Afrikkaketju. Rotujen paremmuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja holle
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäli haluatte jotain myönnytyksiä asioissa ja nähdä minutkin ei niin suvakkina niin kyllä tänne tulleissa pakolaisissa ja maahanmuuttajissa ja työhön muuttaneissa eroja on.

Sitä en voi sanoa mistä se johtuu En pidä sitä rodullisina ominaisuuksina vaan pikemmin kulttuurillisena muokkauksena.

Otetaan esim.nämä Ukrainan pakolaiset
Heti hakeutumassa töihin vaikka todennäköisesti palaisivat omaan maahansa jos sota päättyisi.
Siivosivat jopa puiston kiitollisuuden osoituksena kun Suomalaiset ottivat heidät vastaan.
Jotkut täällä työssä olleista lähtivät sotaan kotimaahansa kun hyökkäys tapahtui ja muutenkin heitä on ollut täällä töissä marjatiloilla jms. Töissä joita Suomalaiset eivät enää viitsi tehdä.

Venäjältä tulleet
Useimmiten työllistyneet ja tunnen parikin jotka ovat hyvin oma aloitteista ja toinen on korkeasti koulutettukin ja hyvässä työpaikassa, insinööri.
Toinen hakeutui heti koulutukseen kun entinen työ loppui ja olematta päivääkään kortistossa sai uuden ammatin.
Yli puolen miljoonan kämppä Hesassa.
Molemmat muuten enemmän Nato myönteisiä kuin minä eli tuntisivatko paremmin venäjää?

No on siltä ja Baltian suunnalta tullut myös rikollisia ja Baltian rikollisliigat kyllä tekevät varmaan suurimman osan Suomen omaisuus rikollisuudesta tälläkin hetkellä.
Kuten todennäköisesti myös huumeiden salakuljetuksesta.

Eli baltteja ja itä Eurooppalaisia on hyviä ja sitten erittäin pahoja.

Romanian romaanit sitten ovat oma lukunsa sinällään kuulemma oikeisiinkin töihin pystyvät mutta eivät taida tänne työntekoa tulla harrastamaan.

Aasialaiset
No ei tarvitse varmaan sanoakkaan mitään.
Tunnetteko yhtään joka on työttömänä?
Hyvä Vietanimilainen ystäväni joka on yliopistokoulutettu työskenteli 17 vuotta Arabian tehtailla Helsingissä ennenkuin edes sai Suomen kansalaisuuden .
Koska hän oli kolmivuoro työssä niin ei ollut aikaa opiskella Suomen kieltä tarpeeksi kielikoetta varten.
Puhuu muuten nykyään viittä eri kieltä.
Kun työt tuolta loppuivat pääsi heti uusiin töihin lääketehtalle jonne ei tavallisesti oteta kuin farmaseutiksi kouluttautuneita
Taisi maine työntekijänä olla sellainen että ohitti koulutetummat.
Oli muuten Suomen kansalainen jo silloin eli ei vienyt Suomalaisilta työpaikkaa.

No yhden epämääräisemmissä porukoissa pyörivän Vietnamilaisen tunnen mutta saattaa olla että hänet on aikoinaan adoptoitu tänne tai vastaavaa.

Thaikkupoimijoista tai muista nyt ei edes kannata puhua koska Suomalaiset eivät jaksaisi edes kävellä sitä aikaa minkä nämä käyttävät marjanpoimintaan.

Vietnamilaisia ns." venepakolaisia" ( yleensä vietnamin kiinalaisvähemmistöä Kats,Wikipediasta historia) tuli aikoinaan Suomeen ja siitä kai oli vähän polemiikkia mutta ei kyllä näkynyt rikollisuus eikä raiskaus tilastoissa.

No sitten lähi-idän maista tulevat.
No kaikki tietää ja kaikki näkee että kulttuuri on sangen erilaista.
Kun sellaisesta kulttuurista jossa kaikki seksuaalisuus ja hauskanpito on kiellettyä ja ehdoton tabu ja jossa machous on potenssiin 100 ja väkivalta on koko ajan läsnä ja olosuhteet karuakin karummat.

Länsimaisia pidetään vihollisena jota voidaan syyttää kaikesta ja kehitys on jäänyt polkemaan paikalleen sadoiksi vuosiksi.
Tukahduttavan ja typerän uskonnon takia joka saa vain koko ajan pahempia muotoja.

60 luvulla itseasiassa monissa islamilaisissa maissa oltiin lähempänä länsimaista kulttuuria kuin nykyään.

Sitten kun kaikki siellä vielä sotivat kaikkia vastaan j
Jotkut ihmiset viettävät koko ikänsä jossain pakolaisleireillä jossa varmasti vallitsee vahvemman laki .
Kun sieltä kiskaistaan ihminen yhtä-äkkiä vapaamieliseen länsimaalaiseen tasa-arvoiseen
Seksuaalisuuteen luonnollisesti suhtautuvaan yhteiskuntaan niin loput voikin sitten lukea hommafoorumilta ja mv lehdestä.

Kun vielä eteläisessä macho yhteiskunnassa naiset ilman suojelusta ovat vapaata riistaa.
Näin on tai oli ihan etelä Euroopassakin vielä -80 luvulla.
Siellä asuva Suomalaismies kertoi minulle että paikalliset miehet nauravat pohjoismaalaisille kun nämä eivät osaa pitää huolta naisitaan.

Töistä sitten sen verran että miten ihminen joka ei ole ikinä töitä tehnyt
On ollut joko pakolaisleirillä tai ilman töitä kotimaassaan osaisi tai ymmärtäisi työnteon perään täälläkään.

Luku ja kirjoitus taito sitten saattaa olla niin ja näin jopa omalla kielellään jos ei ole sattunut opetusta saamaan.

Sitten sotaa pakenevat nuoret miehet.
Sinällään jotenkin ymmärränkin koska siellä ei vissiin tiedä ketä ampuu ja mihin suuntaan kun tilanne on kyllä monessa paikoin aika sekava.
Onko vallassa hallitus vai islamistit joita niitäkin on monenlaisia.
Eikä vastaavanlaista isänmaallisuutta kuin meillä käytännössä monessakaan paikassa tunneta.
On vain uskollisuus omaa heimoa tai perhettä kohtaan.
Joko tuli tarpeeksi rasistoiduttua?

By the way
Sinällään kyllä toivon sille Milan Yaffalle vai mikä se nyt oli ja sen kurdish mafialle potkuja persiiseen ja kyyditystä takaisin sinne mistä tullutkin
Voisi vaikka antaa Erdoganille kun se haluaa että luovutetaan terroristeja.

Vaikka kurdeja kansana sympatisoinkin
Ainut islamilainen porukka jossa naisillakin on oikeuksia ja demokratiakin.
Tosin en tiedä miten he ovat täällä käyttäytyneet olen kyllä kuullut valitettavia juttuja.

No mennään sitten suvakki linjalle.
Tunnen ja tiedän myös asiallisia ja koulutettuja ihmisiä jotka
tulevat muslimi maista.
Jopa salilla oli yksi Kosovolainen jonka kanssa tuli juteltua ja tämä vissiin oli jossain virassa yliopistossa täällä.
Yksi Kurdi oli samalla jv kurssilla
On heitä normaali töissäkin ja opiskelemassa eli vaikea kaikkia on lokeroida
Tuossa joku aika sitten luin että pohjois Afrikasta on yritetty houkutella koulutettuja töihin Eurooppaan mutta nämä olivat kieltäytyneet koska katsoivat viihtyvänsä paremmin kotimaassaan kuin kakkosluokan kansalaisina Euroopassa.

Sanotaan tietysti että poikkeukset vahvistavat säännöt mutta minusta näyttää siltä että ihmiset jotka ovat olleet normaaleissa töissä kotimaassaan myös pyrkivät normaali elämään täälläkin.

Valitettavasti taitaa olla että tänne valiutuvat sellaiset jotka eivät ole kovin koulutettuja olleet kotimaassaan eivätkä myöskään siellä pystyneet itseään elättämään.
Ihminen kuitenkin parhaiten viihtyy siinä ympäristössä jossa on kasvanut jos kyse nyt ei ole ollut sotatantereesta tai pakolaisleirillä.

No tummapintaiset sitten.
Heitä sitten on monenlaisia.
Aikoinaan tehtaalla tumma mies työskenteli siivoojana.
Rasistisimmat duunarit huutelivat Kunta kinteksi ja halveksivat ja nauroivat.
Kaveri oli opiskelija joka luki insinööriksi ja teki siivoojan hommia saadakseen rahaa opiskeluun.
Ketkähän olivat typeriä ?
Kaiken oaavat korkeasti koulutetut selluköpit vai insinööri opiskelija?

Minua on hoitanut tummapintainen lääkäri.

Kamppailulajeissa olen tavannut tummia kavereita.

Sitten on tietysti näitä jotka loisivat,raiskaavat ja riehuvat.
Monet näistä ovat tehneet lapsiakin monen naisen kanssa ja pyörittäneet kaksoiselämää ja raiskailleet siinä sivussa

Somaleista olen kuullut pääasiassa melko huonoa vaikka lienee heistäkin jotkut työelämässä ja jotkut kouluttautuneita
Mahtaa olla jo toinen sukupolvi heitä joka on täällä.

Sinällään olen tavannut erittäin asiallisesti käyttäytyviä ja miellyttävän oloisia tummapintaisia
Kuten tässä oli eräs naapuri joka ystävällisesti tervehti aina kun kohdattiin
Kun muut samassa talossa asuvat kävelevät vain naama norsunvitulla ohi.
Eikä todellakaan ollut mitään häiriöitä hänen kohdallaan.

Ehkä etsin myönteisiä kohtia Afrikasta vain sen takia että omat kokemukset tummapintaisista ovat olleet monesti myönteisiä.

Suhtautuisin varmastikin eri tavalla jos he olisivat ryöstäneet tai pahoinpidelleet minut tai raiskanneet tyttäreni.
Saattaisin vihata koko Afrikkaa katkerana.

No olin Hesassa tässä kesällä ja tulimme myöhään aamuyöstä Kontulaan
Kun kuljimme ostarin ohi niin siellä oli hirveä älämölö käynnissä
Näytti suurinpiirtein siltä että tummapintaiset tanssivat siellä jonkun nuotion ympärillä.
Jos olisin ottanut kuvan tai video ja sanonut että kuvattu Afrikassa niin varmasti olisi mennyt täydestä.

Eli saatan arvata että joillain on hyvin erilainen näkemys mustista mitä minulla.
Kun minäkin tuon jälkeen olen vähän miettinyt että lieneekö Kontula ihan paras alue jos olis muuttamassa eläkepäivikseen stadiin?

No joo ehkä siis kokemukset ihmisistä vaikuttavat suhtautumiseen
Sekä ihmisen ympäristö muovaa ihmisestä sellaisen kun hän on.

Sinällään kukaan ulkomaalainen musta tai lähi-itäläinen ei ole koskaan yrittänyt pettää minua kaupoissa
Kun taas eräs kansallinen vähemmistömme aiheuttaa heti ikävän tunteen jos heidän kanssaan joutuu tekemiseen.
Tosin tiedän että heissäkin on ihan hyviäkin ihmisiä.

Sinällään ihan kantasuomalaissakin on porukkaa jolle toivois matkaa saunan taakse tai vaikka sinne Afrikkaan ja heitäkin on paljon näin vähään populaatioon mitä meitä on.
Kyllähän säkin mulle vittuilit, että olen rasisti. Mulla on mustaihoisia kavereita ja muslimi kavereita. Tosin olen kyllä vähän muslimi rasisti, mutta ihonvärillä ei ole väliä. Mutta onhan se selvä että meissä on fyysisiä ja henkisiä eroja. Kiinalaiset, Japanilaiset ja tietyn Juutalaisen haaran edustajat on älykkäimpiä kansoja. Länsi-Afrikassa on lihaksikkaita miehiä. Itä-Afrikassa hoikkia ja hinteläluisia. Kyllä meissä vaan on älykkyys eroja. Afrikassa ja Aasian tietyssä osassa on ÄO tulokset todella huonoja, mutta niin on myös sivistysvaltio Yhdysvalloissa, jos katsotaan keskiarvoa. Kyllä loogiset älykkyystestit on aikalailla sellaisia, että on vertailukelpoisia, vaikka tulisitkin jostain viidakosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän säkin mulle vittuilit, että olen rasisti. Mulla on mustaihoisia kavereita ja muslimi kavereita. Tosin olen kyllä vähän muslimi rasisti, mutta ihonvärillä ei ole väliä. Mutta onhan se selvä että meissä on fyysisiä ja henkisiä eroja. Kiinalaiset, Japanilaiset ja tietyn Juutalaisen haaran edustajat on älykkäimpiä kansoja. Länsi-Afrikassa on lihaksikkaita miehiä. Itä-Afrikassa hoikkia ja hinteläluisia. Kyllä meissä vaan on älykkyys eroja. Afrikassa ja Aasian tietyssä osassa on ÄO tulokset todella huonoja, mutta niin on myös sivistysvaltio Yhdysvalloissa, jos katsotaan keskiarvoa. Kyllä loogiset älykkyystestit on aikalailla sellaisia, että on vertailukelpoisia, vaikka tulisitkin jostain viidakosta.
En ole käsittääkseni vittuillut kenellekään ja olen edelleenkin sitä mieltä että olosuhteet vaikuttavat tuohon älyllisyyteen niin että se saattaa suuntautua muuallekkin kun mensan testien täyttämiseen.
On niitä tyhmiä aasialaisiakin ihan runsain mitoin harvemmin ne tosin tänne asti eksyvät.
Sekä en pidä itseäni kyllä yhtään viisaampana kuin jotain Afrikkalaista lääkäriä tai professoria Insinöörit nyt on tyhmiä Suomessakin
Mitä loogisia älykkyystestejä voi niinkuin tehdä jollekkin pikku kylässä tai peltihökkeli slummissa asuvalle joka ei ole saanut käydä koulua?
Kaveri voi silti olla vaikka miten nopea hoksaamaan asioita tai tehdä sellaisia käsitöitä alkeellisilla välineillä joihin ei länsimaalainen ei pysty.Älykkyys voi suuntautua eri asioihin.
 
En ole käsittääkseni vittuillut kenellekään ja olen edelleenkin sitä mieltä että olosuhteet vaikuttavat tuohon älyllisyyteen niin että se saattaa suuntautua muuallekkin kun mensan testien täyttämiseen.
On niitä tyhmiä aasialaisiakin ihan runsain mitoin harvemmin ne tosin tänne asti eksyvät.
Sekä en pidä itseäni kyllä yhtään viisaampana kuin jotain Afrikkalaista lääkäriä tai professoria Insinöörit nyt on tyhmiä Suomessakin
Mitä loogisia älykkyystestejä voi niinkuin tehdä jollekkin pikku kylässä tai peltihökkeli slummissa asuvalle joka ei ole saanut käydä koulua?
Kaveri voi silti olla vaikka miten nopea hoksaamaan asioita tai tehdä sellaisia käsitöitä alkeellisilla välineillä joihin ei länsimaalainen ei pysty.Älykkyys voi suuntautua eri asioihin.
Tässä tapauksessa kyllä eräs wärkkäri on ollut nukkumassa, kun älykkyyttä on jaettu.
 
Tässä tapauksessa kyllä eräs wärkkäri on ollut nukkumassa, kun älykkyyttä on jaettu.
Tuon kyllä myönnän
En todellakaan kovin älykäs ole kun jankkaan itsestään selviä asioita täällä sellaisille jotka eivät varmasti periaatteestaan luovu.
Onneksi täällä löytyy erittäin korkeasti koulutettua porukkaa kuten Gibson five minua sivistämään.
 
Tuon kyllä myönnän
En todellakaan kovin älykäs ole kun jankkaan itsestään selviä asioita täällä sellaisille jotka eivät varmasti periaatteestaan luovu.
Onneksi täällä löytyy erittäin korkeasti koulutettua porukkaa kuten Gibson five minua sivistämään.
Tuo on oikea asenne.Ei pidä pitää asioita itsestään selvänä vaan olla kiitollinen niistä.
 
Mitä loogisia älykkyystestejä voi niinkuin tehdä jollekkin pikku kylässä tai peltihökkeli slummissa asuvalle joka ei ole saanut käydä koulua?
Kaveri voi silti olla vaikka miten nopea hoksaamaan asioita
Tuohon "hoksaamiseen" ne testit pääasiassa perustuu. Kuvio on kohdassa A näin, sitten kuvio on kohdassa B noin, sitten kysytään että mitenköhän se kuvio on kohdassa C? Ei sellaiseen vaadita koulunkäyntiä, vaan loogista ajattelukykyä. Sitä joko on tai sitten ei.
 
Tuohon "hoksaamiseen" ne testit pääasiassa perustuu. Kuvio on kohdassa A näin, sitten kuvio on kohdassa B noin, sitten kysytään että mitenköhän se kuvio on kohdassa C? Ei sellaiseen vaadita koulunkäyntiä, vaan loogista ajattelukykyä. Sitä joko on tai sitten ei.
Hyvien pisteiden saaminen älykkyystesteissä kyllä korrelloituu koulunkäynnin etenkin lukemaan oppimisen kanssa.

 
olen edelleenkin sitä mieltä että olosuhteet vaikuttavat tuohon älyllisyyteen niin että se saattaa suuntautua muuallekkin kun mensan testien täyttämiseen.

Nyt kun olet sivutolkulla vängännyt tätä samaa, että Afrikassa matalan ÄO:n maissakin on jotain mystistä erilaista älykkyyttä, niin osaatko antaa tästä edes yhdenkin esimerkin. Siis juuri näistä maista, joissa mitattu ÄO on meidän mittapuulla matala, niin miten se mystinen erilainen älykkyys sitten näkyy esim. näiden maiden yhteiskuntarakenteissa, taloudessa jne. Kai siellä nyt sitten luulisi saatavan jotain ylivertaista aikaiseksi eikä päivät kuluisi pelkkiä paskakakkuja taputellessa?
 
Hyvien pisteiden saaminen älykkyystesteissä kyllä korrelloituu koulunkäynnin etenkin lukemaan oppimisen kanssa.

Missäs maassa 3-vuotiaana mennään kouluun? 3-vuotiaskin kun on päässyt mensaan. Osasi toki lukea siinä vaiheessa, mutta eipä ollut missään koulussa ollut.
 
Nyt kun olet sivutolkulla vängännyt tätä samaa, että Afrikassa matalan ÄO:n maissakin on jotain mystistä erilaista älykkyyttä, niin osaatko antaa tästä edes yhdenkin esimerkin. Siis juuri näistä maista, joissa mitattu ÄO on meidän mittapuulla matala, niin miten se mystinen erilainen älykkyys sitten näkyy esim. näiden maiden yhteiskuntarakenteissa, taloudessa jne. Kai siellä nyt sitten luulisi saatavan jotain ylivertaista aikaiseksi eikä päivät kuluisi pelkkiä paskakakkuja taputellessa?
Kun ei ne sielläkään pelkkiä paskakakkuja monessakaan maassa taputtele. Sielläkin on kaupunkeja ,lähiöitä,ostoskeskuksia.
Monessa maassa suuressa osin on toki kurjuutta ja köyhyyttä ja eriarvoisia yhteiskuntia.
Pitkää kehitystä on vähän vaikeampi yhtä äkkiä muuttaa.
Lisäksi maiden luonnonvaroja hyödynnetään käytännössä ruokkimalla tätä kurjuuden kehittymistä käyttämällä korruptiota hyväksi.
Kuten tehtiin ennenkin silloin siirtomaa isäntien toimesta.
Voisi ihan hyvin kysyä miksi Venäjän talous ei nouse?
Miksi se ei meidänlaisemme hyvinvointi valtio vaikka sillä on maailman rikkaimmat luonnonvarat?
Mikä se Venäläisten ÄO olikaan?
Sinällään monet Afrikkalaiset haluavat elää maaseudulla ja
savimajoissa eivät välttämättä halua kaupunkiin tai hienoa omakotitaloa.Pitävät yksinkertaisesta elämästä.
Täällä sitä pidetään yksinkertaisuuden ja tyhmyyden merkkinä mutta onko se välttämättä sitä?
Intiaanejakin pidettiin tyhminä kun he sanoivat:
"Kun viimeinenkin joki saastunut,kun viimeinen puu on kaadettu valkoinen mies ymmärtää ettei rahaa voi syödä"
Tässä sitten juttuja jota te ette suostu lukemaan tai peräti pohtimaan:



 
Viimeksi muokattu:
Ja Afrikkaahan me autetaan koko ajan monin tavoin. Mielestäni korreloi negatiivisesti menestyksen kanssa. Poikki vaan ja mieluumminkin kauppapakotetta päällensä jos huono korruptoitunut hallinto eikä vastikkeetonta rahaa. Niinku muidenkin kanssa, ei pidä kohdella kuin lapsia.
 
Ja Afrikkaahan me autetaan koko ajan monin tavoin. Mielestäni korreloi negatiivisesti menestyksen kanssa. Poikki vaan ja mieluumminkin kauppapakotetta päällensä jos huono korruptoitunut hallinto eikä vastikkeetonta rahaa. Niinku muidenkin kanssa, ei pidä kohdella kuin lapsia.
 
Tänne on tullu sen verta ahkerasti viestejä että kaikkia ei jaksa lukea, mutta siis eikös kuitenkin ole ihan selvää että fyysiset ominaisuudet eroavat eri rotujen /kansojen välillä. Miten vaan että miten se älykkyys olisi tässä asiassa poikkeus.
 

90% koulussa ja valtavan luonnonvararikas ja tuottava manner. Ei tartte kehitysauttaa, parasta että oppivat auttamaan itse itseään. Mitä voidaan tehdä on katsoa hallintojen perään niin kuin muidenkin maiden kanssa ja pitää pinnalla epäkohtia jotta ne muuttuisivat paremmiksi.
Meiltä muuten silmiinpistävästi puuttuu kriittinen/realistinen afrikka-uutisointi, joko uhreja tai positiivisuutta tai stereotypioita. France24 päälle niin tulee ihan eri kuva.
 
Millä tavoin tämän ketjun olemassaolo ja siinä esitetty argumentointi mielestänne todistaa ns valkoisen rodun älyllistä paremmuutta?

Ei todista mitenkään, enkä moiseen edes usko. Mutta kunnon vääntäminen netissä foorumilla, se jos mikä pistää veren kiertämään ja saa olon tuntumaan nuorelta! Vai mitä Wärkkäri?
 
Ei todista mitenkään, enkä moiseen edes usko. Mutta kunnon vääntäminen netissä foorumilla, se jos mikä pistää veren kiertämään ja saa olon tuntumaan nuorelta! Vai mitä Wärkkäri?
Joo Tästä on tullut oikein harrastus minulle ja todellakin nuorennusta tässä iässä kaipaakin 😄
 
90% koulussa ja valtavan luonnonvararikas ja tuottava manner. Ei tartte kehitysauttaa, parasta että oppivat auttamaan itse itseään. Mitä voidaan tehdä on katsoa hallintojen perään niin kuin muidenkin maiden kanssa ja pitää pinnalla epäkohtia jotta ne muuttuisivat paremmiksi.
Meiltä muuten silmiinpistävästi puuttuu kriittinen/realistinen afrikka-uutisointi, joko uhreja tai positiivisuutta tai stereotypioita. France24 päälle niin tulee ihan eri kuva.
Joo Suosittelen itsekkin tuota France 24:sta ja muutenkin seuraamaan asioita muualtakin kuin netin ensimmäisistä hakusanoista ja mv lehdestä.
Onhan tuolla muitakin tv kanavia tietysti muunkin kielen taito kuin englannin auttaisi paljon.

Matkustelu lisäksi avartaa ja matkailijoiden kertomukset ja kokemukset.
Asiat kun eivät ole kuitenkaan maailmalla ole todellakaan stereotyyppisiä.

Nykyään kyllä puhutaan kehitysyhteistyöstä joka voi pidemmällä juoksulla olla hyödyllistä molemmille osapuolille edellyttäen että rahat saadaan kanavoitua oikeisiin kohteisiin.

Lisäksi eiköhän olisi meidänkin etu että saataisiin nämä maat kehittymään paremmin ja sellaisiksi että väestö pystyisi elämään niissä ilman että syntyisi hirvittävää painetta vyöryä länsimaihin.

Yksinkertaista elintapaa halveksitaan mutta jos ihmiset ovat tyytyväisiä siihen ja tottuneet sellaiseen niin se on tälle planeetalle aika hyvä asia.
Vaikka miten pidettäisiin tyhminä lantakakun pyörittäjinä.
Mitä tapahtuisi jos Afrikka rupeaisi kuluttamaan niinkuin länsimaat ?
Voisi syntyä aikamoinen pula luonnonvaroista tällä planeetalla.

Sinällään siellä on hyvät edellytykset myös kestävämpään kehitykseen jos sitä tuetaan ja rohkaistaan.
Aurinko energiaa on saatavilla runsain mitoin.
Haasteena on se että myös kasvihuone ilmiö koettelee sitä mannerta huomattavasti pahemmin.

Lisäksi luonnonvarat ovat myös kirous.
Kun niitä on alunperinkin ulkouoliset hyödyntäneet ja sama jatkuu nykyäänkin.
Eivät esimerkiksi venäjä ja kiina paljoa noteeraa millainen hallitus tai epätasa arvo maassa vallitsee kunhan vain saavat itselleen taloudellista hyötyä ja poliittista tukea.

Sama on suurten yritysten kanssa.
Kunhan vain raaka-aineet saadaan halvalla niin voidaan jollekkin diktatuurille tai sotilasjuntalle vähän maksaakkin.
Ei siitä niin väliä että ne ampuvat muutaman bisneksiä haittaavan villi ihmisen hengiltä tai tekaisevat kaivoksen jonkun heimon laidunmaille.
Nämähän voi asuttaa sitten johonkin hökkelikylään megacityn laitamille.

Miettikääpä mikä poru on ulkomaalaiset yritykset ovat aloittaneet kaivostoimintaa Suomessa ja mitä tuhoja tapahtui esimerkiksi Talvivaaran suhteen vaikka se taisi olla kotimainen toimija.
Kun Afrikassa protestoidaan samanlaisista asioista niin katsotaan että villi ihmiset eivät halua sivistyä vaikka hyvät länsimaiset yritykset toisivat sinne hyvinvointia ja rahaa.

Kyllähän nuo kaupunginkin siellä toki kasvavat ja tietysti länsimainen elämäntyylikin valtaa alaa
Kuitenkin heidän omaakin kulttuuriaan olisi kunnioitettava.
Ei tämä meidänkään elämäntyyli takaa ihmiselle sen enempää onnellisuutta tai ole hyväksi tälle pallolle jonka asukkaita kaikki olemme ÄO:sta huolimatta.
 
Back
Ylös Bottom