95e10 bensiini myyntiin vuoden 2011 alussa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
^ sehän on ihan virallisestikin myönnetty, että uusi bensiini voi nostaa kulutusta (lue: tulee nostamaan), joten sun säästöt kääntyy miinusmerkkisiksi. Oma auto vei vanhaa ysivitosta enemmän kuin ysikasia tankatessa. Aivan huuhaata koko e10.
Joo no kyllä se sen prosentin pari nostaa sitä kulutusta. Kyllä mä tämän tiesin jo. Kattoo nyt, et mihin noi hinnat asettuu et kumpaa alkaa tankkaamaan. Jos toi 98 ei paljon tosta kalliimmaks nouse niin kai sitä tullaan jatkossa sillä menemään.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kusetuksen makua koko E10. Öljyfirmojen pomot nauravat partaansa matkalla pankkiin.

E10 on halvempaa tehdä, mutta hinta sama pumpulla -> lisää voittoja öljy-yhtiöille.
E10:ä kuluu pari prosenttia enempi per satanen -> lisää voittoja öljy-yhtiöille.
30% autoilijoista joutuu ostamaan kalliimpaa 98:a -> lisää voittoja öljy-yhtiöille.
Kuluttaja hyötyy -> ???
 
Kusetuksen makua koko E10. Öljyfirmojen pomot nauravat partaansa matkalla pankkiin.

E10 on halvempaa tehdä, mutta hinta sama pumpulla -> lisää voittoja öljy-yhtiöille.
E10:ä kuluu pari prosenttia enempi per satanen -> lisää voittoja öljy-yhtiöille.
30% autoilijoista joutuu ostamaan kalliimpaa 98:a -> lisää voittoja öljy-yhtiöille.
Kuluttaja hyötyy -> ???

Tää on ihan sama juttu ku melkeen kaikessa muussakin: kuluttajaa kustaan silmään ja huolella. Tän päivän Etelä-Suomen Sanomissa näky olleen ihan etusivun juttua, kuinka uusi laatu saattaa jopa kasvattaa päästöjä. Kaikki on kiinni siitä, miten käytettävä etanoli tuotetaan; jätteistä valmistetulla kokonaispäästöt voi jäädä pienemmiksi, mutta muissa tapauksissa luultavasti päästöt on vaan korkeammat kuin vanhalla aineella. Että ei muuta kuin hyvä EU ja hyvä Suomi!

E: ja tosiaan toi jätteistä valmistettu etanoli ei mitenkään päin riitä liikenteen tarpeisiin vaan sitä joudutaan tuottamaan muillakin keinoilla.
 
Näillä pr-tempuilla yritetään epätoivoisesti viedä huomio pois öljykriisistä, joka on todella aivan oven suussa. Ongelma on liika-autoilu, liikakulutus, liika energian tarve, eikä se parane sillä, että käytetään yhtä paljon energiaa etanolin tuottamiseen. Perusongelma säilyy, eli fossiiliset polttoaineet ovat loppumassa kesken ja öljy-yhtiöt tekevät kaikkensa peittääkseen sen tosiasian rahvaalta, joita kiinnostaa vain polttoaineen litrahinta.

Kannattaa katsoa dokkari "Collapse", http://www.imdb.com/title/tt1503769/ , joka pureutuu hyvin aiheeseen. Dokkarissa puhutaan mm. "öljyhuipusta, oil peak", eli siitä tosiasiasta, että mitään ei ole tehtävissä sille faktalle, että seuraavan 5-50 vuoden aikana öljy loppuu.

Btw, Shellillä tankkasin tuota uutta bensaa tänään.
 
Mikäs siinä on että raakaöljyn hinta on kaukana siitä mitä se oli pahimmillaan 2008 mutta silti bensan hinta on mennyt ampumalla ohi?
 
^ no eiköhän se ole ne samat meriselitykset kuin yleensäkin, eli kaikki muu (jalostus, palkat, logistiikka ym ym keksi itse lisää kallistuneita markkinoille saattamiseen liittyviä kuluja) on kallistunut.
 
Mikäs siinä on että raakaöljyn hinta on kaukana siitä mitä se oli pahimmillaan 2008 mutta silti bensan hinta on mennyt ampumalla ohi?

Mietitäänpäs asiaa vähän laajemmin, laatikon ulkopuolelta ;)

Öljyn hinta lasketaan dollareissa (minkä valtaosa tuntuu unohtavan), vuonna 2008 dollarin kurssi oli 1,6 dollaria eurolla, öljy taas maksoi 135$, eli barreli maksoi 84,4 €.

Vuonna 2011 barreli maksaa 95$ ja dollarin kurssi on 1,3 dollaria eurolla, eli barrelin hinta on 73,1€. Raakaöljyn hinta on siis 15,4% halvempaa kuin silloin.

Bensassa veroa on 62cnt + alv 23% kokonaishinnasta. Bensa maksoi parhaillaan 1,7€, kun nyt ollaan 1,5 eurossa. Tuosta alv 23% (2008 22%), eli vuonna 2008 verottoman polttoaineen hinta oli 0,773e/l. Vuonna 2011 verottoman polttoainelitran hinta on 0,599€. Raaka-aineen hinnassa on siis eroa 17,4cnt, joka on myös melko tarkkaan sama erotus, kuin on polttoaineen hinnassa verrattuna "huippuaikoihin".

Tätä asiaa ei siis kannata ajatella "maallikon" silmin, vaan ihan oikeasti tarkastella faktoja, eikä mutu-tuntumalla, että valtio riistää taas...
 
Mietitäänpäs asiaa vähän laajemmin, laatikon ulkopuolelta ;)

Öljyn hinta lasketaan dollareissa (minkä valtaosa tuntuu unohtavan), vuonna 2008 dollarin kurssi oli 1,6 dollaria eurolla, öljy taas maksoi 135$, eli barreli maksoi 84,4 €.

Vuonna 2011 barreli maksaa 95$ ja dollarin kurssi on 1,3 dollaria eurolla, eli barrelin hinta on 73,1€. Raakaöljyn hinta on siis 15,4% halvempaa kuin silloin.

Bensassa veroa on 62cnt + alv 23% kokonaishinnasta. Bensa maksoi parhaillaan 1,7€, kun nyt ollaan 1,5 eurossa. Tuosta alv 23% (2008 22%), eli vuonna 2008 verottoman polttoaineen hinta oli 0,773e/l. Vuonna 2011 verottoman polttoainelitran hinta on 0,599€. Raaka-aineen hinnassa on siis eroa 17,4cnt, joka on myös melko tarkkaan sama erotus, kuin on polttoaineen hinnassa verrattuna "huippuaikoihin".

Tätä asiaa ei siis kannata ajatella "maallikon" silmin, vaan ihan oikeasti tarkastella faktoja, eikä mutu-tuntumalla, että valtio riistää taas...

Ei todellakaan ole bensa maksanut 2008 lähellekkään 1,7€/l.

Tarkastellaanpa siis faktoja eikä omia mutu-tuntumia:

Bensiinin keskimääräinen hintakehitys vuonna 2008: http://www.polttoaine.net/kuva.php?disp=kuvat/vuosi/viikkokehitys2008.jpg
Bensiinin keskimääräinen hintakehitys vuonna 2010: http://www.polttoaine.net/kuva.php?disp=kuvat/vuosi/viikkokehitys2010.jpg
(ylin viiva on bensan hinta, tiedot: http://www.polttoaine.net/index.php?cmd=tilastot )

Bensiinin keskihinta ei siis ole edes ylittänyt 1,6 euroa vuonna 2008.
 
En ole määritellyt tuossa puhutaanko 95/98 tai keskihinnoista. Muistan vaan vuonna 2008 maksaneeni 98 bensasta lähes 1,7e/l. En edes vertaa vuonna 2011 myynnissä olevaan 95E10 koska se on eri tavaraa, ja sen raaka-aineet ovat eri hintaisia. Eilen 98(E5) ainakin maksoi 1,539e/l tuossa läheisellä asemalla.

Eli yritä sisäistää viestini pointti, miten polttoaineen hinta muodostuu ja miten se suhtautuu vuoden 2008 lukemiin.

Luonnollisesti hinnat ovat nousseet koko tuotantoketjussa, mutta eivät läheskään niin paljoa, kuin raakaöljyn barrelihinnasta voisi äkkiseltään päätellä.
 
En ole määritellyt tuossa puhutaanko 95/98 tai keskihinnoista. Muistan vaan vuonna 2008 maksaneeni 98 bensasta lähes 1,7e/l. En edes vertaa vuonna 2011 myynnissä olevaan 95E10 koska se on eri tavaraa, ja sen raaka-aineet ovat eri hintaisia. Eilen 98(E5) ainakin maksoi 1,539e/l tuossa läheisellä asemalla.

Eli yritä sisäistää viestini pointti, miten polttoaineen hinta muodostuu ja miten se suhtautuu vuoden 2008 lukemiin.

Luonnollisesti hinnat ovat nousseet koko tuotantoketjussa, mutta eivät läheskään niin paljoa, kuin raakaöljyn barrelihinnasta voisi äkkiseltään päätellä.
95 ja 98 erotus on mielestäni pysynyt kyllä samana vuodesta 2008 vuoden 2010 loppuun, joten se ei laskemaasi erotukseen -08 vs. -10 vaikuta mitenkään. Tästä ei kyllä ole tähän hätään faktatietoa. Ja yksittäisestä tankkauskerrasta ei tietenkään voida vetää mitään johtopäätöstä bensiinin hinnasta. Vai voidaanko päätellä, että kun nyt tankkaan enontekijöltä 98:a hintaan 1.65€ ollaan siis samoissa hinnoissa, kun vuonna 2008 verrattuna muistelemaasi "lähes 1.7€/l" -hintaan?
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lasketaan sitten haluamallasi tavalla, polttoaineen hinta:
2008 keskihinta 1,58e/l
2010-2011 keskihinta 1,48e/l
Eroa 10cnt/l

Veroton polttoaine:
vuonna 2008 maksoi 0,674e/l
vuonna 2010-2011 0,583e/l
Eroa 8,9cnt/l

Aikaisemmin laskin barrelin olevan nyt 15,4% halvempi kuin vuonna 2008. Verottoman polttoaineen hinta on nyt 15,6% halvempi kuin 2008.

Eli eikös tässä nyt tultu uusilla lähtötiedoilla ihan samaan lopputulokseen kuin ekassa viestissäni?
 
Näytti ainakin minun autolla polttoaineen kulutus nousevan, kun vertaa 98 mitä olen ennen tankannut. Ennen olen huristellut noin 8l/100km ja nyt nousi yli 9l/100km. Auto on viritetty GT impreza, joten 98 okt olen aina tankannut.

Niin, ja ajoin rauhallisesti maanteitä 300km ja samaa väliä olen ajanut kymmeniä kertoja. Kulutus on aina ollut sama, paitsi tällä kertaa.
 
Lasketaan sitten haluamallasi tavalla, polttoaineen hinta:
2008 keskihinta 1,58e/l
2010-2011 keskihinta 1,48e/l
Eroa 10cnt/l

Veroton polttoaine:
vuonna 2008 maksoi 0,674e/l
vuonna 2010-2011 0,583e/l
Eroa 8,9cnt/l

Aikaisemmin laskin barrelin olevan nyt 15,4% halvempi kuin vuonna 2008. Verottoman polttoaineen hinta on nyt 15,6% halvempi kuin 2008.

Eli eikös tässä nyt tultu uusilla lähtötiedoilla ihan samaan lopputulokseen kuin ekassa viestissäni?

Tutkailinpa huvikseni tuossa vähän näitä ja aikaisempia laskelmia. Vuonna 2008 öljyn hinnan maksimi ja dollarin kurssin maksimi sattuivat samoihin aikoihin, 144 $/barreli ja 1,6 euro/usd. Tällä hetkellä ollaan luvuissa 97 ja 1,32. Näin ollen siis:
144/1,6 = 90 €/barreli, 97/1,32 = 73,48 €/barreli
Näin saamme siis 1-(73,48/90) = 18,35 % halvempi raakaöljy.

95E polttoaineen maksimikeskihinta oli tuo mainitsemasi 1,58 € vuonna 2008 ja se näköjään sattui samaan aikaan tuon öljyn hinnan maksimin kanssa. Tällä hetkellä hinta näyttää edelleen olevan tuossa 1,5 euron tasolla vaikka raakaöljy on yli 18 % halvempaa. Toki yleinen hintojen nousu on vaikuttanut, mutta siltikin näyttää siltä, että raakaöljy vaikuttaa polttoaineen hintaan enemmän toiseen suuntaan.
1-(1,5/1,58) = 5 % halvempi polttoaine vs. 18,35 % halvempi raakaöljy.

Miten saat muuten tuosta verottoman polttoaineen hinnasta erotukseksi 15,6% kun minä saan noin 13,5 %? Vai onko näissä minun laskutoimituksissa jokin pielessä?
 
Eilen tuli sit jäätyä pitkästä aikaan, auton kanssa tien poskeen. Ajoin vanhat bensat pitkälle varatankin puolelle, tyyliin saas nähdä pääseekö huoltoasemalle asti. Riitti asemalle ja eikus uutta 95e10 tankkiin.

Ekan kerran huomas eron kun 10km jälkeen kun tuli ekoihin valoihin, painoin kytkimen pohjaan ja kaikki varotus-valot sytty mittaristoon ja kone sammu. Oli nopeutta viel senverran että sai tehtyä "mäkitartin" ja matka jatku. Ajattelin viel tossa vaiheessa että tulipas huonosti painettua kytkintä. No pääsin perille ja taas sama juttu kytkin pohjaan ja kone sammu.

Pizza kainaloon ja starttaamaan autoa. Parin suostuttelun jälkeen lähti käyntiin mutta kaasutteli itsekseen tyyliin kierrokset 2 tonnissa ja tippu 500 ja takas 2t ja pari sekunttia takas 500.
Venttiilit nakutti ihan saatanasti, että oikein pahaa teki. Tuli mieleen vanha diesel mersu :D Noin kolmessa tonnissa nakutus loppu ja kone kävi normaalisti ja eiku kotia kohti.
Kilometrin päähän kotipihasta hyyty sit Volvo. Jäi viel keskelle vilkasta risteystä. Onneks pääs työntämällä pahimmasta paikasta pois ja serkun hinaamana tultiin loppumatka.

Tänään 98 tankkiin ja uudet öljyt koneeseen. Minuutti köhimistä koneesta ja taas toimii normaalisti, pysyy tyhjäkäynti n.800-900 kierroksessa tasaisesti. Vähän tais nokka/lautaset saada kyytiä kun kone ns.rällättää mutta eiköhän se siitä hae ajan myötä paikkassa :whip:

Tämä alkoholilla laimenettu bensiini menee ainakin itsellä siihen katekoriaan, että kerran kokeilin ja paskaksi totesin.

460 Volvo 2.0l Ruisku, jossa on Ruotsissa tehty kone, ei se Alankomaan mylly niin ei toimi. Noissa ekan sukupolven koneissa, ruiskun anturi mittaa palotilan lämpötilaa ja havaittuaan sen liian pieneksi lisää polttoaineen ruiskutusta ja tukahduttaa koneen liiallisella bensiinin määrällä kastellen tulpat samalla. Näyttäis tolla palotilan muotoilulla olevan osuutta asiaan.
 
Ihan oikeassa olet, mulla on vaan jakolaskut pielessä... Tosin jo vähän niin arvelin laskellessakin noita, tämä windowssin laskin kun vaikeutti koko hommaa, se kun ei oikein taivu muuhun kuin summaamiseen :)

Näytti ainakin minun autolla polttoaineen kulutus nousevan, kun vertaa 98 mitä olen ennen tankannut. Ennen olen huristellut noin 8l/100km ja nyt nousi yli 9l/100km. Auto on viritetty GT impreza, joten 98 okt olen aina tankannut.

Siis ajat, ja olet aina ajanut 98E5:llä, ja nyt kokeilit ensimmäistä kertaa 95E10, ja kulutus nousi? Syytät siitä tuota 5% kasvanutta etanolin määrää? :) Ettei olisi ihan sama juttu tapahtunut vanhemmalla 95E5:llä myös ;) Tuohan on ihan tunnettu asia, että jos kone on tehty 98:lle, joko teho putoaa 95:lla tai kulutus nousee, tai huonossa tapauksessa molemmat.

Itsekin ajan viikottain erästä 200km lenkkiä, kulutus heitelee noin 10% samalla lenkillä, riippuen keliolosuhteista. Aina samalla polttoaineella...
 
Itse olen nyt toista tankillista ajamassa tällä uudella 95e10:llä ja itsellä ei ainakaan 2,4l vaparikoneessa ole kulutus noussut yhtään. Siihen en osaa sanoa mitään onko tehoja lähtenyt. Kilometrejä tulee kuitenkin se min. 500 viikossa niin eiköhän se pian selviä jos tuosta jotain haittaa on. Voihan se toki olla että nyt on mittarista tullut vielä 5% tai vaikka 2% tavaraa, sitä nyt ei vaan tiedä. Ehkäpä voisi vielä vertailun vuoksi seuraavan tankillisen ajaa 98:lla niin näkee toimiiko kaara jotenkin "paremmin" :jahas:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom