Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Ite sain ainaki roaccutan- kuurin alaikäsenä. Kyl se ihon kuivattaa jne, mutta valitseeko sitte ihon kuivumisen vai mahdollisen terveen ihon, se on jokaisesta itestää kiinni. Ei se isotretinoiinikään mikään ihmeaine kuitenkaan ole, ei auta kaikilla, mutta kannattaa koittaa ilman muuta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Basiron oli aikanaan eka voide joka auttoi jonkun verran, joten sillä on paikka mun sydämessä,
mutta luulen että skinoren on kuitenkin asteen tujumpaa.
Mitäs kosteusvoiteita muuten käytätte?
Nyt kokeilussa aqualan L ja nivean soft body&face,
onko jollain ehottaa jotain tehokkaampaa?

Humektan on kova sana hinta/laatusuhteeltaan. Sopii hyvin akneiholle myös kasvoillekin.

täällä aika paljo puhetta auringonotosta lääkityksen aikana, joten ajattelin laittaa omat kokemukset myös.
Oon nyt ottanu päivittäin muutaman tunnin kerralla aurinkoa (suojakerroin 20 naamassa) ja naama on ainaki itellään paremman
näköin ku vähän ruskettuu ja punaset jälet häviää rusketuksen alle. Nenä ja poskipäät hieman punoittaa auringosta mutta ei muuta.
Onko muuten auringonotto kiellettyä palamisen takia vai heikentääkö se lääkkeen vaikutusta? Jos palamisen riski vain suurenee, niin itellä ei
ainakaan hätää, koska en muutenkaan pala koskaan vaikken käytä edes rasvaa.
Näin muuten 2,5kk isotretinoin actavis kuuria takana ja naama on melko samassa kunnossa ku 1kk jälkeen. Uusia finnejä ei juurikaan tule, mutta punasia jälkia aika paljon poskissa (nyt onneks rusketus hieman haalentanut niitä) 3viikon päästä lääkärille ja katotaan saanko vielä toisen kuurin päälle vai mitä tapahtuu.

Roaccutani tuli toista kertaa vedettyä tammikuusta tähän päivään asti. Finnit lähti jossain parissa kuukaudessa ja arvet haalenneet tosi paljon. Nyt kun vielä ottanut aurinkoa niin iho näyttää ihan älyttömän hyvältä. Toivottavasti ei tarvisi enää syödä kuuria. Tai en tiedä saako tota edes kolmatta kertaa vetästä. On meinaan sen verta paskat sivarit ollut:perus huulien ja naaman aivan älytön kuivuminen, nivuset aivan helvetin kipeet, muistihäiriöitä, ihottumaa... Kuurien välillä oli taukoa joku 3-4 vuotta ja finnit tuli takas intissä, joten joutu vielä tän toisen kuurin ottaa. Mutta nyt tosiaan tilanne parempi kuin hyvä! :dance::dance:

Kandee muuten kokeilla Neutrogenan Oil-Free Facial Washia (oranssi pullo) tai tilata netistä MenSciencen Daily Face Washia(tjs). Salisyylihappoa molemmissa ja jälkimmäisessä sekä AHA että BHA. Jos rusketus auttaa, niin pistäkää itseruskettavaa esim. ACO:n ruskettava kosteusvoide on ihan hyvä.

Onko kellään ollut oikeesti apua tosta Dalacin- liuoksesta? Itse jo reilu kuukauden käyttänyt ja tuntuu, ettei mitään hyötyä. Lähinnä vain rasittaa ihoa kun joutuu turhaan sitä tökkimään.

Itellä alkaa jo toivo menemään tän aknen suhteen ja kaikki keinot alkaa olla kokeiltu. On ollut kaksi kertaa roaccutan ja muutamia antibiootti-kuureja. Viimeisin roaccutan kuuri keskeytettiin 3 viikkoa sitten kun tilanne vain paheni päivä päivältä. Ensimmäinen kuuri taasen toimi mainiosti, ihmeellistä. Akneni on lievä mutta sitkeä. Nyt olen jälleen tetralysal- kuurilla mutta tuntuu että siitäkään ei ole ollut mitään hyötyä ensimmäisen kuurin jälkeen. Eniten turhauttaa se, että välillä on iho ollut kuukausien ajan miltei virheetön, sitten tuon toisen roaccutanin jälkeen tilanne meni todella surkeaksi ja masennuinkin pahasti.

Kuinka jengi täällä hoitaa ihoaan ja miten on saanut parhaat tulokset, jos nyt ei puhuta suun kautta otettavista lääkkeistä vaan ihan voiteista, pesuaineista, paikallistuotteista yms. ? Minkälainen on ihotyyppisi? Itse käytin aiemmin jos jonkinnäköistä pesuainetta ja kosteusvoidetta, iho oli ihan siedettävässä kunnossa silloin. Oma ihoni on todella, TODELLA rasvainen. Sitten ihotautilääkäri kehotti minua pesemään kasvoni vain kevyesti nestesaippualla ja vedellä ja lopettamaan kosteusvoiteiden käytön, niitä ei kuulemma rasvaiselle iholle kannata käyttää vaikka ihonhoito- mainokset kaikkea muuta sanovatkin. Tuolloin ihoni olikin todella hyvä, käytin tosin myös hellävaraista yyber kallista kosteusvoidetta, mitä nätti kosmetologi tyttö minulle möi. Tällä hetkellä kun pesen ihon saippualla ja vedellä ja käytän dalacinia- on ihoni surkeimmassa kunnossa pitkään aikaan. Ei voi ymmärtää.

Ylipäänsä nämä erinäiset ihonhoito-tuotteet minua suuresti mietityttävät. Uskon niiden olevan lähinnä rahastusta, vai onko jollain oikesti kokemusta niiden tehosta? Ne kun kuivattavat ihoa ja vaikka olisi kosteusvoide mukana, niin lähinnä sekoittavat ihon omaa talineritystä, joka iässäni (19.v) käy muutenkin vielä ylikierroksilla. Onko kellään kokemusta, mitä on seurannut kun on pessyt kasvot pelkästää kevyesti nestesaippualla tai jopa pelkästään vedellä?

Onko kellään ollut oikeesti apua tosta Dalacin- liuoksesta? Itse jo reilu kuukauden käyttänyt ja tuntuu, ettei mitään hyötyä. Lähinnä vain rasittaa ihoa kun joutuu turhaan sitä tökkimään.

Itellä alkaa jo toivo menemään tän aknen suhteen ja kaikki keinot alkaa olla kokeiltu. On ollut kaksi kertaa roaccutan ja muutamia antibiootti-kuureja. Viimeisin roaccutan kuuri keskeytettiin 3 viikkoa sitten kun tilanne vain paheni päivä päivältä. Ensimmäinen kuuri taasen toimi mainiosti, ihmeellistä. Akneni on lievä mutta sitkeä. Nyt olen jälleen tetralysal- kuurilla mutta tuntuu että siitäkään ei ole ollut mitään hyötyä ensimmäisen kuurin jälkeen. Eniten turhauttaa se, että välillä on iho ollut kuukausien ajan miltei virheetön, sitten tuon toisen roaccutanin jälkeen tilanne meni todella surkeaksi ja masennuinkin pahasti.

Kuinka jengi täällä hoitaa ihoaan ja miten on saanut parhaat tulokset, jos nyt ei puhuta suun kautta otettavista lääkkeistä vaan ihan voiteista, pesuaineista, paikallistuotteista yms. ? Minkälainen on ihotyyppisi? Itse käytin aiemmin jos jonkinnäköistä pesuainetta ja kosteusvoidetta, iho oli ihan siedettävässä kunnossa silloin. Oma ihoni on todella, TODELLA rasvainen. Sitten ihotautilääkäri kehotti minua pesemään kasvoni vain kevyesti nestesaippualla ja vedellä ja lopettamaan kosteusvoiteiden käytön, niitä ei kuulemma rasvaiselle iholle kannata käyttää vaikka ihonhoito- mainokset kaikkea muuta sanovatkin. Tuolloin ihoni olikin todella hyvä, käytin tosin myös hellävaraista yyber kallista kosteusvoidetta, mitä nätti kosmetologi tyttö minulle möi. Tällä hetkellä kun pesen ihon saippualla ja vedellä ja käytän dalacinia- on ihoni surkeimmassa kunnossa pitkään aikaan. Ei voi ymmärtää.

Jos lääkkeet ei tepsi, nii mä lähtisin seuraavaks jonkun oikeesti osaavan kosmetologin pakeille. Tai siis, oikeesti akneihoon erikoistuneen kosmetologin. Ite löysin tosi hyvänolosen Helsingistä, kun Roasta tai tetralysalista ei ollu apua. Valitettavasti se ei kuitenkaan oo viel päässy alottamaan mitään oikeita hoitoja, koska iho on vieläkin herkkä roa-kuurin jäljiltä.

Kosmetologit on kalliita, juu, ja tuputtaa myös niitä ylihinnoteltuja puhdistusaineitaan, jotka ei ainakaan mun kohalla oo koskaan toiminu, mutta sieltä voi myös löytyä apu akneen, joka ei lääkkeillä lähe.

Itse olen kärsinyt aknesta noin 3 vuotta ja monenlaista ollaan kokeiltu. Pikku hiljaa se paheni tämän aikajakson sisällä ja siinä välissä oli mennyt jo kaksi voidekuuria, yksi voidekuuri antibioottien kera, kolme kosmetologikäyntiä ja nyt antibioottikuuri + dalacin. Voiteet eivät auttaneet koskaan ja ne oli määrännyt normilääkäri. Hän myös määräsi ensimmäisen tablettikuurin, joka auttoi hetkellisesti ehkä 2 viikon ajan ja sitten oltiin taas samassa pisteessä. Kävin kolmesti kosmetologilla, joka oli aivan tumpelo ja suositteli rasvoja, mitkä sitten aiheuttivat mustapäitä ja iho oli aivan järkyttävä hoitojen jälkeen jonkin aikaa eikä kyllä jäänyt mitään hyvää sanottavaa siitä ylipäätään. Vuoden alussa menin jkl terveystalon ihotautilääkärille ja hän määräsi 200 kpl (en muista nyt nimeä) antibiootteja 2 kpl päivässä ja dalacinia iholle iltaisin ja aamuisin + suihkushampoon mikä kosteuttaa ihoa. Shampoo toimii hyvin, tabletit vaikuttaneet nyt sen 5kk ja aika paljon paranemaan päin kasvojen edestä ja rinnasta, mutta posket, niska ja selkä ovat aika pahoja edelleen, etenkin selkä. Ei mitään isoja punaisia tai kipeitä, mutta iho on todella epätasainen selästä. Usein sorrun ihoani puristelemaan ja kun kuuri aiheuttaa ihon ohenemista, niin iho menee usein rikki ja näistä jääkin sitten jälkiä. Jäljet ovat ihoa vaaleampia, melkeinpä vaaleanpunaisia läiskiä.

Sivuvaikutuksista: Huulet kuivuvat aivan siis perkeleesti, iho on ohut ja herkkä (menee rikki helposti), väsymystä (ei väliä kuinka paljon nukut), masentaa hieman ja kädet kuivuivat aluksi paljon, muttei enää. Saattoi johtua talven pakkasistakin.

Olen ollut jopa poissa koulusta muutaman kerran jääden kotiin hoitamaan ihoa, kun on ollut oikein iho rikki ja joskus noussut satunnaisesti isoja kipeitä punaisia keskelle otsaa (harvemmin).
Aurinkoa otin viikko sitten, enkä huomannut minkäänlaisia haittoja tästä malla kohdalla.
Toivon teille kaikille lykkyä ja hieman loogista onnistumistakin näiden suhteen. Olen ulkonäöstäni itse aika tarkka ja tämä todella painaa minua aina stressaavaasti kopassa.

Joo ei antibioottien pitäs kuivattaa niin paljoa ihoa, vaan parantaa niitä ihotulehduksia eli minkä merkkistä lääkettä MiniMiniHippi syö?
Ja naamaa ei todellakaan kannata hipelöidä vaikka kuinka tekisi mieli puristella, menee vaan paljon pahemmaksi. Viikkoon kun ei koske sormilla kasvoihin ja ei hipelöi niin iho paranee huomattavasti nopeammin.
Pelkkä lämmin vesi on ihan hyvä pesuaineeksi ja Essex rasvaa jos kuivaa liikaa ja todella paljon kärsivällisyyttä.

Niin, upataanpa nyt vähän.

Eli mitä mieltä jengi on näistä esim apteekissa myytävistä pesunaineista? Esim Neutrogena? Nämä aineethan sisältävät monesti salisyylihappoa jolla on mainosmiesten mukaan bakteereita tappava vaikutus jne. Ihotautilääkärini kielsi minua kuitenkin olemaan käyttämättä niitä, koska ne kuulemma vain kuivattavat ihoa ja lisäävät vain täten talineritystä. Toisaalta oma ihoni on niin luonnottoman rasvainen, että ei haittaisi vaikka vähän kuivuisikin. Apteekin tädit taasen olivat kovasti toista mieltä. Ketä olisi uskominen? Millaisia kokemuksia teillä on hyvät kohtalon toverit?

En ehkä ole kohtalotoveri, mutta kokeile itse. Huomannet jossei toimi. Sisko sai Neutrogenan oransseilla purkeilla näpyt kokonaan pois aikoinaan.

Itsellä nyt vaan jostain syystä niin herkkä iho ettei viitsi ihmeitä käytellä. Parasta oli aikoinaan MenSciencen Daily Wash jossa oli sekä salisyylihappoa että AHA:aa.

Saako udella, että minkä asteisesta aknesta siskosi kärsi? Tyylin finni kerran kuussa vai että tulehtuneita finnejä puskee viikossa useamman?

Eli siis jos joku on oikeasti noista apua saanut niin kai sitä voisi itsekin kokeilla, jos tämän hetkinen clindoxyl geelikään ei tuo mitään muutosta. Ja roaccutanit sekä antibiootit on tosiaankin nekin tullut kokeiltua. Kärsin keskivaikeasta aknesta, mutta pirullisen sitkeä on.

Lisää kokemuksia kehiin vaan!

Roakuuri puolivälissä ja vitutuskäyrä kääntyy nousuun kun punajäljet tulevat yhä voimakkaammin esiin ihon kuoriutuessa ja uusiakin vielä tulee (tosin hitaammin kun alussa). Tule jo syyskuu.

Olisiko teillä hyviä kokemuksia jostakin kasvoille suunnatusta vähintään suojakertoimella 15 varustetusta kosteusvoiteesta, joka sopisi hyvin myös akneen taipuvaiselle iholle?

Tässä on nyt yhtä sun toista keinoa itse tullut kokeiltua akneen vuosien aikana, josta joku voi saada ideoita:

- Roa kuurilla lähti se "kunnon" akne, punaiset jäljet jäi ja sen jälkeen on iho ollut välillä pahempana, välillä parempana mutta ei lääkehoitoa tarvitseva

Tärkein asia mitä olen huomannut on RUOKAVALIO. Okei, en ole varma toimiiko ns. hormonaalisessa aknessa, mutta jos on pitemmän aikaa ollut iho kohtuu huonona niin tästä on varmasti apua. D-vitamiini 5000 IU, sinkkiä 100-150mg ja kalaöljyä 1-2g varmana auttaa ihon kuntoon. Kalaöljyä enemmmänkin jos rahaa riittää (iHerbistä saa suht halvalla). Monissa tutkimuksissa on todettu että sinkki 150mg teho on about sama kuin antibiooteilla. OMa ihoni oli paleoliittisellä ruokavaliolla parhaimmillaan ikinä, ei vaan riitä itsekuri tähän pitkäaikaisesti :D On tutkimuksia, joissa on todettu että alkuperäiskansoilla ei aknea tunneta. Heti kun lisäsi maitotuotteet ja nopeita hiilareita niin se näkyi naamassa.

- Punaisiin jälkiin tuntui ihan ok purevan (ja muutenkin toimivan) se Vichyn ko. ongelmaan tarkoitettu rasva, mutta oli liian kallista itselle pitkällä tähtäimellä
- Vaiikka miten on muita rasvoja koittanut käyttää, niin on aina palattava Humektaniin. Ainoa tähän mennessä joka pitää ihon kunnossa+ kohtuu kosteana.
- Marketin puhdistusaineet vaikka olisivat miten Sensitive (paitsi nykyinen L'orealin vaaleansininen tuubi vaikuttaa ihan oklta) tuntuvat aina vain huonontavan ihoa. Vieläkään en ole "sitä oikeaa" puhdistusainetta löytänyt (josko Miken hehkuttamat shiseidot ym olisivat sitä?). Seuraavaksi voisi testata Body Shopin sitä Tea Tree juttua, monet ovat kehuneet.
- Sebamedin antibakteerinen vaahto toimii hyvin mutta en ehkä pitkäaikaiseen käyttöön sitä ottaisi, itsellä ei ole ikinä ollut ihottumaa, mutta suht pitkäaikaisen käytön jälkeen tätä tuli naamaan (ihan loogista että ei kannata niitä bakteereja tappaa kovin kauaa)
- Iltaisin pesu on tärkeä, ja rasvaamisen jättäminen illalla pois jos mahdollista (jos iho ei kauheana hilseile/kuivu). Ihon kuivuminen on kuitenkin hyväksi aknelle
- Itsellä kaulan ja leuan alue on isompi ongelma, ja tähän auttoi partakoneen (Gillette mach3) vaihtaminen "vanhaan kunnon" Double Edge Safety Razoriin (Merkur), partasutiin ja näihin :D Ne eivät "revi" karvoja vaan leikkaavat ne

Lähteitä voin kaivaa jos joku kaipaa.

^Oletko kokeillut kasvojen pesuun Sebamedin hoitavaa pesunestettä? Olen käyttänyt vuosien varrella paljon erilaisia pesuaineita ja todennut tuon parhaaksi. Plussana on vielä, että tuo on kokeilemistani tuotteista halvinta.

Olen myöskin huomannut tuon Humektanin olevan hyvä kosteusvoide varsinkin näin kesäisin ja se pärjää vertailussa erinomaisesti huomattavasti kalliimmillekin tuotteille. Talvella, kun ihoni tarvitsee hiukan enemmän kosteutusta, käytän tosin Aqualan L:ää.

Mites kun mulla tuntuu jatkuvasti olevan finnejä tossa ohimoilla. Auttaisko joku tavan Clearasil vai mitä näitä nyt onkaan? Ei siis kyse todellakaan mistään aknesta tai pahasta ongelmasta, mutta jos noista pääsis helposti eroon niin ei se haittaiskaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom