Itselläni kuuri on 400 kpl 20 milligrammasia alkuperäisiä roaccutaneja. Annostus 40mg/päivä ja suositeltu annostus on 0,5-1mg/painokilo/vrk. Kuurin kokonaisvahvuudeksi suositellaan 120-150mg/painokilo, joten siitä voi laskea minkä verran suurin piirtein kestää oma kuuri. Tietysti riippuu myös aknen vaikeustasosta ja miten iho lääkkeseen reagoi. Mulla painoa joku 75kg, joten tuo kuuri tulee olemaan kestoltaan 6 kuukautta ja kokonaisannostukseksi tulee n. 110mg/painokilo.
Hintaa alkuperäisellä roaccutan-rasialla (100*20mg) on n. 70e. Rinnakkaislääke isotretinoin ratiopharmista saa kelakorvauksen, joten se on ainakin puolta halvempaa, mutta käytännössä samaa tavaraa. Lääkärini kuitenkin suositteli alkuperäistä, etenkin kun saan kaiken pois sairaskuluvakuutuksista. Kannattaa siis tarkastaa vakuutukset, josko niistä saisi apua. Mulla joku Ifin sairaskuluvakuutus.
Yhteensä kuuriin mennyt/ tulee menemään mulla rahaa seuraavasti:
-Alkukontrolli yksityisellä ihotautilääkärillä Helsingissä kelakorvauksen jälkeen 60€
-Huulirasvaa, perusvoidetta (Aqualan L), dalacin-liuosta (antibiootti-liuos ekoille kuukausille) ja 100 kpl roaccutania 100€
-Toinen boksi roaccutania ja toinen pullo dalacinia, lisää huulirasvaa, 80€
-Kontrollikäynti ja verikokeet samalla klinikalla kuin aluksi, 40€
-Boksi roaccutania, huulirasvaa, 75€
-Boksi roaccutania, huulirasvaa, perusvoidetta, silmätippoja, 90€
-Verikokeet kuurin lopuksi, ~20€
Osan noista ostoksista olen jo suorittanut ja yksi boksi roaa pitäisi vielä hakea. Hinnat suurin piirtein, sillä en muista tarkkoja. Aluksi sain roaccutanista kelakorvauksen, mutta se muuttui maalis-huhtikuun vaihteessa siten, että nykyisin vain rinnakkaislääkkeestä saa täyden kelakorvauksen. Rinnakkaislääkkeellä kuurin hinta varmaankin puolittuu. Itsellä nyt viikko 20 menossa ja viimeisin kunnon finni oli toukokuun lopussa. Iho olisi muuten jo hyvässä kunnossa, mutta ihon kovan ohenemisen vuoksi entiset ongelmakohdat punottaa vielä kohtalaisesti. Suosittelen kuitenkin kuuria, vaikka hintaa ja pieniä sivuoireitakin löytyy! ;)