ADT:n Seppälä epäilee, onko kehonrakennus urheilua

Kehonrakennus ei vaadi melkein mitään taitoa/älyä. Riittää kun treenaa riittävästi, syö paljon ja roinaa tarpeeksi. Lisäksi tarvitaan hyvät geenit jotta pärjää huipulla.
No mitä taitoa sitten vaatii vaikka hiihto? Riittää, että treenaa riittävästi, syö sopivasti ja roinaa tarpeeksi (tietysti erilaisia aineita kuin kehoilijat). Lisäksi tarvitaan hyvät geenit, jotta pärjää huipulla.

Sitten tuosta arvioinnista, niin en näe mitään järkeä sanoa, että arvostelulajit eivät ole urheilua. Sen arvostelun tarkoitushan on nimenomaan selvittää, kuka on paras, kun sitä ei voida millään objektiivisella mittarilla näissä lajeissa mitata. Ammattitaitoisten tuomarien tehtävä on olla niin objektiivisia, kuin suinkin mahdollista. En ole kehonrakennusta niin paljon seurannut, että osaisin kommentoida tässä tapuhtuneita virheitä, mutta idean tasolla en näe mitään syytä, miksi kehonrakennus ei olisi urheilua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No mitä taitoa sitten vaatii vaikka hiihto? Riittää, että treenaa riittävästi, syö sopivasti ja roinaa tarpeeksi (tietysti erilaisia aineita kuin kehoilijat). Lisäksi tarvitaan hyvät geenit, jotta pärjää huipulla.

Hiihdossa tarvitaan taitoa pystyä kiertämään ja välttelemään testejä.

Kehonrakennuksen kilpailutilanne ei ole mielestäni urheilua. Vähän kuin koiranäyttelyä kattois. Tosin jokseenkin mielenkiintoisempaa katella lihasta, kuin hauvoja. Ei paljoa kilpailija luonnetta/kykyjä tarvita itse lavalla.

Treenaaminen on sitten eri juttu. Kovaa hommaa, kurinalaista ku mikä. Etenkin Classic ja Pro-taso. Imho.

Siinä tarvii kuntoa.

En mä sano, että kehonrakennus mitään lastenleikkiä on. Mutta ei niissä salitreeneissä mitään kuntoa tarvi. Kivunsietokykyä kyllä, onhan huipulla treenaaminen rankkaa.

Jos verrataan kehonrakennusta (lasketaan tähän nyt myös ne, jotka käyvät ainoastaan salilla, mutta eivät ehkä miellä itseään kehonrakentajaksi) niin huipulla kuin perusjamppa-tasollakin, menevät muut lajit taidossa ja kunnossa kirkkaasti ohi.

Mä en vain meillä sanaa 'urheilullinen' siihen, että on paljon lihaksia, ei mitään muuta.

Se, että onko kehonrakennus uhreilua on kyllä täysin mielipide asia. Eihän siitäkään ole päästy yhteisymmärrykseen, että onko moottoriuhreilu urheilua. Kehoilunkin suhteen on väännetty kättä muutaman kerran aikaisemmin.

Kehonrakennuksessa ei tehdä kisassa mitään urheilusuoritusta, jolla olisi vaikutusta tulokseen. Eli se on ns. esteettinen laji. Toisaalta salilla treenaaminen on urheilua.

Miksi ihmeessä kehonrakennuksen pitäisi olla urheilua? Miksei se voi olla vain kehonrakennusta? Tai kuntoilua?

Oliko se mäkihyppy sitten urheilua? Ei siinäkään se suoritus (0.1s ponnistus) mikään päiväkausia kestävä rääkki ole. Ei kai sitä tarvi kilpailusuoritusta ja sitä edeltävää harjoittelua toisistaan erottaa? Kehoilua se on kaikki tyynni ja kyllähän se salilla käyminen aikatavalla urheilusta käy IMO. Mutta vaikka tämäkin on yksi näitä ketjuja joissa mielipiteet jakaa porukkaa ja vastausta ei koskaan saada niin jatkakaa nyt silti ihmeessä vaikka joku sanoo toisen ottavan herneen vaikka se sanookin ettei ole ottamassa ja joku oli kännissä niin silti se pitäisi olla uskottava vai onko näin?

Siinä mun 5cm tähän asiaan :Peukku:

En mä sano, että kehonrakennus mitään lastenleikkiä on. Mutta ei niissä salitreeneissä mitään kuntoa tarvi. Kivunsietokykyä kyllä, onhan huipulla treenaaminen rankkaa.

Ilmeisesti lasket kunnoksi vai aerobisen kunnon? Tuolla perusteella ilmeisesti keihäänheitossa, kuulantyönnössä tai painonnostossakaan ei tarvita kuntoa.

Oliko se mäkihyppy sitten urheilua? Ei siinäkään se suoritus (0.1s ponnistus) mikään päiväkausia kestävä rääkki ole.

No onko pituushyppy, kuulantyöntö... jne.

Fyysinen suoritus ja suorituskyky on kuitenkin ratkaisevassa osassa, eli on varmasti urheilua.

Eniten bodauksessa vaikuttaa varmaan se, että kisoissa ei varsinaisesti tehdä mitään. Kävellään lavalle, näytetään haba ja mennään pois. Eli sitä osin se ei paljoa poikkea missikisoista. Missit meikkaa ja tällää, boudarit vetää kikkelinarut päälle ja maalaa itsensä ruskeiksi. Paras perse voittaa kummassakin :D

Totta on ettei tämmöisestä kannata edes väitellä. Heti päästään tappelemaan autourheilusta, curlingista, taitoluistelusta, mäkihypyn tyylipisteistä jne. jne.

Rattijuoppo virka-asemaansa väärinkäyttävä kehonrakennuksen vastaisella ristiretkellä oleva lääkäri on taas avautunut lehdessä... ketä oikeasti kiinnostaa mitä se pelle selittää? Kuulostaa lähinnä pikkukakaralta noiden kommenttiensa kanssa. :lol2: Seppälällä on ongelma ja se hänen ongelmansa tuntuu olevan enemmänkin voimailulajit kuin itse kiellettyjen lääkeaineiden käyttö urheilussa.

Oliko se mäkihyppy sitten urheilua? Ei siinäkään se suoritus (0.1s ponnistus) mikään päiväkausia kestävä rääkki ole.

Tarvitaan taitoa.

Ilmeisesti lasket kunnoksi vai aerobisen kunnon? Tuolla perusteella ilmeisesti keihäänheitossa, kuulantyönnössä tai painonnostossakaan ei tarvita kuntoa.

Puhuin aikaisemmassa viestissäni, että miellän urheiluksi ne joissa tarvitaan kuntoa/taitoa jne. Noissakin lajeissa tarvitaan paljon taitoa. Ei riitä, että nostaa jotain rautaa salilla.

Kyllä kaikki oikeasti tietää, että kehonrakennus on rankkaa. En vain rinnasta sitä muihin urheilulajeihin, kuten ei moni muukaan. En tajua, miten se voi olla bodareille niin saatanan vaikea paikka, jos kaikki eivät palvokaan lihaksia. Enkä sano, että salilla käyminen on turhaa, käynhän itsekin siellä. Mutta jos kävisin ainoastaan salilla, keskittäisin kaiken tarmoni siihen ja ruokailuihin, alkaisin käyttää roinaa jotta kasvaisin, niin en kyllä pistäisi itseäni samaan kastiin "oikeiden" urheilijoiden kanssa.

Yleensä en jaksais provosoitua tälläsestä, mutta pakko sanoo että täys homo koko äijä. Antaa fiksun kuvan itsestään kun kiistää jonkun urheilulajin urheilu-statuksen, ja ei vaivaudu edes erittelemään että missäköhän lajeissa sitä aineiden käyttöä myöskin esiintyy:curs:

No varmasti on oikeassa siinä, että kehonrakennuksessa käytetään eniten romuja. Perässä tulee sitten (satunnaisessa järjestyksessä) pyöräilyt, jefu, hiihto, kuulantyöntö, 100m jne.. Entä sitten?
Yhtään superdouppaajaa ei kuitenkaan ole, dosentti näkee tilanteen.
Mutta ei taida kyllä timppakaan olla itse puhdas.

No onko pituushyppy, kuulantyöntö... jne.

Fyysinen suoritus ja suorituskyky on kuitenkin ratkaisevassa osassa, eli on varmasti urheilua.

Niin jätit ottamatta sitten sen tärkeän siitä eli osuuden jossa mainitsin ettei tarvitse erottaa toisistaan kilpailuosuutta ja sitä edeltävää harjoittelua.

Tarvitaan taitoa.

Kurlauksessa oikeastaan riittää se harjoittelu ja taito.
Sama pätee taidemaalareihin. Milläpä näitä sitten oikein erottelet? Eipä siinä Uusipaavalniemenkään harjoitteluohjelmassa taida olla mitään 10km lenkkejä vaatimuksena. Mitä nyt vaimon kanssa käy sauvakävelemässä joskus sunnuntaisin. Turhan vakavamielistä on toisinaan oma mielipide.

Puhuin aikaisemmassa viestissäni, että miellän urheiluksi ne joissa tarvitaan kuntoa/taitoa jne. Noissakin lajeissa tarvitaan paljon taitoa. Ei riitä, että nostaa jotain rautaa salilla.

Kyllä kaikki oikeasti tietää, että kehonrakennus on rankkaa. En vain rinnasta sitä muihin urheilulajeihin, kuten ei moni muukaan. En tajua, miten se voi olla bodareille niin saatanan vaikea paikka, jos kaikki eivät palvokaan lihaksia. Enkä sano, että salilla käyminen on turhaa, käynhän itsekin siellä. Mutta jos kävisin ainoastaan salilla, keskittäisin kaiken tarmoni siihen ja ruokailuihin, alkaisin käyttää roinaa jotta kasvaisin, niin en kyllä pistäisi itseäni samaan kastiin "oikeiden" urheilijoiden kanssa.

Siis itse en tuosta nyt ala kiistelemään onko kehonrakennus urheilua. Mutta tuo kun väität ettei siinä tarvita kuntoa. Siis tottahan se on että teoriassa ei tarvita kuntoa, kun kisoissa riittää että on isot lihakset. Mutta käytännössä ilman jonkinlaista kuntoa treenaaminen on täysin mahdotonta. Ja toisaalta kisoihin vaaditaan sellaista treeniä, että kunto kasvaa väkisin. Siis se on aivan mahdoton yhtälö, että olisi kehonrakentaja jonka kunto olisi kaikin puolin huono. Niitä kyllä sitten löytyy, joilla jokin kunnon alue on paska, esim aerobinen kestävyys ei yleensä ole mikään kovin hyvä, mutta toisaalta tuskinpa esim mika halvarikaan olisi aerobiselta kestävyydeltään ollut sen kummempi kuin keskiverto kehoilija. Kehoilijoilla tuo kunto vaan yleensä rajoittuu sinne maksimivoimaan ja voimakestävyyden(vai mikähän olisi oikea termi) väliin. Mutta tosiaankin samalla tavalla muillakin urheilijoilla se kunto on aika yksipuolista. Ei esim maratoonarilla ole kovinkaan kummoista maksimivoimaa ja toisaalta esimerkiksi kuulantyönnöstä löytyy sellaisia henkilöitä, joilla varmasti kilometrin hölkkä tekisi tiukkaa.

Ja ihan esimerkkinä tälläinen: Itse alotin aikoinaan kehonrakennuksella ja myöhemmin siihen tuli pariksi vuodeksi mukaan kamppailulajit. Kun aloittelin Ju-jutsua ja peruskurssilla ei mattopainia tainnut olla juuri ollenkaan ja peruskurssin jälkeen menin heti treeneihin, jossa oli kaikki vyöarvot ja huomasin että mattopainissa minulla on aika 50/50 tsännit pärjätä 3 vuotta treenanneita vihreän vyön kavereita vastaan. Ja itsellä oli kehonrakennusta samat 3 vuotta takana. Siis millä selität tuon? Tekniikkaa ei ollut juuri ollenkaan mutta silti olin ihan tasaväkinen huomattavasti teknisempiä kavereita vastaan. Itse en juurikaan näe muita vaihtoehtoja selitykselle kuin kehorakennuksella hankitut paremmat fyysiset valmiudet (eli kunto).

Kaikki jotka vetää yhdenkin kunnon kehonrakennustreenin elämässään tietävät että se on urheilua jos mikä.

Hiki tulee ja hengästyy. Mitä muuta tarvitaan "urheilu" -kriteerin täyttämiseksi??

Uskomaton seppälä...! :david:

Jos kehonrakennus ei ole urheilua, mitä golf sitten on? Minusta se on snobien peli, joiden pääasia on päästä vetää punaviiniä parin reijän jälkeen.

Itseni mielestä urheilu on urheilua sillon kun kilpailutilanteessa tehdään selvä urheilusuoritus ja voiton ratkaisevat urheilijat itse (hiihto, jalkapallo, voimanosto yms).

Samaa mieltä Salomahan kanssa. Lisäksi itse haluan, että lajilla on edes jonkinlainen uskottavuus esim. puhtaan urheilun puolesta. Vaikka en siihen itsekään juuri usko. Mutta kehonrakennus ja sen harrastajat polkevat itseään syvemmälle suohon uskottavuuden puolesta. Kyseisessä lajissa ei Suomessa testata lainkaan. Ja ainesta puhutaan kilpailijoiden toimesta esim. täällä Pakkiksella tai tiettyjen tyyppien omilla blogeilla. Tyylin:" Onpas koira kasvanut. On tainnut käydä isin murokupilla, heh heh!"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom