Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Joo se on varmaan apteekkireissun paikka sitten. Oon parisen vuotta jo Clearasilillä pessyt naamaa aamuin illoin, ja aina 5% Basironit päälle. Ei mitään ihme vaikutusta, pitää oikeestaan vaan vähän kurissa, eikä mulla koskaan tosi pahassa kunnossa naama ole ollut. Naaman iho kyllä rasvoittuu aika paljon.
Selässäkin silloin tällöin muutamaa näppylää pukkaa, siihen tuo Basiron on tehonnut suihkun jälkeen laitettuna.
Siskolla oli vähän pahempi akne naamassa nuorempana.
2kk päästä raudat poies suusta, tavoitteeksi otin siis saada ihon parempaan kuntoon siihen mennessä. :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kellään ollu sinkkivoiteesta mitään apua? Tuota nimittäin ajattelin selkään kokeilla.
Aknea mulla on ollu varmaan 16-vuotiaasta lähtien, antibioottikuureja oon syöny mutta roaccutania en, vaikka olihan se iho joskus aivan älyttömän pahana. (tyhmä minä kun otin silloin kiltisti vain lääkärin antibioottikuurit)
Nyt on kuitenkin se tilanne että naamassa on jäljellä vain punaista väriä, mutta selkä on kuin velton aloituskuvaan lisättäis toinen haulikon laukaus.

Lääkäriltä vaan hakemaan roaccu/isotretinoin-kuuri jos akne vaivaa, ite syöny 3 viikkoo ja nytten jäljellä yksi finni enään naamassa:) Tosin sitten jääny arpia tohon pärstävärkkiin, selässä noi ei haittaa mutta naamassa on ikävän näkösiä:(

Sivareiden pelossa taidan jättää väliin. Ihme homma siinä mielessä että jossain vaiheessa selkä oli täysin kunnossa mutta naama ei, nyt aletaan olla pikkuhiljaa päinvastoin.

Sivareiden pelossa taidan jättää väliin. Ihme homma siinä mielessä että jossain vaiheessa selkä oli täysin kunnossa mutta naama ei, nyt aletaan olla pikkuhiljaa päinvastoin.

Nojoo, ite luulin noita sivareita paljon pahemmaksi, en tiedä pahentuuvatko noi vielä, nytten annostus 40mg päivässä... Ainut häiritsevä tekijä tässä on kun tahtoo välillä silmät kuivua ja toinen toi "alkoholi kielto"... Nytten ennen syyslomaa pitäs käydä mittauttamassa maksa-arvot...

Lääkäriltä vaan hakemaan roaccu/isotretinoin-kuuri jos akne vaivaa, ite syöny 3 viikkoo ja nytten jäljellä yksi finni enään naamassa:) Tosin sitten jääny arpia tohon pärstävärkkiin, selässä noi ei haittaa mutta naamassa on ikävän näkösiä:(

noi arvet voi hiotuttaa pois,ei maksa paljoakaan,sen jälkeen on kuin poski kuin pässin pallit!

indica: itellä kans tuli kauhiat kivut tuosta lääkkeestä..kipu tuli pakaraan/takareiteen muistaakseni..hyvä kun pysty sängys kääntymään. kirurgitki sitä ihmetteli.

sivuvaikutuksis kyllä puhuttiin lihaskivuista mutta mun kviut oli jotain epänormaalia..kun aloitin kolmannen isotretinoin kuurin, ei tullut enää kipuja. itellä ei onneks oo akne ollu kovin pahana, naamassa ei juuri ollenkaan, mutta kun tuo isotretinoin kuurihan pitää saada syötyä loppuun asti että se vaikutus olis pysyvä.

kauanko ne kivut sulla kesti?

noi arvet voi hiotuttaa pois,ei maksa paljoakaan,sen jälkeen on kuin poski kuin pässin pallit!

Pikainen tiedustelu hinnasta, about 700e...:rolleyes:
Enpä taida aivan heti mennä. Ei mitkään pahat arvet, esim. ei kirkkaassa valossa erota poskista mitään jälkiä ellei etäisyys ole alle 0,5m.

Itellä on ollut melko pahanlaatuinen akne jo pitkään (enimmäkseen selässä ja niskassa) ja vuosi sitten kävin ihotautilääkärillä ja sain jonkun antibioottikuurin. Taisin pari kuuria syödä, eikä juurikaan muutosta tapahtunut. Nyt sitten aloitin syömään jo toista kuuria tota isotretinioinia.
Mahtaakohan toi kreatiini vähentää tuon lääkkeen vaikutusta? Pitää harkita sitten ton kreatiinin lopettamista, mikäli ei tosta isotretionista ei ole apua. :itku:

Kyllähän toi akne häiritsee, varsinkin jos sitä esiintyy niskassa ja selässä. Välillä ihan helvetin kipeitä kohtia ja kyykkääminen sun muut lajit missä kohdistuu painetta niskaan ja selkään aiheuttavat vitutusta kivun takia. :(

Yks mikä kannattaa koettaa on puhdas bodyruokavalio. Sillon mulla oli se hetki että selkä oli oikeasti normaali, tai ainakin niin lähellä sitä että itse en välittäny paskaakaan. Tyyliin 5 näppyä koko selässä.

Toi zztop mainitsema laseri ei ole kyllä loppupeleissä pahan hintainen. Kuitenki se voi jollekin muuttaa koko elämän, alkaen omasta itsetunnosta. Siinä vaiheessa 700€ ei tunnu missään.

vähän omia kokemuksia aknesta.

Tosiaankin kannatta välillä koittaa vähän miedompia aineita, monesti saan näin hyviäkin tuloksia. Yksittäisiin finneihin sit jotain vahvempaa.
Sitä roacuttan kuuria(vai mikä nimi olikaan) en ole syönyt, jonkun toisen, melko vahvan kuitenkin. Yksityislääkäri tämän määräs. Söin sitä muutaman viikon jonka jälkeen tuli järjettömiä vatsakipuja(luulin melkein kuolevani, kun makaamaan en pystynyt kuin yhdessä asennossa ja uni ei tullut), jotka menivät tosin ohi kun veteli vatsahappo systeemeitä hetken aikaa. Finneihin toi kuuri ei oikein auttanut muutakun tilapäisesti, kaikki palas takas.
kuurista on pari vuotta aikaa ja söin sen lähinnä siks että vitutti kun akne alko vaikuttaan omaan itsetuntoon.

Treeni ja akne kulkee meikäläisellä ihan käsi kädessä. Heti kun alan popsiin lisäravinteita ja bodysafkaa niin naamaan paukahtaa muutama iso punanen mötti, mut treeni ainakin tällä hetkellä on etusijalla niin en kauheesti jaksa stressata. Veikkaan et akne tulee mulla oleen ikuinen ongelma jos ei jotain ihmeparannuskeinoa löydy.

edit. oon ollu vähän epäileväinen ton roacuttanin suhteen kun sisko syöny kaks kertaa, nainen on yli 30 ja vieläkin kukkii. Sama ilmiö myös suvussa muutamalla muulla. Ehkä täytyy joskus kuitenkin itsekin kokeilla mitä vaikuttaa.

Itellä on ollu akne ~4 vuotta ja nyt alkaa olemaa voiton puolella.
Roaccutania on menossa nyt toinen kuuri, ensin tais olla 4kk kuuri joka tehos hyvin mut vajaan vuoden päästä akne puski takasin. Nyt on meneillää 9kk kuuri (600 tabl.) ja lähes kaikki on hävinny selästä ja naamasta, ei edes punota vanhat arvet enää.

Iho kuivuu kovast mutta päivittäinen rasvaus hoitaa sen ongelman.

Lisäravinteista sen verran, että oon löytän yhden palkkarijauheen mikä ei aiheuta mulla hurjaa finnihyökkäystä :hyper:
Lääkärille ei kannata mainita saliharrastuksesta, yksityinen lääkäri alko saarnaamaa mulle mitenkä kaikki salilla käyvät on vaarallisia hormonifriikkejä :curs:

Eli roaccutanii naamaa ja välttää tiettyjä ruoka-aineita ni pitäs akne hävitä :kippis1:

indica:

kauanko ne kivut sulla kesti?

Varmaa jotaa viikon tai alle pahoina.

Niskakipuja tul sitte jossaavaiheessa et päätä ei voinu kääntää ollenkaan minnekkään, mut toi koko kropan yyberkivut ol ihan hirveät. Ei ne onneks kauaa kestäny sillon

Nonih, nytten takana eka kontrolli... Kaikki arvot kuulema "luksus" hyvät...(:rolleyes:)

Maksa-arvot ennen kuuria: 26, nytten 28
kolestrolikin oli erinomainen, ainoastaan paha oli vähän noussu, mutta ei kuulema haittaa...

Ja alkomahoolia ihan normaaliin tahtiin tullu kiskottua, eli oikeestaan joka viikonloppu se 8 olutta...

Itellä on ollut melko pahanlaatuinen akne jo pitkään (enimmäkseen selässä ja niskassa) ja vuosi sitten kävin ihotautilääkärillä ja sain jonkun antibioottikuurin. Taisin pari kuuria syödä, eikä juurikaan muutosta tapahtunut. Nyt sitten aloitin syömään jo toista kuuria tota isotretinioinia.
Mahtaakohan toi kreatiini vähentää tuon lääkkeen vaikutusta? Pitää harkita sitten ton kreatiinin lopettamista, mikäli ei tosta isotretionista ei ole apua. :itku:

Kyllähän toi akne häiritsee, varsinkin jos sitä esiintyy niskassa ja selässä. Välillä ihan helvetin kipeitä kohtia ja kyykkääminen sun muut lajit missä kohdistuu painetta niskaan ja selkään aiheuttavat vitutusta kivun takia. :(
Minkäköhän takia kreatiini vaikuttas lääkkeen vaikutukseen jotenkin? Ja kyllä varmasti siitä lääkkeestä on apua. Varmaan vahvinta kamaa mitä löytyy. Ite rouhinu sitä muistaakseni 6 vuoden aikana 4 kuuria.

En jaksanut lukea ihan koko katjua läpi mutta näytti siltä ettei kukaan maininnut B5-vitamiinia, eli pantoteenihappoa.

Se auttaa suurina annoksina akneen vähentämällä talineritystä.
Jauheena B5 tosin maistuu ihan paskalle ja aiheuttaa joillain ihmisillä ripulia ja ilmavaivoja.

Itsellä tuli akne 15 ikäisenä suunnilleen ja on aika tasaisesti pahentunut siitä lähtien. Mikään paha ei kuitenkaan missään vaiheessa ole ollut, mutta luonnollisesti tein kärpäsestä härkäsen ja siitä seurasi hirveä ressaaminen turhaan. Kaikki antibiootit ja voiteet kävin ensiksi läpi. Näitä pystyi isä määräilemään, koska on lääkäri. Niistä ei kuitenkaan juuri hyötyä ollut.

Pari kuukautta sitten marssin kuitenkin ihotautilääkärille ja sain roaccutaniin reseptin. Rinnakkaislääkkeenä kuurin ostin(isotretinoin alpharma). Pahenemista ei nimeksikään asti ole tullut kuurin aikana, mutta apukin on ollut vähäistä. Kaikki mustapäät kylläkin poistui suunnilleen kuukausi kuurin aloittamisesta. Ennen sitä mustapäitä tuli huomattavasti lisää, mutta ei finnejä. Akne kylläkin muuttui hieman erityyppiseksi, kuin se oli ennen kuurin aloittamista. Eli ennen oli näppyjä ympäri ämpäri, mutta nyt on tullut paiseita jokunen.

Annostus on 60mg/päivä ja kokonaisannos 400 tablettia. Nyt olen 260 tablettia syönyt. Hieman epätoivoa on ihon kunnon kannalta välillä tullut. Lähinnä se, että jos ei tuo auta, niin mikä perhana sitten auttaa. Kuitenkin nyt pari viimeistä päivää on alkanut osoittamaan paranemisen merkkejä. Selässä eikä rinnassa ei ole enään ensimmäistäkään näppyjä ja iho on muutenkin sileä. Nassusta on hävinnyt kaikki paiseet, joita ei kyllä kolmea enempää ollutkaan. :) Pari valkopäätä on kyllä ilmestynyt, mutta kaikki muut on alkanut vähenemään. Naamastakin iho on alkanut muuttumaan "elinvoimaisemman" näköiseksi. Pientä toivon kipinää siis on tullut.

Sivuvaikutukset on ollut hyvin vähässä. Oikeastaan ainoa on nyt huulten kuivuminen. Siitä lääkäri kylläkin sanoi, että se ei edes ole sivuvaikutus, vaan teho. Locobase:n repairilla on huulet kuitenkin erittäin mukavan tuntoiset(kannattaa muuten kokeilla, jos huulten kuivuus vaivaa!). Kuurin alussa hilseili päänahka, mutta se on jäänyt kokonaan pois. Nyt onkin mahtavaa, kun hiukset eivät enään rasvoitu, jos ei käy kahta tai kolmea kertaa suihkussa/päivä. Ihottumaa ei ole ollut ja iho ei naamastakaan ole kuivunut, vaikka kasvot olenkin pessyt aamuin-illoin, kun illalla laittaa kevyttä kosteusvoidetta pesun jälkeen. Pientäkään yritystä ei naamalla ole ollut enään myöskään rasvoittumisen suuntaan.

Saas nähä miten tästä jatkuu, mutta nyt alkaisi vaikuttaa lupaavalta, vaikka välillä olikin epätoivo iskeä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom