Aamulehti: Ylikouluttautuminen on suuri erehdys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dippi
  • Aloitettu Aloitettu
Itseasiassa kyllähän opintotuki tälläkin hetkellä riippuu opintosuorituksista, ensinnäkin vaaditaan tietty määrä opintopisteitä per lukukausi, jotta olet oikeutettu opintotukeen, toiseksi koko opintoajalla on oikeus vaan tiettyyn määrään tukikuukausia. Tukikuukausien määrä taitaa olla (tutkintoon tarvittavien vuosien määrä)x9 + 10 kuukautta tms. Näin siis opintojen kohtuuttomasti venyessä ei opintotukea enää saa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseasiassa kyllähän opintotuki tälläkin hetkellä riippuu opintosuorituksista, ensinnäkin vaaditaan tietty määrä opintopisteitä per lukukausi, jotta olet oikeutettu opintotukeen, toiseksi koko opintoajalla on oikeus vaan tiettyyn määrään tukikuukausia. Tukikuukausien määrä taitaa olla (tutkintoon tarvittavien vuosien määrä)x9 + 10 kuukautta tms. Näin siis opintojen kohtuuttomasti venyessä ei opintotukea enää saa.
Nimen omaan ja tämä on hyvä asia. Jos vain tulorajat poitettaisi, niin homma toimisi. Toki tuen voisi korottaa sellaiselle tasolle, että se mahdollistaisi päätoimisen opiskelun ilman työntekoa.

Indica tuossa nyt taas ohitti täysin sen mun pointin. Toisilla aloilla se valmistuminen väistämättä kestää kauemmin kuin toisilla. Lyhemmässä ajassa valmistuvat saisivat siis enemmän rahaa/vuosi ja tämän jälkeen siirtyisivät nauttimaan palkkaa ansiotyöstä. Pidempään opiskelleet saisivat vähemmän opintotukea/vuosi ja sitten siirtyisivät työelämään. Näillä siis olisi ihan absoluuttisesti eri tulot.
 
Paljon puhutaan opiskelijoiden motivoimisesta, mutta kyllä yliopistotkin saavat opiskeluajoista puhuttaessa katsoa peiliin. Kevätlukukausi loppuu vappuna ja syyslukukausi alkaa syyskuun puolivälissä. Vuodessa on ehkä 30-35 tehokasta viikkoa opiskelua eikä yleensä lainkaan luentoja perjantaisin. Tätä itse opiskelijana ihmettelin. Lukukausia pidentämällä valmistumisajatkin lyhenisivät. Tämä tietty vaatii lisärahoitusta valtiolta: kun mahdollisuus työssäkäyntiin vähenee, tarpeenkin pitäisi vähentyä.
Tuo on vähän liioittelua. Ainakin omalla laitoksellani kevään viimeiset kurssit näyttäisivät ensi keväänä päättyvän 27.5. Lisäksi on kesäopetusta. Kun olin itse opiskelijana samaisella laitoksella, niin opiskelin kyllä koko vuoden päätoimisesti jokaisena vuotena, jonka tuolla olin. On se opiskelu siis ainakin joissain paikoissa mahdollista koko vuoden. Lisäksi kukaan ei varmaan estä omatoimista opiskelua kesällä, vaikka kesäkursseja ei olisikaan tarjolla. Näistäkin voi nostaa opintotukea, jos käy tenttimässä kursseja kesällä.
 
Indica tuossa nyt taas ohitti täysin sen mun pointin. Toisilla aloilla se valmistuminen väistämättä kestää kauemmin kuin toisilla. Lyhemmässä ajassa valmistuvat saisivat siis enemmän rahaa/vuosi ja tämän jälkeen siirtyisivät nauttimaan palkkaa ansiotyöstä. Pidempään opiskelleet saisivat vähemmän opintotukea/vuosi ja sitten siirtyisivät työelämään. Näillä siis olisi ihan absoluuttisesti eri tulot.

Elämä on epäreilua. Ei kaikki saa ansiotöistäkään samaa palkkaa, miksi opintojen ajalta tulisi välttämättä saada?
 
Opintotukikeskusteluissa tulee aina pitää mielessä että opintotuki on sosiaalietuus, ei kannustin tai opiskelupalkka. Sitä ei tule sitoa valmistumisaikoihin. Opintotuki on tarkoitettu siihen että ihmiset jotka eivät syystä tai toisesta, jota ei kysytä, rahoita itse omaa elämistään, pysyisivät hengissä. Se on vähän kuin lapsilisä: jos sulla jostain syystä on lapsia, niin saat rahaa, mutta et saa jos lapsia ei ole. Hyvinvointivaltio nimenomaan tarkoittaa sitä että joitakin kohdellaan eri tavalla eli joidenkin elämäää rahoitetaan enemmän kuin muiden, ilman mitään erityistä outputtiin sidottua syytä.

Opintotuki on naurettavan pieni panostus yhteiskunnalta verrattuna muihin etuuksiin joten turha marista että joillekin laiskureille maksettaisiin tyhjästä. Kannustimien pitäisi tulla muualta, kuten työmarkkinoiden houkuttelevuudesta, tai sitten yhteiskunnan pitäisi miettiä arvoja uudelleen, esim. onko se arvo että kouluissa on mahdollisimman vähän porukkaa kerrallaan vai se että ihmiset saavat vapaasti sivistää itseään eli elää ns. sivistysvaltiossa. Jollain tavalla henkilön koulutusresurssien käyttöön käyttämät lukukausimaksut olisivat aika hyvä tapa tukea sivistysaatetta, esim. ensimmäinen kanditutkinto kaikille ilmainen, maisteri- ja tohtoriohjelmat maksullisia niinkuin myös ylimääräiset tutkinnot.
 
Elämä on epäreilua. Ei kaikki saa ansiotöistäkään samaa palkkaa, miksi opintojen ajalta tulisi välttämättä saada?
No ei kai nyt elämästä tarvitse valtion taholta tahallaan tehdä epäreilua? Työstä maksettava palkka on täysin eri asia. Siinä tarvitaan tuloeroja, jotta markkinat toimivat.
 
Opintotuki on naurettavan pieni panostus yhteiskunnalta verrattuna muihin etuuksiin joten turha marista että joillekin laiskureille maksettaisiin tyhjästä.
Olet aivan oikeassa. Mutta kannattaa sitäkin kuitenkin miettiä, ettei järjestelmä tarpeettomasti mahdollista sen hyväksikäyttöä sellaisella tavalla, mihin järjestelmää ei ole tarkoitettu.
 
Olet aivan oikeassa. Mutta kannattaa sitäkin kuitenkin miettiä, ettei järjestelmä tarpeettomasti mahdollista sen hyväksikäyttöä sellaisella tavalla, mihin järjestelmää ei ole tarkoitettu.

Hyväksikäyttää? Minkälainen typerys yrittää hyväksikäyttää jotain opintotukea, kun jo pelkkä työmarkkinatuki tai toimeentulotuki ovat sitä korkeampia ilman minkäänlaisia opiskeluvelvotteita?
Kyllä ehta pummi on jotain aivan muuta kuin opiskelija, joka joutuu sentään todistetusti keräämään opintoviikkoja ja omaa rajoitetun määrän tukikuukausia. Aitona pummina tienaa paljon paremmin tekemättä yhtikäs mitään saatikka että teeskentelisi opiskelevansa.

Jos joku pölhökustaa tosiaan leikkii sosiaalipummia opintotuella, niin se on yhteiskunnalle pelkkää plussaa, koska enemmän hänelle jouduttaisiin maksamaan työttömänä tai pelkän perustuen varassa...
Opiskelijana minä saan sen ~300 euroa keräämällä riittävän määrän opintopisteitä per lukukausi, kun minimitoimeentulotuki olisi ~400e vaikka istuisin peukalo persiissä vuoden läpeensä. Ja tuo neljähunttia on vain se perusosa, johon ropisisi vielä muita lisiä erikseen hakemalla.
 
Opintotukikeskusteluissa tulee aina pitää mielessä että opintotuki on sosiaalietuus, ei kannustin tai opiskelupalkka. Sitä ei tule sitoa valmistumisaikoihin. Opintotuki on tarkoitettu siihen että ihmiset jotka eivät syystä tai toisesta, jota ei kysytä, rahoita itse omaa elämistään, pysyisivät hengissä. Se on vähän kuin lapsilisä: jos sulla jostain syystä on lapsia, niin saat rahaa, mutta et saa jos lapsia ei ole. Hyvinvointivaltio nimenomaan tarkoittaa sitä että joitakin kohdellaan eri tavalla eli joidenkin elämäää rahoitetaan enemmän kuin muiden, ilman mitään erityistä outputtiin sidottua syytä.

Vaikka olen samaa mieltä kanssasi, niin eikös tuossa ole ristiriita? Outputti ovat lapsilisän tapauksessa uudet veronmaksajat ja opintotuen tapauksessa työntekijät, joilla on suurempi veronmaksukyky. Puhuit itsekin seuraavassa kappaleessa panostuksesta. Yhteiskunnan panos-tuotos-suhde on molemmissa tapauksissa varsin hyvä.

Minun puolestani opintotuen voisi sitoa nimenomaan valmistumiseen, ei valmistumisaikaan.

Jos itseään haluaa sivistää, niin siitä vaan istumaan valitsemalleen luennolle yliopistoon. Kaikki on tervetulleita, kukaan ei kysy oletko kirjoilla yliopistolla. Vasta tenttiminen, harjoitusten tarkistus ym. edellyttää opinto-oikeutta. Samoin kirjastot ja netti on kaikille avoinna.
 
Hyväksikäyttää? Minkälainen typerys yrittää hyväksikäyttää jotain opintotukea, kun jo pelkkä työmarkkinatuki tai toimeentulotuki ovat sitä korkeampia ilman minkäänlaisia opiskeluvelvotteita?
Kyllä ehta pummi on jotain aivan muuta kuin opiskelija, joka joutuu sentään todistetusti keräämään opintoviikkoja ja omaa rajoitetun määrän tukikuukausia. Aitona pummina tienaa paljon paremmin tekemättä yhtikäs mitään saatikka että teeskentelisi opiskelevansa.

Jos joku pölhökustaa tosiaan leikkii sosiaalipummia opintotuella, niin se on yhteiskunnalle pelkkää plussaa, koska enemmän hänelle jouduttaisiin maksamaan työttömänä tai pelkän perustuen varassa...
Opiskelijana minä saan sen ~300 euroa keräämällä riittävän määrän opintopisteitä per lukukausi, kun minimitoimeentulotuki olisi ~400e vaikka istuisin peukalo persiissä vuoden läpeensä. Ja tuo neljähunttia on vain se perusosa, johon ropisisi vielä muita lisiä erikseen hakemalla.
Mä puhuinkin tässä tuosta Indican esittämästä mallista, jossa opintotukea saisi nostaa enemmän, mikäli opiskelee nopeammin. Tuolloin sillä voisi tienata enemmän kuin toimeentulotuella.
 
Opintotukikeskusteluissa tulee aina pitää mielessä että opintotuki on sosiaalietuus, ei kannustin tai opiskelupalkka. Sitä ei tule sitoa valmistumisaikoihin. Opintotuki on tarkoitettu siihen että ihmiset jotka eivät syystä tai toisesta, jota ei kysytä, rahoita itse omaa elämistään, pysyisivät hengissä. Se on vähän kuin lapsilisä: jos sulla jostain syystä on lapsia, niin saat rahaa, mutta et saa jos lapsia ei ole. Hyvinvointivaltio nimenomaan tarkoittaa sitä että joitakin kohdellaan eri tavalla eli joidenkin elämäää rahoitetaan enemmän kuin muiden, ilman mitään erityistä outputtiin sidottua syytä.

Toi on juuri sitä demarihöpinää mitä kuulee Jutan ja kumppaneiden suusta koko ajan. Avustus on avustus eikä sillä vaan saa olla mitään kannustin funktiota koska silloin tarvis TEHDÄ JOTAIN.

Minun mielestä olis ihan ok, jos opintotuki korreloisi suoraan koulussa käytyihin kursseihin. Ihan hullua että joku paahtaa täysiä ja käy koulussa, joku keplottelee minimi määrillä ja saa saman tuen noin periaatteessa.
 
Opintotuki on tarkoitettu tukemaan opiskelijoita opiskeluaikana. Kaikki muut tuet pitäisi hakea sossusta.

Opintotuki korkeammaksi ja kannustavammaksi :whip:, ja samalla tiukka ei lukukausimaksuille :curs:
 
Minun mielestä olis ihan ok, jos opintotuki korreloisi suoraan koulussa käytyihin kursseihin. Ihan hullua että joku paahtaa täysiä ja käy koulussa, joku keplottelee minimi määrillä ja saa saman tuen noin periaatteessa.
Mutta kun ne käydyt kurssit tai saadut opintopisteet eivät korreloi tehdyn työmäärän kanssa. Helppoja kursseja voi käydä suorittelemassa mielin määrin tekemättä juuri lainkaan työtä.
 
Mutta kun ne käydyt kurssit tai saadut opintopisteet eivät korreloi tehdyn työmäärän kanssa. Helppoja kursseja voi käydä suorittelemassa mielin määrin tekemättä juuri lainkaan työtä.

Mitä hyötyä siitä on? Jos jollain jätkällä on todistuksessa pelkästään peruskursseja ja muuta skeidaa, niin eihän sitä varmaan kukaan edes ota duuniin valmistumisen jälkeen.. Tollasia tyyppejä on kyllä selkeä vähemmistö opiskelijoista, ja niitten takia pitäisi sitten vesittää koko systeemi! Mitä vitun kieroutunutta tasa-arvoa toi on?
 
Mitä hyötyä siitä on? Jos jollain jätkällä on todistuksessa pelkästään peruskursseja ja muuta skeidaa, niin eihän sitä varmaan kukaan edes ota duuniin valmistumisen jälkeen.. Tollasia tyyppejä on kyllä selkeä vähemmistö opiskelijoista, ja niitten takia pitäisi sitten vesittää koko systeemi! Mitä vitun kieroutunutta tasa-arvoa toi on?

Ei kai edes voi suorittaa vaa joka asiasta alkeita, ja etnomusikologiasta filosofian kautta laskentatoimeen, ja valmistua siitä.

Toisekseen voitaisiin laittaa ihan yksinkertaisesti rajat sille mitä hyväksytään opintotukeen oikeuttavaksi opinnoksi, ehkä enemmän putkisuuntaan, mutta varpisti tehokkaampaa.

Ahkeruudesta pitäisi palkita, suomessa vaan sellaista ei juuri ole.
 
Tarkoitin nyt sellaista tilannetta, että tekee niitä oman aineen kursseja matelutahtia, mutta näennäisesti suorittaa koko ajan paljon opintopisteitä tekemällä helppoja kursseja kaikista mahdollisista aineista. Suoraan suoritettuihin opintopisteisiin perustuva järjestelmä kannustaisi tähän. Indican esittämä könttäsummamalli ei kannustaisi, koska tämä temppuilu ei nopeuttaisi valmistumista. En kuitenkaan ole tuon Indican mallin kannalla jo aiemmin mainitsemistani syistä.

Mielestäni paras keino olisi ensinnäkin järkeistää yliopistojen rahoitusta siten, ettei niillä olisi pakko suoltaa epäpäteviä maistereita ulos liukuhihnatahdilla. Toiseksi opintutuen tulorajat pitäisi poistaa ja tuen määrää hieman kasvattaa siten, että päätoiminen opiskelu olisi mahdollista myös ilman työntekoa. Opintotukikuukausia olisi tietty määrä, niin kuin nyt onkin (niitä voisi ehkä vielä hieman vähentää). Tukea saisi nostaa tai olla nostamatta tuloista riippumatta niin kauan kuin suorittaa riittävästi opintoja ja kuukausia riittää. Sitten tuki loppuu, oli tutkinto valmis eli ei. (tässä tulee toki se ongelma, että tukea voi nostaa ja muka-opiskella noita helppoja kursseja, mutta tuki loppuu aikanaan ja tutkintoa ei tällä tavalla opiskellen vielä ole, joten tuo ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto.)
 
Kiitos!

Kiitos Dippi!

Olin koko viikon tien päällä ja en huomannut ottaa artikkelia heti talteen lehteä aamulla junassa lukiessani.

AL:n kirjoitus on todellakin asiaa. Mutta kaksi mielestäni tärkeää pointtia siitä oli unohtunut.

1. Suomessa noudatettava palkkasalaisuus on ollut koko yhteiskunnan kannalta suuri virhe. Se on osaltaan merkittävästi estänyt parhaan talentin hakeutumista jo koulutusvalintoja tehdessään eniten lisäarvoa tuottaviin tehtäviin.

2. OPO:t ovat akateemisia. Ihmisen perusluonteeseen kuuluu pitää omia valintojaan aina oikeina ja parhaina.

Anekdootti kertoo yhden OPO:n tuoneen ryhmän ysiluokkalaisia tutustumaan tamperelaiseen konepajaan (taisi olla ATA tai Katsa, kummatkin huipputyöstötekniikan edustajia) ja julistaneen suureen ääneen heti ovella:

"Katsokaa nyt sitten tarkkaan. Tänne te joudutte, jos ette lue!"


-manipulaattori-
 
Opoista kun tuli puhe, omani olivat aivan pihalla, ainoa mitä niiden suusta tuli oli "joo, joo..... joo'o... joo, joo......mhhhmmm.... joo" eikä neuvoa ei suuntaan tai toiseen. Se oli kyllä opintojen ohjauksesta kaukana se hymähtely. Minusta piti tulla silloin "pisnes_mies tai tradenoooomi". Mitenkään ei kuitenkaan ohjattu suuntaan tai toiseen ja luulen että menee moni lahjakas jannu ja gimma hukkaan jos nykyäänkin opot ovat yhtä osaamattomia.
 
Opoista kun tuli puhe, omani olivat aivan pihalla, ainoa mitä niiden suusta tuli oli "joo, joo..... joo'o... joo, joo......mhhhmmm.... joo" eikä neuvoa ei suuntaan tai toiseen. Se oli kyllä opintojen ohjauksesta kaukana se hymähtely. Minusta piti tulla silloin "pisnes_mies tai tradenoooomi". Mitenkään ei kuitenkaan ohjattu suuntaan tai toiseen ja luulen että menee moni lahjakas jannu ja gimma hukkaan jos nykyäänkin opot ovat yhtä osaamattomia.

Itse tiedostan kyseisessä duunissa olevan henkilön tärkeyden ja hyödyllisyyden jo palkan perusteella. Eihän kukaan fiksu ja kykenevä ihminen sellaiseen duuniin pyri = älä kuuntele heidän neuvojaan tai älä edes vapaaehtoisesti hakeudu heidän puheilleen. Itsekin kerran lukiossa sorruin menemään opon puheille, mutta tämä vain vahvisti epäilyni henkilön/ammattiryhmän kädettömyydestä.

Opon duuniin hakeutuu kuitenkin keskimääräistä vasemmistolaisempaa "kivaa kaikille" - ihmisiä. Joiden mielestä "mikä tahansa korkeakoulutus on hyvä" tai "vaikka et nyt tänä vuonna pääsisikään haluamallasi alalle yliopistoon niin kannattaa ihan sen takia hakea varmuuden vuoksi AMK". Eniten mieleen jäi tuo varalle AMK:n hakeminen, se sai aikaan todellisen WTF! - reaktion. Miksi vitussa menisin opiskelemaan jotain skeidaa jota en halua opiskella? Tälläinen kokemus vain vahvisti näkemystäni, että kaukonäköisyys ja oma-alotteisuus elämässä kannattaa aina. Ajattele itse, kukaan muu ei tee sitä puolestasi. Ihminen joka turvautuu muiden apuun ja neuvoihin jatkuvasti ei omaa sellaisia ominaisuuksia joita nykyaikana tarvitaan.

Ehkä nämä opot pelastavat muutaman 18-vuotiaan rimaa hipoen ylioppilaaksi päässen tyttösen matkailualan opintojen pariin, jossa tyttöset sitten vakuuttelevat itselleen "on tää ihan mun ala, koska opokin sanoi niin". Yleensäkin Suomessa vallitsee tälläinen "heikompien ehdoilla" -mentaliteetti, minkä vuoksi opintojen ohjaus on mitä on.
 
Ei kai kukaan kuvittele että opon tehtäviin kuuluu kertoa mihin kenenkin pitäisi kouluttautua? Eiköhän ne yritä tonkia siitä pennusta mikä sitä ehkä saattaisi kiinnostaa ja ohjeistaa miten kyseisen alan koulutukseen pääsee, mistä hommataan hakemuspaprut ym. Jumaleisson jos joku odottaa tumput kädessä että opo tekee sen puolesta yhden elämän isoimmista päätöksistä, niin todellakin ansaitsee kaiken sen paskan mitä tuosta seuraa.

Olenko outo jos mulle on ollut ala-asteelta lähtien selvä mitä alan isona tekemään?
 
Back
Ylös Bottom