SUPERCARB 1kg -40%

Ahmatin verbaalioksennus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopsy80
  • Aloitettu Aloitettu
^Kellonaikajuttu vähentää ruokasekoilun riskiä huomattavasti! Samoin ateriakohtaiset kaloritavoitteet. Se on semmonen idioottivarma systeemi, etenkin kun huolehtii siitä, että joka aterialla on proteiinia ja mieluiten kasvisosastoa myös.

Lauantai on mulla lähes aina ollut mättöpäivä.. Sen verran löysään hommaa tänään, että iltasalaatin kera meni yks Happy Joe. Toinen saattaa mennä vielä myöhemmin. Suunnilleen kalorirajoissa kumminkin.

Söin monta vuotta sitten hääpäivänänikin 1500 kaloria ja painoin 52kg. Se on taas tavoitteena, joskin huomattavasti timmimmällä koostumuksella :D

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Täytyypä tunnustaa, ettei tolla 1500:lla elä, tai ainakaan jaksa punttia nostaa. Heti laski voimatasot... Systeemi säännöllisine aterioiden ja kellonajat toimivat tietysti, mutta jos oikeasti on ateria-aikaan isompi nälkä kuin kalorirajoissa saisi olla, syön väkisinkin enemmän. Koska olen niin löperö. No, eipähän ainakaan säästöliekille pääse. Eikä tästä joustosta muuta seuraa kuin että jaksan treenata tehokkaammin, voin paremmin ja tavoitemitoissa olen hitaammin. Olen silti saletisti joskus, kunhan ei vain taas menis ylensyönnin puolelle. Vaan itsestäni se vain on kiinni ja yhä sitä on koko ajan varottava, etenkin kun en taida koskaan kyetä syömään hitaammin, vaan tyyliin ajokoira aina vain...

- - - Updated - - -

Täytyypä tunnustaa, ettei tolla 1500:lla elä, tai ainakaan jaksa punttia nostaa. Heti laski voimatasot... Systeemi säännöllisine aterioiden ja kellonajat toimivat tietysti, mutta jos oikeasti on ateria-aikaan isompi nälkä kuin kalorirajoissa saisi olla, syön väkisinkin enemmän. Koska olen niin löperö. No, eipähän ainakaan säästöliekille pääse. Eikä tästä joustosta muuta seuraa kuin että jaksan treenata tehokkaammin, voin paremmin ja tavoitemitoissa olen hitaammin. Olen silti saletisti joskus, kunhan ei vain taas menis ylensyönnin puolelle. Vaan itsestäni se vain on kiinni ja yhä sitä on koko ajan varottava, etenkin kun en taida koskaan kyetä syömään hitaammin, vaan tyyliin ajokoira aina vain...

Mun korvaan kuulostaa ainakin paremmalta noin :) Mielummin sitä hyvinvoivana dieettaa pidempään kun kituuttaa lyhyenkään aikaa. Tsemppiä!

No niinpä, tuo on varmasti totta! Muistan kuinka ihmeissäni kuuntelin kaveriani joka oli mukana nettivalmennuksessa jonka ruokavalion mukaan hän söi päivässä 1200 kaloria, treeniä taisi olla 5-6krt viikossa. Huhhuh, kyllä kuulemma oli vointikin sen mukainen, ja lopulta nostikin kaloreita ylemmäs!

Just, tästä ns. joustosta seurasi sitten täydellinen katastrofi sen suhteen, mitä olen suustani alas tunkenut tällä viikolla. Tänään olen onnistunut palauttamaan kontrollin ja laatimaan jälleen miljoonannen syömis- ja liikuntasysteemin. Palaan asiaan sitten kun vyötärö on taas alle 70cm. Siihen saakka itseinho on megalomaaninen :(

Mopsi80 oikeasti, tuo sun ongelma on mun silmään niin pitkälle psyykkinen, ettei mikään uusi syömissysteemi sitä korjaa. Muutoksen pitää lähteä ihan muualta. Oletko hakenut tai saanut apua syömiskäyttäytymiseen ja sen taustasyihin sekä -ajatuksiin ulkopuoliselta?

Mopsi80 oikeasti, tuo sun ongelma on mun silmään niin pitkälle psyykkinen, ettei mikään uusi syömissysteemi sitä korjaa. Muutoksen pitää lähteä ihan muualta. Oletko hakenut tai saanut apua syömiskäyttäytymiseen ja sen taustasyihin sekä -ajatuksiin ulkopuoliselta?
Olen, ei apua. Eikä tilanne onneksi aina ole ollut näin paha. Toivottavasti hormonaalisesta ehkäisystä luopuminen nostaisi itseluottamusta.

Musta tuntuu, ettei kukaan psykologi tai muukaan ole ikinä uskonut, että mulla on ahmimishäiriö, koska se ei ole koskaan näkynyt ylipainona. Niin siltä pohjalta on aika huono saada ongelmaan ulkopuolista apua.

Olen keksinyt tässä yrjötaudissa toipuillessani ratkaisun ahmimisongelmaan: psyykkaan itseni suhtautumaan syömiseen ja juomiseen täysin eri tavalla kuin ennen, eli että en saa etsiä lainkaan nautintoa niistä - sillä näköjään jos etsin nautintoa niistä, etsin ja saan sitä VAIN niistä. Nautintoja on siis jatkossa etsittävä ihan muista asioista. Juominen on paras lopettaa kokonaan ja syöminen minimoida välttämättömään ravinnontarpeen tyydytykseen, eli joku 3-4 kg voi lähteä elopainoa...

Onko sulla mopsi tarvetta laihduttaa? kuulostaa aika kurjalta jos ahmimishäiriötä ei oteta tosissaan :( kunpa löytäisit jonkun ammatti-auttajan jolle jutella, varmasti tekisi hyvää ja saisit tuon itseinhon pois :)

Miten sulla Mopsi menee?
Tunnistan itseni monista kirjoituksistasi. Kehitin itselleni ahmimishäiriön sillä, että yritin laihduttaa normaalipainon sisällä pari kiloa... Kaikki nuo erilaiset syömissysteemit, kalorirajat, psyykkaukset ja urheilutavoitteet ovat hyvin tuttuja, ja johtivat niiiiin monta kertaa vain ahmimiseen. Nälkäisyyden lisäksi ahmimisen syy oli pään sisällä, lääkitsin milloin mitäkin pientä tai suurempaa ahdistusta syömällä.

Puolisen vuotta sitten sain itseni ruotuun, jätin leivän pois päivittäisestä ruokavaliosta (leipä on yksi pahimpia ahmimistriggereitäni), ja karkit ja suklaat kauppaan. Itsekuria vaadittiin hillittömästi melkein joka päivä. Monta kuukautta meni hyvin, urheilin paljon ja olin tyytyväinen kroppaani ja olooni.

Mutta nyt vappuna ja sen jälkeen on ollut tosi paljon juhlia, lisäksi olen ollut jo kuukauden liikuntakiellossa, ja tuntuu että paisun silmissä. Yksikin herkku tai leipä johtaa helposti mättämiseen. Terveellinen ruokavalio ei ole pitänyt, töissä on kiirettä, en pääse liikkumaan -> ahdistaa ja ahmituttaa...

^Kiitos kysymästä, nyt syömisen suhteen tuntuu menevän hyvin, kun päätin terveyssyistä aloittaa tiukan paleon. Samalla yritän olla keskittymättä ulkonäköön :D mikä on kyllä vaikeaa, pakko myöntää. Kaloreita en laske, kun ainakin toistaiseksi säätely tuntuu paleolla toimivan. Treeneistä en stressaa enää yhtään, itselleni sopivan ruokavalion noudattaminen on näköjään hyvinvoinnin a ja o. Olen jopa toistaiseksi voinut jättää allergialääkkeet! Ostin 10kg kahvakuulan ja jos aurinko paistaa, treenaan sen kanssa pihalla enkä mene salille :)

Eihän mulla ole laihduttamisen tarvetta kuin omasta mielestäni, kun mulle ei riitä normaalivartalo pömppömahalla...

Vaikutat olevan aika pahassa psyykkisessa loukussa Mopsi :(. Ja ongelma ei valitettavasti ratkea siitä suunnasta mihin olet ainakin ollut menossa. Mitä syvemmälle menet erilaisiin ruokavaliokokeiluihin ja tiukkoihin sääntöihin niin sitä kauemmin olet samassa kierteessä ja paha olosi -> ahmiminen jatkuu. Pakkomielteinen laihdutus- ja kehokeskeinen ajattelu saa ihmisen voimaan pahoin. Me ollaan paljon, paljon monimutkaisempia olentoja kuin vain fyysinen olemuksemme. Ja sen varmasti tiedätkin. Siksi kroppakin haluaa tapella omista oikeuksistaan ja tehdä juuri päinvastoin kuin sinä haluaisit. Mulla on kokemusta siitä miltä tuntuu ajatella omaa kroppaa ja ruokaa 24h vuorokaudessa. Ja olin silloin todella p*skamainen ihminen kaikille muillekin, välillä halusin kuolla. Olin niin ahdistunut vuosia etten enää edes tunnista sitä ihmistä samaksi.

Se miksi ajattelet jatkuvasti ruokaa ja siitä tulevaa hyvää oloa, johtuu siitä että se on oikea suunta sun keholle. Olet varmasti rajoittanut syömistäsi jollakin tasolla jo vuosia. Puutostilat syntyvät helposti kun mennään rankoille dieeteille. Eihän sitä ajattelisi että kärsii puutoksista kun syö sitä 'puhdasta oikeaa ruokaa', vihanneksia ja luomua. Mutta stressi tekee temput esim. ruoansulatukselle ja energiansaanti (ravintoaineiden tiheys) jää yksipuoliseksi. Keho tarvitsee myös helppoa energiaa pysyäkseen käynnissä ja jotta kaikki metaboliset prosessit toimisivat maksimiteholla. Miksi kroppasi siis haluaisi toimia maksimiteholla jos sitä koko ajan rääkätään, ja jos se on jatkuvan psyykkisen stressin kuormittamana?

Mun mielestä kenenkään ei tarvitse laskea kaloreita ja mittailla ja punnita itseään näyttääkseen kauniilta ja hoikalta. Ja mikä huvittavinta, ei edes liikkua! On turha asettaa itselleen näkymättömiä rajoja, kuten ihanne vyötärönmittoja ja painoa. Mitä jos sinun kehosi ei vaan ole parhaimmillaan juuri noissa numeroissa? Rakenne erot ovat suuria muutenkin. Joillakin 70 senttiä näyttää kapealta, joillakin tasapaksulta, joillakin leveältä. Who cares.

Jos tällaiset fyysisen ulkomuodon porkkanat kuitenkin kiinnostavat niin tässä hieman vertailua:

Kun liikuin aktiivisesti (lue liikaa stressikuormitukseen nähden) ja söin itu-paleo-hippi-tyyliin (insert joku outo ruokailutapa) painoin ~ 58-61 kg.
Nyt kun ainoastaan pyöräilen kouluun ja kävelen välillä portaat ylös ja syön kuten normaalit ihmiset ~ 52 kg.

Vyötärö kun liikuin himona ~ 68-71 cm.
Vyötärö kun elän normaalisti ~ 63 cm

Ja huomatkaa kuinka mitat ja paino eivät juuri enää heittele, okei vaikka niitä en juuri kyttää ... (Ainakin oletus että hyvin pienessä mittakaavassa jos n. puolen vuoden välein sattuu katsomaan). Ja jos olisin jotenkin vielä kiinnostunut levittämään posekuviani netissä niin huomaisitte, että mulla on aika hyvät vatsalihakset ja lihaserottuvuus tällaiseksi sunnuntaikävelijäksi. Että kyllä bikineissä voi huoletta makoilla rannalla. Lisäksi pömppistä ei ole elämäntapojen muuttamisen jälkeen enää näkynyt ja olen muutenkin käynyt jonkun lasersäteen kautta pienentymässä. Kumma miten stressikuorma voi turvottaa ihmistä.

Syön vapaasti, joka päivä pientä hyvääkin kuten pari palaa tummaa suklaata ja kuivattuja hedelmiä. Jos tekee mieli näin kuumina kesähelteinä, niin jäätelökin lähtee joskus kaupasta mukaan. Harvemmin tulee herkuteltua mitenkään isommin kun maha ei oikein vedä mitään perhepitsoja tai karkkipusseja. Ja niistä tulee öklö olokin. Syön siis perusruokaa n. 2200 kaloria päivässä, joskus enemmänkin enkä harrasta liikuntaa. Koulussa laskettiin siis nuo ruokapäiväkirjat ja siksi olen tietoinen mitä suunnilleen päivässä syön :). Eli todellakin. Ihminen voi syödä ihan normaalisti, olla liikkumatta ja välillä herkutella ja silti pysyä hoikkana. Tärkeintä on pysyä positiivisena, välittää itsestään ja tutkia mitä mielessä liikkuu. Pitää pysyä kehon ja mielen suhteen samassa joukkueessa.

Ja jos joku luulee että olen jotenkin geneettisesti onnekas ja minun on helppo pysyä hoikkana niin se ei ole totta. Äitini painaa 100 kiloa ja sairastaa kakkostyypin diabetesta. Kyllä minäkin turpoan jos syön joka päivä jotain roskaruokaa. Normaalilla ruoalla taas helppo pysyä hoikkana. Ja kaikki tietävät mitä on normaali ruoka. Se on sitä mitä löytyy esim. sieltä koulun ruokalasta ;). (Tästä voi sitten väitellä jossain muussa ketjussa!).

^sulta taisi mennä ohi se, että paleoin terveys-, enkä bodysyistä. Joskin mahan turvotus on sekä ulkonäkö-, että terveyskysymys. Kaikki eivät ole niin onnekkaita, että voisivat hyvin syömällä jotain kouluruokalaruokaa. Joka on btw maultaankin ala-arvoista. Mäkin syön tummaa suklaata lähes joka päivä... Ehkä se tiukkuus on tosi suhteellinen käsite :D

Mutta toki ongelmia yhä on, en kiistä. Yritän siis nyt vain olla stressaamatta ulkonäköä ja keskittyä terveyden kohentamiseen. Jollakin kitukuurilla olen ollut viimeksi 10 vuotta sitten enkä silloinkaan pitkään, joten mitään puutoksia mulla tuskin voi olla, etenkin kun syön lisäravinteitakin aikamoisia määriä.

Vatsaongelmia voi tulla siitäkin, jos liikaa tarkkailee syömisiään, eikä syö tarpeeksi. Myös esim. karppaajilla jää monesti kuidut vähille.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
^sulta taisi mennä ohi se, että paleoin terveys-, enkä bodysyistä. Joskin mahan turvotus on sekä ulkonäkö-, että terveyskysymys. Kaikki eivät ole niin onnekkaita, että voisivat hyvin syömällä jotain kouluruokalaruokaa. Joka on btw maultaankin ala-arvoista. Mäkin syön tummaa suklaata lähes joka päivä... Ehkä se tiukkuus on tosi suhteellinen käsite :D

Mutta toki ongelmia yhä on, en kiistä. Yritän siis nyt vain olla stressaamatta ulkonäköä ja keskittyä terveyden kohentamiseen. Jollakin kitukuurilla olen ollut viimeksi 10 vuotta sitten enkä silloinkaan pitkään, joten mitään puutoksia mulla tuskin voi olla, etenkin kun syön lisäravinteitakin aikamoisia määriä.
Joo, en ole täällä ollut niin tarkkaan kyttäilemässä että tietäisin tarkasti mitä dieettiä kukin noudattaa :). Ja arvasinhan että kouluruoasta nousee häly, mutta kyllä ainakin meidän yliopistolla on oikein hyvät salaattipöydät ja halutessa saa parilla eurolla enemmän esim. lohta/kanafilettä ja perunaa. Varmasti löytyy herkällekin masulle tapa syödä suht normaalia ruokaa. Jos ei niin kannattaisi mennä johonkin tähystykseen ja keliakiatutkimuksiin saman tien. Kyllä vatsan tulee kestää turpoilemattakin perus ruokaa (ellei nyt oteta laskuihin maitotuotteita ja gluteenia jotka toisilla ovat vatsaa ärsyttäviä). Vaikka gluteeni ja maitotuotteet ärsyttäisivätkin vatsaa, niin en näe syytä olla syömättä esim. perunaa, riisiä, bataattia, ja gluteenittomia viljatuotteita jotka täydentävät mukavasti energiantarvetta.

Vähän kuitenkin epäilen, että monilla nämä vatsakivut ovat tilapäisiä ja johtuvat jostain ihan muusta kuin ehkä suoranaisesti jostain ruoasta. Tietenkin jotkin ruoka-aineet voivat ärsyttää tietyssä elämäntilanteessa enemmän kuin toiset. Minullekin maha tulee välillä kipeäksi esim. rahkasta ja ruisleivästä mutta voin silti satunnaisesti syödä niitäkin. En näe mitään tieteellistä syytä miksi joku ihminen voisi absoluuttisesti paremmin paleoruokavaliolla. Varsinkin jos hän ei nähtävästi voi, kuten sinun kohdallasi näyttäisi olevan (ainakin henkisen puolen kannalta)? Monesti nuo vatsakivutkin syntyvät siitä että on syöty pitkään yksipuolisesti ja stressattu sitäkin pidempään. Silloin kun itse riehuin eri dieettien parissa niin vatsa oli äärimmäisen herkkä, turposi kuin ilmapallo ja luulin etten voi syödä mitään muuta kuin paleoruokaa. Väärässä olin ja nyt on selkeästi tasapainoisempi olo ja kehokin.

Jos tavoite on siis voida paremmin niin suosittelen poistumaan mukavuusaluelta ja kokeilemaan erilaisia elämäntapoja :). En ole sanonut siis että joku tapa on oikeampi kuin toinen. Joskus tekee mieli vaan auttaa ihmisiä jotka ovat pinttyneiden tapojensa ja ehkäpä pelkojensakin uhreja. Ja aivan turhaan!

^olen niin vanha, etten ikinä oppinut kutsumaan yliopistoa kouluksi :D

Point taken. Mutta en omalla kohdallani osta. Mulla on monia muitakin fyysisiä vaivoja, joihin paleodieetti auttaa. Luettelin niitä ketjussa, jossa kysyttiin diettaamisen syitä. Lisäksi uskon tieteellisiin perusteluihin paleon terveellisyydestä. Enkä ole koskaan syönyt pitkään yksipuolisesti, vaikka ruokavaliokokeiluja onkin takana.. Mutta enköhän mäkin joskus jatkossa jousta maidon suhteen vähän...!

Mihin tutkimukseen muuten perustuu väite, että karppaaja ei saa riittävästi kuitua? Kun syö reilusti rasvaa, kuidun tarve vähenee ja vatsa toimii erittäin hyvin. (siis mulla, joka en enää karppaa, koska se ruokavalio ei pidemmän päälle ollut ratkaisu vaivoihini)

Ehkä vielä hieman valotan sitä, mitä mun paleoon kuuluu : kasvikset, marjat, hedelmät, riisi, bataatti, liha, kala, muna, äyriäiset ym. elukat, kookos, kaikki pähkinät paitsi hassel (allergia), mantelit, siemenet, levät, kaakao, öljyt (ei rypsi), hunaja, kahvi :D, tee ja yrttijuomat, voi ja heraproteiini (vaikka maitopohja, en ole huomannut oireita). Ehkä jotain unohdin, mutta onhan tossa jo aika paljon valikoimaa. Ja luomuna suuri osa tietysti.

Liika liikunta ei muuten ikinä ole ollut mulle ongelma, olen aika laiska. Mutta kyllä pyrin joka päivä liikkumaan jollakin lailla, tai alan sammaloitua :)

Mopsin uusi systeemi ei voi olla väärä, jos se kerran on poistanut / vähentänyt terveysongelmia ja tarpeen laskea kaloreita. Pystytkö automaattisesti olemaan syömättä liikaa esim. liha-riisi-kasvisyhdistelmää ja jälkkäriksi hedelmiä, vai pidätkö kuitenkin tietoisesti kiinni sopivista annoskoista? Meikäläisellä nimittäin lähtisi helposti tuollainenkin ruokavalio käsistä jos en jollain tasolla laskisi kaloreita, koska ainakin hyvää lihaa, riisiä ja hedelmiä on helppo syödä liikaa...

Jep. Toistaiseksi olen pystynyt pitämään annokset sopivina ilman mitään laskemista tai muuta vaivaa. Ja mahakin oli aamulla suorastaan litteä :) Nyt kun vielä oppisi syömään hitaasti...

Suositut

Back
Ylös Bottom