Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Jukkah, järjenkäyttö todellakin saalittua. ;)
Kaalinlehdet poistavat tulehdusta.
Sitä käytetään myös rintatulehduksiin, maidon nostattamiseen, nilkkojen turvotukseen...

En ole sanonut, että se parantaisi finnit, sanoin, että se vaikuttaa tulehdukseen. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kermavaahto sanoi:
Jukkah, järjenkäyttö todellakin saalittua. ;)
Kaalinlehdet poistavat tulehdusta.
Sitä käytetään myös rintatulehduksiin, maidon nostattamiseen, nilkkojen turvotukseen...

En ole sanonut, että se parantaisi finnit, sanoin, että se vaikuttaa tulehdukseen. :)

Ok.

Itse siis puhuin aknesta. En kahdesta finnistä.
Akne on yleensä syvällä ihossa, johon ei auta noi ulkoapäin levitettävät geelit sun muut,Tai kaalinlehdet.;)
Niin paras vaihtoehto päästä aknesta on suun kautta otettavat lääkkeet, jotka vaikuttavat ihoon sisältäpäin.

Auttaa se kyllä vähän paremminkin kuin vain kahteen finniin. :lol2:
Ja sitä on käytetty hoitona myös akneen, ja on hyvin poistanut tulehduksen.
Kokeilee se ketä sattuu kiinnostamaan. ;)

En jaksanut ihan koko ketjua lukea, eli tässä voi olla vähän toistoakin...

Salisyylihappo toimii satunnaisiin finneihin ja lievään akneen mainiosti. Esim. Cliniquelta saa suihkepullossa olevaa salisyyliliuosta, jota on helppo käyttää esim. selkään. Toinen hyvä (ja todennäköisesti halvempi) vaihtoehto on pyytää apteekkaria sekoittamaan salisyylihappoa vähärasvaiseen perusvoiteeseen (esim. Humektan). Kannattaa kertoa käyttötarkoitus, niin tulee sopiva vahvuus.

Kosmetologilla tehtävään ihonpuhdistukseen olen suhtautunut tosi skeptisesti, mutta yksi tuttavani, jolla on varsin paha akne, kävi muutaman kerran setin Hjeronymos -ihonpuhdistuksessa aivan selvästi näkyvin tuloksin. Tuo on kemiallinen puhdistus, jossa ihotali irrotetaan varsin voimakkailla aineilla (vetyperoksidi?), jotka sitten käsittelyn aikana neutraloidaan. Kokeilin itsekin jo kerran ja ainakin minulla toimii kuin tauti. Ihoni ei ole kovin herkkä, minkäänlaista punoitusta ei ollut hoidon jälkeen ja iho oli sileä kuin vauvan peppu. Hoidon jälkeen voi muutamana päivänä olla enemmänkin aknea, mutta tilanne tasaantuu nopeasti. Suosittelevat muutaman kerran sarjoja, erityisesti akneiholle. Itsekin meinasin mennä uudemman kerran. Ei välttämättä toimi kovin herkkähipiäiselle. Hoitoja tekeviä paikkoja löytyy googlettamalla helposti.

Roaccutania kannattaa kyllä pyytää vain erittäin pahaan akneen, on siinä sen verran ikävät sivuvaikutukset.

Mulla kanssa kasvoissa pieniä näppylöitä koko kasvojen alueella. Eivät ole finnejä. Luultavasti jotain hikinäppylöitä. En ymmärrä miten niitä syntyy ja mistä ne johtuu. Ilmeisesti jotenkin sen ihon kuona jää sinne ihon sisään, eikä pääse ulos. Mutta kosteuttaminen ja peseminen vain pahentaa ja lisää näppylöitä. Ainoastaan kuorinta parantaa hiukan, mutta ei kokonaan. 12 tunnin kuluttua iho on taas entisellään. Olisiko kellään antaa jotain neuvoa?

edit. lääkkeet ei ole toimineet, eivätkä mitkään ihmesaippuat

Roaccutanin saantia on tiukennettu aika lailla nykyään. Sitä ei saa enää ellei naama oo ihan täynnä tulehtuneita isoja visvanäppylöitä. (Ei ehkä nyt ihan kirjaimellisesti) Söin kyseistä lääkettä vuosina 03-04. Viime syksynä yritin saada uuden kuurin mutta lääkäri ei antanut. Ei ollut kuulemma iho tarpeeksi pahana.

En suosittelis käyttään kauheen kuivattavia aineita, niistä on mulle ainakin melkeenpä enemmän haittaa ku hyötyä. Ehkä yhden, kahden näpyn päälle iltasin. Ku iho on tosi kuiva, siihen joutuu tunkeen kauheesti rasvaa ja se taas tukkii lisää huokosia. Kannattaa marssia apteekkiin ja pyytää apoteekkaria suosittelemaan omalle ihotyypille sopivia tuotteita. Ite löysin ACOn tuotteet ja ne on ainakin toiminu mulla ihan ok. En tiiä onko nää miespuolisille ehkä sopivin tuote, tuoksuu aika tyttömäiselle. :) Ei oo niin kalliita ku ROCin tai Vichyn tuotteet. Humektan on muuten ihan hyvä perusvoiden akneiholle. Sitä voi käyttää kasvojen pesuun myös.

Solariumia määrätään myös aika usein akneen. Ajattelin ite mennä solariumiin kunhan aikaa saan jostain...

Tosiaankin keinoja on monia tähän vaivaan ja omat elämäntavat vaikuttaa aika pitkälti ihon kuntoon. Mulla itellä ei oo ainakaan rasvanen ruoka tai esim. suklaa vaikuttanu mitenkään radikaalisti. Ku juo paljon vettä, nukkuu tarpeeksi ja kunnolla, ei stressaa, ei tupakoi eikä pahemmin alkoholia käytä, liikkuu hyvin ja syö hyvin niin sen luulis auttavan jonkun verran. :)

-pipsa- sanoi:
Roaccutanin saantia on tiukennettu aika lailla nykyään. Sitä ei saa enää ellei naama oo ihan täynnä tulehtuneita isoja visvanäppylöitä. (Ei ehkä nyt ihan kirjaimellisesti) Söin kyseistä lääkettä vuosina 03-04. Viime syksynä yritin saada uuden kuurin mutta lääkäri ei antanut. Ei ollut kuulemma iho tarpeeksi pahana.

Taitaa olla vieläkin lääkärikohtaista. Itse sain Roaccutan-kuurin pari kuukautta sitten melko perusnaamalla. Ei tainnut olla yhtäkään tulehtunutta finniä vastaanotolla. Resepti irtosi silti helposti. Luulisi kaikkien ihotautilääkärien tietävän, että ei se pienikään akne pysyvästi katoa millään antibioottipastilleilla.

Juu itsekki kokeilin vuosia turhaan tuolla clearasillillä tönkää finnejä naamasta, mutta naama vain kuivui ja ärtyi enemmän. Nytten kun jättänyt tommosot turhuudet ja käyttänyt vaan kosteuttavaa e-vitamiini voidetta naamalle niin kappas vaan kun finnit ovat hävinneet ja iho on muutenkin paremman tuntuinen.

Supernaut sanoi:
Taitaa olla vieläkin lääkärikohtaista. Itse sain Roaccutan-kuurin pari kuukautta sitten melko perusnaamalla. Ei tainnut olla yhtäkään tulehtunutta finniä vastaanotolla. Resepti irtosi silti helposti. Luulisi kaikkien ihotautilääkärien tietävän, että ei se pienikään akne pysyvästi katoa millään antibioottipastilleilla.

Seuraavalla kerralla taidan mennä sitten eri lekurille. Kökkö! Ja maksoin siitäkin lystistä 100 €... Ens syksynä uudelleen sitten jos vielä kukkii...

Mulla oli aknea joskus lukiossa välillä vähemmän välillä sitten enemmän. Clearasil ei auttanut yhtään vaikka mä sillä monta vuotta läträsinkin. Finnien häviäminen oli oikeastaan aika monen tekijän tulos:
- ostin apteekista Luis Widmerin Wasch Gelin, joka puhdistaa ihon todella hyvin.
- ostin Widmerin Lipo Sol -puhdistuslotionia, jota voi käyttää finneihin paikallisesti
- löysin sopivan kosteusvoiteen
- lopetin parran ajamisen höylällä ja siirryin sähkökoneeseen
- laitoin ruokailut kuntoon, turha rasva ja karkit pois
- lopetin kasvojen jatkuvan koskettelun esim. istuessa -> vähemmän bakteereja.
Tuosta Widmerin kasvopesusta oli tosi paljon hyötyä. Vaikutuksen huomasi parissa viikossa ja käytän sitä edelleen päivittäin.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.f...nce=500000000000017&posting=22000000008976231

olisko jollain näyttää kuvia, että mikä on lievä, keskitason ja paha akne? itelläki on aika paljon noit tulehtuneita finnejä ja ajattelin nyt kesällä käydä ihotautilääkärillä, ja aion suoraan vaatia roaccuttan reseptin.

olisko liian riskialtista kokeilla vaikka hammastahnaa naama täyteen yöksi ja herätessä kosteusvoidetta?

Mulla riittää aika hyvin syväpuhdistava kasvovesi, syväpuhdistava geeli ja kosteusvoide. Lisäksi pidän yleisestä hygieniasta huolta ja syön normaalia sapuskaa. En siis syö paljon karkkia, suklaata ja muuta tavaraa, mikä lisää finnien määrää.

Kannattaa vaihtaa sängyn lakanat ja tyynyliinat viikottain. Tämä vähentää huomattavasti finnien määrää ainakin minulla. Heti alkaa puskea finniä, jos lakanat on pikkasenkin likaisemmat...

Muistakaa olla nyt auringossa kun se paistaa kunnolla..
Muutaman päivän ottanut nyt aurinkoa jotain vähän alle tunnin pätkiä ja rinta näyttää heti todella paljon paremmalta..

Onkos mitään kikkoja aknearville? Ärsyttävää, kun selässä punasia läikkiä, ei kehtaa edes uimaan lähteä pahemmin. :(

kaNi- sanoi:
itelläki on aika paljon noit tulehtuneita finnejä ja ajattelin nyt kesällä käydä ihotautilääkärillä, ja aion suoraan vaatia roaccuttan reseptin.

olisko liian riskialtista kokeilla vaikka hammastahnaa naama täyteen yöksi ja herätessä kosteusvoidetta?

roaccutania ei kirjoteta kesällä, en nyt muista mikä on se syy mut jotain tekemistä sillä on auringon ja a-vitamiinin kanssa...

hammastahna ei mitään riskialtista oo, tyhmää ja turhaa lähinnä. suosittelen lukemaan edellisen postauksen, siinä oli hyviä tuotteita mitä kannattaa kokeilla. ja kato vähän mitä kosteusvoidetta laitat. kesällä tai yleensäkään kauheen paksua rasvaa ei kannata käyttää ku se tukkii ihohuokosia. itellä on käytössä myös tuota widmerin lipo solia, ainakin luulisin. jos siinä on sitä teepuuölyä niin se ainakin toimii. paikallisesti näppylöiden päälle iltasin niin kyllä luulis ainakin vähän lähtevän... :)

edit: ei siis edellistä vaan tämän:

mxm sanoi:
Mulla oli aknea joskus lukiossa välillä vähemmän välillä sitten enemmän. Clearasil ei auttanut yhtään vaikka mä sillä monta vuotta läträsinkin. Finnien häviäminen oli oikeastaan aika monen tekijän tulos:
- ostin apteekista Luis Widmerin Wasch Gelin, joka puhdistaa ihon todella hyvin.
- ostin Widmerin Lipo Sol -puhdistuslotionia, jota voi käyttää finneihin paikallisesti
- löysin sopivan kosteusvoiteen
- lopetin parran ajamisen höylällä ja siirryin sähkökoneeseen
- laitoin ruokailut kuntoon, turha rasva ja karkit pois
- lopetin kasvojen jatkuvan koskettelun esim. istuessa -> vähemmän bakteereja.
Tuosta Widmerin kasvopesusta oli tosi paljon hyötyä. Vaikutuksen huomasi parissa viikossa ja käytän sitä edelleen päivittäin.

väsyttää vähän...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom