Aikuisena (+30v) opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja start
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo opiskeluita ei saa aloittaa ennenkö hakee siihen koulutukseen työkkärin kautta, mutta jos pääset kouluun, voit ottaa loparit ja aloittaa opinnot sitten. 500 pvää saa ansiosidonnaista, mistä ekat 200 päivää on korotettua ja siinä oli joku veroton ylläpitomaksu 9e/vrk lisäksi vielä. Kannattaa tosiaan käydä sitten oikeasti juttelemassa siellä työkkärissä, että kaikki ehdot täyttyy ja muutenkin, että tietää oman työkkärin suhtautumisen asiaan. Voi olla vähän vaikea esim sairaanhoitajana pääkaupunkiseudulla päästä opiskelemaan muusikoksi.

Siis onko tämä nyt totta, vai ihan pelkästään yhden virkailijan hyvää tahtoa? Itsellä on takana yksi AMK-tutkinto ja työelämässäkin olen, mutta yksinkertaisesti ei vain jaksa kiinnostaa nykyinen työ erinäisistä syistä ( myrkyllisten kemiaalien kanssa työskentelyä, nykyinen työ ei paljoa koulutusta palvele ja työn kuva tuskin suuresti vuosien aikana muuttuu). Haaveilen tässä toisen AMK-tutkinnon opiskelua aivan eri alalta, joten voinko todellakin vain tuumata työkkärissä, että haluaisin tehdä näin, haen kouluun ja ryhdyn nostamaan liiton raha + 9€/pv, jos pääsen sisään? :hyvä:

Hymiö on kenties melko lapsellinen, mutta tuntuuhan tämä vaihtoehto aivan naurettavan helpolta, kun juuri mietin aikuisopiskelua työn ohessa..
Itse asiassa kun laskee töissä kulkemiseen palavan polttoaineen, ja että viikon kuukaudesta olisin lähiopetuksessa, saan jopa käteenkin enemmän rahaa tuolla liiton raha+9€/pv tyylillä.

Siis onko tämä nyt totta, vai ihan pelkästään yhden virkailijan hyvää tahtoa? Itsellä on takana yksi AMK-tutkinto ja työelämässäkin olen, mutta yksinkertaisesti ei vain jaksa kiinnostaa nykyinen työ erinäisistä syistä ( myrkyllisten kemiaalien kanssa työskentelyä, nykyinen työ ei paljoa koulutusta palvele ja työn kuva tuskin suuresti vuosien aikana muuttuu). Haaveilen tässä toisen AMK-tutkinnon opiskelua aivan eri alalta, joten voinko todellakin vain tuumata työkkärissä, että haluaisin tehdä näin, haen kouluun ja ryhdyn nostamaan liiton raha + 9€/pv, jos pääsen sisään? :hyvä:

Hymiö on kenties melko lapsellinen, mutta tuntuuhan tämä vaihtoehto aivan naurettavan helpolta, kun juuri mietin aikuisopiskelua työn ohessa..
Itse asiassa kun laskee töissä kulkemiseen palavan polttoaineen, ja että viikon kuukaudesta olisin lähiopetuksessa, saan jopa käteenkin enemmän rahaa tuolla liiton raha+9€/pv tyylillä.

Mulle ainakin vastattiin työkkäristä pari vuotta sitten että ei onnistuis noin helposti, kysyin nimenomaan sitä, et jos irtisanoudun itse niin voinko opiskella sit liiton rahoilla. Se kyllä onnistuu jos jää työttömäksi (eli sut irtisanotaan) tai on jo työttömänä niin sitten saa opiskella liiton rahoilla. Avokki opiskelee tällä hetkellä liiton rahoilla kun jäi työttömäksi.

Varmempi tapa on ottaa opintovapaata töistä ja sit rahaa koulutusrahaston kautta. Sieltä saa max. 18kk tukee joka vastaa ansiosidonnaista.

Mulle ainakin vastattiin työkkäristä pari vuotta sitten että ei onnistuis noin helposti, kysyin nimenomaan sitä, et jos irtisanoudun itse niin voinko opiskella sit liiton rahoilla. Se kyllä onnistuu jos jää työttömäksi (eli sut irtisanotaan) tai on jo työttömänä niin sitten saa opiskella liiton rahoilla. Avokki opiskelee tällä hetkellä liiton rahoilla kun jäi työttömäksi.

Varmempi tapa on ottaa opintovapaata töistä ja sit rahaa koulutusrahaston kautta. Sieltä saa max. 18kk tukee joka vastaa ansiosidonnaista.

Muuten joo, mutta koulujen takia en ole "ehtinyt" olla 8 vuottaa työelämässä. Luotettavasta lähteestä (kaksplussan palsta) sain tietoa, että osa on toiminut tuen saamiseksi näin: Tehdään työkkärin kanssa suunnitelma, haetaan kouluun ja jos päästään, irtisanoudutaan töistä päivää aiemmin. Tästä seuraa karenssi, mutta tadaa koulussakäynnin ajalta saat karenssista huolimatta liitonraha +9 €/pv. Täytyy huomenna ihan työkkäristä selvittää miten asia menee todellisuudessa, hitto kun olis jo aiemmin tämän bongannut.

Itselläni on myös tarkoitus ryhtyä opiskelemaan lähitukevaisuudessa. Aikuisopintotukin on nyt ensisijaisesti se jolla meinasin opiskella, mutta tuossa on se riski että työnantaja käyttäisi oikeuttaan siirtää opintovapaata 6kk eteenpäin jolloin ainoaksi mahdollisuudekseni jäisi irtisanoutuminen.

Vähän jänskättää miten työkkärissä suhtauduttaisiin siihen että lähtisin vapaa-ehtoisestio varmasta ja hyvästä duunipaikasta. Kai se täytyisi vaan marssia paikalliseen työkkäriin ja kysyä... Joka tapauksessa jos vaan kouluun pääsen, niin sinne menen. Elän sitten vaikka säästöillä sen 1,5 vuotta jonka koulu kestää. Menot on onneksi aika pienet kun asuntolaina on kutakuinkin jo maksettu ja opiskelupaikassa on ainakin toistaiseksi ilmainen asuminen ja ruuat.

Täällä ihan samasta aiheesta pähkäillään. Kouluun hain ja tieto pääsykokeista tulenee 2 viikon sisällä. Tuota minäkin pelkään jos työnantaja käyttääkin oikeuttaan
siirtää koulun aloitusta 6kk:lla. Eikös työsuhteen olemassaolo myös tuon 18 tukikuukauden ajalla ole välttämätön? Eli jos irtisanottaisiinkin kesken kaiken, miten tuen kävisi? Putoaisinko
tavalliselle opintotuelle??

Täällä ihan samasta aiheesta pähkäillään. Kouluun hain ja tieto pääsykokeista tulenee 2 viikon sisällä. Tuota minäkin pelkään jos työnantaja käyttääkin oikeuttaan
siirtää koulun aloitusta 6kk:lla. Eikös työsuhteen olemassaolo myös tuon 18 tukikuukauden ajalla ole välttämätön? Eli jos irtisanottaisiinkin kesken kaiken, miten tuen kävisi? Putoaisinko
tavalliselle opintotuelle??

Noinhan siinä juuri kävisi. Eli mikäli opintovapaa loppuu niin loppuu myös aikuiskoulutustuki. Itselläni ei taida edes opintotukikuukausia olla jäljellä kun on jo aika monta koulua takana... Itse irtisanoutuisin joka tapauksessa töistä ensimmäisenä kesänä jos pääsisin kesätöihin uuden alan hommiin. Mutta olishan se muutama kuukausi aikuiskoulutustukea paljon parempi kuin ei mitään.

Selvittelimpä vähän asiaa, meni niin kuin arvelinkin. Ei tosiaankaan pääsee vakityössä oleva irtisanoutumaan ja hyppäämään koulun penkille liiton rahoilla. Ei se auta kuin töiden ohessa opiskella ja kädet ristissä toivoa, että työpaikka lohkeaisi jo ennen valmistumista..

Selvittelimpä vähän asiaa, meni niin kuin arvelinkin. Ei tosiaankaan pääsee vakityössä oleva irtisanoutumaan ja hyppäämään koulun penkille liiton rahoilla. Ei se auta kuin töiden ohessa opiskella ja kädet ristissä toivoa, että työpaikka lohkeaisi jo ennen valmistumista..

Kysyit kai paikallisesta työkkäristä? Se on ainoa tapa saada varmuus asiaan.

Tuntuu olevan aika paljon eroja eri kaupunkien työkkäreissä. Itse sain heittämällä kaikki läpi. Kaveri sai puoltavan lausunnon, mutta lopulta ei kuitenkaan onnistunut opiskelut.

Kysyit kai paikallisesta työkkäristä? Se on ainoa tapa saada varmuus asiaan.

Tuntuu olevan aika paljon eroja eri kaupunkien työkkäreissä. Itse sain heittämällä kaikki läpi. Kaveri sai puoltavan lausunnon, mutta lopulta ei kuitenkaan onnistunut opiskelut.

Juu kysyin. Vähän tuntuikin liian helpolta vaihtoehdolta. Tapahtuiko sinulla vaihdos vakituisesta työstä, vai olitko määräaikaisena?

2 sanaa lekurin suosittelema ammatinvaihdos.- Frendi otti loparit selän takia vakiduunista, paskat siin selässä mitän vikaa ole halus vaan opiskelee ilman karensseja tai jotain.

2 sanaa lekurin suosittelema ammatinvaihdos.- Frendi otti loparit selän takia vakiduunista, paskat siin selässä mitän vikaa ole halus vaan opiskelee ilman karensseja tai jotain.
Ei nyt viitsi alkaa siltoja poltella ja vähän hankala samaa aikaan kulkea salilla, kun selkä olisi "hajalla".
Toinen vaihtoehto on oppisopimus!
AMK-tasoinen koulu mielessä, niin ei taida onnistua..

Ei nyt viitsi alkaa siltoja poltella ja vähän hankala samaa aikaan kulkea salilla, kun selkä olisi "hajalla".

AMK-tasoinen koulu mielessä, niin ei taida onnistua..

Joo onhan toi frendin tekemä juttu melko äärimmäinen, mutta käsitin että vaihtoehtona olisi ollut lopputili josta olisi tullut pitkä karenssi ymym. säästi tolla todistuksella ison kasan rahaa.
Ja joo jos saman alan hommiin aiot opiskella niin eipä tuo ole vaihtoehto-

Miten carcayu sinulle kävi asian kanssa?

Vastaillaan hieman jälkijunassa. Pääsin sisään yliopistoon. Minulla täyttyy aikuisopintotuen kriteerit tässä syksyllä ja ilmoitin työnantajalle, että aloitan 2 vuoden opintovapaan ensi vuoden syyskuussa. Asiasta informoitiin myös asiakasta ja homman pitäs olla kaikille bueno. Yliopistoni sijaitsee kaukana, joten töiden ohessa opiskelu ei oikein onnistu. Tai ainakin olen liian laiska siihen. Avoimen kautta olen suorittanut hieman pisteitä netissä ja toivon saavani edellisestä tutkinnosta muutaman pisteen lisää. Uskon näillä eväillä saavani maisterin paperit 4 vuodessa. Aikuisopintotuki kestää 18 kk. Lopun opiskelun aion rahoittaa säästöillä, opintotuella ja tarvittaessa jollain duunilla. Sitten hommataan naisen kanssa virat jostain korvesta ja nautitaan vanhentumisesta. :dance:

Tungen tänne vaikken 30v vielä olekkaan. Harkitsen tässä amikseen menoa tai oikeastaan oppisopimuskoulutusta. Tällanen insinööristä amikseen siirtyminen kuitenkin hieman epäilyttää. Onkos täällä joku tehnyt vastaavan tempun ja onko kaduttanut?

Itsehän lähden nyt ensiviikolla oppisopimuksella kirvesmiehestä levyseppähitsaajaksi.

Enhän siis ole mikään insinööri yms. Mutta pointtina oli että saat palkkaa ja opit. Jos tykkäät tehdä töitä etkä pyöritellä papereita niin opiskele ihmeessä oppisopimuksella.

Koulujen opiskelutuet kun ei ole niin ihmeellisiä :)

Tungen tänne vaikken 30v vielä olekkaan. Harkitsen tässä amikseen menoa tai oikeastaan oppisopimuskoulutusta. Tällanen insinööristä amikseen siirtyminen kuitenkin hieman epäilyttää. Onkos täällä joku tehnyt vastaavan tempun ja onko kaduttanut?

Eikai siinä mitään epäilyttävää ole, itsekin ole insinööri, tällä hetkellä vakiduunissa IT alalla projektipäällikkönä ja hakemassa Pelastusopistoon suorittamaan pelastajan tutkintoa joka ei ole edes 2. asteen tutkinto... Mun mielestä jos vaan on mahdollisuus valita tulis ihmisten tehdä työtä josta pitää, ihan sama millä koulutuksella sitä on alunperin työelämään menty. Vaikka olihan se kieltämättä itselläkin välillä vähän hassua istua iltalukiossa kun edellinen koulu oli kuitenkin yliopisto, mut väliäkö sillä. :D

No rahahan se tässä lähinnä mietityttää. Inssihommista maksetaan kuitenkin paljon paremmin. Lainaa joutuu lyhentämään ja kun on tottunut tiettyyn elintasoon. Mietityttää myös tuo oppisopimuspalkka. Katsoin TES:istä ja olisi n. 1150e. Siis mitä vi**ua!?! Tekeekö joku tuolla palkalla oikeasti töitä. Vai maksetaanko yleensä kuitenkin normi palkka? Enemmänhän sitä saa rahaa, kun vetää täysipäiväisesti lonkkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom