Afrikka, sarvikuonojen maa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta verratkaapa suomen oloja ennen niitä kehitysapuja afrikan valtioihin, ei täällä ollut mitään helkkarin heimosotia ja töitä teki kaikki kunnolla. Se vaan on niin että afrikka on vaikea paikka ihmisen asua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Willie sanoi:
Voisitko kertoa meille Afrikan todelliset aids-luvut, sekä lisäksi kertoa mihin muuhun perustat ne kuin maalaisjärkeesi?QUOTE]

En nyt valitettavasti voi kaivaa sinulle eksaktia lähdetietoa mutta luin tästä aiheesta joku viikko takaperin pitkän artikkelin jossa muistaakseni Malawilainen hallituksen virkamies tunnusti että Afrikassa on mantereen tapa liioitella HIV- lukemat reilusti tietyillä alueilla ylöspäin koska se lisää hätäkerrointa. Mä en missään tapauksessa vähättele afrikan aidsongelmaa jos jäi epäselväksi. Sen että arvioin infektoituneiden määrän puolet vähemmäksi vedin hatusta kun johonkin on pakko vetää myös se maalaisjärkinen arvio. Voi hyvin olla että olen väärässä ja todellinen lukema on suurempi.

Pointti oli ainoastaan osoittaa että jopa aids-epidemiaa käytetään afrikassa niin että siitä tiedottaminen on sidottu alueelliseen nepotismiin sekä poliittisiin ja taloudellisiin intresseihin.

Dean Kuntz sanoi:
Ihan paskaa keskustelua. Ensiksi Afrikka-maanosassa on monta eri maata.

Onneksi toit omat perustellut sanasi mukaan, toivottavasti saamme kuulla lisää viisauksia sinulta :lol2:

ZeiZei sanoi:
Onneksi toit omat perustellut sanasi mukaan, toivottavasti saamme kuulla lisää viisauksia sinulta :lol2:

No en minä ainakaan jaksaisi alkaa keskustelemaan jotakin että Afrikka on sitä ja tätä. Pitäisi puhua yksittäisistä maista. Mutta kaipa sekin on huvia monille että vääntää jostakin asiasta ihan vääntämisen ilosta.

Dean Kuntz sanoi:
No en minä ainakaan jaksaisi alkaa keskustelemaan jotakin että Afrikka on sitä ja tätä. Pitäisi puhua yksittäisistä maista. Mutta kaipa sekin on huvia monille että vääntää jostakin asiasta ihan vääntämisen ilosta.
Lienee aavistuksen kätevämpää käsitellä ko. mantereen yleisimpiä, suurimpia ja tunnetuimpia ongelmia sen sijaan, että otettaisiin oikein tarkkaan selvää siitä, mikä Norsunluurannikkoa vaivaa ja mitä asialle pitäisi tehdä ja missä.

Mun mielestä on täysin käypää käydä keskustelua epämääräisistä tuista joiden makselukohteista ainakaan mulla ei ole tarkempaa tietoa kuin maanosa, johon ne ovat matkalla. Melkoinen määrä suomalaisia makselee myös näitä tukia ja se, voidaanko niillä ratkaista em. ongelmia ja olisiko järkevämpiä ratkaisuvaihtoehtoja tai toimintamuotoja on mun mielestä vähintäänkin pohtimisen arvoinen juttu. Jos sä pidät tätä turhana hiustenhalkomisena niin by all means lue jotain muuta ketjua. :thumbs:

Dean Kuntz sanoi:

Joku haukankatseinen tarkkailija olisi saattanut huomata, että keskustelemme ns. "mustasta Afrikasta", ja vaikka valtioiden välisiä eroja on, meidän näkökulmastamme tilanne on kutakuinkin sama. Varsinkin kun Afrikan valtioiden rajat on täysin hatusta vedettyjä.

Dean Kuntz sanoi:

Olet siinä mielessä oikeassa, että Afrikka ei ole etnisesti eikä kulttuurillisesti kovinkaan yhtenäinen. (Ei siitäkään huolimatta, että monelle pakkislaiselle ne tuntuvat kaikki ovat neekereitä.) Kuitenkin Afrikan valtiolla on monia yhtenäisiä ongelmia, eli niitä on mielekästä tarkastella myös yhdessä.

Ja Simballe kiitos tarkennuksesta. Tuota mainittua 40% tartuntaosuutta lähinnä taitaa olla Swazimaa. Maan väkiluku on 1,1 miljoonaa, joten uskon myös ulkopuolisilla tarkkailijoilla olevan jonkinlainen testauksiin pohjautuva käsitys viruksen levinneisyydestä. Jutussasi on ehdottomasti sen verran perää, että maiden itse tuottamien lukujen luotettavuudesta ei ole takeita.

Laitanpa tähän nyt sitten oman kommenttini asiaan liittyen.

Monissa Afrikan valtioissa on ongelmia väestön liikakasvun ja sukupuolitautien takia siitä syystä, että ne ovat kristittyjä maita. Eurooppalaiset valloittajat käännyttivät luonnonkansat kristityiksi ja katolisella kirkolla on suuri vaikutusvalta alueella. Ja kuten tiedämme paavin kannan ehkäisyvälineisiin niin onko ihme että väestö kasvaa ja taudit leviävät? Lapsethan ovat Jumalan lahja!

Ja se että kaikki afrikkalaiset olisivat tyhmiä, sivistymättömiä ja asuisivat savimajoissa on ihan paskapuhetta. Mulla on tuttuja useista maista, mm. Kamerunista, Nigeriasta, Etiopiasta, Ghanasta, Sudanista jne. ja nämä ihmiset ovat kaikki koulutettuja, hyvissä duuneissa tai yksityisyrittäjiä. Siellä Afrikassa on myös isoja kaupunkeja, joissa eletään suhteellisen länsimaista elämää mitä ei Euroopassa Pekka Perusinsinööri tunnu tajuavan. Se mitä kaverit aina valittavat kun puhuvat omista maistaan on korruptio. Sen ne haluaisivat itsekin kitkeä pois.

Menkää sinne Afrikkaan joskus käymään ja todetkaa itse se tilanne. Joillakin menee siellä ihan hyvin, joillakin todella huonosti.

reinhardt sanoi:
Joku haukankatseinen tarkkailija olisi saattanut huomata, että keskustelemme ns. "mustasta Afrikasta", ja vaikka valtioiden välisiä eroja on, meidän näkökulmastamme tilanne on kutakuinkin sama. Varsinkin kun Afrikan valtioiden rajat on täysin hatusta vedettyjä.

Jep. Ja sangen usein ne kohdat jotka kartalla näyttävät muulta kuin viivoittimella piirretyltä noudattelevat kupari/mineraali/öljyesiintymien rajoja eivätkä heimorajoja.

Btw, tämä Dean Koonzin kommentti nyt lähinnä todistaa frustraation siitä ettei ole kompetentti osallistumaan keskusteluun millään tasolla...

edelbrock sanoi:
Joillakin menee siellä ihan hyvin, joillakin todella huonosti.

Kaikki me varmasti tiedämme tuon. Tosiasia kuitenkin on, että valtaosa Afrikan maista on kehitysmaita. Ja keskimäärin siellä on ihmisillä asiat huonommin kuin meikäläisillä.

Vielä tuosta yleistämisestä: mielestäni Afrikasta puhuminen on sama, kuin joku vaikkapa kiinalainen puhuisi tähän tapaan Euroopasta: mielestäni yleistystenkin perusteella on mahdollista tehdä riittävää analyysiä tämän tyyppisissä asioissa. Esimerkiksi kreikkalaisten ja suomalaisten erot ovat meidän mielestämme huomattavia -kiinalaisen näkökulmasta eurooppalaiset ovat varmasti varsin homogeenista porukkaa. Aivan samoin eri afrikkalaisilla yhteisöillä on eurooppalaisen tarkkailijan silmissä enemmän yhdistäviä kuin erottavia piirteitä. Tämä tietysti kertoo puutteellisesta vieraiden kulttuurien tuntemuksesta, mutta kun Afrikassa on tuhansia heimoja, ehkä kuitenkin puhumme ihan yleisellä tasolla. (jopa minä olen ymmärtänyt sen verran, että afrikkalaisista ihmisistä puhuttaessa heimo on useinkin paljon tärkeämpi tekijä kuin valtio.)

edelbrock sanoi:
Ja se että kaikki afrikkalaiset olisivat tyhmiä, sivistymättömiä ja asuisivat savimajoissa on ihan paskapuhetta... .

Mun mielestä tän keskustelun varsinainen sisältö on kyllä ihan muualla. näytä threadista kohta jossa ihmiset ovat sitä mieltä että afrikkalaiset ovat tyhmiä, sivistymättömiä ja asuvat savimajoissa niin minä näytän sinulle Jari Sillanpään tyttöystävän. Ymmärrän kyllä että olet loukkaantunut ystäviesi puolesta. Myönnän että olen itse käyttänyt fraasia "sen sijaan että opettelisivat lukemaan" tarpeettomana kärjistyksenä yhdessä kohtaa analysoidessani sitä olemmeko me suomalaisina velkaa sata vuotta sitten eläneiden brittikolonialistien synneistä, mutta se kai koko threadin "rasistisin" kohta.

[/QUOTE]Menkää sinne Afrikkaan joskus käymään ja todetkaa itse se tilanne.[/QUOTE]

On tullut asuttua monta vuotta ja käytyä sinä aikana aika vitun monessa mustan afrikan maassa.

[/QUOTE] Joillakin menee siellä ihan hyvin, joillakin todella huonosti.[/QUOTE]

Ja tämä on nimenomaan afrikan ongelma. Pieni eliitti pimittää rahat ja massat kärsivät.

On totta että esim. Nairobissa on pilvenpiirtäjiä. Yhtälailla on totta että Nairobi on äärimmäisen vaarallinen rikollisuuden saastuttama kaupunki jolla on valtava slummiongelma kun maaseudun ihmiset ovat epätoivoissaan vaeltaneet sinne leivän toivossa. Ja ne tornitalot muistaakseni rakennettiin kyllä brittien toimesta ennenkuin maa itsenäistyi...

täällähän on taas innokkaat maailmanparannustalkoot pystyssä...
mutta ei se mitään,toiset keskittykööt koko maailman ongelmiin,mä keskityn omiini...

jugga sanoi:
Höpöhöpö ja huomenna lissää,
HIV Venäjällä 0,6 - 1,9%, Afrikassa 5-39%!!! Joidenkin maiden armeijasta HIV- viruksen saaneiden sotilaiden osuus oli 60-70%.
Oikeastikko, oon aina luullu toisin...
No mut hyvä vaan niinkin päin. Eikö Ukrainassa ollu jotain 10 % tjt... Tai muissa entisen NL:än maissa?

Alec sanoi:
täällähän on taas innokkaat maailmanparannustalkoot pystyssä...
mutta ei se mitään,toiset keskittykööt koko maailman ongelmiin,mä keskityn omiini...
Kato, omat ongelmat tuntuu pieniltä, kun ratkoo kokonaisen maanosan ongelmia välillä.

No olihan tuosta mun kommentistani ainakin se hyöty että sen kautta syntyi uusia hedelmällisiä ajatuksia - esim Reinhardt joutui pohtimaan miten kiinalainen puhuisi eurooppalaisista ;)

Pulunkuristaja sanoi:
jugga sanoi:
Höpöhöpö ja huomenna lissää,
HIV Venäjällä 0,6 - 1,9%, Afrikassa 5-39%!!! Joidenkin maiden armeijasta HIV- viruksen saaneiden sotilaiden osuus oli 60-70%.
Oikeastikko, oon aina luullu toisin...
No mut hyvä vaan niinkin päin. Eikö Ukrainassa ollu jotain 10 % tjt... Tai muissa entisen NL:än maissa?

Eipä nuo paikat ongelmallisia ole. Itse katson aina http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/

Ukrainassa 1,4% väestöstä HIV. Ei mitään väliä tollasella määrällä. Mutta aika hauska että world factbook on lisännyt myöskin HIV määrät tietoihinsa. heh. hui

E

Ugga sanoi:
Oha se nyt saatanan selvää, että afrikassa syntynyt ja ikänsä elänyt osaa siellä paremmin safkaa löytää, tehdää koe toisinpäin ja viedään se afrikkalainen nainen britteihin tekemään sen miehen hommia, kumpi voittaisi tällöin? (Joo, ja pointti oli vain se että ei tuollaista voi käyttää esimerkkinä mihinkään suuntaan.)

Luulisin että pärjäisi ihan hyvin ottaen huomioon Afrikkaan verrattuna paremman infran.

Tupla-J sanoi:
Itse asiassa tässä on syytetty afrikkalaisia miehiä ja kulttuuria, jossa pidetään laiskuutta maskuliinisena hyveenä.

Onko Angola selvinnyt sodasta kymmeniä kertoja suuremman valtion kanssa suhteellisen pienin menetyksin ja ymmärtänyt olla venyttämättä kummankaan osapuolen kärsivällisyyttä rauhan ylläpitoon jälkeen päin? Onko Angola onnistunut yhdistämään kansansa sisällissodan jälkeen? Onko Angola maksanut valtavat sotakorvaukset? Kärsinyt muutamat lamat ja pakolaistulvan? Kyllä mä ymmärrän, että Angola on varmaan kans kohdannut kaikenlaista paskaa, mutta niin ovat aika monet muutkin maat.

Asekauppaa yms. talousjärjestelyitä ylläpitävät korruptoituneet sotilasjuntat. Ja kyllä, jotkin länsimaat hyötyvät siitä. On silti typerää olettaa kaikkien länsimaiden makselevan siitä rahaa ja jatkaa sitä hyvää hyvyyttään maailman tappiin asti. Joskus sen ruikutuksen on loputtava ja tehtävä sittenkin itse asioille jotain.

En nyt jaksa alkaa luettelemaan kaikkea sitä mistä Angola on selvinnyt mutta lukutaitoisena lueppa vaikka Wikipedian Angola-juttu.

Angolassa on sodittu aika huomattavasti pidempi aika mitä Suomessa koko 1900-luvun aikana. Suomalainen 'lama' herättää siellä lähinnä huvitusta.

Angola itsenäistyi siirtomaavallan alta vasta vuonna 1975, vuosien verisen sissisodan jälkeen, Angolahan oli tähän saakka Portugalin siirtomaa. Sotimista oli myös apartheidin aikaisen Etelä-Afrikan kanssa minkä voisi myös katsoa edustaneen valkoista länsimaista etua Afrikassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom