Omaan kysymykseeni vastaten koskien vakuutuskorvausta; vakuutusyhtiö ei korvaa sairauksia, jotka ovat ilmenneet ennen vakuutuksen ottamista. Mitä tuollainen Roaccutan kuuri sitten maksaa? Täytyy ainakin kysyä omalta ihotautilääkäriltäni, jos hän voisi määrätä pelkän soittoajan perusteella Roaccutan reseptin ilman vastaanottokäyntiä.
Ymmärtääkseni useimmilla on ollut 6 kk kuuri mutta onko kuurin kesto lievemmissä tapauksissa lyhyempi? Jossakin lääkkeissä ilmoitetaan, että käytön alkuvaiheessa akne saattaa jopa pahentua väliaikaisesti. Liittyykö Roaccutaniin tälläistä sivuvaikutusta? On kyllä hienoa, jos Roaccutan hoitavan vaikutuksen lisäksi vaalentaa aikaisempia aknen aiheuttamia arpia.
Soitin tänään ihotautilääkärille, joka kehotti jatkamaan Clindoxylin käyttöä. Hän ei pitänyt Roaccutania kovin hyvänä vaihtoehtona sivuvaikutuksiensa vuoksi, jos oireet saadaan pysymään suhteellisen lievinä Clindoxylinkin kanssa. Sen lisäksi hän suositteli käyttämään Apobasen Hydrogelin sijasta kosteuvoiteena Humektania, jota on hänen mukaansa määrätty aknen hoitoon. Onko teillä henkilökohtaista kokemuksia tästä Humektanin kosteusvoiteesta?
Vastaan näihin omien kokeuksieni pohjalta. Muutama sivu taakse päin löytyy kustannukset, jotka itse maksoin kuurista. Kirjoitin muistaakseni myös, että rinnakkaisvalmisteella pääsee vähintään puolet halvemmalla, mutta itse söin alkuperäistä, koska vakuutukset korvasivat kaikki kulut.
Kuurin on yleensä minimissään jonkun 5-6 kuukautta ja sitkeämmissä tapauksissa sitten pidempi. Kuurin pituus riippuu annoksesta, aknen laadusta, aknen reagoinnista lääkkeeseen, potilaan sietokyvystä ym. ym. Mutta lievissäkin tapauksissa pyritään syömään lääkettä se yli 100 milligrammaa per painokilo (mieluiten 120-150mg), jotta tulos olisi mahdollisimman pysyvä. Tällöin kuuri yleensä kestää vähintään sen puoli vuotta, kun kovin kovalla annostuksella ei Suomessa ko. lääkettä napostella.
Kuurin alkuaikoina itselleni tuli vaiheita, joita voisi kutsua pahenemiseksi. Oikeasti kyse oli kuitenkin siitä, että jo ennen kuuria ihon alla olleet tukkeumat alkoivat nousta pintaan ja tekivät ihon pinnan epätasaiseksi. Uusia finnejä mulle ei juurikaan kuurin alkamisen jälkeen tullut, mutta kyllä iho huonommalta näytti finnien ollessa ihon pinnassa. Joillakin pahenemisvaihe on oikeasti melko paha ja silloin oireita voidaan lievittää esim. lyhyellä antibioottikuurilla, joka otetaan roaccutanin kylkeen. Eli jos pahenemisvaihe tuntuu pahalta, niin mahdollisimman nopeasti yhteys lääkäriin, jotta vältytään pahenemisvaiheen aiheuttamilta arvilta. Joillakin taas pahenemisvaihetta ei tule ollenkaan, vaan ihon kunto alkaa parantua heti alusta lähtien. Tämä riippuu tietysti ihan aknen laadusta ja siitä, miten iho lääkkeeseen reagoi. Hyvin yksilöllistä siis.
Sen verran joudun nyt masentamaan, että useimmilla roaccutanin aloittajilla entiset arvet, finnit ja punoitukset saattavat näyttää jopa pahemmilta kuin ennen kuuria. Kuuri herkistää ja ohentaa ihoa (yksilöllistä toki tämäkin), jolloin ihon epätasaisuudet ja punoitukset näyttävät ikävemmiltä kuin täysin terveellä ja vahvalla iholla. Itse ainakin huomasin, että parin ensimmäisen kuukauden aikana ihon paraneminen ei vastannut ollenkaan kuvitelmaani, sillä ihon tyyppi muuttui niin totaalisesti. Kuurin loputtua iho alkaa kuitenkin nopeasti paksuuntua ja vahvistua ja punoituksien haaleneminen sekä epätasaisuuksien siloittuminen vähän vauhdittuu.
Itse käytin kuurilla ja nyt kuurin jälkeen juuri tuota Humektania. On ihan hyvä voide, kunhan ei laita liikaa. Kuurilla lotrasin sillä jossain vaiheessa aivan tarpeettoman paljon ja silloin se aiheutti jonkin verran mustapäitä. Mutta kevyesti käytettynä antaa hyvän kosteutuksen, saa ihon näyttämään mukavan terveeltä, ei kiillä, eikä tuki ihoa. Eli suosittelen kyllä Humektania. Itse käytän sitä kerran vuorokaudessa suihkun jälkeen.
Jonkun verran joudun kyllä ihmettelemään tuota joidenkin lääkärien haluttomuutta määrätä roaccutania. En ole lainkaan sitä mieltä, että roaccutan on ns. viimeinen vaihtoehto. Minkä takia ensin pitää kokeilla kaikki paskalääkkeet, tuhlata rahat kauppojen paskoihin kasvopesuihin, hommata ihoon arpia ja pilata itsetunto ennen kuin saa hoitaa aknensa lopullisesti. Mun mielestä vähänkin pahemmassa aknessa roaccutanin pitäisi olla nimenomaan se lähes ensimmäinen vaihtoehto. Silloin tolta kaikelta kurjuudelta vältytään, eikä akne ehtisi vaikuttamaan normaaliin elämään juuri ollenkaan. En voi käsittää, että nivel- ja lihaskivut, ihon, huulten ja silmien kuivuminen ja muut yleiset sivuoireet olisivat missään määrin yhtä inhottavia asioita kuin akne. Mutta tämä on tietysti vain minun mielipide ja perustuu vaan omiin kokemuksiini aknesta ja roaccutanista. Eihän ko. lääke edes kaikilla auta ja joillakin voi ilmetä ihan oikeastikin jotain vakavampia sivuoireita, mutta mielestäni silti roaccutaniin pitäisi olla parempi mahdollisuus jos potilas niin haluaa!