- Ikä
- 46
Mä olen käsittänyt, että länsimaat ovat "sopivasti" vapauttaneet sitä maailmankauppaa, jotta kehittyvien maiden asukeilta on ostettu maa alta pois. Eli poppoota riittää tekemään duunia, mutta luonnonvarojen omistus on jo siirtynyt kansainvälisille yhtiöille. En mäkään täällä Suomessa mitään tekisi, mikäli mulla ei olisi mitään mahdollisuuksia omistaa yhtikäs mitään mukavaa.iivili sanoi:Ainoaa todellista kehitysapua tai siis tehokasta taloudellista apua olisi maailmankaupan todellinen vapauttaminen. Nythän länsimaita suojaavat monenmoiset suojatullit. Jos maailmankauppa TODELLA vapautettaisiin, niin eiköhän Afrikastakin pikkuhiljaa (tyyliin 10-100 vuodessa) alkaisi löytymään yhä enemmän ja enemmän väkeä, ketkä käsittäisivät, että "Hei! Meillon ziljoonia pirun halpoja duunareita ja sairaasti luonnosta saatavia mazkuja täällä! Me voidaan duunata kaikkee kivaa länsimaisille ja rahastaa niiltä aivan miälettömiä summia ja useiden vuosien ajan!1!!" Eli ihmisen luontainen ahneus voittaisi lopulta ja havaitsisi saman, kuin pohatat länsimaissakin ovat havainneet jo satoja vuosia sitten: rauhanomainen ja järjestelmällinen yhteiskunta luo parhaat edellytykset kannattavalle pisnekselle.
Kun valtiot kyllästyvät tuohon touhuun ja teettävät ns. luonnonvarojen kansallistamisen ja ajavat länsimaiset puulaakit pois mailtaan, käy kuten kävi Kuubassa ja Iranissa (ei parhaat esimerkit, mutta surullista, että "vallankumoukseen" vaadittiin diktaattori tai fundamentalisteja). Mun mielestä länsimailla pitäisi olla vähän huono omatunto, mutta samaa mieltä olen siitä, että kehitysapu tai velkojen anteeksianto ei asiaan paljon vaikuta jos luonnonvarojen omistusta ei palauteta alkuperäiskansoille. Suomen kaltaisilla maailmankaupan pikkupelureilla ei ole muita keinoja kuin käydä kaivamassa kaivoja, rakentamassa kirkkoja ja opettamassa jengiä lukemaan. Kyllä sitä varten nyt pari euroa pitääkin löytyä. Kaivaahan ne kansainväliset firmat timanttinsa ja jalometallinsa Afrikasta osin myös suomalaisilla vehkeillä.
Tämä on kolikon toinen puoli. Maailman talous (tietty asiayhteys, ei yhdyssanavirhe) on sikäli labiili, että korjaavien toimenpiteiden on pakko olla erittäin maltillisia.Iivili sanoi:Tietenkään länsimaat ja Japani eivät halua kunnolla vapauttaa maailmankauppaa (vrt. EU:n, USAn ja Kiinan välinen kaplakka vastikään koskien tekstiiliteollisuutta), koska käsittävät em. asian aivan hyvin, kuten myös sen, että meidän rikkaiden elintaso laskisi em. skenaariossa selvästi. Emme tod.näk. pystyisi pitämään jalostusastetta riittävän korkeana, kuten emme pysty pitämään Kiinaa ja Intiaa "vastaan" tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa.