Aikuisena (+30v) opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja start
  • Aloitettu Aloitettu
Minä aloitin opinnot 27-vuotiaana (olin keskeyttänyt ne pari vuotta aiemmin toisella alalla) ja päätin ne 30-vuotiaana. Kyseessä oli amk-tutkinto.

Opiskelin nuorten puolella päiväopiskelijana, enkä ollut edes vanhin ryhmässä vaan mukana oli vähän vanhempia, vähän nuorempia ja aivan lukion penkiltä suoraan tulleita.
Mukavaan porukkaan ja opintojen tahtiin sopi aivan yhtä hyvin kuin jos olisi aloittanut opinnot 7 vuotta aikaisemminkin. Opiskelijatovereiden suurimmillaan +-10 vuotta suuntaan tai toiseen heittelevä ikäero ei näkynyt opinnoissa ja ryhmähengessä mitenkään, joten mitenkään senioriksikaan ei itseään osannut tuntea ainakaan näin perheettömänä.

Pääsykokeet eivät ole tässäkään iässä vielä juurikaan sen vaikeampia kuin nuorempana, koska useimmille lukion aikaiset jutut muistuvat nopeasti mieleen vaikkapa viikon mittaisella itsenäisellä kertaamisella edellisten vuosien pääsykokeiden parissa. Sen mihin lukiossa käytti viikkoja, oppii uudestaan yhden illan kertaamisella omien kokemusteni perusteella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt ollaan puoli vuotta opiskeltu AMK:ssa tuote- ja palvelumuotoilua aikuis/monimuoto-ryhmässä ja lukukauden viimeistä viikkoa viedään. Suosittelen ainakin kokeilemaan aikuisopiskelua kaikille joita vähänkään tuntuu kiinnostavan, ei siinä mitään ainakaan häviä.
Ite en oo koskaan ollut mikään innokas opiskelija ja edelliset opiskelut onkin keväältä -06 kun kirjotin ylioppilaaksi. Aikuisopiskelu on kuitenkin yllättänyt erittäin positiivisesti.

Itse kanssa miettinyt opiskelua mutta se talous.... sen epävarmuus saa mut jänistämään. Ja tietenkin kun ei tässä oikein tiedä että mitä sitä opiskelisi, mikä ala tai suuntaus olisi uusi ura? Tässä iässä se nyt pitäisi tehdä ja sitten kerkeisi viellä olla kunnolla duunissa ennen eläke ikää.

Samat kysymykset on itselläkin pyörineet mielessä. Taloudesta en ole kuitenkaan enää kovin huolissani. Minulla ei ole perhettä ja pari vuotta pystyn elämään vaikka säästöillä. Uranvaihto veisi minut toteutuessaan virkahommaan, jota jaksaisi tehdä vielä vanhanakin. Sikäli näkisin ratkaisun pitkässä juoksussa taloudellisesti jopa turvallisempana, kuin nykyiset IT-alan hommat. Suurin kysymys on alan valinta ja sitämyöten motivoituminen opiskelujen läpi viemiseen. Jo pääsykokeisiin pänttääminen oli melkoinen urakka, kun ei ole vuosiin tarvinnut tehdä iltaisin mitään aivotyötä. Uskon myös, että mikäli motivaatio on kunnossa, talous aina järjestyy tavalla tai toisella. Täydellistä varmuutta valintojen oikeudesta tuskin koskaan saa muuuten, kuin kokeilemalla. Lopulta vaaditaan heittäytymistä ja uskoa siihen, että meni niin tai näin niin jotenkin aina pärjäilllään. Lisäpotkua on tullut mukavasti myös alituisista YT-neuvotteluista nykyisissä hommissa.

jos yhtään motivaatiota kaipaat, niin mäkin tunnen monta henkilöä jotka ovat menneet noin 40v opiskelemaan, lähinnä AMK. Eivät ole katuneet kyllä päivääkään, vaan toisinpäin eli manaavat että olisi pitänyt tajuta mennä jo kauan sitten

Joo kyllähän tuo opiskelu maistuu ja kannattaa vaikka ikää ois enempiki ku se 30 ikävuotta. Itellä nyt vuosi takana sairaanhoitajan opintoja päiväpuolella, enkä oo katunu kyllä pätkääkään. Taloudellinen tilanne toki heikkeni verrattuna edelliseen hommaan, mutta kerkeäähän tuossa iltaisin ja viikonloppuisin painamaan töitä jos jaksaa/huvittaa.

Ei siis kannata tehä ongelmaa mistään iästä opintojen aloittamisen suhteen. Näin "varttuneempana" sitä vieläpä on paremmin selvillä siitä mitä elämältään haluaa, varsinkin työhommien suhteen.

Jos ajattelee aikuiskoulutusrahastoa tai ansiosidonnaista, niin niissähän on se rajattu aika, MUTTA kannattaa sekin huomioida, että luultavasti on aikuisena hakemassa sellaiseen koulutukseen missä riittää motivaatiota, joten niillä suositelluilla valmistumisajoilla voi pyyhkiä mitä nyt sitten kukin haluaa. Tämä koskee ainakin yliopisto-opintoja, vaikka jossain muualla voi olla vaikeampaa nopeuttaa opintoja.

Itse aloittelin noin kolmekymppisenä toista akateemista tutkintoa ja käytännössä koulunpenkillä tuli istuttua se 8kk. Siihen päälle vähän kesätöiden aikana tehtyjä kursseja ja yhden syksyn aikana lomalla tehtyjä kursseja jonka jälkeen kasassa oli 160op. Hyvin riitti tuetut kuukaudet, koska mun piti tehdä vain maisterivaihe.

Taloudellisesti ei siis ollut mitään ongelmaa ja uusissa töissäkin palkka nousi heti kättelyssä niin paljon, että muutamat menetetyt keurot on aika nopeasti kuitattu. Tosin palkka olis voinut nousta vaikka olisin vaihtanut työnantajaa ilman uutta koulutustakin. Kertoo siis enemmän edellisestä palkastani, mutta toisaalta nyt on vaihtoehtoja enemmän ja mielekkäämpää työtä. Suosittelen siis lämpimästi aikuisopiskelua!

Mahtaako näissä olla jotain aikarajaa, minkä sisällä korotukset täytyy hoitaa? Mun tutkinto kun on vuodelta -97. :lol2:

Kokeen uusija ja tutkinnon täydentäjä

Ylioppilastutkinnon kokeen hyväksytysti suorittanut saa
uusia kokeen yhden kerran. Uusimisella ei ole aikarajaa.
Hylätyn kokeen saa uusia kaksi kertaa.
Pakollisen hylätyn kokeen saa uusia kaksi kertaa tätä tutkintokertaa
välittömästi seuraavien kolmen tutkintokerran
aikana. Jollei tutkintoa ole suoritettu säädetyssä ajassa,
tutkinto on kokonaisuudessaan uusittava.

http://www02.oph.fi/koulutusoppaat/Koulutusopas.pdf

Toki tässä on sekin, et se parinkin vuoden tauko työelämästä tarkoittaa sitten joskus hamassa tulevaisuudessa pienempää eläkettä, mut toisaalta sitä kompensois se, et tekisin se lopun työuran duunia, jonka lähtöpalkkakin olis about 500-600 euroa korkeempi kuin mun nykyinen palkka. :):

Opintotuesta kertyy eläkettä vaikka minimaalista onkin, ja aika hyvin opiskelijoita otetaan hanttihommia/keikkaduunia tekemään. Täyspäivästä duunia en suosittele, koska sitten opiskelut jää. Kyllä mä suosittelen kaikille niille ketä vähänkään kiinnostaa niin lähteä opiskelemaan uudestaan, onhan se vaikeeta totutella aluks siihen, että ei olekaan enää varaa ostaa kaikkea mitä "tarvitsisi", mutta sen kanssa oppii elämään. Kyllä lopussa se kiitos aina seisoo varsinkin kun moni täälläkin talousalasta on kiinnostunut. Niissä paikoissa saa hyvin jalan oven väliin jo alkumetreillä ja työpaikan. Moni päätyy jäämään samaan firmaan ja tekemään gradunsakin kyseiselle firmalle.. Mä en tiedä yhtäkään tapausta ketä olisi vanhemmalla iällä opiskelemaan lähtöä katunut. Jos on ollut vähintään 35 viikkoa 18 tunnin työviikkoa töissä viimeisen kolmen (?) vuoden ajalta niin on oikeutettu työttömyystukeen jos haluaa keskittyä pääsykokeisiin vaikka lopettamalla duunit vuoden vaihteessa ja keskittymällä kevään pääsääntöisesti lukemiseen. Tietysi lukeminen kannattaa aloittaa aikaisemmin jos edellisestä kirjan pänttäämiskaudesta on aikaa sillä se tökkii ja pahasti.. Lisäksi tulee päiviä kun lukeminen sujuu ja edistyy satakin sivua kevyesti ja sitten taas viikkoja kun voisi heittää kirjat roviolle ja vaipua itsesääliin.. :D Valmennuskursseja en suosittele ottamaan ennenkuin koko pääsykoemateriaali on tuttu ja siihen hyvin perehdytty, sillä muuten ne menevät hukkaan. Siellä ei enää pahemmin mitään opeteta vaan kerrataan ja syvennetään osaamista. Toki asioista voi kysyä, mutta jos osaaminen on perusteiden alle, on raha mennyt täysin hukkaan nimimerkillä kokemusta on..

Ylioppilaat voivat korottaa kirjoituksiaan kerran ilman aikarajaa ja lisää saa kirjoittaa myös ja muutenkin todistusarvosanojaan voi nostaa käymällä iltalukiossa kurssit uusiksi (todistusarvosanoja voi nostaa enemmän kuin kerran jos meni eka kerta vituiksi, mutta kirjoituksia voi korottaa vain kerran). Samoin myös ne joilla ei ole toisen asteen tutkintoa voivat suorittaa koko ylioppilastutkinnon iltalukiossa. Jokaiselta suuremmalta pitäjältä löytyy kyllä omansa. Iltalukion kansilassa näissä asioissa opastetaan mielellään :)

Opintotuesta kertyy eläkettä vaikka minimaalista onkin, ja aika hyvin opiskelijoita otetaan hanttihommia/keikkaduunia tekemään. ...

Jep, lisään vielä sen verran, että suoritetusta tutkinnostakin saa eläkettä. Ainakin siis yliopistotutkinnosta, kun en muista tiedä...

Niin sekin vielä :) Mä itse olen elänyt viimeisen vuoden 600€ kuukausituloilla (toimeentulotuki), mistä avokille maksanut asumis- ja elinkustannuksia 200€/kk eli 400€ ollu mulla käytettävänä, aika tiukkaa on ja kaikki säästöt meni vuodessa, mutta ei tämä mitään kerjäläiselämää kuitenkaan ole ollut. Kyllä niitä piffejä on saanut syödä ihan mukavasti ja ulkomaillakin (niillä säästöillä) kävin.. Mutta jos lähtee opiskelemaan sellaista alaa jolla niitä hommia meinaa tehdä (aika luonnollista varmaan) niin en epäilisi opintolainan ottamista hetkeäkään.. Kyllä semmosen aika nopeasti maksaa takaisin.. :) Varsinkin kun ikä on varmasti tuonut vähän järkeä siihen rahan käyttöön ettei ryyppäämiseen koko laina mene.. :)

Tietääkö kukaan, voiko aikuisopintorahaa saada jos irtisanoutuu töistä? Netissä sanottiin, että edellytyksenä on opintovapaa duunista, jossa on ollut vähintään vuoden.

Tietääkö kukaan, voiko aikuisopintorahaa saada jos irtisanoutuu töistä? Netissä sanottiin, että edellytyksenä on opintovapaa duunista, jossa on ollut vähintään vuoden.

Vastaan vähän ohi, mutta jos apua sattuis olemaan... eli ansiosidonnaista ainakin saa. Tosin siitä kannattaa käydä keskustelemassa työkkärissä, koska siihen vaikuttaa työkokemus / ala ja uusi koulutus ja työllistymismahdollisuudet edellisellä alalla / uudella jne.

Vastaan vähän ohi, mutta jos apua sattuis olemaan... eli ansiosidonnaista ainakin saa. Tosin siitä kannattaa käydä keskustelemassa työkkärissä, koska siihen vaikuttaa työkokemus / ala ja uusi koulutus ja työllistymismahdollisuudet edellisellä alalla / uudella jne.

Tämä olikin erittäin hyödyllinen tieto. Oletin että ansiosidonnaista voisi käyttää opiskeluun ainoastaan jos on työttömänä jo valmiiksi. Kuinka pitkäksi aikaa ansiosidonnaista on mahdollista saada?

Tämä olikin erittäin hyödyllinen tieto. Oletin että ansiosidonnaista voisi käyttää opiskeluun ainoastaan jos on työttömänä jo valmiiksi. Kuinka pitkäksi aikaa ansiosidonnaista on mahdollista saada?

Joo opiskeluita ei saa aloittaa ennenkö hakee siihen koulutukseen työkkärin kautta, mutta jos pääset kouluun, voit ottaa loparit ja aloittaa opinnot sitten. 500 pvää saa ansiosidonnaista, mistä ekat 200 päivää on korotettua ja siinä oli joku veroton ylläpitomaksu 9e/vrk lisäksi vielä. Kannattaa tosiaan käydä sitten oikeasti juttelemassa siellä työkkärissä, että kaikki ehdot täyttyy ja muutenkin, että tietää oman työkkärin suhtautumisen asiaan. Voi olla vähän vaikea esim sairaanhoitajana pääkaupunkiseudulla päästä opiskelemaan muusikoksi.

Nostellaanpa trediä hieman.

Mitenköhän omalla kohdalla opiskelujen rahoittaminen onnistuisi. Olen työstäni vuorotteluvapaalla tällä hetkellä. Vuorotteluvapaa päättyy 31.12.2013, tuolloin päättyy myös määräaikainen virkani. Jos minulla olisi vakivirka ja hakisin opintovapaata opiskelun ajaksi, saisin ilmeisesti koulutusrahastosta aikuiskoulutustukea, joka olisi opiskelukuukausilta 1600 euron luokkaa. No, vakiviran puuttuessa tämä vaihtoehto pitänee ilmeisesti unohtaa.

Omasta liitosta saisin työttömäksi jäädessä jotakuinkin saman suuruista korvausta, mutta valitettavasti tukea ei myönnetä päätoimiselle opiskelijalle.

Onko ainoa vaihtoehto kelan opintotuki, joka kelan laskurin mukaan olisi jotain 260 euron luokkaa kuukaudessa? Minulla on omistusasunto, joten asumislisään ei liene mahdollisuutta.

Opiskelu olisi siis kokoaikaista/päätoimista ja tavoitteena perustutkinto tai ammattitutkinto.

Miten carcayu sinulle kävi asian kanssa?

Edit: Jaa, kyllä työkkäristä näköjään apuja saa omaehtoiseenkin opiskeluun.

http://mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp

Itse tempaisin tuossa pari vuotta sitten töistä loparit ja menin kouluun vuodeksi toisen ammattitutkinnon saadakseni. Toki selvittelin pikkaisen etukäteen mahdollisuuksia päästä kouluun, mutta varmuuden koulupaikasta sain pari viikkoa töistä lähdettyäni. Koulupaikka oli siis tämmöinen työvoimakoulutus, jonne päästäkseen täytyy olla työtön (hakea paikkaa voi vaikka on töissä, mutta valituksi ei tule). Ja työvoimakoulutuksen iloa on myös se, että karenssi päättyy heti koulun alettua (siis karenssi, milloin alkaa saamaan päivärahaa, kun ottaa itse loparit) jolloin kassa alkaa maksamaan korotettua päivärahaa + 9 euroa (tai 18 e, jos koulutus toisella paikkakunnalla). Toinen plussa todistuksen saamisen lisäksi oli yhdenlainen välivuosi töistä, saipahan elää vähän rennommin opiskelijatyyliin ;)
Nyt taas back to the oravanpyörä.

Mä olen tehnyt tän aikuisopiskelun taloudellisesti niin epäoptimaalisesti kuin vain suurinpiirtein voi, eli lueskelen Aallon osa-aikaisessa ohjelmassa MBA:ta omaan piikkiin. Menin vielä kouluun kun otin loparit, joten eipä voi edes verotuksessa saada mitään vähennyksiä. Elämä on.

Tää nyt ei liity ikään mitenkään mutta onko kukaan opiskellu vuorotyön ohella tai onkohan tollanen nykypäivänä edes mahdollista? Olen miettinyt pitkään että lähihoitajan koulutuksen haluisin mutta on tuntunu liian vaikealta kun peruskoulu on viimeisin koulu minkä kävin. Pari vuotta ollu nyt vakituisessa työssä ja asuntolainan maksu ollu aika keskeinen osa elämää. Eli en ole edes miettiny mahdollisuutta että voisin opiskella ja tehdä töitä. Eilen kuulin kaverilta että sen avokki opiskelee ja käy töissä samaan aikaan ni välähti mieleen että ehkä minäkin voin :D. Mut joo onko kukaan opiskellu ja ollu 2vuorotyössä täyspäiväsesti? Onkohan tollanen skenaario edes mahdollinen? Eikä ole väliä miten raskasta tai aikaa vievää kun parivuotta menee vaikka käsillä kävellessä jos on motivoitunut.

on mahdollista! kaveri juuri valmistuis lähihoitajaksi! koko ajan kävi myös töissä.... tosin välillä joutu lomapäiviä/pekkasia käyttämään mutta onnistuu kyllä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom