A-talk äsken

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
Jos kaikki kokee uuden aiheen turhaksi, koska periaatteessa anarkistiapinaketjussakin tästä voi puhua, niin lukkoon. Ajattelin vaan, että tässä pureuduttaisiin ihan pelkästään tuon ohjelman lätinöihin.

Ensivaikutelma oli vähän luotaantyöntävä. En tykännyt Eetun tukasta ja tytön rillit vitutti. Kokoomusnuori oli läski, mutta paljastui fiksuksi. Olli oli Olli ja pollarit pollareita.

Mun mielestäni tuossa Eetun ja tytön jutussa oli ideaa, mutta se on hautautunut supernaiivin ihmiskuvan alle ja vaati sikana kehittelyä. Periaatteessahan olisi hienoa, että kirjoittelusta ja omalla ajalla tapahtuvasta ideakehittelystä maksettaisiin, sehän voisi tulevaisuudessa tuottaa näitä työpaikkoja. Mutta minä taas tunnen enemmän ihmisiä, jotka tyytyisi nauttimaan maksuttomasta rahasta ja tekemään pätkätöitä, että voisi dokata myös lauantaina.

Tavallaan olen myös samaa mieltä siitä, että tyntekijät on nyky-yhteiskunnassa aika heikoilla jäillä, ihan näitä massairtisanomisia silmällä pitäen. Joo, tiedän, että markkinatalous on markkinataloutta ja että siitä hyötyy loppupeleissä moni, mutta jonkin näköinen moraali tarvitsisi säilyttää.

Jokainen voi toki ryhtyä yrittäjäksikin, jos viitsii, mutta riskit on kovat, niinkuin oli Ollilan Jormallakin.

Mä ymmärrän Eetua ja tyttöä, mutta mun mielestäni ne on epärealistisia. Mä myös ymmärrän markkinataloutta, ainakin jossain määrin, mutta mun mielestäni se on osittain turhan julmaa. Olen vähän huono seisomaan kenenkään joukoissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäähän taiteilijoille rahaa antaa, koska kuitenkin tiimityöskentelevät noita mielenosoituksia ja kirjoittelevatkin kaikkea kivaa.
Saahan asioista olla montaa mieltä, mutta ei sitä omaa sokeasti uskomaa totuutta voi levittää noilla keinoilla. Eli kivittämällä poliisia ja rikkomalla liikkeiden ikkunoita. Vaikka nuo kaksi nörttiä eivät sitä varmaankaan ole itse tehneet niin eipä sitä kovin vahvasti tuomittukkaan. "Ihmiset ovat turhautuneita". Tuolla perusteella saa sitten kivittää ja tuhota muiden omaisuutta.
Ajatellaanpa skinejä, jotka uskovat omaan aatteeseensa samoin kun nuo omaansa. Tuolla perusteellahan saa ihan vapaasti hakata ulkomaalaisia, koska on "turhautunut"!
Perustan Anti-Anarkistit ryhmän ja lähden rikkomaan noiden kerhotilojen ikkunoita ja heittämään noita kivillä. Valtaan samalla ton Eetun kodin ja laitan kokon sen pihalle. Sehän on ihan sallittua, koska olen "turhautunut".
Mieltä saa olla ja mielensä saa kyllä ilmaista, mutta miksi vain heillä on oikeus rikkoa ja pahoinpidellä!!! :wall:

Dazuri sanoi:
Pitäähän taiteilijoille rahaa antaa, koska kuitenkin tiimityöskentelevät noita mielenosoituksia ja kirjoittelevatkin kaikkea kivaa.
Saahan asioista olla montaa mieltä, mutta ei sitä omaa sokeasti uskomaa totuutta voi levittää noilla keinoilla. Eli kivittämällä poliisia ja rikkomalla liikkeiden ikkunoita. Vaikka nuo kaksi nörttiä eivät sitä varmaankaan ole itse tehneet niin eipä sitä kovin vahvasti tuomittukkaan. "Ihmiset ovat turhautuneita". Tuolla perusteella saa sitten kivittää ja tuhota muiden omaisuutta.
Ajatellaanpa skinejä, jotka uskovat omaan aatteeseensa samoin kun nuo omaansa. Tuolla perusteellahan saa ihan vapaasti hakata ulkomaalaisia, koska on "turhautunut"!
Perustan Anti-Anarkistit ryhmän ja lähden rikkomaan noiden kerhotilojen ikkunoita ja heittämään noita kivillä. Valtaan samalla ton Eetun kodin ja laitan kokon sen pihalle. Sehän on ihan sallittua, koska olen "turhautunut".
Mieltä saa olla ja mielensä saa kyllä ilmaista, mutta miksi vain heillä on oikeus rikkoa ja pahoinpidellä!!! :wall:

Näin on. Mutta noi kohdistuu kuitenkin valtiovaltaa kohtaan. En sano että hyväksyn, mutta "päättäjien pitäisi pelätä kansaa, eikä toisinpäin" argumentti ein mun mielestäni ole täysin persekommentti. Mutta oikeasti, kännissä mielenosoituksissa yksityisten ihmisten omaisuuden rikkominen on ihan vitun typerää.

Harmi sinänsä, että esim. Ranskassa ollaan näytetty esimerkkiä, miten päättäjiin pystyy parhaiten vaikuttamaan.

Hoku sanoi:
Mun mielestäni tuossa Eetun ja tytön jutussa oli ideaa, mutta se on hautautunut supernaiivin ihmiskuvan alle ja vaati sikana kehittelyä. Periaatteessahan olisi hienoa, että kirjoittelusta ja omalla ajalla tapahtuvasta ideakehittelystä maksettaisiin, sehän voisi tulevaisuudessa tuottaa näitä työpaikkoja. Mutta minä taas tunnen enemmän ihmisiä, jotka tyytyisi nauttimaan maksuttomasta rahasta ja tekemään pätkätöitä, että voisi dokata myös lauantaina.

Tavallaan olen myös samaa mieltä siitä, että tyntekijät on nyky-yhteiskunnassa aika heikoilla jäillä, ihan näitä massairtisanomisia silmällä pitäen. Joo, tiedän, että markkinatalous on markkinataloutta ja että siitä hyötyy loppupeleissä moni, mutta jonkin näköinen moraali tarvitsisi säilyttää.

Markkinataloutta hyödyntävässä yhteiskunnassa pitää pyristellä kohti jotain tiettyä optimia jotta kaikilla on hyvä olla. Ei voi sanoa että "siitä kirjoittelusta saattaa tulla jollekulle työpaikkoja", sillä se yhteinen kassa josta tällainen kansalaispalkka jaettaisiin on rajallinen, niinkuin kaikki muutkin rahalähteet. Kun tällaisia juttuja ruvetaan miettimään on sen resurssin määrä ja lähde aivan ensimmäinen asia mikä pitää tiedostaa, ei voi vain sanoa ettei se ole oleellista.

Se yhteinen kassa on käytettävä niin että koko yhteiskunnan hyöty maksimoituu, elikkä resurssit on käytettävä optimaalisesti. Kuka tahansa osaa ajatella mihin näitä varoja pitää ensisijassa käyttää, eli minkälainen investointi on kannattava, kannattavalla tässä yhteydessä tarkoitetaan sitä hyvinvoinnin lisääntymistä. Kaikki varmaan on sitä mieltä että rahaa jaetaan mielummin työkyvyttömille mummoille kuin runoja kirjoitteleville hipeille.

Se on rationalismia, joka on sisäsyntyistä meille ihmislajina, ei sen kummempaa. Se mikä markkinataloudessa nimenomaan on hienoa on että se hyödyttää kaikkia yhteiskunnan jäseniä ja siitä voidaan olla täysin varmoja. Tehottomuus (esim. paskojen runojen kirjoittelusta maksaminen) on tästä yhteisestä hyvästä pois.

En ymmärrä mitä hienoa siinä olisi jos sellaisesta työstä joka ei lisää koko yhteisön hyvinvointia, ts. tuota lisäarvoa kansantalouteen, maksettaisiin? Se mikä tämän kannan puolustajilla jälleen menee ihan sekaisin on että mistä se hyvinvointi revitään. Hyvinvointi syntyy maksimoidusta (globaalissa optimissa) taloudellisesta lisäarvosta, jonka saavat aikaan yritykset jotka tavoittelevat omaa (lokaalia) optimiaan.

Hoku sanoi:
Mä ymmärrän Eetua ja tyttöä, mutta mun mielestäni ne on epärealistisia. Mä myös ymmärrän markkinataloutta, ainakin jossain määrin, mutta mun mielestäni se on osittain turhan julmaa. Olen vähän huono seisomaan kenenkään joukoissa.

Yhteiskunnan rakennemuutos on tuonut tullessaan näitä globalisaation kasvukipuja, kuten joukkoirtisanomisia. Yhtälailla tämän "julmuuden" voisi laittaa sosialistihallitusten kontolle siitä että ovat tehneet suorittaavn työvoiman liian kalliiksi. Ne jotka eivät syystä tai toisesta kykene näkemään koko kuvaa asioista etsivät syytä lähimmästä paikasta, kuten siitä tv-kameroiden edessä seisovasta tummapukuisesta johtaja-demonista joka kertoo irtisanomisten syistä.

Dazuri sanoi:
Perustan Anti-Anarkistit ryhmän ja lähden rikkomaan noiden kerhotilojen ikkunoita ja heittämään noita kivillä.
Ja kun järjestät ryhmällesi puhetilaisuuksia on sinun myös saatava siitä palkkaa:thumbs:
Onkohan Eetu kuullut koskaan kerhotoiminnasta? Siinä järjestetään tapaamisia ja tapahtumia, silloin tällöin kirjoitellaankin jotain mutta perustuu vapaaehtoisuuteen. Mikäli arvon Eetu kirjoittaisi esim. jonkun sanelemaa tekstiä koneelle, järjestelisi kappaleiksi ja korjaisi kieliasua luettavaan muotoon ymmärtäisin että haluaisi siitä palkkaakin..

Glyptis sanoi:
Onkohan Eetu kuullut koskaan kerhotoiminnasta? Siinä järjestetään tapaamisia ja tapahtumia, silloin tällöin kirjoitellaankin jotain mutta perustuu vapaaehtoisuuteen. Mikäli arvon Eetu kirjoittaisi esim. jonkun sanelemaa tekstiä koneelle, järjestelisi kappaleiksi ja korjaisi kieliasua luettavaan muotoon ymmärtäisin että haluaisi siitä palkkaakin..

Tai talkootoiminnasta, joka on pohjoismainen keksintö. Se tarkoittaa vastikkeetonta yhteistyötä. http://en.wikipedia.org/wiki/Talkoot

Mikäköhän näiden prekariaattien perustelluin argumenttin on sille, että miksi siitä kirjoittelusta ylipäänsä pitäisi maksaa jotain? Onko se se että se vastaa samanarvoista työtä kuin esim. postinlajittelu, ja siksi siitä pitäisi maksaa? Eihän ihmislaji toimi niin :eek:

Joo siis juurikin tuo talkootoiminta piti sanomani, sormet muutti muotoon kerhotoiminta..:nolo:

mulla olis semmonen ehdotus että, puhuttais tässä tosta kansalaispalkasta ja noista prekariaattien ideoista ja tossa apinaketjussa vois sitten keskittyä päivittelemään niitten apinamaisuutta, ulkonäköä, hippeyttä, viherpiipertäjyyttä, kynäniskaisuutta...

nimittäin mun mielestä toi kansalaispalkka vois olla toimivakin idea. nytkään meillä ei kuitenkaan kukaan jää ihan ilman massia. toimeentulotuki, opintotuki, työmarkkinatuki, työttömyyspäiväraha, kotihoidon tuki, asumistuki ja mitä niitä nyt onkaan takaa jo nyt jokaiselle toimeentulon. näiden tukien pyörittämiseen ja byrokratiaan laitetaan hirvittävästi munkin verorahoja ihan turhaan. jos jokainen nilviäinen sais sen rahan suoraan ei tarttis elättää tuota valtavaa koneistoa. lisäksi työttömien paljon valittama työn kannattamattomuus ja hankaluus poistuisi. enää ei tarttisi työttömän täytellä lappuja ja laskeskella kannattaako mennä töihin vai ei. aina sais enemmän kun menis. tottakai osa ihmisistä elelis siivellä mitään tekemättä, mutta se kai ei mitään uutta olisi. riittäähän niitä nytkin.

eli täältä ääni kansalaispalkalle. kiitos.

armoton sanoi:
nimittäin mun mielestä toi kansalaispalkka vois olla toimivakin idea. nytkään meillä ei kuitenkaan kukaan jää ihan ilman massia. toimeentulotuki, opintotuki, työmarkkinatuki, työttömyyspäiväraha, kotihoidon tuki, asumistuki ja mitä niitä nyt onkaan takaa jo nyt jokaiselle toimeentulon. näiden tukien pyörittämiseen ja byrokratiaan laitetaan hirvittävästi munkin verorahoja ihan turhaan. jos jokainen nilviäinen sais sen rahan suoraan ei tarttis elättää tuota valtavaa koneistoa. lisäksi työttömien paljon valittama työn kannattamattomuus ja hankaluus poistuisi. enää ei tarttisi työttömän täytellä lappuja ja laskeskella kannattaako mennä töihin vai ei. aina sais enemmän kun menis. tottakai osa ihmisistä elelis siivellä mitään tekemättä, mutta se kai ei mitään uutta olisi. riittäähän niitä nytkin.

En tiedä poistaisiko tuo byrokratian kustannuksia, mutta jos mietitään ihan ihmisten perimmäisiä arvoja ja moraalia, niin nykyinen tukijärjestelmä ainakin kuulostaa siltä että se "kannustaisi" tekemään töitä laiskottelun sijaan siksi että jokaisella ihmisellä, poislukien psykopaatit, on jonkinlaiset tunteet (tässä tapauksessa syyllisyydentunne) jotka asettavat työnteosta saatavan hyödyn laiskotteluhyödyn edelle. Jos kansalaispalkka jaettaisiin kaikille ihmisille tämä syyllisyyden tuntemiskynnys saattaisi madaltua, ja nilviäisiä jäisi enemmän kotiin makaamaan.

Sori omista lainausjärjestelmistä, toivottavasti saatte selvää.

"Markkinataloutta hyödyntävässä yhteiskunnassa pitää pyristellä kohti jotain tiettyä optimia jotta kaikilla on hyvä olla. Ei voi sanoa että "siitä kirjoittelusta saattaa tulla jollekulle työpaikkoja", sillä se yhteinen kassa josta tällainen kansalaispalkka jaettaisiin on rajallinen, niinkuin kaikki muutkin rahalähteet. Kun tällaisia juttuja ruvetaan miettimään on sen resurssin määrä ja lähde aivan ensimmäinen asia mikä pitää tiedostaa, ei voi vain sanoa ettei se ole oleellista."

"Se yhteinen kassa on käytettävä niin että koko yhteiskunnan hyöty maksimoituu, elikkä resurssit on käytettävä optimaalisesti. Kuka tahansa osaa ajatella mihin näitä varoja pitää ensisijassa käyttää, eli minkälainen investointi on kannattava, kannattavalla tässä yhteydessä tarkoitetaan sitä hyvinvoinnin lisääntymistä. Kaikki varmaan on sitä mieltä että rahaa jaetaan mielummin työkyvyttömille mummoille kuin runoja kirjoitteleville hipeille."

"Se on rationalismia, joka on sisäsyntyistä meille ihmislajina, ei sen kummempaa. Se mikä markkinataloudessa nimenomaan on hienoa on että se hyödyttää kaikkia yhteiskunnan jäseniä ja siitä voidaan olla täysin varmoja. Tehottomuus (esim. paskojen runojen kirjoittelusta maksaminen) on tästä yhteisestä hyvästä pois."

"En ymmärrä mitä hienoa siinä olisi jos sellaisesta työstä joka ei lisää koko yhteisön hyvinvointia, ts. tuota lisäarvoa kansantalouteen, maksettaisiin? Se mikä tämän kannan puolustajilla jälleen menee ihan sekaisin on että mistä se hyvinvointi revitään. Hyvinvointi syntyy maksimoidusta (globaalissa optimissa) taloudellisesta lisäarvosta, jonka saavat aikaan yritykset jotka tavoittelevat omaa (lokaalia) optimiaan."

Hoku:

Mä käsitin, että yksi tämän perusrahan funkitoista olisi se, että kannustettaisiin ihmisiä omiin innovaatioihin omalla ajalla. Eli innovaatiot-->työpaikkoja. Juu, epärealistista on se on selvää, mutta tällaisistakin asioista on hyvä keskustella, ihan vaikka julkisesti, jos saataisiin vaikka parempia vaihtoehtoja nykyisten tilalle. Mulla niitä ei ole, mutta jollain voi olla. Ei kelattaisi kaikkea niin mustavalkoisesti, että noiden hippien puhe on täyttä paskaa, vaan koitettaisiin funtsia olisiko nissä kuitenkin jokin pieni järjen hiven. Tollsenaan jopa minä nään, että että se on perseestä.

Ja mikä on hyvinvointia? Onko se mahdollisimman suuri bruttokansantuote vai voisiko sitä löytyä jostain muualtakin? Ja tottakai on selvää, että rahat priorisoidaan, mutta tällä jutulla mä viittaan enemmänkin noihin yritysten irtsisanomisiin ja talouskasvuun.

"Yhteiskunnan rakennemuutos on tuonut tullessaan näitä globalisaation kasvukipuja, kuten joukkoirtisanomisia. Yhtälailla tämän "julmuuden" voisi laittaa sosialistihallitusten kontolle siitä että ovat tehneet suorittaavn työvoiman liian kalliiksi. Ne jotka eivät syystä tai toisesta kykene näkemään koko kuvaa asioista etsivät syytä lähimmästä paikasta, kuten siitä tv-kameroiden edessä seisovasta tummapukuisesta johtaja-demonista joka kertoo irtisanomisten syistä."

Hoku:

Kaiveleeko sua yhtään nuo irtisanomiset? Eikö ole ihan nasta juttu, että nää hipit ainakin koittaa tuoda tätä asiaa julkiseen keskusteluun mukaan. Jos olisin ollut isopahajättifrmalla kova duunari kolkytseitsemän vuotta, ei kukaan voisi varmasti järkeistää mulle, että miksi se on morjesta nyt, kun voitot pitää maksimoida. Ja ymmärrän, että voittojen maksimointi hyödyttää muitakin, mutta jaksan uskoa, että inhimillisempikin ratkaisu voi löytyä. Näitä juttuja pitää funtsia, eikä vaan kohauttaa olkapäitä ja miettiä, että tämä on salettiin kuitenkin parasta meille. Siksi tollasilla hipeilläkin on arvoa, vaikka niiden suuri idea voikin olla perin juurin paska.

Kiitti ettei mennyt heti provoksi. Mä en näitä jutuja perin pohjin ymmärrä, mutta kantapään kautta.

Raejuusto sanoi:
En tiedä poistaisiko tuo byrokratian kustannuksia, mutta jos mietitään ihan ihmisten perimmäisiä arvoja ja moraalia, niin nykyinen tukijärjestelmä ainakin kuulostaa siltä että se "kannustaisi" tekemään töitä laiskottelun sijaan siksi että jokaisella ihmisellä, poislukien psykopaatit, on jonkinlaiset tunteet (tässä tapauksessa syyllisyydentunne) jotka asettavat työnteosta saatavan hyödyn laiskotteluhyödyn edelle. Jos kansalaispalkka jaettaisiin kaikille ihmisille tämä syyllisyyden tuntemiskynnys saattaisi madaltua, ja nilviäisiä jäisi enemmän kotiin makaamaan.

Ja tässä on vielä se, että duunirahat tulisi päälle ekstrana. Toi kuulostaa mun korvaani kuolleena syntyneeltä ajatukselta, koska tuskin byrokratian kustannukset nousisivat korkeammiksi kuin toi perusraha. Eihän nytkään työttömyyskorvausta saa, jos on hommissa, tai opintotukea jos ei opiskele. Doh...;)

Hoku sanoi:
Näin on. Mutta noi kohdistuu kuitenkin valtiovaltaa kohtaan.

Mutta tuohan ei pidä mitenkään päin paikkaansa. Ei edes vappumarssin suhteen, eikä muunkaan heidän toimintansa.

Ja eiköhän se ole se valtio joka heidän leipänsä on koko ikänsä maksanut. Nämä ovat kuitenkin pääosin alle 20v ihmisiä. Eläneet siis ikänsä valtion leivässä, ensin päiväkoti, sitten esikoulu, sitten ala-aste, sitten ylä-aste, sitten oma valinta: valtio maksaisi mitä vain jopa tohtorin tutkintoon saakka, mutta he valitsevatkin tämän: laiskana lojuminen ja riehuminen kun valtio ei maksa tarpeeksi. Siitä sitten riehutaan EK:lle jne. Ja kaikki tehdään erään Laakson nimissä, halooooooooo? Laakso, erään erittäin hyvätuloisen (2x normipalkkatulo) miehen lapsi nyt on mukamas köyhien esikuva? No, kai ymmärrämme kun muistamme mitä edeltäjä Laakso duunaili?

PS. Älkää suuttuko, minä aina kärjistän.

armoton sanoi:
toimeentulotuki, opintotuki, työmarkkinatuki, työttömyyspäiväraha, kotihoidon tuki, asumistuki ja mitä niitä nyt onkaan takaa jo nyt jokaiselle toimeentulon. näiden tukien pyörittämiseen ja byrokratiaan laitetaan hirvittävästi munkin verorahoja ihan turhaan. jos jokainen nilviäinen sais sen rahan suoraan ei tarttis elättää tuota valtavaa koneistoa.
Nykyiset tuetkin joudutaan edelleen erikseen hakemaan, loppupelissä pieni vaiva mutta ei kuitenkaan tapahdu itsestään. Eli jotain siinäkin tehdään rahan eteen.
Ja Kelan, työkkärin, liittojen kassojen ym. tädit ja sedät ovat töissä ja saavat siitä palkkaa. Jos tämä valtava koneisto lakkaisi pyörimästä seuraisi siitä lisää työttömiä.

Koko kansalaispalkka-ajatus kuulostaa siltä ettei vain millään jaksettaisi mennä mihinkään virastoihin asioimaan, pitäisi se raha tulla itsestäänkin tilille, ja mua vielä väsyttääkin..

Hoku sanoi:
Ja tässä on vielä se, että duunirahat tulisi päälle ekstrana. Toi kuulostaa mun korvaani kuolleena syntyneeltä ajatukselta, koska tuskin byrokratian kustannukset nousisivat korkeammiksi kuin toi perusraha. Eihän nytkään työttömyyskorvausta saa, jos on hommissa, tai opintotukea jos ei opiskele. Doh...;)

me siis maksetaan jo tuota kansalaispalkkaa. lisäksi me elätetään valtava määrä virkamiehiä pyörittämään tukiviidakkoa. jos annettais vaan se raha kaikille suoraan, niin ei tarvitsisi elättää tuota virkamies määrää. me(siis valtio eli veronmaksajat) ei tietenkään makseta palkkaa jos joku erehtyy menemään töihin. palkan maksaa työtekijän palkannut yritys. työntekijä maksaa palkastaan veroja, ja näin myös omaa kansalaispalkkaansa. eihän tässä nyt ole kysymys kuin vähän halvemmasta tavasta jakaa tuloja.

Hoku sanoi:
Sori omista lainausjärjestelmistä, toivottavasti saatte selvää.

Laita noiden hipsukoiden tilalle quote ja /quote -tagit.

Hoku sanoi:
Mä käsitin, että yksi tämän perusrahan funkitoista olisi se, että kannustettaisiin ihmisiä omiin innovaatioihin omalla ajalla. Eli innovaatiot-->työpaikkoja. Juu, epärealistista on se on selvää, mutta tällaisistakin asioista on hyvä keskustella, ihan vaikka julkisesti, jos saataisiin vaikka parempia vaihtoehtoja nykyisten tilalle. Mulla niitä ei ole, mutta jollain voi olla. Ei kelattaisi kaikkea niin mustavalkoisesti, että noiden hippien puhe on täyttä paskaa, vaan koitettaisiin funtsia olisiko nissä kuitenkin jokin pieni järjen hiven. Tollsenaan jopa minä nään, että että se on perseestä.

Toki on hyvä keskustella, viimeisimpiä suuren mittakaavan keskusteluja yhteiskunnan tulevaisuudesta käytiin joulu-tammikuussa presidentinvaalien alla.

Eli juttuhan on se että talouskasvu on mahdollista teknisen kehityksen takia. Esimerkiksi jääkaappi oli innovaatio joka pitkällä aikavälillä synnytti hyvinvointia kaikkiin maailmankolkkiin, sillä sen myötä jääkaappifirmat tekivät voittoa, eikä elintarvikkeita tarvinnut enää säilöä suolassa, eli ihmisten ruokavalio monipuolistui ja terveydentila kohentui. Se miten niin suuri ja ihmeellinen innovaatio saattoi syntyä on kaupallisen ja teknisen työn yhteistulos: jollakulla oli tarve jossain panimossa laitteelle joka jäähdyttäisi olutta, ja jostakin ilmestyi henkilö joka osasi tällaisen tehdä. Moni muukin innovaatio, eli siis kaupallisesti menestynyt keksintö, on samanlaisen prosessin lopputulos.

Nyt ehkä menen liiaksi symbolismin puolelle kun väitän ettei esim. joku musiikkilaji, poliittinen ideologia taikka netin keskustelufoorumi ole innovaatio ollenkaan. Sillähän tarkoitetaan siis keksintöä jolla on jokin suora vaikutus taloudellisen lisäarvon syntymiseen. Ehkä pitäisi käyttää jotain muuta sanaa kuin innovaatio, mutta samalla kannattaa miettiä että mitä hyötyä sellaisen synnyttämisen kannustamisessa olisi? Kyllähän musiikintekijä voi tuottaa itselleen hyvinvointia tekemällä sellaista musiikkia jota joku haluaa ostaa, mutta sellaisen prosessin syntymseen liittyy juurikin se että myyjä ja ostaja kohtaavat markkinoilla, ja myyjä myy jotakin joka on jonkun ponnistelujen lopputulos. Tuskin on mahdollista että sellaista lopputulosta voi syntyä jos tämä musiikintekijä ei vaivaudu kansalaisrahassa pyöriessään haaveilemaan siitä että joku joskus ostaa hänen musiikkiaan. Kas, tätä "innovaatiota" ei synny.

Hoku sanoi:
Ja mikä on hyvinvointia? Onko se mahdollisimman suuri bruttokansantuote vai voisiko sitä löytyä jostain muualtakin? Ja tottakai on selvää, että rahat priorisoidaan, mutta tällä jutulla mä viittaan enemmänkin noihin yritysten irtsisanomisiin ja talouskasvuun.

Tämän kysymyksen pitäisi olla julkisessa keskustelussa enemmän esillä, koska erilaisilla mielipideryhmillä on hyvinvoinnin luonteesta täysin erilaisia käsityksiä. Kyllä mielestäni hyvinvointi on nimenomaan sitä jota voi taloudellisella lisäarvolla tuottaa, julkisella puolella esimerkiksi vanhustenhoitoa, oopperataloja, hyväkuntoisia teitä, poliiseja, palomiehiä, taikka sitten yksityisellä rahalla tuotettuja perustarpeiden tyydytyksiä ja elämyksiä kuten perheelle ruokaa, omakotitaloja, ulkomaanmatkoja, punttisalikortteja ja lapsille harrastuksia.

Kertokaa ihmiset ihmeessä oma käsityksenne hyvinvoinnista!

Hoku sanoi:
Kaiveleeko sua yhtään nuo irtisanomiset? Eikö ole ihan nasta juttu, että nää hipit ainakin koittaa tuoda tätä asiaa julkiseen keskusteluun mukaan. Jos olisin ollut isopahajättifrmalla kova duunari kolkytseitsemän vuotta, ei kukaan voisi varmasti järkeistää mulle, että miksi se on morjesta nyt, kun voitot pitää maksimoida. Ja ymmärrän, että voittojen maksimointi hyödyttää muitakin, mutta jaksan uskoa, että inhimillisempikin ratkaisu voi löytyä. Näitä juttuja pitää funtsia, eikä vaan kohauttaa olkapäitä ja miettiä, että tämä on salettiin kuitenkin parasta meille. Siksi tollasilla hipeilläkin on arvoa, vaikka niiden suuri idea voikin olla perin juurin paska.

Kiitti ettei mennyt heti provoksi. Mä en näitä jutuja perin pohjin ymmärrä, mutta kantapään kautta.

Hippien narina ei todellakaan ole keneltäkään pois, hieno juttu että keskustelua syntyy. Se missä sinäkin näytät menevän lankaan on että luulet sen pitkän uran tehneen duunarin menettävän työpaikkansa ainoastaan sen takia että joku haluaa maksimoida yrityksen voitot. Tämä käsitys on virheellinen ja vahingollinen. Irtisanomiset ovat harvoin strategisia valintoja, ne ovat paniikkiratkaisuja joissa saattaa toisena vaihtoehtona olla koko firman toiminnan loppuminen. Se miten tähän tilanteeseen on jouduttu on harvoin firman johtajien tai omistajien syytä. Esimerkiksi teollisuudesta on hävinnyt työpaikkoja halpamaihin sen takia että yhteiskunnalliset päättäjät ovat olleet viimeisen kymmenen vuoden aikana liian hitaita reagoimaan maapalloistumiseen.

Sinänsä ei kyllä kaivele ollenkaan, koska tässä maassa ei kukaan joudu nälkäkuurille sen takia että menettää työpaikkansa, ja koska tässä maassa syntyy koko ajan enemmän työpaikkoja kuin katoaa. Onhan se ikävää että joku joutuu tällaisiin vaikeuksiin, mutta useimmiten tällainen korjausliike on yhteisen hyvän kannalta kohti parempaa.

Glyptis sanoi:
Nykyiset tuetkin joudutaan edelleen erikseen hakemaan, loppupelissä pieni vaiva mutta ei kuitenkaan tapahdu itsestään. Eli jotain siinäkin tehdään rahan eteen.
Ja Kelan, työkkärin, liittojen kassojen ym. tädit ja sedät ovat töissä ja saavat siitä palkkaa. Jos tämä valtava koneisto lakkaisi pyörimästä seuraisi siitä lisää työttömiä.

Koko kansalaispalkka-ajatus kuulostaa siltä ettei vain millään jaksettaisi mennä mihinkään virastoihin asioimaan, pitäisi se raha tulla itsestäänkin tilille, ja mua vielä väsyttääkin..

no jos sun mielestä on jotenkin tuottavaa tai yleishyödyllistä hakea tukia ja täytellä lappuja, niin täytyy kyllä todeta, että olen ihan eri mieltä. lähinnä tulee mieleen jotkut venäläisen kirjallisuuden klassikot. lisäksi näissä tuissa on se ongelma, että työn tekeminen on usein kannattamatonta. muistan itsekin opiskeluajoiltani kun piti tarkkaan laskea voiko töihin enää mennä, vai loppuuko opintotuki. olen kuullut että, työttömillä on sama ongelma.

kelan ja sossun tädit on meillä töissä, me maksetaan niiden palkat, kai se muutaman satasen perustulon maksaminen sossuntädeille kuitenkin halvemmaksi meille tulisi.

armoton sanoi:
no jos sun mielestä on jotenkin tuottavaa tai yleishyödyllistä hakea tukia ja täytellä lappuja, niin täytyy kyllä todeta, että olen ihan eri mieltä..
Pointtini oli se, että tehdään edes jotakin sen rahan eteen eikä käännetä kylkeä ja piereskellä kotona 24/7. Olisiko tämä kansalaispalkkajärjestelmä tuottava ja yleishyödyllinen?

Mikäli jokainen saisi automaattisesti tätä kansalaispalkkaa ilman sen kummempia toimenpiteitä olisi katukuva varmasti nykyistäkin surkeampaa katsottavaa. Ja kun ei kiinnosta työt eikä ole varaa virikkeisiin (matkailu, auto, jokin rahaavievämpi kuin esim. TV:n töllöttäminen ilman TV-lupaa) kun ei tienaa niin siinähän turhautuu. Töistä, pienipalkkaisistakin sellaisista, saa sentään työkokemusta.

Glyptis sanoi:
Pointtini oli se, että tehdään edes jotakin sen rahan eteen eikä käännetä kylkeä ja piereskellä kotona 24/7. Olisiko tämä kansalaispalkkajärjestelmä tuottava ja yleishyödyllinen?

Mikäli jokainen saisi automaattisesti tätä kansalaispalkkaa ilman sen kummempia toimenpiteitä olisi katukuva varmasti nykyistäkin surkeampaa katsottavaa. Ja kun ei kiinnosta työt eikä ole varaa virikkeisiin (matkailu, auto, jokin rahaavievämpi kuin esim. TV:n töllöttäminen ilman TV-lupaa) kun ei tienaa niin siinähän turhautuu. Töistä, pienipalkkaisistakin sellaisista, saa sentään työkokemusta.

mä nyt sanon tämän vielä kerran. rahat elämiseen saa jo nyt ilman kummempia toimenpiteitä. työn aloittamien ja lyhytaikaisten töiden tekeminen on hankalaa ja kannattamatonta työttömälle tai opiskelijalle. mun mielestä olisi järkevää jos näin ei olisi, vaan työn tekeminen olisi aina taloudellisesti kannattavaa(en minäkään muuten töissä kävisi). lisäksi bonarina elättivirkamiesten määrän vähentyminen.

Toi ohjelma(toinen osio varsinkin) kiteytti mun mielestä aika hyvin sen eron mikä punasten ja sinisten välillä tässä maassa on. Perustulosta sen verran, että prekariaatit ei näytä monen muun asian ohella ollenkaan ymmärtävän rahan luonnetta ja tehtäviä. Tää tuntuu tosin olevan kovin vaikeata monelle lievemmänkin aivovamman omaavalle. Palkkatyö ilmentää sillai kummallisesti rahan luonnetta, että siinä on kysymyksessä sellainen työ josta muutkin ainakin luulevat hyötyvänsä. Utopiaahan tääkin on esim. monessa julkisen sektorin hommassa, mutta pääpiirteittäin ajatus on kuitenkin hyvä. Arvon mitta ja vaihdon väline. Kannattaa pohtia mitä se tarkottaa. Minkä takia Eetun kirjoitteluista tai tapahtumien järjestelyistä ei makseta? Yksinkertaisesti, koska ketään ei vaan kiinnosta. Mielummin monet maksaa esim. kylmästä kaljasta, kun lukee sivu tolkulla paskaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom