Aatteet tiskiin

Tuon treeni&ravinto-puolen vegeilyä aiheuttaneen 'keskustelun' pohjalta ajattelin, että ois mielenkiintoista tietää millaista porukkaa täällä aatteidensa ja ajatustensa kannalta pyörii... Esimerkiksi onko täällä olevat kasvissyöjät/vegaanit sitä terveydellisistä, eettisistä tai ekologisista syistä vaiko kaikkea tätä...
Itse luokittelen itseni vihreäksi (olisiko jonkun syväekologinen anarkisti hyvä määrite) enkä ole punaista lihaa tahi kanaa n. pariin vuoteen syönyt. En tuomitse lihan syöntiä, mutta tehotuotanto on sekä epäterveellistä, moraalisesti arveluttavaa sekä ekologisesti sietämätöntä... Kalaa olen vielä syönyt, mutta tarkoituksena siirtyä ainoastaan itse kalastamani kalan syöntiin, onhan ryöstökalastus aina vain raskaampi taakka niille merialueille, joilla sitä tapahtuu...
Että sellaista...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jarre55 sanoi:
Sinivalkoinen Suomi. Hyvä paikka elää ja asua.

No ei mennyt pitkään ennen kuin tuli ensimmäinen tällainen viesti.

Tällaisen aiheen aloittaminen on aika turhanpäiväistä kun tämä kuitenkin kääntyy palstan punaniskanatsien ja laajemman maailmankatsomuksen omaavien väittelyksi pakolaisista, sosiaaliturvan väärinkäyttämisestä, venälaisistä sun muusta.

Hohhoijaa...

Eikai eläimet olis tehty lihasta ellei niitä olis tarkoitus syödä? :)

Eikai oikeen mitään muita aatteita kun että mulle on ihan sama mitä kukin tekee ja en tuomitse mitään missä ei tehä toiselle ihmiselle pahaa, eli kaikki nää turhat hUUme-lait, roina, seksin kieltäminen julkisella paikalla yms heittäisin roskiin jos olisin presidentti. Jamaan presidentiksi! :)

Threadin otsikko on "aatteet tiskiin" ja ensimmäinen lause alkaa "ois mielenkiintoista tietää, millaista porukkaa täällä aatteidensa ja ajatustensa kannalta pyörii... " mutta luulen, että kysyjä kuitenkin kaipaa nimenomaan ruokavalioon ja tarkemmin vegaani- ei-vegaani- mielipiteitä. Laitanpa silti tarkemmin tuotekuvauksen.

Olen kaikkiruokainen, koska ruoka on hyvää - niin minulle terveydellisesti ja kasvamisen kannalta, kuin myös maun puolesta. Eli eräänlainen hedonisti (tähän maailmankuvaan liittyy myös leffojen katseleminen ja tietokoneiden kanssa pelleileminen opiskelua laiminlyöden, kaiken maailman seksikokeilut, käytännössä mielihyvän hakeminen niin fyysisistä kuin ajatusmaailmallisista asioita). Tämä taas johtaa materialistiseen maailmankuvaani, jossa esineillä, mistä pidän, on hyvin suuri arvo, vaatteet yms. materiaali on tärkeää, minun pitää nähdä se uskoakseni se, tunteakseni se... ja tämä johtaa edelleen erääänlaiseen ateismiin, en usko jumalaan tai jumalvoimiin, vain tieteeseen. En mene uskontoon sen enempää, siitä on jo thread.

Tuosta ruokailusta kuitenkin, minusta on hienoa, että ihminen saa olla erilainen ja syödä mitä haluaa yms. Hyväksyn jopa senkin, että vegaanin mielestä minä olen eläintenmurhaaja ja villieläin, hänellä on oikeus mielipiteeseensä. Mutta sitten kun hän alkaa huutamaan banderollien kanssa kotiovellani, että "murhaaja murhaaja eläintenrääkkääjä, lihansyöjä peto!" niin minun puolestani saisi pitää mölyt mahassaan, sillä hän loukkaa elämäntapaani, minua. Aivan yhtä hyvin hän voisi haukkua minua "jumalattomaksi, helvettiin joutuvaksi paskiaiseksi".

"Luovu lihasta ja hyväksi vegetarismi, senkin eläintenmurhaaja!"
tai
"Luovu ateismista ja hyväksi Armollinen Jumala, senkin helvettiin joutuva pakana!"
onko tässä suurta eroa?

jamaan sanoi:
Eikai eläimet olis tehty lihasta ellei niitä olis tarkoitus syödä? :)
No mutta onhan pilkkulapsetki tehty lihasta, eikä niitä kukaan syö. :jahas:
Ja eiköhän se ole jokaisen oma asia vetääkö sitä pihviä vai ei...
Mulle kyllä liha maistuu :kuola:

SuBu^ sanoi:
No mutta onhan pilkkulapsetki tehty lihasta, eikä niitä kukaan syö. :jahas:
Ja eiköhän se ole jokaisen oma asia vetääkö sitä pihviä vai ei...
Mulle kyllä liha maistuu :kuola:

Noei tietenkään, siitähän joutus linnaan, ei varmaan kukaan söis eläinlihaakaan jos sua syyttettäis taposta. Eiköhän se ole jokaisen oma asia syökö niitä lapsia vai ei. Vapauttakaa ihmistenliha, Ihmistenliha McDonaldsiin!

Ps. älkää ottako sitä vakavasti. :rolleyes:

Pitää kai jonkun vegen tähänkin ottaa kantaa.

Olen lakto-ovo-vegetaristi. Eli käytän maitotuotteita ja kananmunia.
En syö eläinten lihaa, sillä mielestäni ei ole mitään järkeä tappaa elikoita ravinnoksi kun ilmankin pärjää, toisin sanottuna lemmuja ei tarvitse tappaa minun huvikseni. Mielestäni pääsyy sille että vegejä on niin vähän, on se, että suurin osa ihmisistä pitää sitä pihviä niin eeeeehanan makuisena ettei voi kuvitellakaan luopuvansa lihansyönnistä, vaikka ilmankin pärjää. Ja ei siinä mitään, ei lihansyönti epäterveellistä ole.

Toisaalta ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut ajattelevat tästä asiasta. En ole kertaakaan yrittänyt moralisoida kenenkään ravintoajattelua. Henkilökohtainen protesti lihansyöntiä vastaan riittää, turha sitä on kenellekään muulle alkaa tyrkyttämään. On niitä saatanan hihhuleita ja tarpeeksi ilman minuakin selittämässä propagandaansa.

Eli 5,5 vuotta ollaan menty ilman minkään eläimen lihaa. Tsukamoto sanoi asian aika näppärästi, eli en tuomitse lihan syöntiä, mutta tehotuotanto on sekä epäterveellistä, moraalisesti arveluttavaa sekä ekologisesti sietämätöntä.

Sen oon muuten huomannut, että kun ihmiset havaitsevat että olen vege, ei kukaan ole varsinaisesti käynyt päätä aukomaan. Enemmänkin on ollut kiinnostusta että miksi ja milloin tein tällaisen ratkaisun. Mutta kovasti jotkut "kaikkiruokaiset" ovat olleet minulle tyrkyttämässä omia arvojaan.

Mixu, aika pällejä vegejä oot tavannut.

jamaan sanoi:
Noei tietenkään, siitähän joutus linnaan, ei varmaan kukaan söis eläinlihaakaan jos sua syyttettäis taposta. Eiköhän se ole jokaisen oma asia syökö niitä lapsia vai ei.
Tästä nouseekin aika järkyttävä kauhuskenaario, jos joku äärivegetaristi pääsisi valtaan ja kieltäisi lihansyönnin. :rolleyes: Sitten anarkistit lihansyöjät aina kokoontuisivat öisin kellareihin grillijuhliin nauttimaan lihaaaa ja poliisi aina säännöllisin väliajoin puhdistaisi näiden ihmishirviöiden sadistisia pesiä.

PS. Länsimainen lehmäkin on jalostettu niin tuotantovalmiiksi, että jos ihmisten pitäisi luopua kaikista eläinkunnan tuotteista, niin päästettäisiinkö lehmät vapauteen? Lehmää on lypsettävä 2-3 kertaa päivässä, tai se tuottaa niin paljon maitoa, että sen utareet ja maito-mitkänenytonkaan-säiliöt täyttyvät ja aiheuttavat eläimelle kipuja ja jopa tulehdusvaaran. Eli eläintä ei enää saisi tappaa eikä sen lihaa syödä tai maitoa juoda, mutta silti niitä olisi lypsettävä monta kertaa päivässä, maito heitettävä roskiin ja vain pidettävä eläin nurkissa, koska se olisi vielä julmempaa aiheuttaa niille tällainen "turpoamiskuolema". Ja kaikki se syötäväksi kelpaava ruoka heitetään pois ja afrikassa nähdään nälkää. Koska eihän ne afrikkalaisetkaan saa syödä julmasti jalostettujen ja moraalisesti arveluttavien keinojen avulla tuotettua ruokaa.

Kyllä sitä politiikkaakin voi miun puolesta tässä puhua...

En oo globaalia lihansyöntiä vaatinutkaan, pikemminkin sen harjoittamisen tekemistä hieman enemmän vaivaa vaativammaksi, mieluiten henkilökohtaisen metsästyksen/kalastuksen kautta. Minkäänlaista hupimetsästystä tai -kalastusta en kannata...
Mutta jos lihan tehotuotanto päätettäisiin lopettaa, niin kyllä esim. lehmät voisi siirtää luomutiloille, joissa ne vois elää terveemmän ja melko iloisen elämän...
Pentti Linkolahan se joskus määritteli mielestäni aika hyvin terveissä mittasuhteissa tapahtuvan eläinten pidon: Eläimiä on oikea määrä, kun niiden pitäjä tuntee jokaisen nimeltä. Näin eläimen persoonallistamisen kauttahan luonnollisesti ihminen osaisi nähdä eläimen kivun ja tuskan, jolloin taas olot olisivat vähintääkin siedettävät...

Tarkennus omasta ajatusmaailmastani: Olen myös antifasisti, antirasisti sekä länsimaisen markkinatalouden (kapitalismin) vastustaja...

Jjjuuri näin! Mixu kävi moralisoimaan vegejä. Siihen menikin 15 minuuttia.

Ei, pointti tuossakin kirjotuksessa oli, hyvä niin.

gotto sanoi:
Saunan jälkeen vasemmalla kädellä? :D

Itse syön mitä eteen tuodaan. En ymmärrä, miksi minun pitäisi olla syömättä lihaa.

Vasen käsihän on kun vierasta sais... :D

Ja sama juttu mulla, kaikki ruoka menee, lähinnä koitan syödä terveellisesti ja sitä mun mielestä mitkään vegepelleilyt ei ole, ihminen tarvii myös lihaa!! Mutta tän enempää en tästä ala vääntämään. Mitään sen kummempia perusteluita mulla ei asiaan ole. :piis:

Syökää lihaa, ihmeessä. Mainio ravintoaine.

Mutta sanos nyt timba, että mihin tarkkaan ottaen ihminen sitä lihaa tarvitsee?

rafael30 sanoi:
Syökää lihaa, ihmeessä. Mainio ravintoaine.

Mutta sanos nyt timba, että mihin tarkkaan ottaen ihminen sitä lihaa tarvitsee?
Lihaa ei tarvitse, mutta jos jättää lihan pois, pitää sen sijaan syödäkin 5-10 eri asiaa, että saa saman vitamiinihyödyn jen. liian hankalaa.
ChaOO sanoi:
Lihasta saa mm. B12-vitamiinia. Ok, maitotuotteistahan b12-vitamiinia saa, mutta nehän ovat eläinperäistä ravintoa, joten ei niitäkään "saisi" syödä. B12-vitamiini tarvitsee myös erästä proteiinia imeytyäkseen, elimistö tuottaa tätä proteiinia itse, mutta sen tuottamiseen tarvitaan muita proteiineja, joita saa lihasta samaan aikaan kuin b12-vitamiinia.. Mehuista sitä ei tietääkseni saa, tai jostain vilja-mehuista, tai herne mehuista sitä tietenkin voi saada (empä itse ole nähnyt hernemehua missään).. Soijaa voi tietenkin syödä, se on hyvä proteiinin lähde (niinkuin jotkut muutkin palkokasvit ja pähkinät).. Näistä ei kuitenkaan saa kaikkia 10-aminohappoa, joita ihmisen elimistö tarvitee rakentaakseen proteiininsa. Lihasta sen sijaan voi saada nämä kaikki..
Joten veganismi on selvästi niiden puuhaa, jotka jaksaa säätää. Lihansyöjät pääsee helpolla.

Ja sitä paitsi jos kasvissyönti on niin upea vaihtoehto, niin miksi vegaaneilla on paljon enemmän osteoporoosia ja varsinkin nuorilla vegaanitytöillä paljon ongelmia mm. raudan saannin kanssa, eritoten... nuoret tytöt, jotka aloittavat vegaanielämän, kärsivät usein raudanpuutteesta, kun kuukautisetkin alkavat.

vegaani eettisistä ja ekologisista syistä kuutisen vuotta. ei mene säätämiseksi luultavasti sen enempää kuin sekasyöjälläkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom