Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
No herranjestas. Itse käyty keskellä talvea Roa-kuurin kanssa Kanarialla ja sen jälkeinen kesä myös Suomessa "ulkona". Ei se iho kärähtänyt siellä Kanarialla, kun laitto aurinkorasvaa. Punotti normaalia enemmän. Otin kyllä aurinkoa Kanarialla n. tunnin päivässä.

Mutta edelleen, iho on OHUT ja HERKKÄ kuurin aikana ja jos haluat sitten yli viiskymppisenä kattoa jotain maksaläiskä-armeijaa yms. ryppyistä auringon vahingoittamaa ihoa niin ota aurinkoa kuurin aikana. Mutta ei se iho mikskikään mene jos normaalisti liikkuu ilman rasvoja Suomen kesässä t-paita päällä. Tunnin päivässä otin aurinkoa viikon ajan Kanarialla eikä mitään vahinkoa syntynyt. Ihan 20-kerroin rasvalla.

Yhden kesän voi olla kalpea.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ittellä loppu tälläviikolla kuuri mikä kestikin sen 10kk, minkä välissä oli pieni tauko.
Naamassa ei ole finnin finniä, ja odotan että punoitus tässä hiljalleen lähtisi.
Selkä ei parantunut kokonaan vaan siellä on n. 5 isompaa finniä jäljellä, joka on tosin minimaalinen luku verrattuna aijempaan. Kesän jälkeen voisi harkita uutta kuuria jollei selkä parane auringossa.

Mä oon näinä hellepäivinä makoillu jonkun verran auringossa, aurinkorasvojen kera. Ei tunnu helpommin iho kärähtävän, mut jostain ihmeen syystä sain eilen aurinkoihottumaa. Tiedä sitten johtuko kuurista vai jostain ihan muusta, mut vähän pisti ihmetyttämään, ku ei oo ennen mitään tollasta ollu. Lähti kyllä yön aikana pois, ettei sillälailla häiritse.

Hmm, mites muute et jos on finnejä/arpia iholla ja ottaa aurinkoa niin että ruskettuu, niin näkyykö niistä jotain jälkiä? että ruskettuuko se "huono iho" jotenki vähemmän esimerkiks ja siitä jäis valkosia pilkkuja tjsp?

Kyllä ton Roaccutankuurin aikana on syytä olla varovainen. Vuosi sitten olin Thaimaassa lomailemassa kaksi viikkoa ja loman kolmantena päivänä poltin käteni ja yläselkäni pahasti vain tunnin surffailtuani. Suojakerroin voiteessa oli 25 ja "vedenkestävää". Loppu loma menikin takkipäällä hikoillessa ja irvistellessä. Mielummin vaikka liioittelee suojauksen kanssa kuin itsensä polttaa ja hei,tuo punoitus on jo merkki kärähtämisestä.

Juippi1992 sanoi:
Hmm, mites muute et jos on finnejä/arpia iholla ja ottaa aurinkoa niin että ruskettuu, niin näkyykö niistä jotain jälkiä? että ruskettuuko se "huono iho" jotenki vähemmän esimerkiks ja siitä jäis valkosia pilkkuja tjsp?
No auringossa arvet ja muut lähestulkoon katoavat. Lisäksi auringonotto yleensä muutenkin vähentää aknea. Eli auringonottaminen on hyväksi ainakin silloin kun ei syö Roaccutania tai Tetralysalia tai laita iholle kovin vahvoja mömmöjä.

ei helvetti, terveyskeskus kieltäytyi sitten tekemästä yksityislääkärin määräämiä labrakokeita.. mitä vittua? onko se edes laillista.. Itsehän mä sen lafkan rahoja säästän kun maksoin yksityiselle.. kyllä vituttaa!

Ei niitä terveyskeskuksessa tehdäkään. Pitää mennä yksityiselle tai sitten johonkin erityiseen julkiseen labraan missä otetaan myös yksityisten kokeita (Jyväskylässä esim. Näytteenottokeskus).

Hahaa sain vihdoin roacutta reseptin, meinaan ottaa kuurin sit syyskuussa.
Oon ny 4 vuotta käyttänyt kaikkea kaupan tuotteista basironiin ja skinoreeniin.

Onko muuten kukaan huomannut että skinoren geeli toimisi paremmin kuin skinoren emulsiovoide??
Käytin koko viime vuoden voidetta melko tuloksetta ja nyt kun sain viime viikolla reseptin skinoren geeliin niin iho on ensimmäistä kertaa moneen vuoteen sileä ja melkeimpä finnitön : D
Saattaa myös johtua Clindoxyl voiteesta jonka sain, jos vaan nää tulokset ois pysyvii niin voisin jättää roacuttanin väliin vaikka oon sitä jo pari vuotta ihotauti lääkäriltä kinunnut :)

Itsekin tuota oricyclin nappeja tuli se 300tsipaletta kaikenkaikkiaan vedettyä. Ekal kuurilla vaikutti kyllä positiivisesti mutta sen jälkeisillä kuureille ei mun omast mielest mitään suurempaa vaikutusta ollut..
Viimesen 100 ku veti ni ei niinkun tuntunu auttavan laisinkaan..

Ei niitä terveyskeskuksessa tehdäkään. Pitää mennä yksityiselle tai sitten johonkin erityiseen julkiseen labraan missä otetaan myös yksityisten kokeita (Jyväskylässä esim. Näytteenottokeskus).

Kyllä mulla ainakin terveyskeskuksessa tehtiin vaikka yksityinen ihotautilääkäri määräs. Makso ~2e per näyte + näytteenottomaksu

Ehdotuksia! Itsellä about keskitason aknea, suurimmilta osin kasvoissa. Naama on suhteellisen täynnä pientä näppylää, osa niistä eivät ole punaisia, jonka vuoksi ei niin erottuvaisia, mutta iho on kuitenkin epätasaista, joka erottuu valossa. Lisäksi isompia punaisia on muutamia. Tätä on kestänyt jo rielu 2 vuotta, joskus pahempanakin, nyt parempi. Alkanut kuitenkin häiritä epätasainen iho ja jatkuva finnien ilmestyminen. Ilman reseptiä saatavat voiteet kokeiltu, reseptillä saatava clindoxyl-voide myös kokeiltu, sekä Avitcid-voide. Mistään näistä ei ole kunnollista apua ollut. Mietin, että kannattaisiko roa-kuuri ottaa, sivuoireet kuitenkin mietityttävät. Antibiootitkaan eivät kuuleman mukaan ole pysyvä apu.

Lääkärit tuppaa antamaan roacuttaa vasta kun on yli 18 ja puberteetti ohi.
Pistä kokeiluun skinoren geeli (kuivattaa ihan kiitettävästi.)
Jätä sipsit ym muut pois, vaiha tyynyliina usein, nuku selälläs(tyyny liinasta tulee yllättävän paljon finnei)
älä koske kasvoihisi ym ym tiedät khyl

EDIT pitää muuten kysästä.. Meneeks tää kuumotus clyndoxylillä kuinka pian ohi?
Eli tottuuko iho siihen yht nopee ku esim skinoreeniin että parin viikon käytön päästä kuumotus on paljon lievempää.
Menin sit fiksuna poikana solariumiin ja ei helvata ku iho kuivu pahasti. :hyvä:

Juu siis ikää on mulla jo yli tuon 18. Sipsejä tai muuta vastaavaa ei tule juuri koskan syötyä. Ei vaan nyt auta mikään näistä "kotikonsteista" eikä järin voiteetkaan. Kosteusvoide pelkästään tällä hetkellä käytössä. Tuosta clindoxyylin kuumotuksesta en tiedä, en huomannut itsellä sellaista, ainakaan huomattavaa. Ei kuivata kyllä solariumi mulla ihoa, eli aikas rasvoittuva iho on itselläni.

Suosittelen roa-kuuria ehdottomasti. Ei noista antibiooteista ja voiteista saa kulumaan muutaku turhaa rahaa, aikaa ja omaa mielenterveyttä. Sivuoireista sen verran itsellä että vain huulet ja kämmenselät on vähä välil kuivunu ei kummempaa.

Mitenkäs kauan sulla Joakim on ollut tuo lääke käytössä? Ja oliko kuinka paha akne aloittaessa? Kuinka kauan roakuuri yleensä kestää?

3 ja puoli kuukautta ollut käytössä ja huomenna pitäisi puhua että jatkuuko kuuri vai ei. Aknea mulla on esiintynyt oikeastaan vaan naamassa. Pahimmillaan varmaan yli 40 finniä naamassa. Lieväksi lääkäri kuitenki totes. Kesto varmaankin määräytyy potilaan tilasta ja lääkärin arvioinnista ja siitä miten kuuri on tehonnut. Yleensä kuitenkin tietääkseni vähintään 4 kuukautta.

mitä mieltä porukka on tosta basiron geelistä?

Basiron oli aikanaan eka voide joka auttoi jonkun verran, joten sillä on paikka mun sydämessä,
mutta luulen että skinoren on kuitenkin asteen tujumpaa.
Mitäs kosteusvoiteita muuten käytätte?
Nyt kokeilussa aqualan L ja nivean soft body&face,
onko jollain ehottaa jotain tehokkaampaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom