Kävin Etelä-Afrikassa 2020 tammikuussa just ennen kuin korona räjähti maailmalla, ainakin puheiden mukaan Etelä-Afrikka ja varsinkin Kapkaupunki on länsimaalaistunein osa Afrikkaa ja arvelinkin että on aika kevyt mesta tutustua todellakin erilaiseen kulttuuriin, lentokentällä ei ollut minkäänlaista turvajärjestelyä kun laskeuduttiin, sieltä vaan käveltiin pois, lähtiessä laukkuja ei pyydetty purkamaan eikä kukaan katsonut läpivalaisulaitteen ruutua kun mun reppu siitä läpi meni, jono kulki kyllä nopeasti kun ei tarvinnut mitään riisua metallinpaljastimeen mentäessä, taskussa oli avaimet sytkäri känny, ja vyönsolki on aika raskas ja metallinen, ei piipannut laite, Turkin välilaskussa sitten meillä olikin ihan eurooppalainen turvatarkastus josta ei mennyt läpi juomat eikä menty paljastimista juosten läpi.
Itse mestoilla, valkoisilla ja mustilla on omat bussipysäkit ja bussit, en tiedä saisiko valkoiset mennä mustien kanssa samaan bussiin, mutta toistepäin on ainakin ihan no-no. Kaikki keitä näkyi duuneissa missä vaan, niin ns lapiomies työt oli mustilla, työnjohtajat oli valkoisia, joka ikinen rafla missä käytiin syömässä, koko henkilökunta valkoisia, eikä juurikaan mustia asiakkaina. Kaikissa, ihan kaikissa kaupoissa kalterit tai jos on aihetta epäillä että sisällä on jotain arvokasta niin kalterit, kun liike sulkeutuu ikkuinoiden ja ovien eteen vedetään metalliset seinät vielä lisäksi. Meillä oli työporukalla kyyti aina hotellista porttien takaa aina mihin mentiin, ja kyyti jätti aina jonnekkin toisaalle portin taakse, jos haluttiin vaikka bisset illalla niin kuski haki, ja se kuski näytti siltä että vaikka se ajoi sitä autoa, niin ei se kuskin homma ollut sen duuni, en tullut kysyneeksi mutta kyllä se enemmän haisi turvallisuusukolta kuin kuskilta.
Mitä tämä tarina sitten kertoo, en tiedä, mutta jos toi on länsimaalaistunein mesta, niin en halua edes kuvitella minkälaista muualla on, olisiko riittänyt 1 kuski ja lukossa olevat auton ovet. Ruuat olivat hyviä, oikeastaan loistavia mitä siellä söin, mutta ei mulla sellaista kaipuuta jäänyt että lähtisin lomille sinne.