Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkähän tuo menee avitcid voiteen kans? Eli voide kyseessä ja lukee että vältettävä auringonvaloa käytön aikana. Selkään tuota vain levittelen, mutta tarkoitus olisi koettaa auringolla kesällä selkää parannella, että montakos viikkoa pitäis olla eka käyttämättä ennen kuin uskaltaa paljaalla selällä aurinkoon mennä?

Muistaakseni pointti siinä lähinnä on, että ihon ei olisi hyvä palaa voiteen käytön aikana. Eli laita semmoset suojakertoimet ettei pelkoa palamisesta nii pitäis olla ok ja rauhassa aurinkoon.

Muistaakseni pointti siinä lähinnä on, että ihon ei olisi hyvä palaa voiteen käytön aikana. Eli laita semmoset suojakertoimet ettei pelkoa palamisesta nii pitäis olla ok ja rauhassa aurinkoon.

Siis tarkoitus oli etsiä tietoa sille että miten kauan ihoa pitää varjella käytön lopettamisen jälkeen, ennen kuin pystyy esim varttia ottamaan aurinkoa paljaalle selälle ilman aurinkorasvoja? Pointti koko hommalle on se, että ainakin itse olen käsityksessä että D-vitamiinin saanti jää aika vähäiseksi aurinkorasvoja käytettäessä ja tietääksen D-vitamiini on juuri se olennainen syy auringon vaikutuksessa ihon kuntoon.

^^ Viime vuonna noudatin muistaakseni noin 4 kuukautta juurikin tuota vähähiilihydraattista ruokavaliota suosimalla lähinnä vihanneksia ja lihaa. Itse en tänä aikana huomannut ainakaan merkittävää muutosta iho-ongelmieni suhteen. Tämän jälkeen otin yhteyttä ihotautilääkäriin, joka määräsi minulle Tetralysalia ja Differiniä. Vasta näiden ja oikeiden ihonhoitotuotteiden vaikutuksesta akneni on käytännöllisesti katsoen parantunut kokonaan. On kuitenkin huomattava, että akneni on aina ollut lievä. Näin ollen vaikeamman aknen ja ruokavalion yhteys saattaa olla helpommin todennettavissa. Itsekin olen kuitenkin huomannut, että jos syön tiettynä päivänä paljon makeisia, leivonnaisia tjms. on suhteellisen todennäköistä, että seuraavana aamuna kasvoilleni on ilmestynyt pieniä finnejä.

^itseasiassa mitä vaikeampi akne, sitä todennäköisemmin se on myös hormonaalisista syistä johtuva. Tällainen akne taas ei usein ole kovin oleellisesti yhteydessä ruokavalioon. Tottakai saattaa marginaalisesti vaikuttaa, mutta ruokavaliolla yksin ei parantamaan pysty.. Jossain tainnut niinkin lukea että ylipäätään akne on hormonaalinen, ja jos puhe on joistain finneistä joita saattavat jotkut ruoka-aineet aiheuttaa niin ei silloin ole kyse edes aknesta.

Mites kun sain lääkäriltä nyt roan rinnalle ermysin antibioottia ja dalacin liuosta niin jäi vähän epäselväksi tämän liuoksen käyttö. Eli mulla on suun alla paljon tukkeumaa ja komedo-muodostumaa mistä sitten puskee valkopäitä tasaseen tahtiin, niin laitanko tätä koko tälle tukkeutuneelle ja epäpuhtaalle alueelle vaiko pelkästään tulehtuneiden märkäpäiden päälle ikään kuin lievittämään yksittäisiä tulehduksia?

Hei pekzu, miten toiminu sulla toi voidesysteemi aknearpiin? Mulla isotretinoiini vei kyllä finnit, mutta poskiin jäi mukavat punaiset jäljet.. Vituttaa. Lähteekö ne ajan kanssa pois vai oisko tosiaan kellään kokemusta mistään voiteista ym.?

^mä kaipaisin kans "kokemuksia" tosta edellisestä. eli siis mulla myös jokaisesta hävinneestä finnistä jää punainen jälki. :( ne häiritsee hirveästi ja tekisi mieli mennä solariumiin että sais edes väriä jotta ne ei näkyis niin selvästi.. solarium taitaa vaan olla kiellettyä isotretinoin aikana.? tähän jotain voidetta mikä hävittää ne?

Itse asiassa jotkut ovat sanoneet, että kun kuurin aikana iho ohenee niin entiset punajäljet tulevat voimakkaammin näkyviin eivätkä uudetkaan häviä. Sitten kun kuuri loppuu niin iho kuulemma paksuuntuu pian uudelleen ja jäljetkin häviävät. Toivotaan näin.

Joo hei nyt pitääkin täydentää tota omaa juttua, eli tänään käväsin ihotautilääkärillä ja kysyin noista. Se sano aika lailla samaa kuin Soulfire, ja että noin vuoden päästä kuurin loputtua voi katsoa mitä on jäljelle jäänyt.
Ite ihmettelin ku vaikka on aikasemmin esim. puristanu finnin leuasta eikä jääny mitää jälkeä, mut sitte posket kuitenki ihan punaset vaikka ei oo niitä "rasittanu" mitenkää.. Lääkäri sano että johonkin se akne vaan jättää jälkensä ja jonnekin ei. Mutta yhteenveto : HAALISTUU AJAN KANSSA :rock: Itseä kyllä ottanu kanssa päähän, kun on pelännyt että tuohonko nuo nyt jää. Olis ollu turha koko kuuri :D

Hei löysin tämän ketjun ja ajattelin jakaa omat kokemukseni aknen hoidossa!
Eli itselläni teini-ikä meni aika kivuttomasti siloposkisena, ensimmäiset finnit ilmestyivät vasta armeijassa. En ollut ikinä ajatellut että kärsisin aknesta en halunnut myöntää asiaa "niitä finnejähän nyt tulee kaikille, kyllä ne tosta pian kaikki häviää" ajattelin. Viime syksynä naamani puhkesi sitten oikeen kunnolla kukkaan, itsetunto kärsi ja naama oli siis todella karsean näköinen, ikää siis allekirjoittaneella 24 vuotta. Vieläkään en myöntänyt itselleni että minulla on akne, akne kalskahtaa liian pahalta korvaan eihän se voi olla akne. Menin siis kosmetologille ihon puhdistukseen. ONNEKSI tämä kosmetologi ei ollut rahan kiilto silmissä ei tehnyt minulle mitään hoitoja eikä myynnyt paskoja ja kalliita tuotteita ja passiti minut saman tien ihotautilääkärille.
Varasin yksityiseltä ihotautilääkäriltä ajan (Diacor, Jorma Keski-Oja, suosittelen lämpimästi) joka totesi grade 1 aknen. Ei siis mikään paha vielä, mutta omalle kohdalle paha koska työskentelen ihmisten parissa ja ulkonäkö ollut aina tärkeää minulle.

Lääkäri määräsi minulle 1 kuukauden tetralysal kuurin avitcid voiteen kera. Tämä oli siis tammikuun puolessavälissä. Tetralysal+avitcid kuurilla ei ollut isoja vaikutuksia. Hieman rauhoitti tilannetta niin että isoimpia finnejä ei enää noussut naamalle mutta vielä nousi uusia paukamia ja iho punoitti. Helmikuun puolessa välissä oli sitten kontrolli jossa lääkäri totesi sitten että siirrytään isotretinoiini kuurille. Lääkäri muuten sanoi hän yleensä ei määrää tuota isotretinoiini(tai roaccutan) kuuria suoraan vaan hän antaa ensin tuon antibiootti kuurin, helpottaa kuulemma hoitoa jostain syystä kun on toi antibiootti kuuri alla. Epäilen että hän viittasi tähän Isotretinoiini kuurin alussa tulevaan "pahentumiseen". Tälläistä pahentumista en itselläni huomannut, johtuen varmaan juuri tuosta. Isotretinoiini kuurista voin sanoa että, LOISTAVA. Ensimmäisen parin viikon aikana hävisivät näkyvimmät finnit kokonaa. Annostushan kohoaa kuurin edetessä ja nyt kun olen siirtynyt toiseksi isoimpaan annostukseen niin ovat pienet arvetkin joita minulla on ollut alkaneet silottumaan. Huulirasvaa kyllä palaa viikossa pari kolme tuubillista ja silmät tuppaavat kuivumaan. Ihoa rasvailen joka ilta pesujen yhteydessä niin pysyy kosteustasapaino yllä. Kuuria minulla on vielä kesäkuun loppuun, tuo auringonotto kielto minua vähän pelottaa, mutta jos tämän kuurin jälkeen ei tarvitse enää finneistä huolia niin olen kyllä valmis yhden kesän olemaan vaikka albiino =)
Kustannuksiltaan tämä hoito on yllättänyt positiivisesti vaikka kävinkin yhden suomen parhaimman ihotautispesialistin luona yksityisellä. Kertakäynti lääkärin luona on maksanut 40 € ja käyntikertoja 2 takana. Lisäksi olen tuota isotretinoiinia hakenut pienissä 30 pillerin paketeissa jotka maksavat noin 10 € paketti, ei tunnu opiskelija kukkarossa niin pahalta kun saa pienissä erissä ostettua. Vielä olisi yhdet verikokeet jotka tietysti ovat kalliit n. 50 €. Aknen hoito kyllä maksaa mutta ei niin paljon ettei opiskelijallakin olisi varaa! Enemmän maksaa rahan syytäminen kaiken maailman kosmetologeihin ja paskatuotteisiin!

Tiivistettynä:Menkää ajoissa hoitoon, älkää empikö vaikka kyse olisikin vain muutamasta finnistä.

toinen kuuri menossa, ekan söin sen 5kk ja sitten oli vuoden kunnossa akne, sitten alko uudestaan, lääkärissä sanottiin että joillakin vaatii 2 kertaa koko kuurin että loppuu... vaikka tätä lääkettä onkin paska syödä niin onneks joku auttaa, tetralysal ei ikinä autta muutakun se najan jota sitä antibioottia söi

eniten tässä aknessa (joka ei uudestaan tullessaan ollu enää hirveen paha edes) on vittumaisin se kuinka paljon se käy itsetunnon päälle vaikka akne ei ikinä ollut pahimmasta päästä, varsinkin kun monet ihmiset on niin mulkkuja että vielä alkaa heittäämään jotain vitsiä siitä kun toinen kärsii tälläsestä ongelmasta

liian monta vuotta mennyt ohi monen asian tiimoilta ihan vaan sen takia että olen itsestä riippumattomasta syystä joutunut tästäkin taudista kärsimään (toisinsanoen itsetunto ihan perseellään), itsetunto on nykyään ok mutta kyllä se alkaa heti vituttamaan kun tulee yksin finni naamaan ja muistaa kuinka palha se tilanne joskus oli, tulee heti sellanen toivoton fiilis että "vittu joko taas tää alkaa uudelleen"

ja niin ne jojtka ei sitä jo tiedä niin kreatiini pahentaa iho-oireita etenkin henkilöillä joilla on tai on ollut joskus jonkin asteinen akne

Hei pekzu, miten toiminu sulla toi voidesysteemi aknearpiin? Mulla isotretinoiini vei kyllä finnit, mutta poskiin jäi mukavat punaiset jäljet.. Vituttaa. Lähteekö ne ajan kanssa pois vai oisko tosiaan kellään kokemusta mistään voiteista ym.?
Ainakin tuon Voidenaamion ansiosta ihon yleiskunto on parantunut jonkin verran. Voiteen mukana tulleissa ohjeissa käsketään käyttämään tuotetta 6 viikon ajan useita kertoja vuodessa, mikäli ihossa on suurempia ongelmakohtia. En ainakaan vielä ole huomannut huomattavaa eroa aikaisempaan noiden punaisten jälkien kohdalla mutta en ole tosin ehtinyt vielä tätä kovin kauan käyttämäänkään. Voisin kuitenkin kehottaa koittamaan nopeampien tuloksien toivossa jotakin toista valmistetta. Esimerkiksi tuolla acne.orgin sivuilla käyttäjät ovat kehuneet emuöljyn häivyttävän juurikin näitä punaisia jälkiä. Suomesta sitä on tietääkseni vaikea saada mutta internetistä sitä voi tilata esimerkiksi tuolta ---> Pure Emu Oil 60ml . Itsekin ajattelin tilata tuota emuöljyä, mikäli tämä voide ei muutaman kuukauden käytön jälkeen tuo toivottuja tuloksia.

EDIT: Ja tosiaan, kuten totesit niin ne punaiset jäljet kyllä haalistuvat ajan kuluessa mutta toisilla erityisesti tietyillä kasvojen alueilla niiden haalistuminen voi kestää useita vuosia. Nimimerkillä kokemusta on. Täältä enemmän tietoa punaisista jäljistä ja niihin olemassa olevista hoitokeinoista.

Omia kokemuksia vois kans laittaa vielä tähän miten aknen kanssa menny.
Yleisesti voin sanoo et kyseessä erittäin perseestä oleva tauti joka tosiaan vetää itsetunnon pohjiin. Ja suosittelen kyllä kaikille, vaikka moneen kertaan jo sanottukin, että kannattaa heti hankkii kunnon kamat(käytännössä siis roaccutan) ja laittaa se naama kuntoon. Säästyy paljolta stressiltä ja itsetunto-ongelmilta kun hoitaa ongelman pois. Lääkkeet kuitenkin on olemassa.

Itse tuli alotettuu oma kuuri tossa elokuun lopulla ja viimeset pillerit kiskoin helmikuun lopussa, eli kyseessä noin 6kk kuuri. Kaikki lähti naamasta ja kuurin jälkeen oli punotusta jonku verran, mut nyt pari kuukautta kuurin päättymisen jälkeen alkaa olla taas hyvä itsetunto siitä mitä näkee peilistä. jotain pientä punaa on vielä parissa kohdassa mut erittäin mitättömiä juttuja. etenkin jos vertaa siihen mitä joskus on ollut.
Elämä huomattavasti helpompaa kun ei tarvii stressata enää tällasista asioista. Nyt voi keskittyy muiden asioiden stressaamiseen :D

Jep kiitokset pekzulle!:worship: Täytyy nyt katsoa kuurin loputtua että miltä iho alkaa näyttämään, mutta pidän tosiaan noi sun mainitsemat tuotteet mielessä.

Kysympä nyt myös tällaista, että onko kellään kokemuksia auringonotosta isotretinoiini- kuurin aikana. Kysyin kylläkin lääkäriltä, joka sanoi että tuskimpa tulee ongelmia kun mulla on hyvin ruskettuva normaali iho, jos vaan käyttää aurinkovoidetta ( josta muuten kertoi semmosen jutun noin yleensä että suojakertoimen pitäis olla vähintään sen 30 ).. Mutta tosiaan muiden kokemuksista oisin kiinnostunut. Ja onko kukaan kokeillut finnien päälle levitettävää antibioottivoidetta? Semmostakin ihotautilääkäri suositteli.

Hei,

Pikainen kysymys ihonhoitoon, ei varsinaisesti akneen ,mutta

Minulla ainakin naaman iholle jäävä hiki aiheuttaa finnejä/näppyjä, niin miten tehdä kun pesee kasvot huolellisesti aamulla ja illalla, mutta kun päivällä käy esim. salilla ja hiki tulee?
Jos pesee kolme kertaa päivässä niin ainakin oma iho sitten kuivuu. Jätänkö aamulla pesemättä ja pesen sitten päivällä ja illalla vai miten?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom