Hei löysin tämän ketjun ja ajattelin jakaa omat kokemukseni aknen hoidossa!
Eli itselläni teini-ikä meni aika kivuttomasti siloposkisena, ensimmäiset finnit ilmestyivät vasta armeijassa. En ollut ikinä ajatellut että kärsisin aknesta en halunnut myöntää asiaa "niitä finnejähän nyt tulee kaikille, kyllä ne tosta pian kaikki häviää" ajattelin. Viime syksynä naamani puhkesi sitten oikeen kunnolla kukkaan, itsetunto kärsi ja naama oli siis todella karsean näköinen, ikää siis allekirjoittaneella 24 vuotta. Vieläkään en myöntänyt itselleni että minulla on akne, akne kalskahtaa liian pahalta korvaan eihän se voi olla akne. Menin siis kosmetologille ihon puhdistukseen. ONNEKSI tämä kosmetologi ei ollut rahan kiilto silmissä ei tehnyt minulle mitään hoitoja eikä myynnyt paskoja ja kalliita tuotteita ja passiti minut saman tien ihotautilääkärille.
Varasin yksityiseltä ihotautilääkäriltä ajan (Diacor, Jorma Keski-Oja, suosittelen lämpimästi) joka totesi grade 1 aknen. Ei siis mikään paha vielä, mutta omalle kohdalle paha koska työskentelen ihmisten parissa ja ulkonäkö ollut aina tärkeää minulle.
Lääkäri määräsi minulle 1 kuukauden tetralysal kuurin avitcid voiteen kera. Tämä oli siis tammikuun puolessavälissä. Tetralysal+avitcid kuurilla ei ollut isoja vaikutuksia. Hieman rauhoitti tilannetta niin että isoimpia finnejä ei enää noussut naamalle mutta vielä nousi uusia paukamia ja iho punoitti. Helmikuun puolessa välissä oli sitten kontrolli jossa lääkäri totesi sitten että siirrytään isotretinoiini kuurille. Lääkäri muuten sanoi hän yleensä ei määrää tuota isotretinoiini(tai roaccutan) kuuria suoraan vaan hän antaa ensin tuon antibiootti kuurin, helpottaa kuulemma hoitoa jostain syystä kun on toi antibiootti kuuri alla. Epäilen että hän viittasi tähän Isotretinoiini kuurin alussa tulevaan "pahentumiseen". Tälläistä pahentumista en itselläni huomannut, johtuen varmaan juuri tuosta. Isotretinoiini kuurista voin sanoa että, LOISTAVA. Ensimmäisen parin viikon aikana hävisivät näkyvimmät finnit kokonaa. Annostushan kohoaa kuurin edetessä ja nyt kun olen siirtynyt toiseksi isoimpaan annostukseen niin ovat pienet arvetkin joita minulla on ollut alkaneet silottumaan. Huulirasvaa kyllä palaa viikossa pari kolme tuubillista ja silmät tuppaavat kuivumaan. Ihoa rasvailen joka ilta pesujen yhteydessä niin pysyy kosteustasapaino yllä. Kuuria minulla on vielä kesäkuun loppuun, tuo auringonotto kielto minua vähän pelottaa, mutta jos tämän kuurin jälkeen ei tarvitse enää finneistä huolia niin olen kyllä valmis yhden kesän olemaan vaikka albiino =)
Kustannuksiltaan tämä hoito on yllättänyt positiivisesti vaikka kävinkin yhden suomen parhaimman ihotautispesialistin luona yksityisellä. Kertakäynti lääkärin luona on maksanut 40 € ja käyntikertoja 2 takana. Lisäksi olen tuota isotretinoiinia hakenut pienissä 30 pillerin paketeissa jotka maksavat noin 10 € paketti, ei tunnu opiskelija kukkarossa niin pahalta kun saa pienissä erissä ostettua. Vielä olisi yhdet verikokeet jotka tietysti ovat kalliit n. 50 €. Aknen hoito kyllä maksaa mutta ei niin paljon ettei opiskelijallakin olisi varaa! Enemmän maksaa rahan syytäminen kaiken maailman kosmetologeihin ja paskatuotteisiin!
Tiivistettynä:Menkää ajoissa hoitoon, älkää empikö vaikka kyse olisikin vain muutamasta finnistä.