kuin, että tahtoo jäädä selkä tekemättä jos se on kipeenä. :rolleyes:

Mulla on selkä joskus menny ja se menee tosi helposti uusiks, esim. rajut vatsa treenit on sen laukassut paskaks, nyt on menny pitkään hyvin kun on ottanut rauhallisemmin ja kuunnellut enemmän kehoa ja syönyt tramaleita silmät ristissä x)

Joo niinhän siinä kävi, että alaselkä jumitti. Pidin kevyen viikon ja tuntui tosi hyvältä. Eilen tein sitten kyykkyä vasta lämmitellen 155Kg niskassa yksi kerta alas ja vasen puoli selästä tuntui "nousevan" irti kiinnikkeistään. Siihen loppui jalkatreeni. No lääkäri pisti kaksi piikiä lonkkiin ja sanoi, että nyt alkaa paranemaan kun jumitus pääsi laukeamaan sieltä :-) Ja kunnon kotilääkityksenkin määräsi. Nyt vaan toivon nopeaa paranemista niin ei tarvi treenata tyttöjen painoilla :-)

gurkku sanoi:
Olen kärsinyt n. 2 viikkoa ristiselän kipeytymisestä. Kipu on pistävää. Se paranee muutamalla lepopäivällä, mutta esim. maastanostot laukaisevat sen uudelleen. Jos olette itse kärsineet vastaavasta, niin pistäkää vinkkejä joilla pääsen tästä eroon pysyvästi.

Ensin lääkäriin, jotta tiedät miten paha tilanne on. Alaselän kanssa ei ole leikkimistä. Joittenkin lausuntojen mukaan suurimmat ongelmat punttitreenissä johtuvat juuri alaselän heikkoudesta.

Sitten kun olet tervehtynyt, niin taasen aloitellaan niitä ryhtilihasten vahvistamista, eli mavetusta ja vatsoja, esim voimapyörää. syvät vatsalihakset tukevat selkää ja vähentävät selkäkipuja.

Laitetaanpa tähän vanhaan threadiin oma kysymys kun en uutta kehdannut tehdä. Searchia huudatin parin tunnin ajan, mutta en löytänyt ainuttakaan postia missä olisi mainittu samantyyppisestä ongelmasta mikä mulla on. Luulisin, että aika yleinen vaiva, eli olen kai huono käyttämään searchia.

Ongelma on siis alaselän kipeytyminen sulkapallon pelaamisen jälkeen. Salilla olen käynyt ~5 vuotta ja kaikenlaista muuta liikuntaa on tullut harrastettua siinä ohella. Nyt syksyllä innostuin sulkapallosta ja viimeisen kahden viikon aikana on alkanut alaselkä kipeytymään ja jumiutumaan pelailun jälkeen. Pelatessa ei ole koskaan tuntunut huonolta tai sattunut mihinkään, myöskään salilla ei ole ollut ongelmia alaselän kanssa. Kipu ja jumitus alkaa 10-30min pelaamisen jälkeen ja kestää yleensä loppupäivän. Aamulla selkä on taas paljon parempi ja parissa päivässä täysin kivuton. Reilulla venyttelyllä sulkapallon jälkeen saa kipuja vähennettyä, mutta ei poistettua kokonaan.

Kertokaa te viisammat mielipiteenne onko selästä jotain rikki vai aiheutuuko kipu vain joidenkin lihasten jäykkyydestä/krampista ? Jonkin asiantuntijan puoleen tässä varmasti olisi syytä kääntyä, mutta onko se sitten lääkäri, fysioterapeutti, urheiluhieroja, vai mikä ?

Itellä on ollu kans alaselkä aika kipeä jo reilun kuukauden. Tuli eka vetoreenistä tauon jälkeen, vaikka siellä ei mitään revähdystä tai muuta tapahtunu. Ihan perus reeni oli, selkälihat vaan hyyty ja tuntuu ettei ne oo kunnolla vaan siitä sitte enää palautunu. Oon jättäny vedon poies mutta muuten reenannu samallalailla ko aiemmin. Vähän enempi vaan alaselälle semmosta huoltavaa reeniä. Tällä hetkellä selkä ei oo sillee kipee vaan siellä on semmonen tunne että se ois vaan voimaton tai jotaki. Varmaan pitäs käydä lekurilla joku päivä näyttään, mut normi terveyskeskus täti ei tiedä asiasta varmaan sen enempää ku minäkään vaan antaa burana kuurin. Eli onko kellään tietoa minkä hintasta esim, urheilulääkärillä on käydä?

Back
Ylös Bottom