Aikuisena (+30v) opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja start
  • Aloitettu Aloitettu
Se palkkahan on neuvoteltavissa.

Ja yleensä et huonointa palkkaa saa, varsinkin kun työkkäristä se firma voi saada työttömän työllistymistukea vai mikä olikaan.

Mutta, ei ne voi maksaa isoa palkkaa, kun lähtökohtana et osaa mitään vielä siltä alalta. Tai ajatus on noin.
Eli kun sulla ei ole siihen alaan vielä käyty kouluja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vastaillaan hieman jälkijunassa. Pääsin sisään yliopistoon. Minulla täyttyy aikuisopintotuen kriteerit tässä syksyllä ja ilmoitin työnantajalle, että aloitan 2 vuoden opintovapaan ensi vuoden syyskuussa. Asiasta informoitiin myös asiakasta ja homman pitäs olla kaikille bueno. Yliopistoni sijaitsee kaukana, joten töiden ohessa opiskelu ei oikein onnistu. Tai ainakin olen liian laiska siihen. Avoimen kautta olen suorittanut hieman pisteitä netissä ja toivon saavani edellisestä tutkinnosta muutaman pisteen lisää. Uskon näillä eväillä saavani maisterin paperit 4 vuodessa. Aikuisopintotuki kestää 18 kk. Lopun opiskelun aion rahoittaa säästöillä, opintotuella ja tarvittaessa jollain duunilla. Sitten hommataan naisen kanssa virat jostain korvesta ja nautitaan vanhentumisesta. :dance:

Nostetaan vähän vanhahtavaa threadia ylös, kun saattaa olla allekirjoittaneelle vähän ajan päästä aiheellinen.

Eli minulla on hyvä virka valtiolla (vähän carcayun aikaisemmin kuvaaman tapainen :)). Yksikön johto on vaan sen verran pihalla että homma pyörii paikallaan eikä oikein meinaa motivoida. Organisaatiouudistustakin pukkaa ensi vuonna, eli sielläkin voi käydä kuinka vaan.

Ajattelinkin että jos homma ei muutu / muuttuu huonommaksi, niin ottaa päräytän puolitoista vuotta opintovapaata ja siihen aikauisopiskelutukea. Laskurin mukaan käteen jäävä osuus laskisi 20 - 25%, mutta saattaisi riittää lainojen ja laskujen maksuun, jos vaan vaimo jaksaisi / saisi käydä töissä.

Muutenkin tuntuuu että jotain muutosta tarvittaisiin ettei mene elämä liian puuduttavaksi.

Muuntokoulutus tradenomista - joksikin kiinostaisi. Ylemmän korkeakoulututkinto on muutenkin aika usein vaatimuksena / suosituksena ylempiin virkoihin.

Jokunen vuosi sitten yritin muuntokoulutusta työn ohella mutta ei siitä mitään tullut. Yksi laajempi kurssi tuli tehtyä. Otin kurssilta yhden pätevän kaverin projektihommiin, eli jotain hyötyä siitäkin.

Sain viimeksi sen verran hyvin nuoleskeltua opintoohjaajan että opintopisteitä tuli valmiiksi niin hyvin, että parissa vuodessa olisi työn ohellakin voinut onnistua. Luulisi että täysin hommaan sitoutuneena menisi alle kahdessa, jos vaan opinto-ohjaaja on yhtä yhteistyöhaluinen kuin viimeksi :)

Tiedä sitten tulisiko siitä hommasta mitään. 15 vuotta valtiolla takana, joista 5 viimeistä valtakunnallisissa kehittämistehtävissä. Aika paljonhan tämä työ muistuttaa opiskelua, eli luetaan aineistoja, kirjoitetaan ja tehdään powerpointteja.

Ainut mikä mietityttää on se että minkälainen turva opintovapaan ottajalla on viran suhteen. Olen kuullut että virka on säilynyt, mutta tehtävät eivät. Eli palatessa voi olla vastassa vaikka mitä?

Eli kokemuksia vastaavista tilanteista kysyisin.

Kävin kuuntelemassa YAMK:n infotilaisuuden. Kiinnostaisi, mutta taitaa jäädä haaveksi kun tuli mentyä aidan ali insinööritehtaassa niin alkupojot aika surkeat.

Syksyllä alkaa 2-vuoden opintovapaa, Pohjoiseen opiskelemaan finninaamojen kanssa sähkäriksi... Olisin ottanut vuorotteluvapaata, mutta menivät pirulaiset muuttamaan niitä ehtoja.

Keskiviikkona hakupäivä ammattikorkeakoulujen vieraskielisiin Bachelor-tutkintoihin, pitää pariin kiinnostavaan hakea. Ja suomenkielisiin sitten varmuuden vuoksi parin kuukauden päästä. Tässä 30 kilahtaa mittariin toukokuussa samalla viikolla kuin suomenkielisten koulutusten hakukoekin.

En ole pahemmin finanssiasioita itse miettinyt opintojen suhteen, sillä tällä hetkellä hommissa on palkka niin heikko ettei säästöjä ole, joten opintotuella eläminen ei tulisi muuttamaan juuri mitään. Ihan perus opinto- ja asumistuella meinasin kärvistellä ilman kummempia aikuiskoulutustukia tai opintovapaita. Lisäksi olen tyytyväinen mistä tahansa alan oppilaitoksesta mihin pääsen, joten pohjoiseen muuttaminen täältä pääkaupunkiseudulta voisi pienentää asumismenoja, etenkin jos pystyn muuttamaan opiskelija-asuntolaan. 4 vuotta semmoisessa ei tunnu missään.

Nostetaan vähän vanhahtavaa threadia ylös, kun saattaa olla allekirjoittaneelle vähän ajan päästä aiheellinen.

Eli minulla on hyvä virka valtiolla (vähän carcayun aikaisemmin kuvaaman tapainen :)). Yksikön johto on vaan sen verran pihalla että homma pyörii paikallaan eikä oikein meinaa motivoida. Organisaatiouudistustakin pukkaa ensi vuonna, eli sielläkin voi käydä kuinka vaan.

Ajattelinkin että jos homma ei muutu / muuttuu huonommaksi, niin ottaa päräytän puolitoista vuotta opintovapaata ja siihen aikauisopiskelutukea. Laskurin mukaan käteen jäävä osuus laskisi 20 - 25%, mutta saattaisi riittää lainojen ja laskujen maksuun, jos vaan vaimo jaksaisi / saisi käydä töissä.

Muutenkin tuntuuu että jotain muutosta tarvittaisiin ettei mene elämä liian puuduttavaksi.

Muuntokoulutus tradenomista - joksikin kiinostaisi. Ylemmän korkeakoulututkinto on muutenkin aika usein vaatimuksena / suosituksena ylempiin virkoihin.

Jokunen vuosi sitten yritin muuntokoulutusta työn ohella mutta ei siitä mitään tullut. Yksi laajempi kurssi tuli tehtyä. Otin kurssilta yhden pätevän kaverin projektihommiin, eli jotain hyötyä siitäkin.

Sain viimeksi sen verran hyvin nuoleskeltua opintoohjaajan että opintopisteitä tuli valmiiksi niin hyvin, että parissa vuodessa olisi työn ohellakin voinut onnistua. Luulisi että täysin hommaan sitoutuneena menisi alle kahdessa, jos vaan opinto-ohjaaja on yhtä yhteistyöhaluinen kuin viimeksi :)

Tiedä sitten tulisiko siitä hommasta mitään. 15 vuotta valtiolla takana, joista 5 viimeistä valtakunnallisissa kehittämistehtävissä. Aika paljonhan tämä työ muistuttaa opiskelua, eli luetaan aineistoja, kirjoitetaan ja tehdään powerpointteja.

Ainut mikä mietityttää on se että minkälainen turva opintovapaan ottajalla on viran suhteen. Olen kuullut että virka on säilynyt, mutta tehtävät eivät. Eli palatessa voi olla vastassa vaikka mitä?

Eli kokemuksia vastaavista tilanteista kysyisin.

Ei ollutkaan enään niin "sopiva" vanha tradenomitutkinto vs. maisteri, kun aikaisemmin. Muutenkin olin sen verran myöhässä että ensi syksylle sisään pääsy ei onnistu, ellei sitten pääsykokeiden kautta. Nyt sitten otin pari kurssia tulevalle keväälle avoimeen josko sitä kautta saisi tarvittavat opintopisteet kasaan. Voisihan sitä pääsykoettakin kokeilla jos ei muuta niin ihan harjoitusmielessä. Tässä elämäntilanteessa ei ole nyt niin nöpönnuukaa vuodesta parista :)

Avoin yliopisto on kyllä ihan kuningas juttu. Sitä kautta minäkin tungin itseni ( ilman pääsykokeita ) yliopistoon.

Itse aloitin nyt 32 vuotiaana lääketieteen opiskelut (1. lukukausi kohta takana ja 5,5v vielä edessä). Onneksi aikaisempi tutkintoani (lentäjä) ei lasketa korkeakoulututkinnoksi niin opintotukikuukausia on maksimit jäljellä (59kpl) sekä onnenkantamoisena tuli tämä opintolainan hyvitys (40% annetaan anteeksi yli 2500€ lainapääomasta jos valmistuu tavoiteaika +1v:ssa) niille opiskelijoille jotka aloittivat 1.8.2014 ensimmäisen korkeakoulututkinnon.

Etätöitä teen koko ajan opiskelujen ohessa iltaisin ja viikonloppuisin tulorajojenrajojen puitteissa (tai tällä vauhdilla alkaa kohta paukkumaan). Mietin että perustaisi tulevaisuudessa yhtiön (Oy tai tmi) jos näyttää että töitä riittää ja tulorajat alkaa paukkua. Yhtiöllä voi säätää verotettavaa ansiotaan tulorajojen puitteissa helpohkosti ja laillisesti (hankinnat/investoinnit yms. poistot tai maksaa palkaa samaan talouteen ja Oy:ssä voisi jättää nostamatta varoja ja kerätä pikkuhiljaa pääomia).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom