Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kukaan huomannut antibiooteilla (Ditrim) kuivattavaa vaikutusta? Iho on kuiva, kalpea ja punottava ja mietin onko yhteyttä vai johtuuko jostain muusta..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen lärsinyt aknesta (ja varsin pahasta sellaisesta) jo monta vuotta. Itsetuntohan siinä meni aivan pahimpiin aikoihin, mutta vedettyäni roa-kuurin muutamia vuosia sitten, pääsin eroon kaikkein pahimmasta vaiheesta, josta siirryin sitten siedettävälle tasolle. Itsetunto on myös palautunut sitä mukaa. Nyt olen sitten taas monen vuoden ajan kärsinyt tästä "siedettävästä"-vaiheesta ja nyt on pakko sanoa, että tälle on tehtävä LOPPU! Näin päätin jo 1,5 vuotta sitten ja menin ihotautilääkärin juttusille, mutta tuntuu, että tällä lääkärillä ei ollut lainkaan ammattitaitoa saatika kiinnostusta minua kohtaan. Tämä lääkäri määräsi minulle 3kk kuurin 1-tabletti päivässä, siis WTF? Miten kukaan voi kuvitella, että yli 80kg "järkäle" pääsee suht´koht pahasta aknesta noin vaatimattomalla kuurilla. Tässä sitä taas ollaan, että pitäisi taas varailla uutta aikaa. Tuntuu tyhmältä ajatella näin jälkeenpäin, että jos olisin vuosi sitten saanut KUNNON kuurin, niin minulla ei olisi enään ollenkaan aknea..

Itse olen kärsinyt jonkinasteisesta aknesta 15-vuotiaasta saakka. Ikää on nyt 30. Bentsoyyliperoksidi - voiteella näpyt pysyvät kurissa. Varsinkin kun vuosi sitten siirryin tälläiseen kuin Clean & Clear Persa-Gel 10%. On kaksi kertaa vahvempaa kuin apteekista saatava Basiron, mutta täytyy tilata netistä. Maksaa about 5 taalaa per tuubi + postit. Alle 45 eugenilla (ei jää tulliin kiinni) saa noin 8-9 28-gramman tuubia. Tulee vielä halvemmaksi kuin Basiron. Toimii kyllä jos käyttää kaksi kertaa vuorokaudessa.

On tosin melkoisen julmaa tavaraa ihon kuivumisen ja kiristimisen ja punoittamisen vuoksi. Varsinkin tämä 10% versio. Ensimmäisen kerran kun levitti 10% voidetta kunnon satsit naamalle illalla, niin tuntu että iho tippuu päästä. Pakko kuitenkin käyttää, kun parissa päivässä puskee finnejä heti naamalle ja monta, jos ei jaksa käyttää. Ja sitten joutuu kuurittamaan kolme kertaa päivässä....

Edit: Välillä olen myös käyttänyt Dalacin antibioottiliouksen ja Bentsoyyliperoksidin kombinaatiota. Dalaciinit aamulla naamaan ja voiteet illalla. On mukavampaa tuo Dalacin, ei kuivata. Tosin ei sen tehokkaampaa. Eikä aina jaksa ravata lääkärillä kinuamassa reseptiä, kun se yksi purkki kestää niin kovin vähän aikaa. Olen alistunut siihen, että jos ei käyttäisi näitä voiteita päivittäin, niin iho olisi viikossa pahassa kunnossa....

ootko ikinä käyny ihotauti lääkärillä? mitä ne on asiasta mieltä? kauan toi punotus kestää?

En ole käynyt, normilääkäriltä Dalacin-kuurit, kun kukinto kerran siis pysyy kurissa näillä toimenpiteillä. Vaikka ei se aina mukavaa ole. Tosin kyllä iho tottuu näihin voiteisiin jonkin verran, jopa tähän 10% versioon.

Mulla on niin älyttömän rasvanen iho (siitähän ne finnit johtuu), että ei tee kovin pahaa kuitenkaan. Vaikka vähän kiristelee ja punottaa, vähän aamusin ja aamupäivällä lähinnä. Mielummin tämä kun finnit, koska niitä ei tule jos muistaa/jaksaa kaksi kertaa vuorokaudessa käyttää. Paljon pahemmalta tollanen mainittu Roaccutan varmaan tuntuu.

Tosin jos olisi kuiva iho, niin enpä voi kuitenkaan suositella 10% Bentsoyyliperoksidi - voiteita, voipi tehdä jo höpöö ja pistää melkoset kesimiset päälle. Itsellä ei edes kesi, ei edes 10% voiteen kanssa, sen verran rasvanen iho. Muistutta melkeimpä enemmän normaali-ihoa tämän voiteen käytön kanssa. Ja onneksi itelle ei tuu finnejä juuri muualle kun pärstään, koko kroppaa en lähtis tällä shitillä voiteleen....

Mulla ainakin autto kun jätti vaan kaikki aineet pois ja pelkällä vedellä pesi kaks tai kolme kertaa päivässä eikä näpelöi yhtään sitä naamaa. Jos joku näppylä tulee (ja onhan niitä pari pientä nyttenkin) lähtevät kyllä 2-3 päivässä jos niitä ei näpelöi.

Itellä oon ylihuomenna syöny loppuu viimeisen roaccutan kuurini, mitäs tässä ois, varmaa 1000 kapselia tai jopa enemmänki tullu jo pariin vuoteen syötyä... aknea ei oikeestaa oo ollukaan vuoteen mitään pahempaa, mutta oon kuurille menny jos on näyttäny et niitä alkaa taas tulemaan.

Jos vielä alkaa tulemaan, roaa en voi ottaa, koska olen syöny suurimman sallitun määrän+sitä ennen jotain miedompia. Seuraavaksi odottaa sitten kuvaukset...

Siis, ihmiset hakee hoitoa johonkin 5-10 finniin :eek: Itel naama on jo täynä "kraatereita" finnien jäljiltä, täl hetkelki naamas varmaa ~12 pientä finniä tai näppyä, apteekista oon hommannu semmoisen isomman pullon pesunestettä ja samaan sarjaan kuuluvaa voidetta, se on hillinnyt tätä kukkimista jongun verran, ja nyt tohtii jo näyttäyäkki, luulisin, et naama on jopa siinä kunnossa, etten mitään lääkitystä saa. Voi olla, et käyn armeijan jälkeen sit lääkärillä kysymässä pillerii. Mitään vinkkejä noiden kraatereiden hoitoon? :itku:

Contractubex on tietääkseni paras voide arpien poistoon, sitä saa vaan saksasta... itellä on sitä ku suhteilla saan hoidettua :)
Ja en mä roaa alkanu ihan parin finnin takia käyttämään, selkään tuli sillon muutama vuos sitten sillai finnei, etten pystyny selällää nukkumaan ja aamulla oli t-paita ihan veressä.

Turhaa läträtä jotain arpivoidetta jo kärsineelle iholle. Arvet kun eivät ole mitään finnejä jotka kuivuu yössä tai kahdessa vaan ne haalenee ja hyvällä lykyllä kasvaa umpeen.
Kevyesti arpeutuneen ihonkin paraneminen voi kestää kuudesta kahteentoista kuukautta.
Hionta yms. on sitten niitä vahvoja keinoja joita voi harkita puoli vuotta roa-kuurin päättymisestä, toisilla toiminut paremmin ja joillain ei ollenkaan.

Methosille infoksi: roaa ei määrätä 5-10 finniin, jotkut lääkärit antaa vinkkejä (usein huonoja) ihonhoitoon ja toiset antibiotteja (tetrasyclin) ..

Tietäisköhän täällä joku mistä saattas olla kysymys. Homman nimi on seuraava:

Viimeisen muutaman kuukauden aikana yläselkään on alkanut vähitellen ilmestyä finnejä(?). Nyt niitä on jo melko paljon. Kyseessä ei siis ole mitkään pikku mustapäät vaan suuret, turvonneet ja punoittavat pahkurat jotka ovat Todella kipeitä. Ihmettelen tätä siksi ettei minulla ole koskaan aikaisemmin ollut ainuttakaan näppyä selässä ja hyvin vähän muuallakaan vartalossa. Tämän kaltaisia näppyjä ei koskaan. Mikään ei oikein tunnu asiaan auttavan. Salilla käynti ei oikein voi olla syy koska olen reenannut jonkun vuoden aiemmin täysin ilman ongelmia.
Toinen juttu ovat otsaan suurin piirtein samoihin aikoihin ilmestyneet pahkurat. Näitä siis tulee aina yksi tai kaksi kerrallaan, ovat järkyttävän kipeitä ja häviävät uskomattoman hitaasti. Aina otsassa eivätkä ainakaan vaikuta finneiltä sillä mitään niistä ei tule eikä sitä "päätä" ole nähtävissä.
Haitta on tietenkin myös kosmeettinen mutta suurimman ongelman aiheuttaa tuo kipu. Kiva tehdä kyykkyä kun tanko painautuu vasten paiseita.

Stressi on yleinen syy kuvailemiisi "pahkuroihin" .. treeni ja uusi ruokavalio on saattanut sekoittaa elimistön niinsanotulla viiveellä ja siksi tulevat nyt vasta, vaikka olet pitkään treenannut.

Tietäisköhän täällä joku mistä saattas olla kysymys. Homman nimi on seuraava:

Viimeisen muutaman kuukauden aikana yläselkään on alkanut vähitellen ilmestyä finnejä(?). Nyt niitä on jo melko paljon. Kyseessä ei siis ole mitkään pikku mustapäät vaan suuret, turvonneet ja punoittavat pahkurat jotka ovat Todella kipeitä. Ihmettelen tätä siksi ettei minulla ole koskaan aikaisemmin ollut ainuttakaan näppyä selässä ja hyvin vähän muuallakaan vartalossa. Tämän kaltaisia näppyjä ei koskaan. Mikään ei oikein tunnu asiaan auttavan. Salilla käynti ei oikein voi olla syy koska olen reenannut jonkun vuoden aiemmin täysin ilman ongelmia.
Toinen juttu ovat otsaan suurin piirtein samoihin aikoihin ilmestyneet pahkurat. Näitä siis tulee aina yksi tai kaksi kerrallaan, ovat järkyttävän kipeitä ja häviävät uskomattoman hitaasti. Aina otsassa eivätkä ainakaan vaikuta finneiltä sillä mitään niistä ei tule eikä sitä "päätä" ole nähtävissä.
Haitta on tietenkin myös kosmeettinen mutta suurimman ongelman aiheuttaa tuo kipu. Kiva tehdä kyykkyä kun tanko painautuu vasten paiseita.

ootko kuinka vanha? itellä tuli samanlaisia selkään joskus yläaste- tai lukioiässä mut ne hävis sitten jossain vaiheessa pari vuotta sitten. Koskaan ei siis teininäkään naamassa ollu mitään mut selässä sellaisia mukavan kipeitä.

Ikää on 18 vuotta. Treenaamisesta kait nuo johtuu, jos niitä kerran viiveelläki tulee. Muuten alkaa nuo murrosiän oikut olla takanapäin. Ainoa asia mikä paiseiden ilmestymisen kanssa korreloi on HST. Se on varmaan syyllinen. :D

Kävin kanssa ihotautilääkärillä jos sais roaccutan kuurilla noi näppylät selästä pois. Mulla on kanssa vasta tässä iässä tullu noi. Murrosiässä ei selässä ollut mitään.
Veikkaisin syyksi kanssa stressiä kun pienen ajan sisällä tuli paljon muutoksia elämään. mm.Oma firma, oma talo ja kersa.
Kävin siinä eilen verikokeessa ja tänään soitti lääkäri, että maksa-arvo oli kohdillaan, mutta rasva-arvo oli koholla reippaasti. Pitäis kuulema olla luokkaa 1.7 ja mulla tais olla 4.5.
Onko kellään tietoa mistä toi voisi johtua? Lääkäriltä koitin asiaa tentata niin ei oikein osannut sanoa. Kysyin, että voiko johtua syömisestä/ruokatottumuksista niin meinasi, ettei usko, että se noin koholle voi syömällä nousta.

Ylipainoisillahan nuo arvot nousee herkästi, onkos sulla mahdollisesti siitä kyse? Toiselle lääkärille vaan, jos tuo ei kerran _mitään_ osannut sanoa.

Joo no siis onhan mun paino reenaamisen myötä noussut inttiaikojen 74kg:sta johonkin 89-93kg:n riippuen mihin aikaan vuorokaudesta punnitaan, mutta en mä itteäni kyllä ylipainoisena pidä. Pituus on 176cm eli kyllähän se indeksien mukaan menee komiasti ylipainosen puolelle, mutta niin taitaa mennä melkeen kaikilla jotka vähänkin aktiivisemmin harrastaa puntin nostoa. Tuo painoindeksi kun ei ota lihasmassaa mitenkään huomioon.
Kyllähän se kävi itelläkin mielessä, että ei millään pienillä kaloreilla varmasti ole tullu mentyä vähään aikaan, mutta ei kai se rasva-arvo niin pienestä sentään pomppaa kun liikuntaa kuitenkin tulee harrastettua salilla käynnin merkeissä 3-4 krt viikossa ja lenkilläkin tulee käytyä.

Tuo lääkäri käskikin nyt mennä kunnalliseen uusiin verikokeisiin, että hoitavat siellä ensin nuo veriarvot kuntoon ja sitten vasta voidaan alottaa roa kuuri.

Suositut

Back
Ylös Bottom