Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Sen sijaan ihotautilääkärini vinkki hieman kummastuttaa. Mulla on siis todella rasvanen iho normaalisti joka tosin on jo tässä viikossa kuivunut huomattavasti. Hän kehotti etten rasvaisi ihoa muutenkun "äärimmäisessä tilanteessa", suihkun jälkeen on naama aikas kiristävä mut kaiketi teen niinku lääkäri sanoo? Vai onko jollain jotain mielipidettä siitä kannattaako rasvata ihoa nyt? Tai voisiko nuo pahkurat johtua juuri siitä rasvaamattomuudeesta? ennen kun rasvasin kasvojani varovasti päivittäin.
Oon vedellyt roaa nyt kohta 2 kuukautta ja olen kokeillut sekä rasvaten, että ilman rasvaa. Ennen roaa käytin rasvaa aina päivittäin, eikä iho koskaan ole ollut mikään superrasvoittuva, joskaan ei kuitenkaan mikään erittäin kuivakaan. Kuurin alussa olin ilma rasvaa ja ihan kivasti ilmankin pärjäsi. Mulla kun ei ole tuo roa naamaa mitenkään erityisesti kuivattanut. Paranemista tapahtui rasvaamattomana aikana ihan kohtalaisen tasaisella tahdilla. Jossain vaiheessa aloin kuitenkin rasvata ihoa ja rasvaamalla on kyllä tuntunut paremmalta. Iho on mukavamman sävyinen, eikä tarvitse kestää ihon kiristelyä tai mahdollista hilseilyä. Lisäksi tuntuu, että iho puhdistuu nopeammin, kun pinta on sopivan kosteutettu. Epäpuhtaudet ei jää ihon pinnan alle tulehtumaan.

En kuitenkaan sen tarkemmin osaa sanoa, mutta perstuntumalla olen rasvan kanssa ollut paljon mukavammin ja mielestäni paraneminenkin on parempaa. Varsinkin kun se ihon pieninkin rasvoittuminen lakkasi kuurin alussa. Kannattaa käyttää apteekista saatavia kosteuttavia perusvoiteita. Esim. Humektan sopii useimpien akneiholle roa-kuurilla ja sitä olen itsekin menestyksekkäästi käyttänyt. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt on 4kk syöty tuohon mystiseen sebarroiseen ekseemaan, eikä kyllä tapahdu muuta kuin vedä naaman ja huulet korpulle. Ihan scheisse lääke. Kävisin vielä SUP-valossa ja läiskin kortisonia aina joskus. Vituttaa kun ennen oli kaunis eteläeuroppaalainen pärstä ja nyt joka paikkaa kutittaa ja kiristää. Stressi pahentaa ja tämä itsessään aiheuttaa stressiä. Paska elämä yhyy.

Mites toi roaccutanin annostus? kaiketi normisti joku 0,5mg per painokilo. Itselläni lievä/keskivaikea akne ja ikäänkuin vissiin jo voiton puolella, mut hain kuitenkin ton roaccutanin. Ihotautilääkärini määräs kuitenkin vain 10mg/päivä vaikka painan 85kg, väitti että on tässä tapauksessa riittävä alkuun. Mahtaakohan tuosta olla vielä mihinkään tän kokoiselle miehelle? Nyt kaksi viikkoa syötynä ja naama on kyl jonkin verran kuivempi mutta silti rasvottuu. Vois soittaa lekurille ja kysästä josko annostusta voisi nostaa.

Eli minkälaisia roaccutan-annostuksia teille on määrätty lievään/keskivaikeaan akneen?

Mites toi roaccutanin annostus? kaiketi normisti joku 0,5mg per painokilo. Itselläni lievä/keskivaikea akne ja ikäänkuin vissiin jo voiton puolella, mut hain kuitenkin ton roaccutanin. Ihotautilääkärini määräs kuitenkin vain 10mg/päivä vaikka painan 85kg, väitti että on tässä tapauksessa riittävä alkuun. Mahtaakohan tuosta olla vielä mihinkään tän kokoiselle miehelle? Nyt kaksi viikkoa syötynä ja naama on kyl jonkin verran kuivempi mutta silti rasvottuu. Vois soittaa lekurille ja kysästä josko annostusta voisi nostaa.

Eli minkälaisia roaccutan-annostuksia teille on määrätty lievään/keskivaikeaan akneen?
Kuulostaa kyllä todella pieneltä määrältä tuo 10mg/vrk. Jostain lueskelin, että kuurin kokonaismäärän tulisi olla 120-150mg/painokilo, jolloin tuolla annostuksella sun kuurisi kestäisi melkein kolme vuotta (jos oikein laskin). :D

Keskimäärin vissiin aloitetaan 0.5mg/painokilo/vrk annostuksella, jolloin saadaan selville miten elimistö vastaanottaa lääkettä. Ja sitten tarpeen mukaan annostusta nostetaan (joskus myös lasketaan), jotta saataisiin kuurin kokonaisannosmäärä syötyä nopeammin ja vaikutus mahdollisesti nopeammin. Itse painan 80kg ja syön tällä hetkellä 40mg/vrk ja olen tuolla samalla annosmäärällä mennyt koko 8 viikkoa kestäneen kuurini. Ilmeisesti samalla annosmäärällä mennään loppuun asti, jolloin ehkä joskus syyskuussa voisi alkaa kuuri loppua.

Kyselin pari viikkoa sitten lääkäriltä annostuksen nostamista, mutta ei kuulemma näin kesän tullen kannata. Eikä oikeastaan enää ole tarviskaan, kun eilen suihkussa iho oli kasvoja pestessä sileimmän tuntuinen kuin moneen kuukauteen. Punaisia jälkiä löytyy reilusti, mutta jo nyt aurinkokin on hieman antanut terveempää sävyä kasvoille. Eikä muuten ole ollut mitään ongelmaa aurinko/roa-yhdistelmällä vielä kevätauringossa, vaikken ole saanut raahauduttua vielä edes ostamaan mitään akneiholle sopivaa aurinkorasvaakaan.

Sellainen tuli muuten mieleen vielä, että jostain luin joidenkin ihotautilääkärien määräävän tuollaisia "minimaalisia" roa-annostuksia pelkän ihon ja hiusten rasvoittumisen hoitoon. Varmasti vaikuttaa silloin myös akneen, mutta tosiaan määrät ainakin mun lukeman perusteella ei oo optimaaliset. Ehkä lääkärisi on määrännyt pienen annostuksen alkuun, jotta sivuvaikutukset sun kropalle saadaan selville. Itse ainakin soittelisin mahdollisimman pian lääkärille ja kyselisin annostuksen nostamista ainakin sinne 40mg/vrk, ehkä jopa 50-60mg/vrk jos ei sivuvaikutuksia suuremmin esiinny. :rolleyes:

juu siis mulla oli aika pahakin akne tossa vuos sitten ennenkun menin ihotautilääkärille. Ehdotti jo silloin roaccutania mutta panin vastaan voimakkaiden sivuvaikutusten vuoksi joista veljelläni on paljon kokemusta. Sain tetrasykliini kuurin joka toimi todella hyvin, lääkärikin ihmetteli. Kuurin loputtua akne taas alkoi uusiutumaan ja nyt sitten päätettiin yhdessä tuumin tuo roaccutan. Veljeni silmien limakalvot menivät pilalle loppuiäksi roaccutanin kuivattavan vaikutuksen vuoksi, vaikka annos oli juurikin tuo 2X20mg. Armeijastakin sai ko. syystä B-luokituksen. Joten siksi näinkin pieni annos. Mietin vaan että mahtaako näin pienestä (10mg pvä) annoksesta olla sitten suurempaa hyötyä itse akneen, kyyseessä taitaa kuitenkin olla melkonen myrkkylääke joten kaippa se nyt jotain auttaa. Lääkärin mukaan ainakin pahenemisvaihe pitäisi välttää varovaisella annostuksella... Koen kyllä juuri nyt jonkinlaista pahenemista, liekö sitten sattumaa vai vaikuttaako lääke, mene ja tiedä.

Noi sivuvaikutukset roaccutanil on yksilöllisii, joillakin pahemmat ja joillakin pienemmät, esim itelläni vaan naamasta ja käsistä kuivu vähä nahka et joutu aina suihkun/saunan jälkee rasvata ja joutuu naama vielä tänä päivänäki, huulet kuivu eli huulirasvaa meni sillon ja nykyään mutta ei muuta tullut.

juu siis mulla oli aika pahakin akne tossa vuos sitten ennenkun menin ihotautilääkärille. Ehdotti jo silloin roaccutania mutta panin vastaan voimakkaiden sivuvaikutusten vuoksi joista veljelläni on paljon kokemusta. Sain tetrasykliini kuurin joka toimi todella hyvin, lääkärikin ihmetteli. Kuurin loputtua akne taas alkoi uusiutumaan ja nyt sitten päätettiin yhdessä tuumin tuo roaccutan. Veljeni silmien limakalvot menivät pilalle loppuiäksi roaccutanin kuivattavan vaikutuksen vuoksi, vaikka annos oli juurikin tuo 2X20mg. Armeijastakin sai ko. syystä B-luokituksen. Joten siksi näinkin pieni annos. Mietin vaan että mahtaako näin pienestä (10mg pvä) annoksesta olla sitten suurempaa hyötyä itse akneen, kyyseessä taitaa kuitenkin olla melkonen myrkkylääke joten kaippa se nyt jotain auttaa. Lääkärin mukaan ainakin pahenemisvaihe pitäisi välttää varovaisella annostuksella... Koen kyllä juuri nyt jonkinlaista pahenemista, liekö sitten sattumaa vai vaikuttaako lääke, mene ja tiedä.
Mä vähän luulisin, että ei tuollaisella 10mg/vrk annostuksella kyllä pysyviä ihmeitä tehdä sinun kokoiselle sällille. Tämä on tosin vaan mun mielipide lukemani perusteella ja ihotautilääkärit sen varmaan parhaiten tietävät. Ihan mielenkiinnosta, minkälaisia silmäongelmia veljellesi oikein jäi?

Ja kaikkiin kuivumisoireisiin pystyy kohtalaisen hyvin kyllä vaikuttamaan. Huuliin hyvää huulirasvaa, vartalolle esim. aqualan L-perusvoidetta ja kasvoille humektania. Silmiin kosteuttavia silmätippoja ja nenään kosteuttavaa nenäsumutetta. Lisäksi suosittelen kalaöljyn maistelua päivittäin, se kosteuttaa kroppaa sisältä päin ja ainakin mulla on fiilis, että se auttais kuivumisoireisiin ainakin jonkin verran. Lisäks ehkäisee ainakin nivelkipuja. Kannattaa vaan kattoo sellanen kalaöljy, jossa ei ole A-vitamiinia.

Omat sivuoireet on olleet pelkästään kämmenselkien ja huulien kuivuminen ja mahdollisesti hämäränäön lievä heikkeneminen. Naama kuivuu ehkä ihan hivenen enemmän kuin normaalisti. Eli kohtalaisen vähällä tunnun pääsevän...

Tuossahan se luki että silmän limakalvot meni scheisseksi. Kuulostaa hauskalta. Ei varmaan pieni akne ole sen jälkeen suuri ongelma :/ Itse tosiaan sain sellaisen sebarroisen ekseeman, eli nassu ollut pitkään erittäin öljyinen (tosin pidin siitä, oli kaunis ja rypytön iho sen vuoksi) ja kun sitä kerääntyi riittävän pitkään niin iho tulehtuu ja hilseilee lievästi niiltä kohdin. Kerääntyi myös päänahkaan, joka aiheuttaa kutinaa ja hiustenlähtöä. Ihotautinainen oli sitä mieltä että kun ei pelkällä erikoissampoolla ja voiteella lähtenyt niin roan pitäisi olla pomminvarma. Minulle mainitsi vain huulten kuivumisesta, joka piti täysin paikkansa.

Jos on akne niin kannattaa tilata netistä Mensciencen kasvojenpesuainetta jossa on Salisyyliä (BHA ja myös AHA). Siis olettaen että on muuten terve iho, voi ärsyttää jos on ihottumaa tjs. Oma nassu näytti sillä ihan hiton hyvältä joku vuosi sitten ennen näitä sotkuja.

Proidin näkö tai hämäränäkö ei mitenkään tuntuvasti huonontunut kuurin aikana. Iho ja limakalvot kuivu niinku muillaki kuurin kokeneilla. Mutta kuurin loppuvaiheessa alko silmät kuivumaan rajusti, ja tippoja kului. otti yhteyden ihotautilääkäriinsä mutta sanoi että kuivuminen loppuu kuurin loppuessa. Eipä loppunut. Kuurin loppumisesta on kulunut nyt jo kuusi vuotta ja veljeni laittaa vielä tänäkin päivänä kuudesti, kyllä, kuudesti tippoja päivässä kuiviin silmiinsä, vain sen tähden että söi teininä roaccutan kuurin.

juoksi silmävaivojen kanssa silmälääkärissä kerran jos toisenkin, silmänpaineissa tms. ei löytynyt vikaa. silmä oli vain TODELLA kuivat.

Kaiketi ko. tapaus on äärimmäisen harvinainen ja kuuri on monella toiminut kuitenkin varsin hyvin, joten yksilöllistä sivuoireet nimenomaa ovat.

Lievä akne

Itselläni on lievää akne. Otsassa pieniä finnejä ja poskissa hiukan punaisuutta ja ihohuokoset näkyvillä. Osaisiko joku sanoa, miten nuo sais pois. Käytän basironia ja kosteusvoidetta. Onko ruokavaliolla suurta vaiktutusta. Itse syön rasvaista ja sokerista heti, kun on mahdollisuus. Pari kertaa viikossa.

Lääkärintarkastuksessa todettiin lievää aknea kasvoissa ja selässä. Lääkäri määräs differin-geeliä ja 3kk päästä kontrollikäynti. Onkohan mitään toivoa tosta differiinistä?

Lääkärintarkastuksessa todettiin lievää aknea kasvoissa ja selässä. Lääkäri määräs differin-geeliä ja 3kk päästä kontrollikäynti. Onkohan mitään toivoa tosta differiinistä?

Joo hemmetisti kuivattaa kyllä ihoa. Tuota kun pisti naaman illalla ja meni nukkumaan ni aamulla usein huomas, että tyynyliinastaki oli lähteny väriä. Melko myrkkyä siis, mutta tekee kyllä tehtävänsä, ainakin väliaikaisesti.

8 ja puoli viikkoa roaccutania syöty ja nyt tuntuis, että aknelta on selkäranka katkottu. Uusia finnejä ei tule oikeastaan lainkaan. Viime aikoina naamaan ilmestyneet finnit ovat olleet sellaisia, jotka ovat ihon alla olleet jo kuurin alkaessa. Nyt ihon alta on viimeisetkin isommat paiseet noussut pintaan ja suihkussa kasvoja pestessä iho tuntui sileämmältä kuin koko alkuvuoden aikana. Oli kieltämättä aika mukavan tuntuista. Jossakin vaiheessa olin jo ihan kauhuissani, kun itselle alkoi selvitä kuinka syvällä tuo akne olikaan. Olin kuvitellut homman paljon lievemmäksi, kun ihon pinnassa oli normaalisti vain jonkin verran punoitusta ja pari pientä finniä. Sieltä alta tosiaan sitten paljastuikin jotain ihan muuta... :rolleyes:

Kaikki pintaan tunkeneet finnit jätti toki jäljet ihoon ja tuntuu, että noita punaisia jälkiä jäi roa-kuurilla huomattavasti herkemmin kuin aiemmin. Ihan loogistahan se olisi, kun iho ohenee ja herkistyy kyseisen lääkkeen kanssa. Punaisuutta on oikeastaan vaan poskissa ja pääasiassa melkeimpä kokonaan vain toisessa poskessa. Punaisia jälkiä on kuitenkin sen verran reilusti, että rumaltahan se näyttää. Olen kuitenkin pidempiaikaisten pisteiden huomannut jo häivyttyvän hyvää vauhtia ja rusketuksesta uskon saavani vähän hyötyä tähän taisteluun. Jonkun kolmen viikon kuluttua on myös ihotautilääkärin välitsekkaus ja aion kyllä kysäistä, että onko mitään keinoa koittaa nopeuttaa noiden punaisuuksien häipymistä jo roa-kuurin aikana. Sanokaa edes joku, että ne pahimmat punaisuudet himmenee lähes olemattomiin jo kuurin aikana syyskuuhun mennessä, se piristäis? :)

Itse söin vuosi sitten roan kohtuulliseen akneen. Paiseet olivat melko harvinaisia, mutta pienempiä näppyjä oli sitten melko runsaasti. 75 kiloisena söin 80mg/vrk, kokonaisannoksen ollessa 400 tabua, 8000 mg eli ~105 mg / painokilo. Kuuri toimi aivan loistavasti. Kuurin aikana oli toki epätoivon hetkiäkin(lopputuloksen kannalta siis: "jos ei tämä toimi niin olen tuhoon tuomittu"), mutta kuurin loppuessa iho olikin sileä kuin vauvan peppu. Puolisen vuotta sitten alkoi taas tulla muutama satunnainen näppy, jolloin suuntasin heti lekurin puheille ja sain puhuttua roan uusiksi, MUTTA tällä kertaa low dose long term mallin. Suomessa ilmeisesti hieman harvinaisempi hoitomuoto, vaan rapakon takana ilmeisesti aika yleinenkin hyvin lievään "akneen."

Söin alkuun yhden kuukauden 20 mg / vrk, jonka jälkeen olen napsinut 40 mg / vko. Hyvin on toiminut. Ne viisi näppyä, joille lääkäri naureskeli(:D), ovat kadonneet. Lisäksi olen saanut ne muutkin kivat hyödyt eli hiukset eivät rasvoitu, iho ei rasvoitu eikä mustapäitä tule. Tämän lisäksi olen välttynyt täysin sivuvaikutuksilta. Ainoastaan tuon ensimmäisen kuukauden ajan jouduin käyttämään huulirasvaa, vaan nyt ei tarvi edes sitä. Toisin sanoen en edes huomaa syöväni roaa. Näpyt vaan puuttuu naamasta.

Puolen vuoden välein pitää käydä hakeen uus resepti ja muistaa heivaa 2 kertaa viikkoon tabu naamaan. That´s it. Ei huono vaihtoehto voiteille ja antibiooteille, jotka eivät edes toimi. :kippis1:

Varmasti on tästäkin puhuttu, mutta Orgon-suola on toiminu minun kasvoille erinomaisesti, hävittää jopa finneistä tulleet arvetkin. Senkun laitat pienen kukkuran sitä suolajauhetta kämmeneen, valutat lämpimiä vesitippoja niin monta, kun voit sormella sekoittaa sen jauheen sellaiseksi klöntiksi, tai halutessa melko vetiseksi jolloin se leviää isommalle alueelle. Sen jälkeen kastelet lämpimällä vedellä sen kohdan pärstästä mihin seuraavaksi levität suolaliuosta. Puolesta tunnista tuntiin varmaan ihan sopiva aika pitää tämä hoito kasvoilla, sen jälkeen vaan pesemällä pois. Veikkaan että purkissa ei täysin samanlainen hoito-ohje ole, mutta minä nyt olen näin tehnyt kun kerta toiminut erittäin hyvin. Kerran vuorokauteen tämä hoito. Iho saattaa äkillisesti pahentua, mutta ei kannata siinä vaiheessa luovuttaa vaan tehdä hoito loppuun asti. Itse olen nyt tehnyt säännöllisesti noin pari viikkoa, ja varmasti jatkan niin pitkään kun on siliä iho kuin lapsen peppu! :)

Jahas, täällä olis maanantaina 10 viikkoa roaa takana. Viimeisen parin viikon aikana ei ole tullut uusia finnejä kuin pari-kolme ja ne ovat olleet aika harmittomia. Kasvoja pestessä iho on todella tasainen, mutta kirkasta valoa vasten edelleen hieman epätasaisuutta toisessa poskessa. Se epätasaisuus on kyllä jo todella huomaamatonta verrattuna siihen mitä oli vaikkapa kuukausi sitten, uskon että punaisuuden häivyttyä sitä ei edes huomaa. Tuo punaisuus vaan korostaa sitä tällä hetkellä. Nyt on kuitenkin jo kehdannut vähän käydä ihmisten ilmoilla, kun finnit ja tulehtuneisuus on kadonnut. :)

Eli roa on potkinut melko erinomaisesti. Näinen punaisten läiskien kanssa eläminen vaan on kyllä melkein yhtä perseestä kuin finnienkin. Ainoa iloinen asia tässä on, että nämä ajan kanssa himmenee koko ajan. Mulla on vielä iho ohentunut melko selvästi roasta, vaikka pienellä annostuksella syönkin, jotenkin tuo punaisuus näyttää entistä kirkkaammalta. No on se jostakin parhaista paikoista jo melkein kokonaan kadonnut ja oikeastaan ongelmakohtana on enää toisen posken muutaman sormenpään kokoinen alue.

Parempaan suuntaan siis koko ajan. Pihalla täytyis koittaa olla enemmän jos vähän arska tarttuis. Ei nimittäin toistaiseksi ole vielä tuo iho mitenkään aurinkoon reagoinut.

Noniin, tänään kävin hakemassa itselleni kuurin Roaccutaniin. Lääkäri määräsi minulle nyt vain 50 päivän kuurin 40mg päivässä. Onkohan tuollaisesta mitään hyötyä? Ei mulla varsinaista aknea ole eikä tilanne sinänsä kauhean paha, ainakaan näin kesäisin. Mutta kävin hakemassa nyt varoiksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom