Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä oo aknee niin ei noita reseptijuttuja tarvii lähtee keilailee. On saanu kuulla aika vittumaisia noista jostain sivuvaikutuksista, en nyt ees muista lääkeeen nimeä, mutta aiheutunut joillekin muun muassa unettomutta/epäsosiaalisuutta/ihon jatkuvaa kuivumista...

Itellä kyl finnejä rupee tulee aina, mikäli ei pese sitä naamaa riittävän usein. Jos hikoilee paljon, niin vaikka 5 kertaa päivässä sitten. Aurinko tuntuu auttavan pirusti tähän myös. Pärstä kesän aikana aina unelmakunnos, mutta syksyllä taas rupee hieman naama kukkimaan. Vois harkita tota solariumii iha vaan ton takia syssymmällä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä oo aknee niin ei noita reseptijuttuja tarvii lähtee keilailee. On saanu kuulla aika vittumaisia noista jostain sivuvaikutuksista, en nyt ees muista lääkeeen nimeä, mutta aiheutunut joillekin muun muassa unettomutta/epäsosiaalisuutta/ihon jatkuvaa kuivumista...

Itellä kyl finnejä rupee tulee aina, mikäli ei pese sitä naamaa riittävän usein. Jos hikoilee paljon, niin vaikka 5 kertaa päivässä sitten. Aurinko tuntuu auttavan pirusti tähän myös. Pärstä kesän aikana aina unelmakunnos, mutta syksyllä taas rupee hieman naama kukkimaan. Vois harkita tota solariumii iha vaan ton takia syssymmällä.
Noi sivaritki on osalla niitä että ku lapussa varotetaan "mitä voi tulla" ni tietysti ne kaikki tulee sitten..
Btw. buranaki voi aiheuttaa sekavuutta,painajaisia, vainoharhaisuutta ja jopa maksatulehduksen! Toivottavasti et oo syöny buranaa.

Viimeksi muokattu:
Noi sivaritki on osalla niitä että ku lapussa varotetaan "mitä voi tulla" ni tietysti ne kaikki tulee sitten..
Btw. buranaki voi aiheuttaa sekavuutta,painajaisia, vainoharhaisuutta ja jopa maksatulehduksen! Toivottavasti et oo syöny buranaa.
Totta, että lähes joka lääkkeessä lukee noi samat "voi-aiheuttaa" -löpinät, ja tiedä sitten mikä osuu omalle kohalleen.haha.
Nämä aknelääkkeet on vaan tunnetusti aika myrkkyä elimistölle ja näin ollen eivät vaan yksinkertaisesti sovi kaikille. Ei pysty todellakaan laittamaan samalle viivalle minkä lie perus antibiootti-, tai penisiliinikuurin kanssa. Tehokkaita nämä ovat toki myös ei siinä..
Frendi ainakin joutui käydä lekurilla kuukauden(?) aloittamisen jälkeen maksa-arvot ja ilmeisesti jotain muita kokeita otettiin samalla. Alussa on tätä tarkkailua vissiin jonkun verran ja jos ei kummempia heittelyitä ilmene, niin kuuri pystytään viemään eteenpäin ja loppuun.

Totta, että lähes joka lääkkeessä lukee noi samat "voi-aiheuttaa" -löpinät, ja tiedä sitten mikä osuu omalle kohalleen.haha.
Nämä aknelääkkeet on vaan tunnetusti aika myrkkyä elimistölle ja näin ollen eivät vaan yksinkertaisesti sovi kaikille. Ei pysty todellakaan laittamaan samalle viivalle minkä lie perus antibiootti-, tai penisiliinikuurin kanssa. Tehokkaita nämä ovat toki myös ei siinä..
Frendi ainakin joutui käydä lekurilla kuukauden(?) aloittamisen jälkeen maksa-arvot ja ilmeisesti jotain muita kokeita otettiin samalla. Alussa on tätä tarkkailua vissiin jonkun verran ja jos ei kummempia heittelyitä ilmene, niin kuuri pystytään viemään eteenpäin ja loppuun.

Itse käyttäisin "myrkkyä keholle"-ilmaisun tilalla sanoja voimakkaita tai vahvoja. Ja kun käyttää vahvoja lääkkeitä pitkän kuurin, kuten 6-12kk, niin ei ole mitenkään epätavallista, jos lääkäri suosittelee tarkistuttamaan maksa- ja veriarvot jossain vaiheessa kuuria. Vie aikaa noin suunnilleen 5 minuuttia mahdollisen jonotuksen lisäksi, eikä tarvitse kuin hiha kääriä. Ja juuri näistä asioista on tässäkin keskustelussa useita mainintoja.

Roaccutan-kuuri ohi! 6 kuukautta siinä meni ja 400 tablettia 20 milligrammasia on nyt huuhdeltu alas.

Kuten tässä tredissä oon jo maininnut, niin kaikki ihon alla olleet finnit lähtivät ensimmäisten kahden kuukauden aikana ja sen jälkeen ollaan menty melkolailla finnittömällä iholla. Viimeisten kolmen kuukauden aikana naamassa on ollut pieniä finnejä muistaakseni neljä ja ne on lähteneet jälkiä jättämättä parissa päivässä pois. Lisäksi ollut kaksi isompaa tulehtunutta finniä, jotka nekin ovat parantuneet nopeasti ja kestäneet maksimissaan viikon. Nuo finnit on ajoittuneet aina jonkin festari-reissun tai vastaavan yhteyteen, jossa ihonhoito on ollut aivan onnetonta ja alkoholiakin on otettu. Alkoholia otin loppukuukausina melko normaalisti (pari kertaa kuussa), ainoastaan kaikki väkevät juomat jätin juomatta. Maksa-arvot kuurin puolivälissä olivat normaalit.

Tällä hetkellä naama on täysin finnitön, mutta punaisia jälkiä löytyy melko reilusti. Ovat haalenneet jo aika paljon, mutta valaistuksesta riippuen saattavat näyttää joskus todella pahoiltakin. Ainakin omasta mielestäni. Muutamia pinnallisia arpiakin poskiin jäi. Ei mitään syviä, mutta hyvässä valaistuksessa epätasaisuudet kyllä huomaa, etenkin kun juuri ne kohdat punoittavat kaikkein eniten. Ihotautilääkäri sanoi pari kuukautta sitten kontrollissa, että mun iho on ohentunut lääkkeen vuoksi melko paljon ja punaisuuksien haaleneminen voi siksi alkaa toden teolla vasta lääkekuurin loputtua. Nyt odotankin, että seuraavien parin kuukauden aikana nämä punaiset läiskät ja täplät lähtisi naamasta pois ja voisi esitellä naamaa taas normaalisti.

Sivuvaikutuksia oli huulten, ihon (kasvot ja kädet) ja silmien kuivuminen ja ihon oheneminen. Ikävintä oli tuo ihon oheneminen, sillä ohuessa ihossa kaikki epätasaisuudet, arvet ja punoitukset näyttävät normaalia pahemmilta. Ja fyysistä työtä tehdessä käsistä oli aina nahat rullalla, kun johkiin niitä kolhi. Muuten kuivumisoireisiin autto aina taskusta löytyvä Bevita R-huulivoide ja Aqualan L-perusvoide. Sivuvaikutukset oli helposti kestettävissä, niiden takia ei kannata kenenkään jättää roaa kokeilematta. Eri asia tietysti jos jollekin tulee harvinaisempia ja voimakkaampia sivuoireita, itse niiltä vältyin.

Raportoin taas jossain vaiheessa, kun tilanne tästä etenee. Toivottavasti finnit pysyisivät pois, punoitukset haalenesivat nopeasti ja iho alkaisi vähän paksuuntua. Jos arvet vielä puolen vuoden päästä haittaa, niin mahdollisesti käy tca-kuorinnassa vähän niitä siloittelemassa. Sen verran pinnallisia arvet ovat, että ne luultavasti saisi aika helpostikin jollakin arpihoidolla häivytettyä olemattomiin.

Osaatteko sanoa jos tästä Brevoxylistä on mihinkään? Mä en usko että mä tällä naamalla saan vielä roa-kuuria, mutta finnejä tulee kuitenkin jonkun verran. Sitäpaitsi roaccutan taitaa olla vasta se viimeinen keino finnejä vastaan? Tällä hetkellä vittumaisin juttu on kuitenkin noi arvet, ne ei vaalene sitten ollenkaan.

Osaatteko sanoa jos tästä Brevoxylistä on mihinkään? Mä en usko että mä tällä naamalla saan vielä roa-kuuria, mutta finnejä tulee kuitenkin jonkun verran. Sitäpaitsi roaccutan taitaa olla vasta se viimeinen keino finnejä vastaan? Tällä hetkellä vittumaisin juttu on kuitenkin noi arvet, ne ei vaalene sitten ollenkaan.
Voiteesta en osaa sanoa, mut ei mulla ollu kun pikkasen finnei ku sain puhuttua roaccutan kuurin, mitäänn kummempia en ennen sitä ollu käyttäny.

Ihan pätevää ainetta se Brevoxyl on. Kuivattaa ihoa vain aika paljon, ja saa myös ihon hilseilemään. Tosin nämä vaikuttaa olevan jokaisen aknetuotteen sivareita muutenkin.. Rasvaamisella voi sitten helpottaa noita oireita.

Kannattaa muistaa että tulokset ei vielä parissa viikossa näy ettei sitten heti luovuta aineen käyttöä viikon kuluttua ku ei huomaa vaikutusta mitenkään. Brevoxyliä suositellaankin muistaakseni käyttää 3 kuukautta.

Kauas nämä roaccutanin pahenemisvaiheet kestävät keskimäärin ja tuleeko näitä aina silloin tällöin kuurin aikana vai kerran ja sitten alkaa paranemaan? Nyt hieman viduttaa..

Kauas nämä roaccutanin pahenemisvaiheet kestävät keskimäärin ja tuleeko näitä aina silloin tällöin kuurin aikana vai kerran ja sitten alkaa paranemaan? Nyt hieman viduttaa..
Tarkotat varmaan finnejä? Itel niit tuli ekan 2-4vko aikana sen jälkee satunnaisesti pari 2.5kk jälkee tainnu tullaa yhtään.

Kyllähän tuo brevoxyl ihan kohtalaisen hyvää tavaraa on kaikkiin muihin reseptivapaisiin tuotteisiin, kuten kasvopesuihin verrattuna. Itselläni auttoi tiettyyn pisteeseen asti, mutta pysyvää tulosta en saanut. Suosittelen kuitenkin edelleen ehdottomasti sitä ihotautilääkärillä visitointia. Sieltä saat parhaan avun, vaikka tuntuisikin, että iho ei vielä pahasti ole räjähtänyt. Itseäni vituttaa edelleen se, etten ajoissa ammattilaisella käynyt, vaikka roa-kuurinikin jo eilen loppui. Sellaista mahdollisuutta ei olekaan, että menisi ihotautilääkärille liian aikaisin, vaikka kyseessä olisikin vain lievä akne. Ihotautilääkäreillä on myös muita vaihtoehtoja kuin roa jos roaccutanin käyttöä ei nähdä vielä aiheelliseks. Kuitenkin esim. acne.org-sivustoa lueskellessa oon huomannut, että aika lieväänkin akneen roaccutania porukka menestyksekkäästi on syönyt. Ihotautilääkäri on kuitenkin paras arvioimaan, mikä hoito on kenellekin sopivin.

Mulla meni aluksi muistaakseni niin, että ensimmäisten kolmen viikon aikana tuli paljon finnejä pintaan. Ne oli sellaisia, jotka oli jo ennen kuurin alkamista ihon alla. Uusia finnejä ei oikeastaan koko kuurin aikana tullut ollenkaan, vaan ne oli aina muhinut siellä ihon alla jo pidempään. Ton ekan kolmen viikon jälkeen oli joku pari viikkoa iho sileämpänä, mutta ihon alla tuntui sillon vielä tukkeumia. Ton parin viikon paremman ajan jälkeen tuli uusi kolmen viikon jakso, jossa finnejä tuli pintaan ja iho oli epätasaisempi. Tämän jälkeen kuuria oli 2 kuukautta takana ja iho on siitä lähtien ollut koko ajan sileä muutamia satunnaisia finnejä lukuun ottamatta.

Muistan kyllä kuinka nuo pintaan tulleet finnit aina vituttivat, kun tiesi niistä jäävän lisää punaisia jälkiä ja pahimmassa tapauksissa pysyvää epätasaisuutta. Loppukuurista sitä oli ihan kauhuissaan jostakin pienestäkin finnistä, kun oli ollut vaikkapa kuukauden täysin ilman finnejä. Pitää kuitenkin muistaa, että sellaista ihmistä tuskin onkaan, jolle ei ikinä pieniä epäpuhtauksial, finnejä tai tukkeumia tulisi. ;)

Pakko hehkuttaa, vaikka wanha onkin, kun kaupoista saa vaikka minkämoista putelia mitkä on niitä suolakuorintamömmöjä. Yleensä mihin oon törmännyt niin on aika kalliita. Kokeilin sitten ihan tavallisella merisuolalla (hienokiteistä) ja kuorin sillä kasvot, heitin vielä lopuksi sitä kasvojenpesuaineen sekaan ja hieroin sitä vielä vähän aikaa ja pesin sitten pois. Pesun jälkeen kosteusvoidetta, ja voi helvattu kun oli sileät kasvot kun vauvan peppu! Samalla kädetkin saa kivan kuorinnan. Seuraavana aamuna oli vasta paras kun se pieni punotus (oikeasti ihan pieni vaan) oli laskenut ja iso oli niiiiiin hyvän näköinen ton kuorinnan ansiosta. Suosittelen!

Oma kuuri alkoi toukokuun lopussa ja alkuvaiheessa tuli yksi "pahenemisvaihe" kun finnit puski yläselkään. Kestivät vähemmän aikaa kuin lääkäri varoitteli eli ihan ohimenevää.

Ihan mielenkiinnosta, mitä kosteusrasvoja jne porukka käyttää viel kuurin loppumisen jälkeen? iho kuivaa vieläkin eli aina suihkun/saunan jälkee joutuu rasvailla vaikka kuurin loppumisesta tommonen vuosi...

Minäkin kuulun meidän onnekkaiden aknetapausten joukkoon.

Finnejä alkoi tulla säännöllisesti joskus 13-14-vuotiaasta alkaen, mutta ne olivat pitkään pieniä, lähinnä mustapäitä. Ei mitään henkistä vaivaa. Normaaleja murrosiän finnejä, joita monella muullakin on.

Mutta. Viime vuonna kesällä 18 vuoden iässä minuun iski varsinainen akne. Isoja finnejä alkoi ilmaantua riittämiin, koko ajan vähintään yksi muutamien keskikokoisten seurana. Määrä oli usein sinänsä suhteellisen pieni, mutta sehän ei merkitse kaikkea. Finnejä oli jopa vähemmän kuin joskus aiempina vuosina, mutta niiden suuri koko häiritsi enemmän. Ne näyttivät pahemmilta kuin pienten mustapäiden massajoukko.

Syksyllä homma paheni, ja aloin käyttää tovin ajan kosmetologilta saamiani ihonhoitotuotteita. Ne olivat ihan kunnon tuotteita, ihan laatumerkkiä (nimeä en tosin muista), ja ajattelin, että niistä olisi apua. Mutta ei ollut.

Marraskuussa marssin sitten ihotautilääkärin pakeille, joka määräsi kolmen kuukauden antibioottikuurin kasvoille levitettävän alkoholia sisältäneen tökötin kera. Homma ei juuri kummemmaksi muuttunut. Välillä oli parempia hetkiä, mutta suuren osan aikaa iho oli hirveässä kuosissa ja olin alamaissa. Ihonalaisia isoja patteja ja kunnon paiseita tuli poskiin. Varsinkin oikea puoleni punoitti näiden seurauksena pitkän aikaa todella ilkeästi. Monia kuukausia senkin jälkeen, kun finnit olivat häipyneet.

Kevään loppua kohden tilanne alkoi kuitenkin yllättäen parantua, pari kuukautta kuurin loppumisen jälkeen. Ja melkein koko kesän ajan ihoni oli ok-kunnossa. Käytin kasvojen vesipesun jälkeen ainoastaan kosteusvoidetta aamuisin. Iltaisin pesin myös vedellä kasvoni käyttämättä mitään aineita. Jossain vaiheessa otin käyttöön internetissä hyväksi mainostetun Aloe Vera -geelin ja käytin sitä iltaisin, mutta luovuin siitä noin kuukauden käytön jälkeen. Sillä ei tuntunut olevan juuri vaikutusta.

Kesän lopulla alkoi kuitenkin viime vuodesta tuttu pahenemisvaihe. Isohkoja finnejä alkoi ilmaantua. Ei isoimpia mahdollisia, mutta kuitenkin häiritsevän isoja, aina muutamia aktiivisia kerrallaan. Aloin vaipua synkkyyteen, mutta kuulin kosmetologin suosittelemasta Garnier Pure Active -sarjasta.

Siihen kuuluvat ihohuokosia avaava puhdistusgeeli, kasvovesi ja kosteuttava täsmävoide. Aamuisin laitan vesipesun jälkeen pelkkää kosteusvoidetta. Iltaisin pesen kasvoni ensin puhdistusgeelillä, pesen sen pois, laitan kasvovettä ja lopuksi kosteusvoiteen. Olen reilut pari viikkoa tuotteita käyttänyt, ja on ehkä pientä suuntausta parempaan. "Pitäisi" käyttää kaikkia aamuin ja illoin, mutta luulen, että se kuivattaisi liikaa suhteellisen kuivaa ihoani, minkä takia käytän vain illoin. Ajattelin kokeilla ainakin kuukauden verran tätä settiä nähdäkseni, millaiseen suuntaan iho menee. Tällaisessa kunnossa pystyn kuitenkin jotenkin elämään.

Minulle tulee nyt lähes pelkästään sellaisia keskisuuria finnejä, joihin ilmaantuu päivän-parin kypsymisen jälkeen häiritsevä valkoinen pää. Joskus olen puristanut niitä, mutta olen tullut siihen tulokseen, että niiden kannattaa antaa "räjähtää" ajan kanssa itsestään. Tietääköhän joku näiden nimeä ja sitä onko näille mitään erityistä hoitokeinoa?

Akneni on todennäköisesti perinnöllinen. Olen perinyt isältäni monta ominaisuutta, ja hän on myös sanonut saaneensa nuoruudessaan "vaikka millaisia isoja mollukoita".

Puntteilun olen jättänyt kokonaan pois, vaikka massanlisäys tekisikin hyvää. Aknelle kun se ei kuulemani mukaan ainakaan hyvää tee. Ja minun mallimaisiksi kehutuille kasvoilleni akne sopii todella huonosti, jos se nyt kenellekään voi sopia.

Nykyelämäntilanteeni on se, että käyn vuoden yliopistoa ja asun solukämpässä samanikäisen kaverin kanssa. Ensi kesänä lähden armeijaan. Haluaisin olla siellä vuoden ja katsella, josko akne alkaa hellittää. Intissä ihosta tuskin jaksaa paljonkaan murehtia.

Mitään syviä arpia en saa, pieniä värimuutoksia on tullut. Nekin häipyvät ajastaan tai viimeistään joskus kuorinnoilla. En halua vielä turvautua Roaccutaniin (ei toki ole varmaa saisinko sen), kun muistan antibiooteistakin tulleen ilkeän pahenemisvaiheen. Mutta jos armeijan jälkeen ei ole parantunut, niin sitten on haettava tätä järeintä asetta käyttöön.

Itsellä oli teininä aika pahakin akne ja olin niin typerä etten lääkäriin mennyt.Nytten ongelmana on se,että jos hiemankin trenaa niin hartiat rupevat kukkimaan ja tarkoitan todella kukkimaan(mätäpaiseita jotka jättävät arpia):(.Eikä lääkärit osaa sanoa mitään).No nyt ikää 33 ....ainoa juttu mikä on hienoa on se,että lihas kyllä kehittyy hienosti(kuulemma sukuongelma).Serkuilla sama ongelma kun ovat alkaneet treenata.

Pakko hehkuttaa, vaikka wanha onkin, kun kaupoista saa vaikka minkämoista putelia mitkä on niitä suolakuorintamömmöjä. Yleensä mihin oon törmännyt niin on aika kalliita. Kokeilin sitten ihan tavallisella merisuolalla (hienokiteistä) ja kuorin sillä kasvot, heitin vielä lopuksi sitä kasvojenpesuaineen sekaan ja hieroin sitä vielä vähän aikaa ja pesin sitten pois. Pesun jälkeen kosteusvoidetta, ja voi helvattu kun oli sileät kasvot kun vauvan peppu! Samalla kädetkin saa kivan kuorinnan. Seuraavana aamuna oli vasta paras kun se pieni punotus (oikeasti ihan pieni vaan) oli laskenut ja iso oli niiiiiin hyvän näköinen ton kuorinnan ansiosta. Suosittelen!

Hieno merisuola oikeasti toimii. kannattaa levittää kasvoille ja antaa kunnolla kuivahtaa, sitten huuhtoa poies. Toimii todistetusti myös miehillä ;) oma kulkee ihan ylpeänä suolat naamalla ja kehuu tuloksia (ja tuloksia TULEE :)) tasoittaa ihon väriä ja rauhoittaa pahimmat näpyt. tea tree öljy on myös tehokas yksittäisille ilkeimmille näpyille!

Hieno merisuola oikeasti toimii. kannattaa levittää kasvoille ja antaa kunnolla kuivahtaa, sitten huuhtoa poies. Toimii todistetusti myös miehillä ;) oma kulkee ihan ylpeänä suolat naamalla ja kehuu tuloksia (ja tuloksia TULEE :)) tasoittaa ihon väriä ja rauhoittaa pahimmat näpyt. tea tree öljy on myös tehokas yksittäisille ilkeimmille näpyille!
tosiianko?...hieno homma täytyy kokeilla

Roaccutan-kuuri ohi! 6 kuukautta siinä meni ja 400 tablettia 20 milligrammasia on nyt huuhdeltu alas.
.
Paljonkas tuommoinen puolen vuoden satsi tulee maksamaan?

Alkanut taas pukkaamaan takaisin. Vissiin tuli oricyclin kuuri katkaistua turhan aikaiseen, vaikka hyvin rauhoittukin.

Paljonkas tuommoinen puolen vuoden satsi tulee maksamaan?

Alkanut taas pukkaamaan takaisin. Vissiin tuli oricyclin kuuri katkaistua turhan aikaiseen, vaikka hyvin rauhoittukin.

Itselläni kuuri on 400 kpl 20 milligrammasia alkuperäisiä roaccutaneja. Annostus 40mg/päivä ja suositeltu annostus on 0,5-1mg/painokilo/vrk. Kuurin kokonaisvahvuudeksi suositellaan 120-150mg/painokilo, joten siitä voi laskea minkä verran suurin piirtein kestää oma kuuri. Tietysti riippuu myös aknen vaikeustasosta ja miten iho lääkkeseen reagoi. Mulla painoa joku 75kg, joten tuo kuuri tulee olemaan kestoltaan 6 kuukautta ja kokonaisannostukseksi tulee n. 110mg/painokilo.

Hintaa alkuperäisellä roaccutan-rasialla (100*20mg) on n. 70e. Rinnakkaislääke isotretinoin ratiopharmista saa kelakorvauksen, joten se on ainakin puolta halvempaa, mutta käytännössä samaa tavaraa. Lääkärini kuitenkin suositteli alkuperäistä, etenkin kun saan kaiken pois sairaskuluvakuutuksista. Kannattaa siis tarkastaa vakuutukset, josko niistä saisi apua. Mulla joku Ifin sairaskuluvakuutus.

Yhteensä kuuriin mennyt/ tulee menemään mulla rahaa seuraavasti:
-Alkukontrolli yksityisellä ihotautilääkärillä Helsingissä kelakorvauksen jälkeen 60€
-Huulirasvaa, perusvoidetta (Aqualan L), dalacin-liuosta (antibiootti-liuos ekoille kuukausille) ja 100 kpl roaccutania 100€
-Toinen boksi roaccutania ja toinen pullo dalacinia, lisää huulirasvaa, 80€
-Kontrollikäynti ja verikokeet samalla klinikalla kuin aluksi, 40€
-Boksi roaccutania, huulirasvaa, 75€
-Boksi roaccutania, huulirasvaa, perusvoidetta, silmätippoja, 90€
-Verikokeet kuurin lopuksi, ~20€

Osan noista ostoksista olen jo suorittanut ja yksi boksi roaa pitäisi vielä hakea. Hinnat suurin piirtein, sillä en muista tarkkoja. Aluksi sain roaccutanista kelakorvauksen, mutta se muuttui maalis-huhtikuun vaihteessa siten, että nykyisin vain rinnakkaislääkkeestä saa täyden kelakorvauksen. Rinnakkaislääkkeellä kuurin hinta varmaankin puolittuu. Itsellä nyt viikko 20 menossa ja viimeisin kunnon finni oli toukokuun lopussa. Iho olisi muuten jo hyvässä kunnossa, mutta ihon kovan ohenemisen vuoksi entiset ongelmakohdat punottaa vielä kohtalaisesti. Suosittelen kuitenkin kuuria, vaikka hintaa ja pieniä sivuoireitakin löytyy! ;)

Tossa noi hinnat, mitä aiemmin olen palstalle kirjoittanut. Ja sitten tosiaan rinnakkaisvalmiste on ainakin puolta halvempaa, mikäli sitä aikoo käyttää. Itse vedin alkuperäistä, kun sairaskuluvakuutus korvasi kaiken.

Nyt 1,5 viikkoa kuurin loppumisesta. Yksi finni tullut sen jälkeen. Se oli pieni ja tuli tohon suupielen alle. Lähti kahdessa päivässä pois itsellään. Muuten tuntuu iho mukavalta. Tuntuu, että mulle tulee aina stressaamisen seurauksena leukaan ja suupielien alle finnejä. Näin on käynyt mm. pääsykokeiden alla ja ennen joitakin juhlia tai festareita (jännittänyt räjähtäneellä naamalla oleilua suurten ihmismäärien keskellä). Kuurin jälkeen ei ole ollut oikeastaan muuta muutosta kuin se, että kuivuminen on hivenen vähentynyt. Iho ei kuitenkaan edelleenkään rasvoitu, mutta vaihdoin Aqualan L-perusvoiteen kevyempään humektaniin. Huulia ei tarvitse rasvata lähellekään yhtä paljon. Iho on jonkin verran paksuuntunut (oheni kuurilla aika paljon) ja se jo omalta osaltaan on nyt viime viikkojen aikana vähentänyt punoitusta ja yllätyksekseni pinnalliset arvetkaan ei näytä ihan yhtä pahalta. Voi toki johtua myös punoituksen vähenemisestä, mutta myös ihon paksunemisen voisi kuvitella vaikuttavan arpiin ja epätasaisuuksiin. Kuurin loppuvaiheilla olin ihan varma, että jossakin vaiheessa tarvii kierrellä jotain kuorintoja, hiontoja tai laasereita, mutta nyt tuntuu, että ehkä tästä naamasta saadaan sittenkin vielä ihan hyvä ilman rajumpia toimenpiteitä. Toivon niin kovasti, etten joutuisi enää koskaan aknen kanssa kamppailemaan ja loppuvuodesta naamasta ei enää edes huomaisi, että joskus on aknea ollut. Se olisi hienoa se!:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom