Aatteet tiskiin

Mixu sanoi:
Lihaa ei tarvitse, mutta jos jättää lihan pois, pitää sen sijaan syödäkin 5-10 eri asiaa, että saa saman vitamiinihyödyn jen. liian hankalaa.
Joten veganismi on selvästi niiden puuhaa, jotka jaksaa säätää. Lihansyöjät pääsee helpolla.

Ja sitä paitsi jos kasvissyönti on niin upea vaihtoehto, niin miksi vegaaneilla on paljon enemmän osteoporoosia ja varsinkin nuorilla vegaanitytöillä paljon ongelmia mm. raudan saannin kanssa, eritoten... nuoret tytöt, jotka aloittavat vegaanielämän, kärsivät usein raudanpuutteesta, kun kuukautisetkin alkavat.

True dat! Vegetaristin ja etenkin vegaanin pitää tosissaan omistautua asialleen. Nämä nuoret tytöt eivät oikein ymmärrä sitä, että kasvisruoan tulee olla riittävän monipuolista, runsasta ja järkevästi suuniteltua. Mutta auta armias sitä meininkiä sitten todellisella tasolla. Vastaan on tullut vaikka kuinka paljon näitä nuoria naisia, jotka kuultuaan että olen vege, toteavat että "Olin mä itekin joskus puol vuotta sitten 2 viikkoo mutku tuli kaikkii puutostiloi ni piti lopettaa." Ja loppuun vielä ihmetellään, miten itse olen pysynyt hengissä jo kuudetta vuotta, terveenä vieläpä. Ja punttiukot ihmettelee miten vege voi saada vuodessa 12 kg lihasmassaa lähes rasvattomana (Ok, myönnän että tästä saan kiittää lihasmuistia intin jälkeen).

Lihansyönti on helpompi vaihtoehto, ja myös terveellisempi jos ei ole valmis ottamaan asioista selvää ja piyämään tiettyä itsekuria siinä hommassa.

:worship: niille vegeille jotka jaksavat pitää kiinni periaatteistaan vuodesta toiseen ja hallitsevat ruokavalionsa! En suosittele keskenkasvuisille.

Sen vielä voisin mainita, että kun hommaa on pari kuukautta harrastanut, ei tule enää ongelmia minkäänlaisten vitamiininsäätämisten kanssa. Kun kerran oppii homman niin juttu jatkuu kuin luonnostaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmm, aatteita?

Vannoutunut ateisti ja lihansyöjä. Poliittinen suuntautuminen menee kai johonkin kokoomuksen suuntaan.

Olen omasta mielestäni isänmaallinen vaikka kannatankin Suomen liittymistä Natoon ja olen varovainen EU:n kannattaja.

Olen kai myöskin militaristi ja antipasifisti.

Nitsku sanoi:
No ei mennyt pitkään ennen kuin tuli ensimmäinen tällainen viesti.

Tällaisen aiheen aloittaminen on aika turhanpäiväistä kun tämä kuitenkin kääntyy palstan punaniskanatsien ja laajemman maailmankatsomuksen omaavien väittelyksi pakolaisista, sosiaaliturvan väärinkäyttämisestä, venälaisistä sun muusta.

Hohhoijaa...

No pistä sinä sitten niin, että punavihreä Suomi olisi parempi paikka elää.

rafael30 sanoi:
True dat! Vegetaristin ja etenkin vegaanin pitää tosissaan omistautua asialleen. Nämä nuoret tytöt eivät oikein ymmärrä sitä, että kasvisruoan tulee olla riittävän monipuolista, runsasta ja järkevästi suuniteltua. Mutta auta armias sitä meininkiä sitten todellisella tasolla. Vastaan on tullut vaikka kuinka paljon näitä nuoria naisia, jotka kuultuaan että olen vege, toteavat että "Olin mä itekin joskus puol vuotta sitten 2 viikkoo mutku tuli kaikkii puutostiloi ni piti lopettaa." Ja loppuun vielä ihmetellään, miten itse olen pysynyt hengissä jo kuudetta vuotta, terveenä vieläpä. Ja punttiukot ihmettelee miten vege voi saada vuodessa 12 kg lihasmassaa lähes rasvattomana (Ok, myönnän että tästä saan kiittää lihasmuistia intin jälkeen).

Lihansyönti on helpompi vaihtoehto, ja myös terveellisempi jos ei ole valmis ottamaan asioista selvää ja piyämään tiettyä itsekuria siinä hommassa.

Olin kuusi vuotta vege (lakto-ovo, satunnaista kalaa). Terveyden kanssa ei ollut ongelmia, mutta en koskaan opetellut syömään tarpeeksi papuja/tofua/soijaa joten ruokavalio oli aika pitkälti hiilaripainotteinen. Tuloksena aivan älytön laihaläski-vartalo, muuten hillitön kuikelo mutta vatsassa 10kg rengas ympärillä. Vegeilyn loppuaikoina aloin lipsua ja söin grillattua kanaa ja makkaraa, ja kun samoihin aikoihin aloittelin vihdoin kuntoilua ja punttaamista niin tajusin tuon ruokavalion puutteet. Lopetin vegen, syön nyt lihaa ainakin toistaiseksi kunnes saan kropan jotenkin kuntoon ja ruokavalion makrotasolla pysyvästi kuntoon. Kunhan nämä asiat on kunnossa voin harkita taas siirtymistä vegelinjalle (eettisistä syistä, lähinnä) mutta joudun opettelemaan taas koko homman täysin alusta. Se, että todistetusti vegenäkin voi saada pihviä kroppaan antaa vielä lisäpontta tuolle aikeelle.

letalis sanoi:
Olin kuusi vuotta vege (lakto-ovo, satunnaista kalaa). Terveyden kanssa ei ollut ongelmia, mutta en koskaan opetellut syömään tarpeeksi papuja/tofua/soijaa joten ruokavalio oli aika pitkälti hiilaripainotteinen. Tuloksena aivan älytön laihaläski-vartalo, muuten hillitön kuikelo mutta vatsassa 10kg rengas ympärillä.

Tämähän on suoraan meikäläisen elämästä. Itse olin tosin 'vain' neljä vuotta vege (lakto-ovo). Tulokset olivat tismalleen samanlaisia. Pakkotoisto löytyi reipas vuosi sitten ja sain silmäni auki proteiinin suhteen. En mä ollut ikinä mitään laskenut ja proteiinin saanti oli jotain <1g/kg luokkaa. Eipä sitä tullut pahemmin punttailtuakkaan. Muutaman kuukauden pätkiä vetelin, mutta kun tulokset ei nousseet sitten millään niin lopetin aina.

Keväällä otin kalan mukaan ravintoon, sen jälkeen kanan ja nyt menee jo paistijauheliha kauniisti kurkusta alas :).

Keväällä osallistuin myös erääseen 'tutkimukseen', jossa haastateltiin vege/vegaani porukkaa. Naikkonen oli aika ällikällä lyöty, kun kerroin omista ruokailuista ja totesi, että olen ensimmäinen vege, joka oikeasti pyrkii syömään terveellisesti. Läpi käytiin niin b12 vitamiinien saanti kuin proteiinien lähteet.

Haastattelija totesi vaan, että hän on kohtuullisen kauhistunut juuri nuorten naisten sapuskoinneista. "En mä mitään tarkkaile", "mä syön kaikkia kasviksia", jne olivat vastaukset järjestelmällisesti. Mitään mielenkiintoa ei ollut kiinnittää siihen ruokavalion terveellisyyteen huomiota. Ainoa mikä kiinnosti oli se, että lihan muruakaan ei suuhun saanut mennä.

alku meni ohi aiheen ja tässä lyhyt kommetti aiheeseen:
Niin ja aatteitani en jaksa täällä mainoistaa, koska en nää siitä mitään iloa kenellekään. Mielipahaa lähinnä itselleni :)

Jakob sanoi:
Keväällä osallistuin myös erääseen 'tutkimukseen', jossa haastateltiin vege/vegaani porukkaa. Naikkonen oli aika ällikällä lyöty, kun kerroin omista ruokailuista ja totesi, että olen ensimmäinen vege, joka oikeasti pyrkii syömään terveellisesti. Läpi käytiin niin b12 vitamiinien saanti kuin proteiinien lähteet.

Mun kavereista melkein kaikki on vege linjalla. Kauhistuttaa katsoakin *nyt* niiden syömisiä kun jotain itse tajuaa jo ravinnon päälle; jos ruokavalio koostuu pääasiassa riisikasvis mössöstä ja ranskalaisista/paistetuista perunoista ja vegepitsasta niin ei hyvää päivää.. Aika moni eettisistä syistä lihansyönnin lopettaneista on ns. roskaruoka vegetaristeja. Olin itsekin.

Vegaaneista moni kyllä tajuaa kattoa tarkemmin kun on vähän pakko, mutta onhan näitä tapauksia kun muisti ei enää kunnolla toimi b12 puutteessa.

Ei helkutti! Mä kuolisin jos en sais upottaa mun kulmahampaitani mehevään lihaan. Ihminen on lihansyöjä ja sen kuuluu syödä lihaa. tietty vähempi riittäis ja sen laadussa vois olla parantamisen varaa. ja lapset on liian rasvasia!

Tsukamoto sanoi:
Tuon treeni&ravinto-puolen vegeilyä aiheuttaneen 'keskustelun' pohjalta ajattelin, että ois mielenkiintoista tietää millaista porukkaa täällä aatteidensa ja ajatustensa kannalta pyörii...

Hyväksyn eläinten tappamisen ravinnoksi, tehotuotannosta en pidä, mutta pidän edullisesta lihasta enemmän kuin inhoan tehotuotantoa, joten kaupasta tulee kuitenkin sitä halvinta lihaa ostettua, vaikka vieressä olisikin tarjolla kolminkertaiseen hintaan jotain maalaistilan vapaana kirmannutta sikaa.

Ideaalitilanteessa kai tappaisin lihani itse metsästä tai kasvattaisin parvekkeella, mutta aika ja lainsäädäntö ei nykyisellään oikein anna myöden. Oma etu, ahneus ja helppous ajavat siis minulla eettisen eläinten kiduttamisen vastustamisen edelle. Toisaalta esim. marsujen pitäminen kerrostaloissa on OK ja ne lisääntyvätkin nopesti + maistuvat hieman kanan tyyliselle, joten tuossa saattaisi kyllä olla mahdollisuus eettiseen lihantuotantoon pienemmissäkin tiloissa.

Juu, mutta nämä eettiset asiat menevät ruoan kanssa vähän samaan tyyliin kuin esim. vaatteissa: ostan mielummin niitä pienten kehitysmaan lapsosten pienet sormet rakoilla piiskapalkalla askartelemia edullisia räkkivaatteita vaikkapa kotimaassa mittojen mukaan teetettyjen sijaan.

SuBu^ sanoi:
No mutta onhan pilkkulapsetki tehty lihasta, eikä niitä kukaan syö.

Taitaa niitä kuitenkin aina silloin tällöin joku jossakin päin palloa hyvällä halulla popsia.

Kaveri ryhtyi vegeksi. Ei lihaa, kalaa, katkiksia tahi simpukoita. Jätkä lihoi 25 kiloa!!!!! Uskomatonta, mutta totta. Ei siihen muuta tarvittu kuin vitusti sipsejä, karkkia, juustoa ja kokista. Tosi juttu.

Viime kesänä kaverit piti grillijuhlat. Mä istuin grillin ääreen. Jengi siinä kaiveli kuka kabanossia, kuka wilhelmiä pussukoistaan. Otin kassista tyynesti esille yhden siilin raadon ja yhden kuolleen oravan. "Meitsi grillaa nää!" Hieman kavereilla huuli pyöristyi. Tää oli tietenkin fiktiota.

Nitsku sanoi:

Tällaisen aiheen aloittaminen on aika turhanpäiväistä kun tämä kuitenkin kääntyy palstan punaniskanatsien ja laajemman maailmankatsomuksen omaavien väittelyksi pakolaisista, sosiaaliturvan väärinkäyttämisestä, venälaisistä sun muusta.

Hohhoijaa...

Ei sun tarvitse lukea.

Nitsku sanoi:

Tästä saa ihan sellaisen kuvan kun siinä, että sanoo "Sinivalkoinen Suomi", olisi jotain "punaniskanatsia"...

Tsukamoto sanoi:
Tuon treeni&ravinto-puolen vegeilyä aiheuttaneen 'keskustelun' pohjalta ajattelin, että ois mielenkiintoista tietää millaista porukkaa täällä aatteidensa ja ajatustensa kannalta pyörii... Esimerkiksi onko täällä olevat kasvissyöjät/vegaanit sitä terveydellisistä, eettisistä tai ekologisista syistä vaiko kaikkea tätä...
.

Mulla on nykyään semmosia aatteita ja ajatuksia, että pyrin ottamaan elämässäni täyden vastuun itsestäni. En voivottele elämässäni tapahtuvia vääryyksiä. Uskon että on aika minimaalisesti asioita joihin en omassa elämässäni voisi vaikuttaa. Tiedostan että pystyn ylittämään kaikissa asioissa tähänastiset tekoni, mutta on taas eriasia, että haluanko sitä riittävästi. En halua ajatella, että olisin jonkun aatteen kannattaja, koska siitä tulee mieleen että toimisi jonkun valmiin kaavan ja valmiiden ajatusten pohjalta. Olis hyvä jos oppis näkemään asioita objektiivisemmin, mutta just semmonen normiaate tekee subjektiiviseksi. Aatteiden takana on yleensä hyvä asia, mutta se menee vituiksi siinä vaiheessa kun aletaan suhtautumaan agressiivisesti toisinajattelijoihin. Aatteen kannattaja saa taas samanlaista paskaa niiltä toisinajattelijoilta. Ja nyt puhun taas näistä yleisimmistä aatteista. Miten se aate nyt edes määritellään? Liittyiskö ne jotenkin arvoihin?

SuBu^ sanoi:
No mutta onhan pilkkulapsetki tehty lihasta, eikä niitä kukaan syö.

No tämähän vain johtuu näistä ihmisten keksimistä eettisistä syistä. Oman lajin edustajien syömistä ja tappamista pidetään vääränä. :) Samalla tavallahan ihmisiä oikeastaan voi syödä, kuin sikaakin. Kaikkihan on vain kiinni siitä, mitä meille opetetaan.

Olen Joonan kanssa täysin samaa mieltä. Mielestäni moraali ja ällötyksen tunteet ovat täysin kasvatuksen tuottamia juttuja. Ruoka on tästä hyvä esimerkki. Jos pakkislainen olisi vauvana adoptoitu aboheimoon austraaliaan, hän vetelisi matoja hyvällä sykkeellä. Ja korean maaseudulla koira olisi suurta herkkua. Jossain päin thaimaata vedetään sellasia pikimustia, törkyvanhoja, hyytelöityneen mätiä kananmunia. Vastaavasti aika harva ulkomaalainen pystyy syömään mämmiä tai salmiakkia! Meillä voisi olla vaikka sellainen kulttuuri, että lapsen lapset syö kuolleen mummon sydämen. Ja täten mummelin viisaus siirtyisi suvussa eteenpäin. Kyseessä olisi kunnianosoitus! Historia aika vahvasti todistaa, että moraali on täysin kulttuurisidonnainen juttu.

ringside sanoi:
Jossain päin thaimaata vedetään sellasia pikimustia, törkyvanhoja, hyytelöityneen mätiä kananmunia.
:offtopic: Eikös nuo Thaimaassa syötävät kananmunat ole niitä, joita haudotaan jonkin aikaa, jotta sikiö lähtee kehittymään. Niiden annetaan kasvaa jonkinverran, ja sen jälkeen keitetään. Se oikea aika oli varmaan joku 18 päivää tms. Kiinassa sitten on taas nämä herkulliset sadanvuoden kananmunat, jotka taidettiin haudata joksikin aikaa maanalle. Ei se kuitenkaan ollut varmaankaan ihan sataa vuotta.
Pilkku saa taas kovaa kyytiä.

ringside sanoi:
Meillä voisi olla vaikka sellainen kulttuuri, että lapsen lapset syö kuolleen mummon sydämen. Ja täten mummelin viisaus siirtyisi suvussa eteenpäin. Kyseessä olisi kunnianosoitus!
Eikä tämä ole edes hypoteesi, näin tehdään tietyissä vähemmistökulttuureissa. Siis syödään edesmenneitä sukulaisia. Ei sen takia, että muuten kuoltaisiin nälkään, vaan sen takia, ettei tämä edesmennyt koskaan täysin poistui yhteisön luota.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom