95e10 bensiini myyntiin vuoden 2011 alussa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Näillä pr-tempuilla yritetään epätoivoisesti viedä huomio pois öljykriisistä, joka on todella aivan oven suussa. Ongelma on liika-autoilu, liikakulutus, liika energian tarve, eikä se parane sillä, että käytetään yhtä paljon energiaa etanolin tuottamiseen. Perusongelma säilyy, eli fossiiliset polttoaineet ovat loppumassa kesken ja öljy-yhtiöt tekevät kaikkensa peittääkseen sen tosiasian rahvaalta, joita kiinnostaa vain polttoaineen litrahinta.

Kannattaa katsoa dokkari "Collapse", http://www.imdb.com/title/tt1503769/ , joka pureutuu hyvin aiheeseen. Dokkarissa puhutaan mm. "öljyhuipusta, oil peak", eli siitä tosiasiasta, että mitään ei ole tehtävissä sille faktalle, että seuraavan 5-50 vuoden aikana öljy loppuu.

Btw, Shellillä tankkasin tuota uutta bensaa tänään.


http://www.youtube.com/watch?v=6CbuzXFfWVw&feature=player_embedded Tuossa samasta asiasta lyhyesti ja selkeästi suomen kielellä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos E10:ä kuluu 2% enemmän kuin tavallista 95E:tä, pitäis tarkastelujakson olla kymmeniätuhansia kilometrejä, että kulutusero voitais havaita. Pelkästään ajo-olosuhteet vaikuttavat polttoaineen kulutukseen niin paljon, että uudesta polttoaineesta johtuvaa kulutuksen kasvua on mahdoton havaita yhdellä tankillisella ajettavalla matkalla.

Eli kulutusero on havaittavissa lähinnä laboratoriokokeissa...
 
Ihan oikeassa olet, mulla on vaan jakolaskut pielessä... Tosin jo vähän niin arvelin laskellessakin noita, tämä windowssin laskin kun vaikeutti koko hommaa, se kun ei oikein taivu muuhun kuin summaamiseen :)



Siis ajat, ja olet aina ajanut 98E5:llä, ja nyt kokeilit ensimmäistä kertaa 95E10, ja kulutus nousi? Syytät siitä tuota 5% kasvanutta etanolin määrää? :) Ettei olisi ihan sama juttu tapahtunut vanhemmalla 95E5:llä myös ;) Tuohan on ihan tunnettu asia, että jos kone on tehty 98:lle, joko teho putoaa 95:lla tai kulutus nousee, tai huonossa tapauksessa molemmat.

Itsekin ajan viikottain erästä 200km lenkkiä, kulutus heitelee noin 10% samalla lenkillä, riippuen keliolosuhteista. Aina samalla polttoaineella...

Niin, unohtui mainita, että olen välillä tankannut myös vanhaa 95 okt bensaa (jos 98 okt ei ole ollut huoltoasemalla)ja kulutus on ollut sama kuin 98 okt bensassa. Eli, kyllä se uusi paska E10 nostaa kulutusta vertaa sitä kumpaan tahansa edelliseen bensaan.

Sitä en sitten tiedä miten se vaikuttaa vakiokoneeseen mutta minun GT josta irtoaa +300 heppaa moottorista siihen se todellakin vaikutti.
 
Niin, unohtui mainita, että olen välillä tankannut myös vanhaa 95 okt bensaa (jos 98 okt ei ole ollut huoltoasemalla)ja kulutus on ollut sama kuin 98 okt bensassa. Eli, kyllä se uusi paska E10 nostaa kulutusta vertaa sitä kumpaan tahansa edelliseen bensaan.

Sitä en sitten tiedä miten se vaikuttaa vakiokoneeseen mutta minun GT josta irtoaa +300 heppaa moottorista siihen se todellakin vaikutti.

No varsinkaan tuollaiseen autoon kuin sinulla en ikinä tankkaisi tätä uutta scheissea! Hullu mies! Jos mä oisin sä, niin tankkiin menisi pääasiassa Shellin V-Poweria.
 
Niin, unohtui mainita, että olen välillä tankannut myös vanhaa 95 okt bensaa (jos 98 okt ei ole ollut huoltoasemalla)ja kulutus on ollut sama kuin 98 okt bensassa. Eli, kyllä se uusi paska E10 nostaa kulutusta vertaa sitä kumpaan tahansa edelliseen bensaan.

E10 sisältää max 10% etanolia. Eli voi olla myös sisältämättä.

Siinä valossa nämä kokeilut ovat aina vähän epäilyttäviä, koska ensin pitäisi mitata sen kulloisenkin seoksen prosentit, ennenkuin mitään kulutuksesta voi sanoa.



No varsinkaan tuollaiseen autoon kuin sinulla en ikinä tankkaisi tätä uutta scheissea! Hullu mies! Jos mä oisin sä, niin tankkiin menisi pääasiassa Shellin V-Poweria.

V-Powerissakin on nykyään max 5% etanolia. Taatusti etanolivapaata pumppubensaa ei Suomesta enää saa.
 
No varsinkaan tuollaiseen autoon kuin sinulla en ikinä tankkaisi tätä uutta scheissea! Hullu mies! Jos mä oisin sä, niin tankkiin menisi pääasiassa Shellin V-Poweria.
Tiedätkö muuten kumpi kestää paremmin puristusta, 95E vaiko etanoli? Ja kun ysivitosen etanolipitoisuus lisääntyi, niin paraniko vai huononiko sen puristuskestävyys?
 
Etanolin puristuskestävyys on paljon parempi.
 
Tiedätkö muuten kumpi kestää paremmin puristusta, 95E vaiko etanoli? Ja kun ysivitosen etanolipitoisuus lisääntyi, niin paraniko vai huononiko sen puristuskestävyys?

Mulla ei ole aavistustakaan mistään puristuksista. Tiedän V-powerin olevan 99-oktaanista ja rikitöntä ja lyijytöntä. Olen lukenut (muistaakseni Tekniikan Maailmasta) testistä, jossa oikeasti tehokas auto sai kun saikin ko. menovedellä enemmän itsestään irti. Tavalliset keskiluokan käsillä olevat vaparit taas eivät saaneet sellaista hyötyä. Hlö jonka viestiä aiemmin kommentoin ajeli 300heppaisella Imprezalla. Oma bensaturboni kuluttaa 98 vähemmän kuin 95 ja ei ole ensin mainitulla alkuunkaan niin nuhainen kuin jälkimmäisellä. Tämä omalla perstuntumalla. Enkä tiedä mistä johtuu, mutta näin on.
 
Itselläni on kokemusta 98 vs 95 ajosta varmaan 80tkm verran, ja voin väittää 98:lla syövän vähemmän. Sitä olen tankannut (mikäli ei ole ihan älytöntä hintaeroa vs 95) ja tulen tankkaamaan jatkossakin.
 
Mulla ei ole aavistustakaan mistään puristuksista.
No niin vähän arvelinkin. Mutta kun foorumeilla ja lehdissä sanotaan että uusi viinabensa on saatanasta, niin silloinhan se on. Tossa uudessa bensassa ei nyt vaan ole mitään mystistä, minkä takia se olisi jotenkin huonompaa kuin ennen, siinä vaan sattuu olemaan enemmän etanolia. Itse moottorin kannalta lisääntynyt etanoli on hyvä asia, sillä etanoli tosiaan kestää puristusta paremmin kuin bensiini.

Mikäli itse bensiini on samaa kamaa kuin ennenkin, pitäisi oktaaniluvun olla isompi kun viinaakin on enemmän. Eli uuden viinabensan pitäisi toimia paremmin hiukan kiukkuisemmissakin kattiloissa, kuin mitä vanha ysivitonen. Eli ahdetussa moottorissa jossa moottorinohjaus haistelee nakutusta ja sen perusteella säätelee ahtopainetta ja sytytysennakkoa, tämä uusi E10 toimii paremmin kuin vanha E5. Ei siis ehkä niin scheissea kuin jotkut sanovat.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikös bensa ole sitä kalliimpaa tehdä mitä parempi puristuskestävyys on? Uskoisin siis öljy-yhtiöiden laskeneen bensiiniosuuden oktaanilukua, jotta koko litkun oktaaniluku on nyt 95.
 
Lukema 95 tai 98 kuvaa polttoaineen puristuskestävyyttä, eli on se kokonaan bensaa tai etanolin sekoitusta, sen puristuskestävyys on ilmoitettu lukema. Eli etanolibensa on täysin verrattavissa vanhaan kunnon bensaan.

Bensan puristuskestävyys riippuu ihan jalostuksen määrästä, kun lisätään etanolia jolla on korkea oktaaniluku, voidaan bensan oktaanilukua laskea. Sekoituksen kokonaisoktaaniluku on taas näiden seoksien keskiarvo.

Ps. netistä voi jo lukea kokemuksia miten uuden 95E10 bensa myötä kulutus on laskenut... ;) Eli totuus lienee jossakin laskeneen ja kasvaneen kulutuksen välissä.
 
Eilen tuli sit jäätyä pitkästä aikaan, auton kanssa tien poskeen. Ajoin vanhat bensat pitkälle varatankin puolelle, tyyliin saas nähdä pääseekö huoltoasemalle asti. Riitti asemalle ja eikus uutta 95e10 tankkiin....
.

Jep ja ihan varmastihan se oli bensan syy eikä joku muu vika? Ei esim sieltä tankin pohjalta hörpännyt vettä+epäpuhtauksia polttoaine syöttöön? Yhtään auton rikkoontomista tai edes oireilu en ole kuullut ja olenkin kuitenkin aika läheisesti öljy-yhtiön kanssa tekemisissä.
 
Jep ja ihan varmastihan se oli bensan syy eikä joku muu vika? Ei esim sieltä tankin pohjalta hörpännyt vettä+epäpuhtauksia polttoaine syöttöön? Yhtään auton rikkoontomista tai edes oireilu en ole kuullut ja olenkin kuitenkin aika läheisesti öljy-yhtiön kanssa tekemisissä.

Nyt on tullu ajettua n.200km ilman käynti ongelmia. En saanut koko tankkia tyhjennettyä, sinne jäi silloin useampi litra 95e10 pohjalle joten samat paskat siel pitäis kiertää vieläkin. Veden mukana oloa epäilen, Bensiini sentään toimi ihan hyvin normaalissa moottoritie nopeudessa. Käyttelin autoa pihassa melkosen tovin silloin. Tossa Volvossa on mukavasti kaasuvaijeri siinä imusarjan/ilmanputsarin päällä, joten ei tarvitse liioin kurkotella. Samalla tuli rajattua myös mahdollisen kosteuden vaikutusta asiaan ja vilkastua laturin moitteeton toiminta" +napa irti auton ollessa käynnissä" ;) ei välttämättä kannata kokeilla jollet tiedä mitä teet.

Eikö sinänsä olekin melkonen yhteensattuma ongelmien hävitessä vain 98 käyttämällä.

Eikös oireilua ole jo lisääntynyt polttoaineen kulutus? Tuskin noi kaikki auto merkit/versiot on noissa listoissa pelkästään polttoaineen muovi/kumi kovettavan vaikutuksen takia.
 
Itselläni on kokemusta 98 vs 95 ajosta varmaan 80tkm verran, ja voin väittää 98:lla syövän vähemmän. Sitä olen tankannut (mikäli ei ole ihan älytöntä hintaeroa vs 95) ja tulen tankkaamaan jatkossakin.

Ite olen tankannut myös E5 98:a jos hintaero E10 95:een on ollut <4 senttiä/litra. Ja aina on tähänmennessä ollut alle tuon, yleensä noin 3c.
 
Zone-sarja -42%
pakkohan siihen joku tolkku on tulla, ei enää yhtään ylimääräistä kyllä viitsi ajella, vituttaa hyppiä tankilla jatkuvalla syötöllä, autokin vetää 13l/100 km perkele :D
 
Kannattaa tottua ajatukseen että bensan hinta ei ainakaan alene. Tuottajamaissa alkaa polttopullot lennellä ja kysyntä vaan kasvaa.Eiköhän aleta vaan Suomessakin tuottamaan etanolia oikein isossa mittakaavassa, niin ei tarvitse aina niin kytätä tuota raakaöljyn hintaa. Tietysti autokannan täytyy samalla vaihtua flex-fueleihin. Siihen voi mennä vuosi jos toinenkin.

Edit. Nouseekohan tuon e85 etanolilitkun hinta paljonkin jos öljyn hinta räjähtää pilviin. Kyseessähän on aika suora substituutti kuitenkin. Vaikka etanoliauton osto ei ehkä nyt kannata niin kyllä se vaan alkaa kannattamaan jos e95 huitelee yli kahdessa eurossa. Riippuen tottakai siitä paljon sitten e85:n hinta nousee samalla.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom