Aatteet tiskiin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nitsku sanoi:
No ei mennyt pitkään ennen kuin tuli ensimmäinen tällainen viesti.

Tällaisen aiheen aloittaminen on aika turhanpäiväistä kun tämä kuitenkin kääntyy palstan punaniskanatsien ja laajemman maailmankatsomuksen omaavien väittelyksi pakolaisista, sosiaaliturvan väärinkäyttämisestä, venälaisistä sun muusta.

Hohhoijaa...

:offtopic:

No eipä mennyt kauaa ennenkuin joku tuli ilmoittamaan mitkä aatteet ovat sallittuja ja mitkä halveksittavia. Minkä aatteen kannattajat ovat yksinkertaisesti yksinkertaisia, jopa tyhmiä ja ketkä omaavat "laajemman maailmankatsomuksen". Kysehän on siitä että nämä "suvaitsevammat" kansalaiset jotka omaavat mielestään jonkinlaisen älykköasenteen ovat yleensä sitä mieltä että kaikki saavat olla asioista mitä mieltä tahansa, kunhan ovat samaa mieltä kuin he itse. Kaikki muu on tyhmyyttä, suvaitsemattomuutta tai populismia.

No, kuten on jo huomattu lähti keskustelu etenemään "älykkäämpään" suuntaan joten ollaan tyytyväisiä. Ihmettelen sitä että miksi ne ihmiset joita isänmaallinen maailmankatsomus niin suuresti ärsyttää kommentoivat jokaista viestiä joissa esiintyy esimerkiksi sanat sininen ja valkoinen, isänmaallisuus, suomi jne. Miksi lähteä hämmentämään soppaa jonka porina rauhoittuu huomattavasti nopeammin jos sen antaa jäähtyä itsekseen jos se porina häiritsee?

Aivan älyttömän mielenkiintoista olisi kuulla isänmaalliseksi kasvamisesta. Eli henkilö, joka kokee olevansa oikeistolaisella tavalla sinivalkoinen, erittelisi analyyttisesti omaa lapsuttaan ja taustaansa. Miten vanhemmat ovat vaikuttaneet isänmaallisuuteen? Milloin on ensimmäistä kertaa koettu, että ollaan isänmaallisempia kuin jotkin ikätoverit? Missä määrin isänmaallisuus rakentuu ympäristön vaikutuksesta, ja missä määrin yksilön omista valinnoista?

Itseäni kiinnostaa valtavasti aatteen ja velvollisuuden suhde. Valaisen tätä seuraavalla esimerkillä:

Armeijassa on kaksi veijaria. Toinen on isänmaallinen, armeijamyönteinen ja haluaa tarpeen vaatiessa uhrautua valtion hyväksi. Hän ei koe inttiä pakkopullaksi, vaan hän kokee olevansa OIKEUTETTU armeijaan ja maanpuolustukseen.

Toinen veijari vihaa inttiä joka ikinen päivä. Pitää koko meininkiä pahemman sortin lapsellisuutena. Käy sen kuitenkin, koska 6kk intissä on helpompaa ja nopeampaa kuin 13 kk sivarissa. (menisi siis heti sivariin, jos aika olisi verrannollinen)

Isänmaallisen kapiaisen silmiin, molemmat miehet ovat eettisesti oikeassa, koska he suorittavat VELVOLLISUUTENSA. Eli mun on hirveän vaikea hahmottaa sitä, että velvollisuuden suorittamiseen riittää oleminen tietyssä paikassa, vaikka sisäinen asenneilmasto olisi koko paikkaa vastaan...

gnut sanoi:
Tästä saa ihan sellaisen kuvan kun siinä, että sanoo "Sinivalkoinen Suomi", olisi jotain "punaniskanatsia"...

Jep Tää on ajan suunta osalla nuorisosta. Peritty 60-luvun taistolaisvanhemmilta.

Eli syöt siis hyönteisiä? Mielenkiintoista. Miltä heinäsirkat maistuu?

Duh... Joku skipannu biologian tunnit tjn...?
No annetaas yksi oppitunti: Nisäkkäitä ovat mm. ne jotka synnyttävät eläviä poikasia ja imettävät poikasia. Eli ei esim. Kana, kala... :) :D
:whip:

Onko satanismi enemmän aate vai uskonto? Rituaaleineen ehkä uskonto mutta entäpä ilman niitä?

Satanistit eivät usko sen enempää kristinuskon (tai minkään muunkaan uskonnon) Jumalaan kuin Saatanaankaan - Satanisti on itse oma jumalansa.

Ei ole kuule mitään hajua, että mitä satanismi tarkoittaa. Etsä viitsisitsä vähän avata tota sanaa? Toi kursivoitu lause kuulostaa ihan tavalliselta eksistentialismilta? Miten esim. tavallinen ateisti, joka ajattelee olevansa absoluuttisesti vastuussa omasta elämästään ja sen valinnoista, eroaa "satanistista"?

Lisäinfoa, kitosh.

Aatteet tiskiin...ensiksi haluan sanoa että nämä on vain mun mietteitä, eikä mitään kummempia aatteita. Tossa nyt, kun tosta armeijasta tuli puhe ja se yhdistettiin isänmaallisuuteen. Mä jätin tossa muutama vousi sitte sotilasvalan vannomatta koska en todellakaan olisi valmis tappamaan kenenkään muun käskystä. Tietysti itseä ja läheisiä olen valmis puolustamaan, mutta eikö se oo väärin pakottaa vannommaan Jumalan edessä tappamaan isänmaan puolesta. Itse kun myös uskon Jumalaan, ja siihen että sota on typerää. Aina on parempi vaihtoehto ku sota. Eihän se oo ku tappaa se, joka sitä sotaa hautoo??eikä niin että muitten miljoonien ihmisten pitäs tappaa jonkun vallanhimoisen kusipään takia (esim.Hitler,Saddam ja kaikki vastaavat kusipäät).Puolustaminen on eri asia, mutta kuinka moni tosissaan olis valmis hyökkäämään johonkin esim.just jonkun toisen ihmisen vallanhalusta? Silti pidän itseäni suht. isänmaallisena esim. ostan aina mielellään kotimaista ja suosin suomalaista jne, mutta IMO liikaa pyydetty tappamaan ketään.Olenko sitten isänmaallinen jos en olisi valmis hyökkäämään?sitäkö se isänmaallisuus on? :love: :piis: *jos kaikki ajattelisivat niinku mä, niin sotia ei olis* :piis:

Eikös sotilasvalassa ole puhetta isänmaan puolustamisesta, eikä muualle hyökkäämisestä. No, jos tässä nyt joku saa hullun idean, että vallataan vaikka Ruotsi niin en kyllä lähtisi innolla mukaan.

Niin, minua jossain määrin häiritsee se, että asevelvollisuudessa puhutaan aina tästä puolustussodasta ja itsenäisyyden säilyttämisestä. Joku historiaa lukenut voi kertoa tarkemmat faktat, mutta eikös jatkosodassa ollut tarkoitus mennä vieläkin syvemmälle venäjän perukoille, kuin mitä sitten loppujen lopuksi mentiin??? Ymmärtääkseni tälläkin hetkellä suomen sotilas menee tasan niin syvälle naapurin rajan taakse, kuin esivalta käskee? Mua vaivasi omina inttiaikoina hyvin paljon tämä tietoisuus siitä, että sodan aikaan menen juuri sinne ja tapan juuri ne, jotka joku anonyymi kapiainen KÄSKEE mut tappamaan. Ymmärtääkseni nämä voisivat aivan hyvin olla siviilikohteita?

jarze sanoi:
Puolustaminen on eri asia, mutta kuinka moni tosissaan olis valmis hyökkäämään johonkin esim.just jonkun toisen ihmisen vallanhalusta? Silti pidän itseäni suht. isänmaallisena esim. ostan aina mielellään kotimaista ja suosin suomalaista jne, mutta IMO liikaa pyydetty tappamaan ketään.Olenko sitten isänmaallinen jos en olisi valmis hyökkäämään?sitäkö se isänmaallisuus on? :love: :piis: *jos kaikki ajattelisivat niinku mä, niin sotia ei olis* :piis:

Kelailen ihan samalla tavalla. Nää jotka on valmiita hyökkäämään mihin vaan hallituksen toimesta (ei varmaan suomessa joudu tommoseen tilanteeseen, mutta vaikka jenkki-armeija) ja pitävät sitä isänmaallisena kutsun roboteiksi. Niitä oli intti pulollaan, ei oikeen mun mielestä osannut muulla tavalla kelata kuin että intti on isänmaallista koska ukki oli sodassa. Mä en ikinä lähtis sotii jonkun diktaattorin puolesta, mielummin ampuisin vaikka oman maan-presidentin jos sattuisi olemaan joku yrjöpuska 2:nen.

ringside sanoi:
Niin, minua jossain määrin häiritsee se, että asevelvollisuudessa puhutaan aina tästä puolustussodasta ja itsenäisyyden säilyttämisestä. Joku historiaa lukenut voi kertoa tarkemmat faktat, mutta eikös jatkosodassa ollut tarkoitus mennä vieläkin syvemmälle venäjän perukoille, kuin mitä sitten loppujen lopuksi mentiin??? QUOTE]

Ei menty. Esim. Leningradiin ei menty vaikka Saksa miten maanitteli.
Tästä Mannerheimille täysi kiitos. Marski näki miten sota oli kääntymässä ja tiesi, että mikäli Leningradin piiritykseen olisi menty mukaan, tappion tullessa ryssän kosto olisi ollut hirmuinen.

Vanhoja suomalaisia alueita on muuten tosi pitkällä ryssän puolella. katoppa karttaa ja ihmettele, miksi kylissä on suomenkieliset nimet...hmm...

ringside sanoi:
Ei ole kuule mitään hajua, että mitä satanismi tarkoittaa. Etsä viitsisitsä vähän avata tota sanaa? Toi kursivoitu lause kuulostaa ihan tavalliselta eksistentialismilta? Miten esim. tavallinen ateisti, joka ajattelee olevansa absoluuttisesti vastuussa omasta elämästään ja sen valinnoista, eroaa "satanistista"?

Lisäinfoa, kitosh.

http://www.pakanaverkko.fi/uskonnoista/satanismi.shtml

Satanismi on elämänfilosofia ja ateismi taas ei sitä ole.

jarre55 sanoi:
ringside sanoi:
Vanhoja suomalaisia alueita on muuten tosi pitkällä ryssän puolella. katoppa karttaa ja ihmettele, miksi kylissä on suomenkieliset nimet...hmm...

Joo, mulla on hissa huonolla mallilla. Mulla oli vaan joku tämmöinen muistikuva, että jatkosodassa olisi menty rutosti sen talvisotaa edeltäneen rajan toiselle puolelle. Jos näin olisi ollut, olisin kritisoinnut sen poliittista oikeutusta.

Vai ovatko nämä "vanhat suomalaiset alueet" samalla tavalla vanhoja kuin Suomi on sekä "vanha ruotsalainen alue" että "vanha venäläinen alue"? En tarkoita tätä vittuiluna, mutta en tosta hahmota, että tarkoitatko talvisodassa menetettyjä alueita, jatkosodassa menetettyjä alueita, vai joitakin muita alueita (eli ennen talvisotaa venäjän puolella sijainneita, suomenkielisiä alueita).

ringside sanoi:
Joo, mulla on hissa huonolla mallilla. Mulla oli vaan joku tämmöinen muistikuva, että jatkosodassa olisi menty rutosti sen talvisotaa edeltäneen rajan toiselle puolelle. Jos näin olisi ollut, olisin kritisoinnut sen poliittista oikeutusta.

Vai ovatko nämä "vanhat suomalaiset alueet" samalla tavalla vanhoja kuin Suomi on sekä "vanha ruotsalainen alue" että "vanha venäläinen alue"? En tarkoita tätä vittuiluna, mutta en tosta hahmota, että tarkoitatko talvisodassa menetettyjä alueita, jatkosodassa menetettyjä alueita, vai joitakin muita alueita (eli ennen talvisotaa venäjän puolella sijainneita, suomenkielisiä alueita).

Kyl mentiin talvisotaa edeltävän ajan rajojen ulkopuolellekin. Sota on sellaista, ettei sitä ihan noin vaan voi pysäyttää pisteeseen a. Vihollinen kokoaa voimat ja iskee takaisin.

Mun mielestä, jos sotaa kritisoit, voisit kritisoida sitä, miksi itänaapurimme vuonna 1939 aloitti Suomen pommittamisen ilman sodanjulistusta, ja välirauhan lukuisten rikkomusten, mm. ilmatilaloukkausten jälkeen, lähti uudelleenpommittamaan Suomea ja antoi sodanjulistuksen.

No mikä on kenenkin, kun mennään vuoteen 2000 ekr? Tätä voisi jatkaa loputtomiin.

olen lihaasyövä isänmaallinen kapitalistisika. natsiksi tai nahkapääksi en itseäni kuitenkaan miellä vaikka eräitä väestöryhmiä halveksinkin.

Kyllähän vanhat rajat ylitettiin aika reippaasti nimenomaan Laatokan pohjoispuolella. Ylitykset voidaan selittää nimenomaan pyrkimyksellä saada mahdollisimman edulliset puolustusasemat. Toisaalta kyllähän eräät tahot olivat vakaasti tekemässä sitä Suursuomea, jota haikailtiin jo pian itsenäistymisen jälkeen.

Ällöpylly sanoi:
Kyllähän vanhat rajat ylitettiin aika reippaasti nimenomaan Laatokan pohjoispuolella. Ylitykset voidaan selittää nimenomaan pyrkimyksellä saada mahdollisimman edulliset puolustusasemat. Toisaalta kyllähän eräät tahot olivat vakaasti tekemässä sitä Suursuomea, jota haikailtiin jo pian itsenäistymisen jälkeen.

kyllähän ne talvisodan rajat ylitettiin kun saksan vanavedessä jokseenkin sodittiin...ja tämä haave suur-suomesta oli kovasti pinnalla lähinnä AKS:n (akateeminen karjala-seura) taholta...

Tsukamoto sanoi:
En tuomitse lihan syöntiä, mutta tehotuotanto on sekä epäterveellistä, moraalisesti arveluttavaa sekä ekologisesti sietämätöntä... Kalaa olen vielä syönyt, mutta tarkoituksena siirtyä ainoastaan itse kalastamani kalan syöntiin, onhan ryöstökalastus aina vain raskaampi taakka niille merialueille, joilla sitä tapahtuu...
Että sellaista...

Ite kylla syon kaikkea mita eteen laitetaan. Ruoka vaan on yksinkertaisesti niin hyvaa. Tosin nyt kun kotispodailuun on keskitytty hiukan enemman niin tulee katottua jonkun verran etta ravintoarvot olisivat edes hiukan kohdallaan.

Tohon aatteelliseen hifistelyyn en ole lahtenyt jo pelkastaan siitakin syysta, etta vaikka ITSE HENKILOKOHTAISESTI lopettaisin kaiken lihansyonnin ja roskaamisen ym. sellaisen ja aloittaisin elamaan maialmanparantaja elamaa niin se ei vaan yksinkertaisesti hetkauta maailman menoa mihinkaan suuntaan. Maapallon elinika ei pitene pierun kuoren vertaa vaikka tekisin mita. Se vaan on niin yksinkertaista. Tassa ei yksi ihminen paljoa aikaan saa. Eri asia olisi jos 6 miljardia ihmista allekirjottaisivat sopimuksen jonkun asian puolesta, silloin voisinkin ottaa osaa. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom