Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuu vähän siltä, että mitä paremmin menee salilla niin sitä huonommalta naama näyttää. Nyt tulee kolmatta viikkoa salitta ja ihan verraten kohtalaisessa kunnossa on naama.

En taas tiedä, että onko mitää yhteyttä mutta kun oon tässä jo viidettä vuotta taistelemassa aknea vastaan niin kun lopetin koripallon noin 7kk sitten ja aloin sen sijasta panostaa täysillä salireeniin, niin siitä lähtien naaman iho on huonontunut merkittävästi. Yhen laatikon oon tetralycinia syöny, ja huonompaan suuntaa vaan menny, vaikka lääkäri sano että pitäs heti alkaa paranemaan. Ensviikolla roakuuri aluille ja vielä pari viikkoa kevyemmällä jumpalla niin katotaan miten edetään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen huomannut että nollatoleranssi rasvaisten herkkujen ja ruokien suhteen saa naaman näyttää parissa viikossa verratten hyvältä. Myös se ettei pese saippualla vaan pesen kädet aina ensiksi ja huuhdon vain aamuin illoin naaman vedellä. Pysyy luonnollinen rasvaisuus eikä kuiva.

Tuntuu vähän siltä, että mitä paremmin menee salilla niin sitä huonommalta naama näyttää. Nyt tulee kolmatta viikkoa salitta ja ihan verraten kohtalaisessa kunnossa on naama.

En taas tiedä, että onko mitää yhteyttä mutta kun oon tässä jo viidettä vuotta taistelemassa aknea vastaan niin kun lopetin koripallon noin 7kk sitten ja aloin sen sijasta panostaa täysillä salireeniin, niin siitä lähtien naaman iho on huonontunut merkittävästi. Yhen laatikon oon tetralycinia syöny, ja huonompaan suuntaa vaan menny, vaikka lääkäri sano että pitäs heti alkaa paranemaan. Ensviikolla roakuuri aluille ja vielä pari viikkoa kevyemmällä jumpalla niin katotaan miten edetään.

Itse olen huomannut saman jutun, että naama on paremmassa kunnossa jos on pitänyt pari viikkoa taukoa salilta. Ja tuo on kyllä varmaankin totta, että kun siirryit koripallosta täysipainoiseen kuntosaliharjoitteluun niin sillä on ollut merkitystä ihosi huonontumisella. Maalaisjärjelläkin ajateltuna, salitreenissä tarvitsee enemmän hormoneja lihaskasvuun->keho alkaa tuottaa niitä enemmän->iho huononee. Typerän ihmisen suusta sanottu kommentti, mutta auttaa tuomaan lisää motivaatiota huonosta ihosta kärsiville: Tony Halme: "Älä välitä, jos naamasi on täynnä finnejä, sillä silloin ainakin tiedät että kehosi erittää testosteronia ja treeni kulkee hyvin" Lainaus on päin prinkkalaa, koska luin sen pari vuotta sitten mutta pointti varmaan selvisi :)

Juiio sanoi:
Itse olen huomannut että nollatoleranssi rasvaisten herkkujen ja ruokien suhteen saa naaman näyttää parissa viikossa verratten hyvältä. Myös se ettei pese saippualla vaan pesen kädet aina ensiksi ja huuhdon vain aamuin illoin naaman vedellä. Pysyy luonnollinen rasvaisuus eikä kuiva.

Tutkimuksissa ei ole todettu mitään yhteyttä rasvaisen ruokavalion ja aknen välillä, mutta tuo voi johtua siitä tiedostamattomasta stressaamisesta mistä raipat:kin tuolla pari sivua sitten puhui :)
Akneihoa ei pitäisi ikinä pestä tavallisen pH:n saippualla, sillä se kuivattaa ihoa, mutta mielestäni se pitäisi pestä esimerkiksi Sebamed:illä jossa on sama pH kuin iholla ja se ei siksi kuivata. Esitän taas tutkimustietoa :evil: eli tutkimuksen mukaan pelkkä vedellä peseminen itse asiassa lisää bakteerien määrää, eli jonkunlainen puhdistusaine olisi pesussa syytä mukana olla.

Itseasiassa sanoin tuossa pari sivua takaperin, että Tyydyttyneet rasvahapot erittää tuota talia myös lisää ..
Joten ei se aina stressaamisesta ole kiinni ;- ))
Mr.Muscle sanoi:
Akneihoa ei pitäisi ikinä pestä tavallisen pH:n saippualla, sillä se kuivattaa ihoa
Akneihoa niinkuin ei normaaliakaan ihoa. Ja syy tuohon kuivumiseen on pinta-aktiiviset aineet. Samasta syystä saippuaa ei käytetä liukuvoiteenakaan ;--D
Vesipesu ei varsinaisesti lisää bakteereja, se vain ei puhdista niitä jo iholla olevia. (voi tietysti pahentaa tulehdusta)
Jos talineritys on vähäistä niin vesi hoitaa kyllä päivän aikana kerääntyneen lian ja pölyn iholta.

nyt taas finnit pahemmassa jamassa. Molemmilla puolilla nenää ja ylähuulessa kunnon paiseet + leukassa pieniä paljon. Klyyvari muutenkin niin iso niin tää tekee siitä valtavan.:curs:

kerkeshän tässä muutaman kk nautiskella puhtaasta ihosta...

Viikko otettu nyt Isotretinoin Alpharma 20mg, 3 kapselia päivässä, ja finnit on naamasta pienentynyt, ja aika paljon kuivuu iho, kun naama ihan hilseilee aamulla. Hämäränäköön lääke on mielestäni jotain vaikuttanut.
Viikon päästä verikokeisiin katsomaan että miten lääke vaikuttanut maksa arvoihin.

Itsellä ollut vähän yli kymmenvuotiaasta aknea selässä ja hartioissa. Pari kertaa olen ottanut Roaccutan kuurin ja se on poistanut aknen kokonaan, mutta aina kuurien jälkeen akne on palannut, tosin lievempänä. Viime vuosina tilanne on ollut aika hyvä, mutta satunnaisia finnejä ilmestyy ajoittain. Tänä talvena olen käynyt jonkun verran solariumissa ja se on auttanut huomattavasti eli finnejä ei ole käytännössä yhtään. Solariumin muista terveysvaikutuksista on monia mielipiteitä, mutta ainakin minulla se on auttanut akneen.

Mikäs auttaisi ihon punotukseen? Mulla on posket aika punaiset jatkuvasti. Tai ei nyt mitenkään tulen punaiset mutta voisko sanoe että pinkit:D. Etenkin urheilusuorituksen jälkeen näytän lähinnä paloautolta. Se nyt ei sinäänsä haittaa mutta toi jatkuva punotus on ruvennut pikku hiljaa ärsyttämään. Tietysti rusketus peittäisi punoitusta, mutta en nyt pysty ruveta missään solkussakaan jatkuvasti käymään

Kirjoitanpa hieman raporttia ja kokemuksia Roacuttan-kuurista ja haluasin siihen myös vertailevia vastauksia.

Söin siis 6kk:n kuurin Roan rinnakkaislääkettä nimeltään Alpharma isotretinoin. Kaikki meni kuurin aikana hyvin lukuunottamatta kovia selkäkipuja, jotka tietenkin haittasivat salilla käyntiä (en ole kuitenkaan HC bodybuilder, ei haitannut pätkääkään). Eli selkä oli siis jotenkin jumissa ja alkoi heti tulla kipeäksi rasituksessa. Ryyppäsin kuurin aikana kerran sixpäkin, toisella kerralla sixin päälle vielä jotain viinaa ja kolmannella kerralla vetelin tuoppeja joku neljä-viisi. Krapulaa ei tietenkään näiden jälkeen ollut, enkä rohkaise ketään todellakaan juomaan yhtäkään annosta kuurin aikana. Kävin myös kerran etelän lämmössä ja ihoni paloi hieman normaalia herkemmin enkä saanut kunnon rusketusta, vain lievän (ihoni ei välttämättä ole edes kovin halukas ruskettumaan muutenkaan). Näin siis tein tämän 6kk:n aikana ja maksa-arvot nousivat vasta tämän etelän reissun ja sitä edeltävän ryyppäämisen jälkeen. Arvot eivät kuitenkaan koskaan olleet lähelläkään hälyttäviä lukemia ja vain kaksi kertaa kävin testeissä.

Lopputuloksena oli hyvä iho, johon olin suht tyytväinen. Akne tuli kuitenkin takaisin parin kuukauden päästä, tosin lievempänä. Enää haittana on liika rasvoittuminen ja minimaaliset finnit verrattuna ennen kuuria olleisiin.

Tuossapa pientä listaa hyvistä ja huonoista seurauksista:

+Vei finnit ja rasvoittumisen pois
+Ei ollut ainakaan itselleni todellakaan mikään myrkky, niin kuin monet sanovat

-Hikoilu lisääntyi kuurin aikana etenkin naamassa merkittävästi. Naaman hikoilu on nyt hävinnyt, mutta yleinen hikoilu on ikävä kyllä lisääntynyt lonkalta sanottuna 20%. Toisin sanoen selän keskellä oleva ura hikoilee (ennen ei tehnyt niin), jalkaterät hikoilevat aivan turhaan (esim. kävellessä kengät jalassa tai muuten vain kotona, ennen ei ollut näitä ongelmia) ja takareidet käyvät turhan kuumina, jos istuu penkillä. Eli pientä kosteutta alkaa keräytymään housujen taakse, jos enemmänkin kuin puoli tuntia istuu tuolilla. Tämä takareisien ongelma ei ole kuitenkaan mitenkään näkyvää.

-Lisääntynyt karvoitus. Mahassa ei ollut ennen karvoja mutta nyt on paljon valkeita, lyhyitä ja ohuita haituvia. Molempien käsivarsien sisäpuolelle ilmestynyt myös näitä samoja karvoja noin parikymmentä. Kämmenselkiin myös ilmestynyt saman verran ja olkavarsiin hauiksen viereen tullut myös ylikin sen parinkymmenen. Yläselkään tullut myös, mutta todella minimaalisia ja erittäin pienellä alueella. Hiusrajaan tullut myös uusia, lyhyitä ja ohuita hiuksia, joita ei voi edes hiuksiksi niiden lyhyyden vuoksi kutsua. Myös kulmakarvojen viereen pyrkii uusia kylmakarvoja noin vajaa parisenkymmentä.

Näin siis tällä kertaa. Toivon tämän ylimääräisen hikoiulun ja karvojen poistuva, vaikka kuurin loppumisesta tuleekin parin kuukauden päästä jo vuosi. Odotellaan vaan rauhassa. Ylimääräiset karvat tulevat tuskin häviämään, mutta aion ns. tapattaa ne tietyn hoidon avulla (kallista on :)).

Toivottavasti saan kuulla teidänkin vastaavanlaisista kokemuksistanne.

...
Toivottavasti saan kuulla teidänkin vastaavanlaisista kokemuksistanne.

Tuolla pari sivua sitten kerroin omista kokemuksistani ja löytyy tästä threadista muidenkin kokemuksia jos vain jaksat selailla aiempia sivuja :). Tuo lisääntynyt karvoitus kuulostaa kyllä aika älyttömälle, ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä ikäinen olet? Toki tuo lääke voi karvoitusta lisätä, mutta jos olet 15-22v niin se karvoitus ja hikoilukin on voineet lisääntyä vielä ihan luonnollisista syistäkin.

Tuolla pari sivua sitten kerroin omista kokemuksistani ja löytyy tästä threadista muidenkin kokemuksia jos vain jaksat selailla aiempia sivuja :). Tuo lisääntynyt karvoitus kuulostaa kyllä aika älyttömälle, ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä ikäinen olet? Toki tuo lääke voi karvoitusta lisätä, mutta jos olet 15-22v niin se karvoitus ja hikoilukin on voineet lisääntyä vielä ihan luonnollisista syistäkin.

Ikää löytyy tasan 18 vuotta ja itsekin mietin täysin samaa, että myös murrosikä on voinut aiehuttaa mainitsemiani kehityksiä. Muistan kuitenkin joskus lukeneeni netin syövereistä, isotretinoiini voi aiheuttaa lievää lisäkarvoitusta. Tätä väitettää tukee myös se, että eivätkö talirauhasia nimenomaan myös sijaitse karvatuppien vieressä, että isotretinoiinin vaikuttaessa talirauhasiin on se myös jotenkin voinut laukaista näitä karvatuppeja?

Sitä myös mietin, että lisääntynyt karvoitus ja hikoilu tulivat aika myöhäisellä murrosiällä ja yllättävän nopeasti ikään kuin piikkinä juuri tämän kuurin jälkeen/aikana, joten olen melkeinpä varma siitä, että isotretinoniinilla on ollut jotain vaikutusta tämän hikoilun ja karvoituksen kanssa....

Ihoni on myös vielä jotenkin ohuen tai heikonoloinen, eli hikoillessa tai saunassa ollessa jos raavin itseäni, niin ihoon tulee todella helposti punaisia raitoja ja ne jäävät mielestäni pidemmäksi aikaa kuin ennen kuuria. En tosin tarkoita päiviä, vaan ihan alle tunnista puhun.

Toki voin olla ties kuinka vainoharhainen tämän kuurin jälkeen, mutta olen sen verran tutkaillut näitä vaikutuksia, että olen jokseenkin varma asiastani. Ainakin nämä hiusrajaan tulleet uudet "hiukset" ovat aivan varmasti tämän kuurin tuotoksia, sillä uusia hiuksia ei noin vain putkahda lisää otsaan.

Ja kiitos vaan vinkeistäsi :)

Kokemukseni: Vuosi sitten ihotautilääkäri määräsi puolen vuoden rankan kuurin minulle. Rankka se oli painoni takia, kuulemma sen mukaan määrätään annos. Viikon jälkeen alkoi pahenemisvaihe joka kesti yhden tai kaksi viikkoa (en muista). Akne lähti vasta kuurin loppuvaiheessa.

Vaikutukset summattuna:
  • Akne lähti, ainakin toistaiseksi. Parin viime kuukauden aikana on alkanut taas tulemaan pieniä näppylöitä naamaan.
  • Selkä oli alkuvaiheessa parina päivänä kipeä, mutta saattoi johtua jostain muustakin.
  • Hilse. En tiedä johtuiko jostain muusta, mutta hieman kuurin lopettamisen jälkeen alkoi ilmestyä hilsettä ja sitä on vieläkin.
  • KUIVUMINEN. Paskamaisin vaikutus koko myrkyssä. Alkoi melkein heti kuurin alotettuani ja on jatkunut tähän päivään saakka. Iho ja huulet kuivuivat niin paljon että sai aamun, illoin ja jopa päivisin rasvata naamaa ja huulia paljon useammin. Nykyään olen pystynyt vähän harventamaan rasvaustahtia, ja pystyy extreme-tilanteessa olemaan päivän ilmankin. Kuurin aikana rasvauksen väliinjätön kyllä huomasi, kun iho kuoriutui kasvoista ja naama oli mitä seksikkäin. Saa nähdä loppuuko tämä kuivuminen koskaan...

Tällä hetkellä harmittaa että tuli syötyä tuota myrkkyä, tämä kuivuminen on niin rasittavaa. Mieli voisi tietenkin muuttua jos akne alkaisi vaivaamaan uudestaan, kun "ei enää muista miltä se tuntui".

Miten on muilla, kuivuiko iho? Jos kuivui, niin kuinka kauan kesti että se loppui kokonaan?

Itellä nyt reilu 5 viikkoo kuuria takana ja suihkun jälkeen tuo naama kyllä kuivaa siihen malliin että pakko rasvata, huulet muuten vaan koko ajan. Lääkäri kyllä sano että tulee kuivamaan ja huulet varsinkin, joka loppuu varmasti kuurin lopettamisen jälkeen nopeasti. Ootko käyny valittamassa lääkärilles? Ite sanoin että jos ne sen mainitsemat sivuvaikutukset ei häivy pian kuurin jälkeen tulee kyllä vihaista palautetta ja ehkä jopa fyysista kuritusta, niin varma se siitä oli että ne häipyy :D

Rankka se oli painoni takia, kuulemma sen mukaan määrätään annos.

Paljon sulla on sit painoa ja mikä annos? Mulle lääkäri määräs alkuun 2 x 20mg. Nyt kun vein ressun uusittavaks, nii soitti ja kyseli vähän kuulumisia. Ku sanoin, ettei mitään sen pahempia sivareita oo tullu ja kaikki arvotkin kunnossa, niin nostettiin annosta 2 x 20mg ja 3 x 20mg vuoropäivin.

Nyt on takana vajaa 10vko kuuria ja ihan hyvältä näyttää. Välillä puskee näppyjä, mut ei pahasti. Tai eihän lähtötilannekkaan ollut paha.

Mites jengillä toi hämäränäkö tai näkö yleensä, onko huonontunu? Mulla ainakin toi hämäränäkö huonontunu (näkö huitelee muutenkin siellä -4). Ku just ennen kuuria kävin hakee uudet lasit ja niillä näki jonkun aikaa ihan hyvin ja nyt tuntuu, että näkee selvästi huonommin.

Itse kävin lääkärillä omaa finninaamaani näyttämässä, antoi kolmen kuukauden tetrasykliini-kuurin ja jotain voidetta. Ekat pari viikkoa tuntui toimivan, naama oli melkein finnitön, nyt on sitten alkanut tulla paiseita naamaan kahta kauheammin. Kuulemma jos eka 3kk ei auta niin määrää toisen kuurin, paskan vitut.
Jos tämä ei toimi niin roaccutania naamaan :evil:

Vielä hyödyistä vois sanoo et vaikka miten pessimisti oon, nii täytyy kyl sanoo että tää kuuri on jo vaikuttanu positiivisesti vaikka ei oo kun vajaa viidennes syöty. Mustapäät on vähentyny ja uusia näppylöitä ei oo juurikaan tullu. Vielä häiritsee tosin vanhoista olevat punaset jäljet toises poskes, varsinkin kun parran ajaa niin punottaa jonkun verra, jonka takii ajanki nykyää sen vaa pari kertaa viikos:itku: Samoin seläs on näitä, mut ne ei haittaa niinkään kun on kuiteki sileetä eikä hankaa mitään/ole kipeitä. Tosin en vielkää kehtaa kovin usein heittää paitaa pois julkisilla paikoilla.

Niin tosin mulla ei näitä näppyi uusia pahemmi ollu ilmaantunu ennen kuurin alottamistakaan, eli en sit tiiä oliko muutekin menos ohi kun vasta oli vuos sitten ilmaantunukkin, niin voi hyvi olla vaa ikää liittyvää. Mutta jokatapaukses kyl varmana nopeuttaa tää kuuri, ja luotan siihe lääkärin suosituksiin. Kuulema ylivoimasesti suurimmal osal lähtee vähintää lähes kokonaan pois, se onko pysyvää sitten epävarmempaa.

Ok, voi olla että hikoilun ja karvoituksen lisääntyminen johtuu osittain tuosta isotretioniinista ja osittain iästäsi :). Uskoisin että tuo ihon "heikentyminen" johtuu todellakin tuosta roa-kuurista, sillä kuurihan ohentaa ihoa. Sen takia sen aikana ei saa käydä ihonpuhdistuksessa eikä käyttää kuorintavoiteita, koska ihoon jää herkemmin arpia. Itse huomasin saman, kun typeryksissäni puristin muutamia naamaan tulleita finnejä ja niistä on nyt muistona arvet.

Mikäs auttaisi ihon punotukseen? Mulla on posket aika punaiset jatkuvasti. Tai ei nyt mitenkään tulen punaiset mutta voisko sanoe että pinkit:D. Etenkin urheilusuorituksen jälkeen näytän lähinnä paloautolta. Se nyt ei sinäänsä haittaa mutta toi jatkuva punotus on ruvennut pikku hiljaa ärsyttämään. Tietysti rusketus peittäisi punoitusta, mutta en nyt pysty ruveta missään solkussakaan jatkuvasti käymään

Kyseessä lienee couperosa. http://www.detria.fi/web/index.php?id=15

Näille, keille tämä kova kuivuminen on ongelma, muistutan että roa säilyy elimistössä sen noin ainakin kaksi viikkoa viimeisen otetun kappaleen jälkeen. Ihoni oli ennen kuuria hyvin pintakuiva, mutta noin kuukausi roa kuurin jälkeen ihoa ei melkeinpä edes tarvinnut rasvata suihkun jälkeen niin paljoa kuin mitä ennen (silloin kun vielä oli aknea). Pintakuivuus oli ikään kuin kadonnut samalla kun roa oli vienyt aknen pois. Hilsettä toki mullekin tuli, mutta vain parilla viimeisellä kuuriviikolla. Naamakaan ei ollut kuurin aikana ollenkaan hilseilevä; jokainen reagoi yksilöllisesti tähän lääkkeeseen.

Sanoisin, että huulten ja ihon kuivuus oli itseltäni lähtenyt täysin viimeistään noin kuukauden jälkeen kuurin loputtua. Naaman ylimääräinen hikoilu loppui täysin vasta noin kahden-kolmen kuukauden jälkeen. Eli venailkaa vaan rauhassa, että aineet poistuvat elimistöstä kokonaan.

Sanoisin, että kuurin aikana tämä lääke ei ollut ollenkaan myrkkyä mulle: vain huulet kuivuivat rajusti ja pientä hilsettä tuli, muuten selvisi normaalilla kerta tai pari kertaa viikossa koko kehon rasvaamisella. Jälkiseuraamukset sitten ne vasta itseäni vituttavat: vielä on hieman ylimäärästä hikoilua ja muita aiemmin selittämiäni ilmiöitä... Muistakaa kuitenkin, että jotkut eivät välttämättä edes saa meilkeinpä ollenkaan näitä kaikkia sivuvaikutuksia. Itse ainakin vetäisin koko kuurin uudelleen jos tulisi tarpeen.

Paljon sulla on sit painoa ja mikä annos?
Painoa oli silloin n. 90kg ja annos 3x20mg päivässä. En tiedä onko se muiden mittakaavassa rankka, mutta lääkäri sanoi ainakin että rankka kuuri.

Näköön ei ollut minkäänlaista vaikutusta.

Porukka puhuu täällä että kuivuminen on loppunut/pitäisi loppua parissa viikossa tai kuukaudessa viimeisen pillerin jälkeen. Itselläni on viimeisestä pilleristä yli puoli vuotta. :rolleyes: Voisi tosiaan käydä kertomassa tästä lääkärille josko siltä joku poppaskonsti löytyisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom