Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Niitä on tullut tän 4kk aikana muutama, viimeisin tossa pari viikkoa sitte (eli yhtäkkiä alkanu taas iho kukkimaan). Ennen kuuria luulin kans et tulis vaan se yks alussa mut väärässä olin. Eipä se nyt haittaa jos lopputulos olis kuitenki hyvä

Riippuu varmaan noi pahenemisvaiheet ihan yksilöittäin? emmä tiiä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eilen loppui toinen isotretinoin-kuuri :) Vois melkein rukoilla, että tällä kertaa akne loppuis kokonaan kaikkialta pysyvästi!

Oli vuosi taukoa ekan ja tokan kuurin välissä ja kasvoihin alkoi tulla uudestaan finnejä, niin joutui alottamaan toisen kuurin :/ Selästä loppui kokonaan ekan kuurin aikana. Eka kuuri kesti noin 5,5kk ja tämä toka hieman vajaa 4,5kk. En kyllä enää millään haluais koskaan alottaa uutta roa-kuuria, mutta en myöskään kaipaa aknea, joten nyt vois perkele naama pysyä puhtaana :dance:

Pistähän Putoava Lehti vähän pähkinän kuoreen kuurias. Milloin alko pahenemisvaihe, millon se loppu ja milloin alko paraneminen? Itellä kanssa toinen kuuri lievään akneen lievällä annostuksella käynnissä ja nyt on 5 viikkoa takana. 2 viikon kohalla alkoi pahenemaan, kesti viikon verran ja iho oli jo pari viikkoa suhteellisen normaali. Nyt tämän viikon on taas puskenut näppyä enempi ja mieli on todella maassa. Muistan kuinka viime kuurilla 6 viikon käytön jälkeen alkoi paranemaan todella voimakkaasti vaikka sitä ennen oli ollut melkoista aaltoliikettä, joten jospa se viikon päästä alkaisi jo antamaan valoa tunnelin päästä. On kyllä todella masentavia päiviä ollut taas pari kappaletta.

Pistähän Putoava Lehti vähän pähkinän kuoreen kuurias. Milloin alko pahenemisvaihe, millon se loppu ja milloin alko paraneminen? Itellä kanssa toinen kuuri lievään akneen lievällä annostuksella käynnissä ja nyt on 5 viikkoa takana. 2 viikon kohalla alkoi pahenemaan, kesti viikon verran ja iho oli jo pari viikkoa suhteellisen normaali. Nyt tämän viikon on taas puskenut näppyä enempi ja mieli on todella maassa. Muistan kuinka viime kuurilla 6 viikon käytön jälkeen alkoi paranemaan todella voimakkaasti vaikka sitä ennen oli ollut melkoista aaltoliikettä, joten jospa se viikon päästä alkaisi jo antamaan valoa tunnelin päästä. On kyllä todella masentavia päiviä ollut taas pari kappaletta.

Eka kuuri:

Akne vallannut naaman ja selän, sekä kasvojen iho melko rasvainen. Pahenemisvaihe alkoi noin 2-3 viikkoa kuurin alusta eli joskus heinäkuun alussa 2008. Pahenemisvaihe oli rankka ja kesti melkein marraskuuhun 2008 eli noin 4 kuukautta. Marraskuun lopussa lopetin kuurin, kun finnejä ei ollut tullut pariin kolmeen viikkoon. Joitakin viikkoja kesti, ennen kuin sivuvaikutukset loppuivat. Annoksena 40mg. Kesti yhteensä noin 5,5kk ja söin kai reilu 3 pakettia.

Toka kuuri:

Joskus loka-marraskuussa 2009 alkoi jälleen tulla finnejä kasvoihin, joten otin toisen kuurin. Lääkäri ehdotti, että syön yhteensä kaksi pakettia 30-60mg annoksella. Mitä isompi annos, niin sitä nopeammin kuuri loppuu. Kuurin aloitin marraskuun puolessa välissä. Pahenemisvaihe oli lievempi kuin ekan kuurin aikana. Ehkä siksi, että akne oli vielä lievä, koska aloitin kuurin nopeasti, kun finnejä alkoi taas tulla. Pahenemisvaihe kesti kuitenkin jostain joulukuun alusta tuonne maaliskuun alkuun ja nyt ei ole finnejä tullut vajaaseen pariin viikkoon. Annos vaihdellut aika rankasti 30-60mg välillä. Tällä hetkellä syönyt vajaa 3 pakettia reilussa 4 kuukaudessa.

Eka kuuri oli kesällä ja toka talvella. Ekan kuurin aikana paikat kuivuivat ja naama punotti älyttömästi, koska väkisinkin tuli oltua kesällä auringossa. Tokan kuurin aikana paikat kuivuivat vielä enemmän pitkälti kai talven avustuksella. Verta tuli/tulee useasti nenästä. Välilä vielä ihan kunnolla. Suosittelen aloittamaan kuurin syksyllä.

Jotain positiivista sentään, että ekan kuurin jälkeen selkään ei ole tullut yhtään finnejä. Toivottavasti nyt loppuisi kokonaan myös kasvoista.

Kuurien välissä oli vuosi ja kyseisen vuoden ajan sain silti päivittäin käyttää huuli- ja kasvorasvaa. Kuivuminen ei kuitenkaan ollut samaa tasoa kuin roan aikana, mutta kuitenkin huulet ja kasvot oli jatkuvasti melko kuivat.

PS. Päätin myös tänään, että jatkan kuuria vielä hetken ajan, jotta muutamat punaiset täplät vaalenevisivat ja jotta arpia ei tulisi. Vielä ollut onnea mukana, ettei arpia ole tullut ja niitä en kyllä halua, prkl! :rolleyes:

Nyt kyllä vituttaa taas vähäsen, kun finnejä on ilmestynyt aika tasaiseen tahtiin viimeisten päivien aikana ja pelkästään oikealle poskelle. Eihän siinä muuten mitään, tulehdus kun roan ansiosta häviää kohtuullisen nopeasti, mutta punainen jälki jää aina, ja tuntuu että kohta poskella on enemmän punaista kuin normaalia ihonväriä. :/ Sorruin jo peiteväriin että kehtaan liikkua ihmisten ilmoilla. Täytyy vaan toivoa että tämä olisi nyt sitten ratkaiseva kuukausi jolloin finnien tulo merkittävästi vähenee.

Olisiko vinkkejä noiden punaisten jälkien vaalentamiseen?

Ite oon syönyt sellaset 3kk nyt Roaa (40mg/pv, 70kg) ja jos ihon kuntoo tänä aikana vois kuvata jollain käyrällä, niin se vois muistuttaa jotain nousevaa pörssikäyrää, eli välillä menee huonompaan ja välillä parempaan suuntaan, mutta kuitenkin pitkällä aikavälillä ihon kunto kokoajan parantunut. Aktiivisia finnejä mulla ei oo käytännössä enää ollenkaan. Pari päivää sitten tuli taas pari, mutta nekin on ehtiny jo "kuivua" tätä kirjottaessa. Ennen kuuria oli aina joku about 5-10 aktiivista, eli melko paha ongelma oli.

Oon tosi tyytyväinen kuurin tuloksiin tähän mennessä. Sivuvaikutukset on ollu toki ihan huomattavia, mutta ei todellakaan mitään, minkä kanssa ei pystyis elään. Vähän ihottumaa on tullut käsivarsiin ja ilman huulirasvaa varmaan kuolisin, mutta ei noi mulle mitään esteitä ole kun ne pystyy kuitenkin hoitaan. Ainoo mikä ärsyttää on toi edellä jo mainittu jälkien jääminen finneistä, eli tuntuu, että jokasesta finnistä joka tulee ja lähtee, jää kuitenki tollanen punanen jälki, joka ei tunnu ikinä lähtevän pois, vaikka iho on muuten ihan sileä siltä kohdalta. Ennen kuuria noi finnit kyllä häipy kokonaan näkyvistä nopeesti sen jälkeen kun ne ei ollu enää "aktiivisia". Oon itekin alkanu harkitteen jopa jonkinnäkösen peitetsydeemin käyttöö, mutta odotellaan nyt vielä kesään asti jos aurinko vaikka auttais noihin jälkiin. Muita ideoita tähän?

Ite oon syönyt sellaset 3kk nyt Roaa (40mg/pv, 70kg) ja jos ihon kuntoo tänä aikana vois kuvata jollain käyrällä, niin se vois muistuttaa jotain nousevaa pörssikäyrää, eli välillä menee huonompaan ja välillä parempaan suuntaan, mutta kuitenkin pitkällä aikavälillä ihon kunto kokoajan parantunut. Aktiivisia finnejä mulla ei oo käytännössä enää ollenkaan. Pari päivää sitten tuli taas pari, mutta nekin on ehtiny jo "kuivua" tätä kirjottaessa. Ennen kuuria oli aina joku about 5-10 aktiivista, eli melko paha ongelma oli.

Oon tosi tyytyväinen kuurin tuloksiin tähän mennessä. Sivuvaikutukset on ollu toki ihan huomattavia, mutta ei todellakaan mitään, minkä kanssa ei pystyis elään. Vähän ihottumaa on tullut käsivarsiin ja ilman huulirasvaa varmaan kuolisin, mutta ei noi mulle mitään esteitä ole kun ne pystyy kuitenkin hoitaan. Ainoo mikä ärsyttää on toi edellä jo mainittu jälkien jääminen finneistä, eli tuntuu, että jokasesta finnistä joka tulee ja lähtee, jää kuitenki tollanen punanen jälki, joka ei tunnu ikinä lähtevän pois, vaikka iho on muuten ihan sileä siltä kohdalta. Ennen kuuria noi finnit kyllä häipy kokonaan näkyvistä nopeesti sen jälkeen kun ne ei ollu enää "aktiivisia". Oon itekin alkanu harkitteen jopa jonkinnäkösen peitetsydeemin käyttöö, mutta odotellaan nyt vielä kesään asti jos aurinko vaikka auttais noihin jälkiin. Muita ideoita tähän?

Kyllä ne vielä pois haalistuu. Mun mielestäni roan pitäisi myös auttaa noiden punaisten täplien vaalenemisessa ja arpien kuoppien "täyttämisessä" tasoittamalla ihoa.

Kesällä rusketus viimestään peittää ne ja eiköhän ne sitten syksyllä tai talvella ole viimestään kadonnut kokonaan ellei jopa reilusti aikasemmin.

Tänään kävin lekurilla ja sehän lykkäs oikein aineet. 7kk roa-kuuri 20mg 2 ja 3x vuoropäivin, johon päälle kuurin alkuun myös kortisoni tabletteja, sitten jotain antibioottia vissii ermysiniä, sitten vielä jotain linimenttiä ulkoisesti.. kohta tippuu pää.

^ sekin vielä vähän hämää että antibioottireseptissä ja paketissa lukee että korvakäytävätulehdukseen? Tästä ei ollut lääkärissä mitään puhetta ja kenties vain samaa tavaraa käytetään tähänkin..

^ sekin vielä vähän hämää että antibioottireseptissä ja paketissa lukee että korvakäytävätulehdukseen? Tästä ei ollut lääkärissä mitään puhetta ja kenties vain samaa tavaraa käytetään tähänkin..

Oletkohan sie ihan ymmärrettävästi puhunut siellä lääkärissä? :D

Mitenköhän mahtaa olla kosmetologilla käynti roaccutan kuurin aikana? Ihotautilääkärini sitä suositteli ja sitä hieman hämmästelin, kun pakkausselosteessakin mainitaan että kuorivia ihohoitoja ei saisi käyttää. Tuntuisi kyllä julmalta alkaa tätä todella kuivaa iho vielä mekaanisesti nyppimään. Akneni on siis hyvin pienellä alueella, paljon tuollaista komedoa ja muuta tukkeumaa jotka sitten finneiksi sieltä puskevat.

Ja väliaikapäivitystä: toista roaccutan kuuria takana 1,5kk iho on edelleenkin huono, jopa hieman huonompi kuin lähtötilanteessa. Alkaa usko menemään. uusia finnejä puskee melkein päivittäin. lääke masentaa ja väsyttää, monesti mietin että oliko fiksua alottaa tätä toista kuuria.

Enpä olisi uskonut että kahvin juonnin lopettaminen parantaisi ihon laatua näin paljon :O Suosittelen muillekkin...tosin en aio silti ite pitkää taukoa kahvista pitää(nyt 2vko takana)

Mitenköhän mahtaa olla kosmetologilla käynti roaccutan kuurin aikana? Ihotautilääkärini sitä suositteli ja sitä hieman hämmästelin, kun pakkausselosteessakin mainitaan että kuorivia ihohoitoja ei saisi käyttää. Tuntuisi kyllä julmalta alkaa tätä todella kuivaa iho vielä mekaanisesti nyppimään. Akneni on siis hyvin pienellä alueella, paljon tuollaista komedoa ja muuta tukkeumaa jotka sitten finneiksi sieltä puskevat.

Ja väliaikapäivitystä: toista roaccutan kuuria takana 1,5kk iho on edelleenkin huono, jopa hieman huonompi kuin lähtötilanteessa. Alkaa usko menemään. uusia finnejä puskee melkein päivittäin. lääke masentaa ja väsyttää, monesti mietin että oliko fiksua alottaa tätä toista kuuria.

Tuo kosmetologilla käyntihän riippuu ihan siitä mitä se tekee :) kuorivia ihohoitoja ei suositella sen takia että roaccutan ohentaa ihoa todella paljon,mutta voithan käydä kasvohoidossa jossa puhdistetaan iho kunnolla ja yms yms,mukavaa hemmottelua ;) Ja tuo ihon huononeminen ja sen kesto on vaihtelevaa, esim itselläni oli kuurin aloittaessa iho suht hyvässä kunnossa (finnejä ei ollu kovin paljon,tosin kyllä aika isoja ja kipeitä), mutta aloituksesta viikon tai kahden päästä tilanne oli todella paha,selkä ja rinta olivat niin pahat että jopa paidan riisuminen aiheutti isolle miehelle itkun ja tulehdusarvot huiteli jossain 140 tienoilla :D paita oli ihan märkä veren ja mädän sekoituksesta kokoajan, ihoa jouduttiin voitelemaan tulehtuineisiin avohaavoihin tarkotetulla voiteella koko ajan ja söin 750mg kefalexiä monta kertaa päivässä parin viikon ajan,mutta sen jälkeen iho sitten alkoi paranemaan kokoajan enemmän ja enemmän..kuuri kesti 7kk (20 mg x2 päivässä) ja nyt oon ollu 3 kuukautta käyttämättä ja iho on melko hyvässä kunnossa,ainoa mihin finnejä enään tulee,on hiusten alueelle päähän. Mutta kohta taas ihotautilääkärille ja eiköhän se määrää taas Isotretinoin-kuurin niin saa nuo viimesetki pois ::dance:

Onko muilla kokemuksia esim ihohionnasta ja muista hoidoista/tuotteista joilla aknearpia saa poistettua/häivytettyä,hyviä neuvoja otetaan vastaan :)

joo no nyt lääkäri määräsi tähän rinnalle sitten kahden viikon kortisoni kuurin (prednison) jotta tilanne normalisoituisi. Olen vaan aina kauhuissani lukenut kokemuksia noista kortisoneista, ja kun monille muista syistä sitä saaneille se nimenomaan aiheuttaa aknea, jos sitä ei ennestään ole. Lääkärin mukaan kortisonia kuitenkin määrätään monesti roan-pahenemisvaiheen kohdalla jotta paraneminen saataisiin käyntiin. Ilmeisen asian tunteva kaveri kuitenkin kyseessä, kun kuulemma dosentti ja jo 30.vuotta on tätä tehnyt. Eli onko täällä kellään noista kortisoni kuureista roa-kuurin aikana?

mulla nytte vähän vajaa kuukausi Isotretinoin Actavis kuuria takana ja kaksi edessä ennen uutta kuuria. Iho on huomattavsti parempi, kuin alussa ja uusia finnejä ei synny kuin hyvin harvoin ja ne häviävät yhtä nopeesti kun tulevatkin. Paitsi ne niin sanotut kystat eli isot kipeät paiseet ovat lisääntyneet ja ei meinaa hävitä mihinkään. (lääkäri sanoi, että niitä saattaa syntyä ja ne pitää vain kärsiä) Sitten ne punaiset jäljet jotka jäävät finneistä; mulla myös nyt ei ole yhtään aktiivista fiinniä, mutta posket ja otsa aikalailla punaisia jälkiä täynnä. :( Kellään kokemusta, pysyykö ne siinä kauan vai lähteekö pois nopeasti?
Olen myös suunnitellut solariumia, jotta iho ruskettuisi ja niin punaisuus häviäisi. kokemuksia solariumista ja kuurista samaan aikaan? muistaakseni lääkäri puhui jotain, että naama saattaa palaa helposti ja liikaa uvta pitäisi välttää?

Haittavaikutuksista sen verran, että huulet on niiiiin kuivat että oikein sattuu ja rasvaa kuluu hirveästi. Pahin ihon kuivuminen alkaa olla jo ohi ainakin tällä hetkellä. ON tämä kyllä aikamoinen kokemus, lääkkeet väsyttää ja masentaa hirveästi, ainakin minua.. Syksyllä jos tämä olisi sitten ohi ja pysyvästi. ?

hmm, mullekkin määrättiin kortisoni kuuri tähän alkuvaiheeseen helpottamaan pahenemisvaihetta ja oon kohta ton viikon kuurin popsinut ja mulle lääkäri selitti että ainakin omassa tapauksessani se vain helpottaa alkua, ei ole siis tarkoituskaan parantaa ihoa kokonaan kortisonitableteilla. Voi olla ihan placeboa ja omaa luulotautia, mutta lääkkeiden käytön aloittamisen jälkeen nyt ei ole viikkoon tullut uusia finnejä minnekkään suuntaan ja hieman on vaalentunut iho, tosin homma on niin alkuvaiheessa että ei tästä voi mitään vielä päätellä, katsotaan sitten kuukauden päästä.

Ja tosta solariumista, se taitaa olla pahempi vaihtoehto kuin aurinko, koska taitaa kuivattaa vaan enemmän ja mulle taisivat apteekissa sanoa vielä että aurinkoa voi ottaa jonkunverran kun käyttää sitä aurinkorasvaa, mutta vaihtoehtoisesti solariumia ei suositeltu ollenkaan.

Sivuvaikutuksia ei ole itselle vielä tullut muutakuin toi antibiootti mitä antoi vielä kylkeen kuukauden kuurin, niin hieman pistää pakkia sekaisin. Ylipäätään on hieman väsyneempi olo ollut, tai ainakin on saanut nukkua helposti 8-9h yöunet ja silti väsynyt olo hieman päivällä.

Noni, tänään loppui toinen kuurini :) Toivon todella, ettei enää tarvitsisi kolmatta kuuria vetää. Ekan kuurin aikana loppu selästä kokonaan akne ja nyt sais loppua myös kasvoista. Lääkäri sano, että joka kuurin jälkeen on 3/4 mahdollisuus, että akne loppuu. Nyt saatana loppuu!! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom