Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on vähän harhakuvaa ittestäni. Olen törmännyt sellaseen ongelmaan kun, otan kuvia kamerallani itestäni ja näytän niissä ihan hirveän finniseltä ja naama näyttäis olevan täynnä kaikkea paskaa mutta kun taas katon peilistä itteeni nii en huomaa mitään hälyyttäviä finniejä sun muita. En nyt tiijä kumpaa uskoa. Näköä vaiko kameraa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on vähän harhakuvaa ittestäni. Olen törmännyt sellaseen ongelmaan kun, otan kuvia kamerallani itestäni ja näytän niissä ihan hirveän finniseltä ja naama näyttäis olevan täynnä kaikkea paskaa mutta kun taas katon peilistä itteeni nii en huomaa mitään hälyyttäviä finniejä sun muita. En nyt tiijä kumpaa uskoa. Näköä vaiko kameraa?

Hah, mulla taas toisinpäin

jos otat niitä kuvia salamalla ni varmasti johtuu siitä, että se valasee naaman niin hyvin ja samalla vähän vaalentaa ihoa, ja vaaleassa ihossahan nuo punaiset finnit näkyy varsin ilkeesti.:)

Tervehdys pienoisen tauon jälkeen,

Eli oma kuuri loppui pari päivää sitten. Kuuri kesti siis toukokuun lopusta joulukuulle. Kuurin koko oli 600x 20mg isotretinoiinia (jos kirjoitin oikein ko. sanan). Ensimmäinen viikko 1x pvä, sitten loput 200 nappulasta 2x pvä tahdilla, jonka jälkeen 3-4x nappulaa kuurin loppuaika.

Pienoisella jännityksellä odottelenkin seuraavaa paria kuukautta eli minkälaiseksi iho asettautuu. Ennen kuuria iho ei ole ollut pahassa kuosissa (tietenkään yksittäisiä päiviä lukuunottamatta), mutta hieman häiritsi akne tosiaan.

Nyt iho on finnitön, yläselässä hieman punoitusta ja arven kaltaisia jälkiä. Saas nähdä.

Hei tosta roasta nii onko lääkäri määränny teille ikinä siten, että kiskotaan 2 nappia kerralla. Kun mun annos on 3x20mg ja muistaakseni lääkäri sano, että aamupalalla 1 ja päivällä sitten ruuan kanssa 2. Ja sitten onko se tarkkaa, että ottaa noi niinkuin about tasasin väliajoin, kun nyttenkin huomasin että venähtää toi toine väli 17 tuntiseks.

Itselläni oli oman kuurin aikana kaksi eri ihotautilääkäriä. Jälkimmäisen ohje suoraan kysymykseen aiheesta oli että aina ruokailemisen jälkeen nappula mieluummin kuin aikataulutettu nappailu (esim. 6h välein). Oppipahan syömään säännöllisesti, jos ei muuta.

mitäs tota roacutan kuuria nautiskelleet henkilöt, ootteko ollu absolutisteina sen ajan kun kuuri on ollut vai ihan vetäny viinaa samaan malliin kun ennenkin? lääkäri puhu jotain ettei sais alkoholia käyttää?? kun maksaanhan tää lääke rasittaa tjtn niin onko perseiden veto sallittua? entä jos ottaa punkkia sillon tällön puolipulloo(joka vkl ofc.)

Omalla kohdallani ihotautilääkäri ei millään tavoin kieltänyt alkoholia. Asiasta kysyin ja lähinnä mainitsi, että huulet voivat rohtua, joten vesituoppi silloin tällöin ja huulirasvaa, niin ei pitäisi ongelmia muodostua.

jep, ei kieltäny multakaan. Kysyin että mitä pitäis välttää nii lääkäri sano vaan että liikaa aurinkoa ja a-vitamiinijutut on kiellettyjä.

Vaikka aurinko ei nyt ole ajankohtaisimmillaan, niin kyllä sitä voi ottaa ihan normaalisti, mutta sillä erotuksella, että kasvojen seutua varjellen eli sekä aurinkorasvaa että muu suojaus (esim. lippis). Ja muu kroppa ehdottomasti rasvattuna tarpeeksi suurella suojakertoimella.

Kokemusta tuli aiheesta menneenä kesänä ja kirjoittelen siis Suomen "aurinkokeleistä." Muiden maiden auringonpalvonnan jättäisin väliin.

Nyt noin viikko takana kuurin loputtua, vielä ei pahenemisen merkkejä ainakaan näy. Melko siistinä. Vedin noin 6kk kuurin 20mg päivässä. Saa nyt tosiaan nähdä tuliko lopetettua liian aikaisin vai pitääkö vielä vetästä 2kk varmuudeksi.

Vaikea tosiaan tietää vaikutuksia kun en nyt loukkaantumisten vuoksi ole päässyt käymään kuurin aikan salilla kertaakaan. Se oli itsellä se ongelma aiemmin, jos en treenannut ei myöskään ongelmia esiintynyt.

Mulla loppuu eka 100 kapselin satsi nyt sunnuntaina. Eipä oo mitään ihmeparantumista tapahtunu, ihon kuivuminen alkaa olla mun sietokyvyn rajoilla samoin ajottainen selkäkipu ottaa päähän. En tiiä tuleeks täst ees loppujen lopuks oleen mitään apuu, mut näillä mennään nyt alkuun. En oo ihan hirveel hingulla lähös laseriin, nii toivotaan et loppukuuril ois jotain tehoaki.

Mulla loppuu eka 100 kapselin satsi nyt sunnuntaina. Eipä oo mitään ihmeparantumista tapahtunu, ihon kuivuminen alkaa olla mun sietokyvyn rajoilla samoin ajottainen selkäkipu ottaa päähän. En tiiä tuleeks täst ees loppujen lopuks oleen mitään apuu, mut näillä mennään nyt alkuun. En oo ihan hirveel hingulla lähös laseriin, nii toivotaan et loppukuuril ois jotain tehoaki.

100 nappii on aika pieni otanta, joten jatka vaan syömistä. Itelläki oli yhessä vaiheessa usko aika kovilla mut sit rupes tosiaan vaikuttaa tossa 2,5kk jälkeen aika tarkalleen, eli siinä vaiheessa joku 3g syöty tota. Mut kärsivällisyyttä vaan tohon, se rupee kyllä suurella todennäköisyydellä potkimaan jossain vaiheessa ja itellä ainaki tuli aika lailla puskista se parantuminen, eli ihan parin viikon sisällä kaikki näpyt sit kuivu pois.
Tota laserii ei varmaan muutenkaa pysty käyttää jos edelleen akne päällä, et kannattaa korjata se ja veikkaisin et sen verran hyvin toimii et laserii ei koskaan tarvitakkaan ellei oo iho tosi pahaks aikasemmin menny.

Itte nyt vedelly jonkin aikaa taas ku kuuri oli katkolla ku meni kaikki päin persettä. Eli alkuun oli 2x20mg päivää kohden ja ihan liian iso startti dose oli mulle ainaki. Ja osaks voi johtua siitä, että lekuri anko kortisooni tapletteja mukaan joka ei nyt mun saamani tiedon mukaan anna kun tilapäistä lievitystä, ja kortisonien jälkeen tulee pahempaa jälkeä. Eli nyt oon popsinu 20mg/pv ja tulos on todella hyvä. Joitankin finnejä tulee vielä, mutta kaikki on alkanu kuivumaan ja osa jo lähtenytkin. Ite ainakin syön nyt ton vikan puoliskon ihan rauhassa ainakin niin pitkään kunnes naama on täysin kunnossa. Eli loppua kohden sit sais nopeesti syötyä kuurin loppuun.
Mut sinäänsäs outoa, et ton tauon jälkeen (about2kk) alko iho parantumaan heti roalla. O.o

Mulla kesti rankka pahenemisvaihe 4 kuukautta, jonka jälkeen ei uusia enää tullut ja viiden kuukauden jälkeen ei tullut enää yhtään uutta finniä. Nyt vajaa vuosi myöhemmin toinen kuuri menossa kestoltaan 3 kuukautta. Annoksena kumpanakin kertana 40mg. Olkaa kärsivällisiä, sillä kyllä Roaccutan parantaa loppujen lopuksi. Ainakin hetkeksi aikaa.

Onkohan sillä merkitystä, kun akne alkoi uudelleen vajaan vuoden myöhemmin ekasta kuurista ja nyt toinen kuuri menossa, niin voiko tämä toinen kuuri parantaa aknen kokonaan? Eli jos ei ekalla onnistunut, niin muillakaan kerroilla ei onnistu lopullisesti?

Välikontrollissa käyty ja kohta 100 kapselia mennyt. Iho kuivuu kuin olisi yötäpäivää ahavassa mutta pysyy kurissa ihan humektanin avulla. Lisää popsitaan taas satku samalla kahen napin annostuksella ja jatketaan sen jälkeen tarvittaessa.

Tähän mennessä mitään maagista parantumista ei ole tullut mutta iho on tasoittunut huomattavasti varsinkin poskista, vaikka ei se nyt ihan kraateritasoa ollut vaan suht lievähkö. Satunnaisesti pukkaa pintaan pientä näppyä jotka kuivuu aika vauhdilla pois.

Sivuvaikutuksia ei ainakaan omaan huomiooni tullut lainkaan, huulten rohtumisen ja kasvojen ihon kuivunnan lisäksi jotka ovat suht itsestäänselviä.

Mulla kesti rankka pahenemisvaihe 4 kuukautta, jonka jälkeen ei uusia enää tullut ja viiden kuukauden jälkeen ei tullut enää yhtään uutta finniä. Nyt vajaa vuosi myöhemmin toinen kuuri menossa kestoltaan 3 kuukautta. Annoksena kumpanakin kertana 40mg. Olkaa kärsivällisiä, sillä kyllä Roaccutan parantaa loppujen lopuksi. Ainakin hetkeksi aikaa.

Onkohan sillä merkitystä, kun akne alkoi uudelleen vajaan vuoden myöhemmin ekasta kuurista ja nyt toinen kuuri menossa, niin voiko tämä toinen kuuri parantaa aknen kokonaan? Eli jos ei ekalla onnistunut, niin muillakaan kerroilla ei onnistu lopullisesti?

Tottakai on mahdollista kaikki on mahdollista. Oikeastaan kukaan ei voi luvata mitään aknen kohdalla.

Pitäiskö käydä jossaibvaiheessa verikokeessa, vaikka lääkäri ei mistään sellasesta puhunu mitään? roaa kiskottu nyt siis 5vk 60mg/pvä ja parikertaa tullu ryypättyäki rankasti. Alkoholinkaan välttämisestä ei lääkäri maininnut.

Pitäiskö käydä jossaibvaiheessa verikokeessa, vaikka lääkäri ei mistään sellasesta puhunu mitään? roaa kiskottu nyt siis 5vk 60mg/pvä ja parikertaa tullu ryypättyäki rankasti. Alkoholinkaan välttämisestä ei lääkäri maininnut.

itellä vähän sama homma.. olis välikontrollin aika, mutta en oo saanu aikaseks käydä verikokeissa. Mites porukka muuten ton alkomahoolin kans roa kuurilla? Edellisellä roa kuurilla tuli otettua muutaman kerran ja aina tuli parin päivän sisällä pari pattia naamariin. Joo ja sehän on selevää ettei tolla kuurilla juuri kannata ottaa, on vissii maksalle meleko toxic, kumma ettei lääkäri oo mitää maininnu

mulla eka poksi vedetty ja lääkäri määräs nyt kaks lisää samoja kapseleita. mitä lääkäri määrää kuurin aikana maksatestin lisäks? sori jos tää on jo käyty

Roaccutan kuuri vuosia sitten muutti tilanteen aika hyvin ja lääkäri tajusi määrätä vielä sopivan pitkän kuurin. Sen jälkeen muuttui elämäntavat ja voin subjektiivisen tutkimukseni tulokset julkistaa tässä.

Akne/finnit tulee mulle sokerista sekä vaaleasta jauhosta - vaalea jauho on vielä pahempi kuin sokeri. Syön päivittäin kalaöljyä jossa on usein seassa päivittäinen maksimiannos a-vitamiinia. Laktoosia ja xylitoliakin vähän epäilen, joten niitä käytän kohtuudella ja iho on ollut terve.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom