Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Paljonkas tuommoinen puolen vuoden satsi tulee maksamaan?

Itsellä kuuri päällä (alkoi toukokuun lopussa) ja kahden eri ihotautilääkärin luona olen vieraillut. Toinen näistä omasi pitkän kokemuksen aiheesta ja hänen sanomaansa "kannattaa ottaa halvin, niissä ei ole mitään eroa"-lausetta en lähde kyseenalaistaman.

Pikaisella selauksella Roaccutanin 20mg-kapselin kappalehinta 0,98e kun halvin vaihtoehtoinen kapseli 0,50e/kpl. Itse söin noita alkuun kaksi päivässä, nyt neljä. Kela korvaa huomattavan osan kyllä, mutta jos yhdellä apteekkikäynnillä voi säästää rahaa valitsemalla tuotteen A sijasta tuotteen B, niin jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä.

Hintoja netissä:

Yliopiston Apteekki ja hakusanoiksi "roaccutan" ja "isotretinoin"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko tää ihan faktatietoa? Mä olen ollut siinä käsityksessä, että tuollainen lahjominen ei olisi sallittua.

Meillä on Suomessakin huomattava määrä ihmisiä, joiden päätyö on ainoastaan markkinoida erilaisia lääkevalmisteita. Ja se markkinointi ei ole sitä, että kahdeksasta-neljään soitellaan eri medioihin ja kysellään ilmoitushintoja. Ja tuossa bisneksessä liikkuu huomattava määrä rahaa.

Meillä on Suomessakin huomattava määrä ihmisiä, joiden päätyö on ainoastaan markkinoida erilaisia lääkevalmisteita. Ja se markkinointi ei ole sitä, että kahdeksasta-neljään soitellaan eri medioihin ja kysellään ilmoitushintoja. Ja tuossa bisneksessä liikkuu huomattava määrä rahaa.
Joo siis kyllä mä sen tiedän, että kaikenlaista kestitystä ja muuta sellaista järjestetään, mutta voiko oikeasti olla niin, että lääkäri saa jonkun tietyn summan rahaa jokaisesta kirjoittamastaan reseptistä tietylle lääkkeelle? Kyllä sellainen olisi aika törkeää jo. Vai meneekö se sitten sillä tavalla, että kun lekurille kerran on maksettu, niin se sitten kiltisti kirjoittaa reseptejä sponsorifirman lääkkeeseen? En mä nyt oikein kuitenkaan uskoisi, että lääkärit yleisesti ottaen olisi niin korruptoituneita, että ihan suoraan rahaa vastaan määräisivät jotain tiettyä lääkettä.

Joo siis kyllä mä sen tiedän, että kaikenlaista kestitystä ja muuta sellaista järjestetään, mutta voiko oikeasti olla niin, että lääkäri saa jonkun tietyn summan rahaa jokaisesta kirjoittamastaan reseptistä tietylle lääkkeelle? Kyllä sellainen olisi aika törkeää jo. Vai meneekö se sitten sillä tavalla, että kun lekurille kerran on maksettu, niin se sitten kiltisti kirjoittaa reseptejä sponsorifirman lääkkeeseen? En mä nyt oikein kuitenkaan uskoisi, että lääkärit yleisesti ottaen olisi niin korruptoituneita, että ihan suoraan rahaa vastaan määräisivät jotain tiettyä lääkettä.

No itse en ole alalla, joten vaikea ottaa tarkkaa kantaa kysymykseen, mutten usko tällaisten tapausten ainakaan olevan yleisiä eli puhuttaneen mahdollisesti erittäin pienestä marginaalista. Aihepiiri nousi jokunen aika sitten pinnalle ja varmasti sen jälkeen tapaukset vähentyneet entisestään. Yllättävän moni nyky-yhteiskunnassa vain ns. jää kiinni housut nilkoissa siitä, että on ollut viikon seminaarimatkalla Lapissa hiihtämässä ja viettämässä railakasta elämää esim. tutustuen lääkevalmisteeseen.

Roaccutan-lääkkeen kohdalla kysymys lienee enempi siitä, että ko. lääke on alkuperäislääke ja siksi sitä enemmän kirjoitetaan (vrt. kola-juoma on yleensä Coca-Cola). Kun puhutaan antibioottikuurista akneen, niin suuri osa ymmärtää puhuttaessa Roaccutan-kuurista, mutta harva kun sanoo isotretinoin-kuuri.

Roaccutan-lääkkeen kohdalla kysymys lienee enempi siitä, että ko. lääke on alkuperäislääke ja siksi sitä enemmän kirjoitetaan (vrt. kola-juoma on yleensä Coca-Cola). Kun puhutaan antibioottikuurista akneen, niin suuri osa ymmärtää puhuttaessa Roaccutan-kuurista, mutta harva kun sanoo isotretinoin-kuuri.
Paitsi että roaccutanilla ei ole mitään tekemistä antibioottien kanssa. Veikkaisin, että jos kuurit tilastoitaisiin, niin rinnakkaislääkettä menee enemmän. Sillähän ei ole mitään väliä, että kumpi siinä reseptissä lukee, kun asiakkaalle tarjotaan apteekissa kuitenkin mahdollisuus myös rinnakkaisvalmisteeseen samalla reseptillä.

Itsellä alkoi tetralysal kuuri noin 2 viikkoa sitten. Naaman punotus ehkä hieman laskenut, mutta finnejä on melkolailla. Varsinkin isoja ja kipeitä on ollut normaaliin tapaan. Kyselenkin, että minkälaisia kokemuksia muilla on? lähinnä siis kuinka nopeasti on alkanut vaikuttamaan? Kaikillahan tämä tuote ei tosiaankaan toimi, joten pientä epävarmuutta ilmassa.

Paitsi että roaccutanilla ei ole mitään tekemistä antibioottien kanssa. Veikkaisin, että jos kuurit tilastoitaisiin, niin rinnakkaislääkettä menee enemmän. Sillähän ei ole mitään väliä, että kumpi siinä reseptissä lukee, kun asiakkaalle tarjotaan apteekissa kuitenkin mahdollisuus myös rinnakkaisvalmisteeseen samalla reseptillä.

Jep. Tuo oli asiavirhe.

Mites on muuten kuurin loputtua tulokset pysyneet tähän asti?

Mites on muuten kuurin loputtua tulokset pysyneet tähän asti?
Nyt on reilu kolme viikkoa kuurin loppumisesta. Iho edelleen hivenen kuivahko, mutta ollut mulla tosin ennen akneakin. Eli iho ei rasvoitu, kuten ei myöskään hiukset. Kuurin loputtua on tullut yksi finni, joka lähti parissa päivässä jälkiä jättämättä. Käytin siihen hivenen basironia. Muuten menee hyvin, eikä kolvin mustapäätkään ole palanneet, vaikka ne kuulemani mukaan tulee usein takaisin jos niistä on kauemmin kärsinyt.

Nyt myös ensimmäistä kertaa huomaa, että punoitus noilla ongelma-alueilla alkaa haalenemaan. Hyperpigmentaatiot meinaan haalistunut tässä kolmessa viikossa varmaan enemmän kuin koko kuurin aikana. Mutta vielä enemmän olen mielissäni siitä, että epätasaisuudet on siloittuneet ihan huomattavasti. Iho tuntuu kasvoissa reilusti paksummalta ja "terveemmältä" kuin kuurilla ja tuo paksuuntuminen varmaan on tärkein syy tuohon epätasaisuuksien haalenemiseen. Jos nyt ei olisi mitään punoitusta enää naamassa, niin veikkaan, että kukaan ei huomaisi mun koskaan kärsineenkään aknesta.

Sivuoireet on myös aika mukavasti poistuneet. Silmät ei kuivu, kädet ei kuivu, kasvotkin kuivuvat huomattavasti vähemmän kuin kuurilla. Huulirasvaa käytän enää harvakseltaan, ehkä kerran tai pari päivässä. Kasvot pesen iltaisin vedellä suihkun yhteydessä ja sen jälkeen heitän ohuesti humektania nassuun. Muuta ihonhoitoa en tee, että iho saa palautua rauhassa tuosta kuurista. Parasta on hikoilun vähentyminen. Olen aina hikoillut todella vähän, mutta kuurilla hikoilu lisääntyi aika huomattavasti. Tuli sellaisia kuumia aaltoja, jolloin koko naama oli punainen ja etenkin kasvot hikoili. Nyt sellaista ei tunnu enää tapahtuvan ollenkaan.

Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen kuurin tuloksiin tässä vaiheessa. Tietenkin vituttaa, että kuurista jäi punaisia hyperpigmentaatioita ja pientä epätasaisuuttakin, mutta se pitää vaan kestää kun omaa tyhmyyttään venytti ihotautilääkärille menoa. Yleisfiilis nyt kuitenkin hyvä. Johtunee luultavasti siitä, että nyt oikeasti näkee ihon paranemisen! :)

Joopa joo. Täytyy varmaan itsekin taas ottaa ihotautilääkäriin yhteyttä, kun tuo viimekerralla minulle määrätty Clindoxyl ei näytä tuovan toivottua tulosta. :curs: Kyseistä lääkevoidetta olen käyttänyt jo yli 2 kk mutta nyt on leuassa kaksi isoa ja punaista finniä. Viimeinen vaihtoehto taitaa olla tuo Roaccutan. Toivottavasti siitä olisi apua eikä akne palaisi enää kuurin jälkeenkään! Vaikka oma akneni onkin suhteellisen lievä, niin yksikin finni on jo liikaa varsinkin, kun se yksikin finni jättää jäljen, vaikka niitä ei tulisikaan vuodessa kuin esimerkiksi neljä.

Korvaako muuten sairausvakuutus tms. tuon Roaccutan kuurin ja yksityisellä ihotautilääkärillä käynnin, jos vasta nyt ottaisin sen vakuutuksen ja heti sen jälkeen menisin lääkärille ja pyytäisin vakuutusyhtiöltä korvausta?

Alkaa taas vituttaa, kun nyt 1kk kuurista ja alkaa finnit palaileen naamaan, kun kuurilla ei tosiaan yhtäkään tullut ja kaikki lähti paitsi jäljet ton apocyclinin ja clindoxylin aikana zzz

Alkaa taas vituttaa, kun nyt 1kk kuurista ja alkaa finnit palaileen naamaan, kun kuurilla ei tosiaan yhtäkään tullut ja kaikki lähti paitsi jäljet ton apocyclinin ja clindoxylin aikana zzz
Nyt en täysin ymmärtänyt viestiäsi. Tarkoitatko siis, että sinulla on ollut sekä Apocyclin- että Clindoxyl-kuuri, joiden aikana sinulle ei tullut finnejä mutta jäljet entisistä finneistä kuitenkin jäivät? Kumpi kuuri sinulla sitten oli viimeksi?

Mulle tarjos lääkäri omien kokemustensa pohjalta jälkihoitona kevyempää ylläpitoannostusta itse isotretinoinia. Kuurin aikana söin 3x20 mg per päivä ja nyt pari kuukautta myöhemmin ollaan kokeilemassa miten 3x20 mg per viikko toimisi, toi eka 10 g kokonaisannostus (n. puolen vuoden kuuri) kun ei mulla hävittäny koko aknea vielä.

Jeps, saas ny nähä miten vaikuttaa. Pari kuukautta ois vielä tarkotus syödä. Voin vaikka uteliaille raportoida sitten arkistoja varten miten kävi.

Okei, vihdoinkin tuli mieleen raportoida tästäkin hommasta: Jälkihoito ei mun kohdalla tehnyt juurikaan eroa tilanteeseen, vaan sitkein, lopullinen kehoakne ei ollut siitä moksiskaan. Ajattelin vielä marssia kerran lääkärin pakeille ja pyytää uuden kovan kuurin lopulliseen tuhoukseen.

Nyt en täysin ymmärtänyt viestiäsi. Tarkoitatko siis, että sinulla on ollut sekä Apocyclin- että Clindoxyl-kuuri, joiden aikana sinulle ei tullut finnejä mutta jäljet entisistä finneistä kuitenkin jäivät? Kumpi kuuri sinulla sitten oli viimeksi?

No siis apocyclinhän on se antibiootti tää clindoxyli jotai voidetta, niin sinä aikana katos kaikki finnit eikä tullu lisää ja oliha siinä ny pieniä jälkiä ku niitä aikasemmi repiny, mutta nyt siis taas jonku verra alkanu tulee finnei kun kuurin lopusta yli 1kk

Joopa joo. Täytyy varmaan itsekin taas ottaa ihotautilääkäriin yhteyttä, kun tuo viimekerralla minulle määrätty Clindoxyl ei näytä tuovan toivottua tulosta. :curs: Kyseistä lääkevoidetta olen käyttänyt jo yli 2 kk mutta nyt on leuassa kaksi isoa ja punaista finniä. Viimeinen vaihtoehto taitaa olla tuo Roaccutan. Toivottavasti siitä olisi apua eikä akne palaisi enää kuurin jälkeenkään! Vaikka oma akneni onkin suhteellisen lievä, niin yksikin finni on jo liikaa varsinkin, kun se yksikin finni jättää jäljen, vaikka niitä ei tulisikaan vuodessa kuin esimerkiksi neljä.

Korvaako muuten sairausvakuutus tms. tuon Roaccutan kuurin ja yksityisellä ihotautilääkärillä käynnin, jos vasta nyt ottaisin sen vakuutuksen ja heti sen jälkeen menisin lääkärille ja pyytäisin vakuutusyhtiöltä korvausta?
Omaan kysymykseeni vastaten koskien vakuutuskorvausta; vakuutusyhtiö ei korvaa sairauksia, jotka ovat ilmenneet ennen vakuutuksen ottamista. Mitä tuollainen Roaccutan kuuri sitten maksaa? Täytyy ainakin kysyä omalta ihotautilääkäriltäni, jos hän voisi määrätä pelkän soittoajan perusteella Roaccutan reseptin ilman vastaanottokäyntiä.

Ymmärtääkseni useimmilla on ollut 6 kk kuuri mutta onko kuurin kesto lievemmissä tapauksissa lyhyempi? Jossakin lääkkeissä ilmoitetaan, että käytön alkuvaiheessa akne saattaa jopa pahentua väliaikaisesti. Liittyykö Roaccutaniin tälläistä sivuvaikutusta? On kyllä hienoa, jos Roaccutan hoitavan vaikutuksen lisäksi vaalentaa aikaisempia aknen aiheuttamia arpia.

Omaan kysymykseeni vastaten koskien vakuutuskorvausta; vakuutusyhtiö ei korvaa sairauksia, jotka ovat ilmenneet ennen vakuutuksen ottamista. Mitä tuollainen Roaccutan kuuri sitten maksaa? Täytyy ainakin kysyä omalta ihotautilääkäriltäni, jos hän voisi määrätä pelkän soittoajan perusteella Roaccutan reseptin ilman vastaanottokäyntiä.

Ymmärtääkseni useimmilla on ollut 6 kk kuuri mutta onko kuurin kesto lievemmissä tapauksissa lyhyempi? Jossakin lääkkeissä ilmoitetaan, että käytön alkuvaiheessa akne saattaa jopa pahentua väliaikaisesti. Liittyykö Roaccutaniin tälläistä sivuvaikutusta? On kyllä hienoa, jos Roaccutan hoitavan vaikutuksen lisäksi vaalentaa aikaisempia aknen aiheuttamia arpia.
Soitin tänään ihotautilääkärille, joka kehotti jatkamaan Clindoxylin käyttöä. Hän ei pitänyt Roaccutania kovin hyvänä vaihtoehtona sivuvaikutuksiensa vuoksi, jos oireet saadaan pysymään suhteellisen lievinä Clindoxylinkin kanssa. Sen lisäksi hän suositteli käyttämään Apobasen Hydrogelin sijasta kosteuvoiteena Humektania, jota on hänen mukaansa määrätty aknen hoitoon. Onko teillä henkilökohtaista kokemuksia tästä Humektanin kosteusvoiteesta?

Soitin tänään ihotautilääkärille, joka kehotti jatkamaan Clindoxylin käyttöä. Hän ei pitänyt Roaccutania kovin hyvänä vaihtoehtona sivuvaikutuksiensa vuoksi, jos oireet saadaan pysymään suhteellisen lievinä Clindoxylinkin kanssa. Sen lisäksi hän suositteli käyttämään Apobasen Hydrogelin sijasta kosteuvoiteena Humektania, jota on hänen mukaansa määrätty aknen hoitoon. Onko teillä henkilökohtaista kokemuksia tästä Humektanin kosteusvoiteesta?
Vastaan näihin omien kokeuksieni pohjalta. Muutama sivu taakse päin löytyy kustannukset, jotka itse maksoin kuurista. Kirjoitin muistaakseni myös, että rinnakkaisvalmisteella pääsee vähintään puolet halvemmalla, mutta itse söin alkuperäistä, koska vakuutukset korvasivat kaikki kulut.

Kuurin on yleensä minimissään jonkun 5-6 kuukautta ja sitkeämmissä tapauksissa sitten pidempi. Kuurin pituus riippuu annoksesta, aknen laadusta, aknen reagoinnista lääkkeeseen, potilaan sietokyvystä ym. ym. Mutta lievissäkin tapauksissa pyritään syömään lääkettä se yli 100 milligrammaa per painokilo (mieluiten 120-150mg), jotta tulos olisi mahdollisimman pysyvä. Tällöin kuuri yleensä kestää vähintään sen puoli vuotta, kun kovin kovalla annostuksella ei Suomessa ko. lääkettä napostella.

Kuurin alkuaikoina itselleni tuli vaiheita, joita voisi kutsua pahenemiseksi. Oikeasti kyse oli kuitenkin siitä, että jo ennen kuuria ihon alla olleet tukkeumat alkoivat nousta pintaan ja tekivät ihon pinnan epätasaiseksi. Uusia finnejä mulle ei juurikaan kuurin alkamisen jälkeen tullut, mutta kyllä iho huonommalta näytti finnien ollessa ihon pinnassa. Joillakin pahenemisvaihe on oikeasti melko paha ja silloin oireita voidaan lievittää esim. lyhyellä antibioottikuurilla, joka otetaan roaccutanin kylkeen. Eli jos pahenemisvaihe tuntuu pahalta, niin mahdollisimman nopeasti yhteys lääkäriin, jotta vältytään pahenemisvaiheen aiheuttamilta arvilta. Joillakin taas pahenemisvaihetta ei tule ollenkaan, vaan ihon kunto alkaa parantua heti alusta lähtien. Tämä riippuu tietysti ihan aknen laadusta ja siitä, miten iho lääkkeeseen reagoi. Hyvin yksilöllistä siis.

Sen verran joudun nyt masentamaan, että useimmilla roaccutanin aloittajilla entiset arvet, finnit ja punoitukset saattavat näyttää jopa pahemmilta kuin ennen kuuria. Kuuri herkistää ja ohentaa ihoa (yksilöllistä toki tämäkin), jolloin ihon epätasaisuudet ja punoitukset näyttävät ikävemmiltä kuin täysin terveellä ja vahvalla iholla. Itse ainakin huomasin, että parin ensimmäisen kuukauden aikana ihon paraneminen ei vastannut ollenkaan kuvitelmaani, sillä ihon tyyppi muuttui niin totaalisesti. Kuurin loputtua iho alkaa kuitenkin nopeasti paksuuntua ja vahvistua ja punoituksien haaleneminen sekä epätasaisuuksien siloittuminen vähän vauhdittuu.

Itse käytin kuurilla ja nyt kuurin jälkeen juuri tuota Humektania. On ihan hyvä voide, kunhan ei laita liikaa. Kuurilla lotrasin sillä jossain vaiheessa aivan tarpeettoman paljon ja silloin se aiheutti jonkin verran mustapäitä. Mutta kevyesti käytettynä antaa hyvän kosteutuksen, saa ihon näyttämään mukavan terveeltä, ei kiillä, eikä tuki ihoa. Eli suosittelen kyllä Humektania. Itse käytän sitä kerran vuorokaudessa suihkun jälkeen.

Jonkun verran joudun kyllä ihmettelemään tuota joidenkin lääkärien haluttomuutta määrätä roaccutania. En ole lainkaan sitä mieltä, että roaccutan on ns. viimeinen vaihtoehto. Minkä takia ensin pitää kokeilla kaikki paskalääkkeet, tuhlata rahat kauppojen paskoihin kasvopesuihin, hommata ihoon arpia ja pilata itsetunto ennen kuin saa hoitaa aknensa lopullisesti. Mun mielestä vähänkin pahemmassa aknessa roaccutanin pitäisi olla nimenomaan se lähes ensimmäinen vaihtoehto. Silloin tolta kaikelta kurjuudelta vältytään, eikä akne ehtisi vaikuttamaan normaaliin elämään juuri ollenkaan. En voi käsittää, että nivel- ja lihaskivut, ihon, huulten ja silmien kuivuminen ja muut yleiset sivuoireet olisivat missään määrin yhtä inhottavia asioita kuin akne. Mutta tämä on tietysti vain minun mielipide ja perustuu vaan omiin kokemuksiini aknesta ja roaccutanista. Eihän ko. lääke edes kaikilla auta ja joillakin voi ilmetä ihan oikeastikin jotain vakavampia sivuoireita, mutta mielestäni silti roaccutaniin pitäisi olla parempi mahdollisuus jos potilas niin haluaa! :rolleyes:

Jonkun verran joudun kyllä ihmettelemään tuota joidenkin lääkärien haluttomuutta määrätä roaccutania. En ole lainkaan sitä mieltä, että roaccutan on ns. viimeinen vaihtoehto. Minkä takia ensin pitää kokeilla kaikki paskalääkkeet, tuhlata rahat kauppojen paskoihin kasvopesuihin, hommata ihoon arpia ja pilata itsetunto ennen kuin saa hoitaa aknensa lopullisesti. Mun mielestä vähänkin pahemmassa aknessa roaccutanin pitäisi olla nimenomaan se lähes ensimmäinen vaihtoehto. Silloin tolta kaikelta kurjuudelta vältytään, eikä akne ehtisi vaikuttamaan normaaliin elämään juuri ollenkaan. En voi käsittää, että nivel- ja lihaskivut, ihon, huulten ja silmien kuivuminen ja muut yleiset sivuoireet olisivat missään määrin yhtä inhottavia asioita kuin akne. Mutta tämä on tietysti vain minun mielipide ja perustuu vaan omiin kokemuksiini aknesta ja roaccutanista. Eihän ko. lääke edes kaikilla auta ja joillakin voi ilmetä ihan oikeastikin jotain vakavampia sivuoireita, mutta mielestäni silti roaccutaniin pitäisi olla parempi mahdollisuus jos potilas niin haluaa! :rolleyes:
Itekki ihmettelen ettei lääkäri määrää jos sitä haluis ja on ees jonkinlainen akne.. Tuntuu et ku juttelette sen lääkärin kanssa ootte vaan tuppisuuna "no joo kyllä kai se niin on" pS. Itekki käytän humektanii

Itseänikin vähän ihmetyttää se, että pitäisi jatkaa Clindoxylin käyttöä, vaikka se ei ole selvästikään tuottanut toivottua tulosta ja tyytyä vain osittain hyvään tulokseen, jos tehokkaampikin lääke (Roaccutan) on saatavilla, millä kaikki aknen oireet on mahdollista poistaa. Ihotautilääkärini mukaan 3 kk ei kuitenkaan ole riittävä aika, jotta Clindoxylin vaikutus näkyisi vielä täydellisesti, mihin en kuitenkaan täysin usko.

Pitää mennä huomenna käymään vielä koulun omalla terveydenhoitajalla ja kysyä, jos saisin lähetteen sitä kautta ihotautilääkärille niin säästyisi kuluissa ainakin jonkin verran. Jotenkin voin kuitenkin arvata kuulevani jotain tämän suuntaista: "Aknesi on täysin tyypillistä ikäisillesi ja oireet häviävät yleensä iän myötä. Sinulla nuo oireet ovat vielä suhteellisen lievät, joten ihon säännöllisestä pesusta huolehtiminen pitäisi riittää." Noh, huomenna se nähdään!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom