95e10 bensiini myyntiin vuoden 2011 alussa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eipä tuo tm:n tutkimus oikein mitään uutta ja yllättävää tuonut esille: "95e10 bensiiniä kuluu 98e5:een verrattuna ainakin kyseisessä moottorissa suunnilleen sen verran enemmän kuin polttoaineiden lämpöarvoissa on eroja"
 
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/03/1305309/jos-e10-ei-kelpaa-muiden-polttoaineiden-hinnat-nousevat

Öljyalan keskusliiton mukaan kuluttajien E10-boikotti voi johtaa muiden polttoaineiden kallistumiseen.

Viime keväänä hallitus linjasi, että uusiutuvan energian osuutta liikenteessä on lisättävä. Tämän takia biopolttoaineiden jakeluvelvoite nousee asteittain neljästä prosentista 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.

Jos biopolttoaineiden osuutta ei saada katettua etanolipitoisen E10:n myynnillä, on muihin polttoaineisiin lisättävä muita biokomponentteja. Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan E10:n huono menekki ei kuitenkaan ole alalle ongelma, sillä yhtiöt pystyvät täyttämään jakeluvelvoitteensa muilla keinoin. Kuluttajien lompakkoa se puraisee.

Kuluttajien puolesta harmittaa, sillä E10:een sekoitettava etanoli olisi kuluttajille kaikista halvin vaihtoehto. Jos se ei mene kaupaksi, on biovelvoite täytettävä kalliimmilla aineilla - esimerkiksi 98-polttoaineeseen lisättävillä eettereillä tai dieseliin lisättävällä synteettisellä dieselillä. Tällöin sekä 98:n että dieselin hinta nousisi, Vänskä sanoo.
"Urbaanilegendat romahduttavat myyntiä"

Liiton tuoreen tilaston mukaan E10:n myynti romahti helmikuussa 55 prosenttiin, kun se vielä tammikuussa oli 65,5 prosenttia.

Keskusliiton toimitusjohtaja Vänskä syyttää E10:n romahduksesta mediaa:

– Ei ole edelleenkään olemassa yhtään tapausta, jossa E10 olisi todistetusti aiheuttanut moottoririkkoja. Epävarmuus on mediamielikuvien synnyttämää. Ihmiset ovat alkaneet epäröidä ja siksi siirtyneet 98:n käyttäjiksi, Vänskä sanoo.

Öljyalan ja autojen maahantuojat ovat jatkuvasti vakuuttaneet, että E10:ä voi käyttää turvallisesti niissä autoissa, joihin se soveltuu.

Alkuviikosta Autoliiton jäsenkyselyssä joka neljäs autoilija kertoi, ettei halua tankata uutta E10-bensiiniä.

Niin että herrat kapinalliset alkavat tankkaamaan sitä kusivettä kiltisti, ettei mun tarvitse maksaa dieselistä enemmän.
 
Onneksi ei ole autoa niin ei tarvitse tuollaisista murehtia. Tuohon 2-pyöräiseen räpättimeen aion kuitenkin tankata jatkossakin 98:a, maksoi mitä maksoi.
 
arvavasin, että näin tulee käymään. ei sitte olisi tietenkään niin käynyt, että huonommalle bensalle huonompi hinta. 30 centtiä halvemmaksi litra, ni johan kelpaa. niihinkin autoihin jokka muuten sillä rikkuis hetkes:D. se on varmaa että puhdasta bensaa on turha enää toivoa,päin vastoin. sitä tullaan jatkamaan korvikkeilla vielä lisää.
se on helppo laskea puhtaan bensa ja etanolin ero. ominaispaino litrassa ja energian määrä. joka on etanolilla pienempi .
 
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/03/1305309/jos-e10-ei-kelpaa-muiden-polttoaineiden-hinnat-nousevat



Niin että herrat kapinalliset alkavat tankkaamaan sitä kusivettä kiltisti, ettei mun tarvitse maksaa dieselistä enemmän.

Pitihän se arvata, no päättäjät saavat mitä halusivat, paskat tälläkään asialla ollut mitää tekemistä ilmaston kanssa, luulen että alun alkaen oli vain kiero keino saada ihmiset tankkaamaan kalliimpaa bensaa, ja vielä kovemmat voitot valtio siitä käärii kun etanolia joukossa ja bensa palaa nopeammin/sitä mukaa ihmiset joutuvat useammin tankata, kyllä tää alkaa olla vitusta.
 
Zone-sarja -42%
Se ny oli ihan selvääkin että tossa jää autoilija jalkoihin. Raha ratkaisee. Tuohon luonnon säästymiseen en ota kantaa. Se on kuitenkin varmaa että vaikka se tuhois luontoo kuinka, tulla sitä etanolia bensan ehtyessä lisäämään lisää. Oikeestaan turha päättäjiä siittä syyttää jos maapallon öljy varat on rajalliset.
 
Se ny oli ihan selvääkin että tossa jää autoilija jalkoihin. Raha ratkaisee. Tuohon luonnon säästymiseen en ota kantaa. Se on kuitenkin varmaa että vaikka se tuhois luontoo kuinka, tulla sitä etanolia bensan ehtyessä lisäämään lisää. Oikeestaan turha päättäjiä siittä syyttää jos maapallon öljy varat on rajalliset.

Tälläisen hiiren paskan kokoisen maan kulutus tuosta öljy määrästä on niin mitätön, ettei todellakaa kelpaa perusteeksi tukkia etanolia bensaan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Totta. Mutta kyseessä ei ole pelkkä suomi. Esim. Jenkeissä e20 on ollu jo vuosia. Lukase energian tarve tulevaisuudessa ketju läpi, niin tiedät missä mennään. Banaani valtiotkin seuraa perässä viimeistään kun on pakko. Toivottavasti meillä on silloin kunnolla toimivat etanolia kestävät moottorit. Pakko on se paha viimekädessä. Rommelkin laitto viinat panssariensa tankkiin kun oli pakko
 
Näkisin niin päin että suomen nimenomaan pitää tukkia etanolia bensaan. Ei siksi että se maailmaa pelastaisi, vaan pitää saada investoinnit liikkeelle ja etanolin tuotantoketju valmiiksi sitä päivää odotellessa kun bensiiniä ei enää ole saatavilla. Toki tuohon menee vielä aikansa, mutta läträtään nyt bensaa ja etanolia siihen asti.
 
Totta. Mutta kyseessä ei ole pelkkä suomi. Esim. Jenkeissä e20 on ollu jo vuosia. Lukase energian tarve tulevaisuudessa ketju läpi, niin tiedät missä mennään. Banaani valtiotkin seuraa perässä viimeistään kun on pakko. Toivottavasti meillä on silloin kunnolla toimivat etanolia kestävät moottorit. Pakko on se paha viimekädessä. Rommelkin laitto viinat panssariensa tankkiin kun oli pakko

Niin mutta amerikassa hivenen halvempaa bensaa, mulle olis ihan sama olisko kyseessä 95 e20 kunhan litra maksais max 1e mielellään alle.
Kysyn vaan että paljonko mahtaa olla etanoli litra silloin kun bensa on totaali loppu 5e/l kenties ? noh tuskin mun aikana loppuu.
 
Niin mutta amerikassa hivenen halvempaa bensaa, mulle olis ihan sama olisko kyseessä 95 e20 kunhan litra maksais max 1e mielellään alle.

Sitä mä sanoinkin, että huonomalla tuotteella tarttis olla huononpi hinta. 30 centtiäkin olis jo hyvä alku. Jostain syystä täällä Suomessa ei hinta laatu suhde oikein toimi.
Kysyn vaan että paljonko mahtaa olla etanoli litra silloin kun bensa on totaali loppu 5e/l kenties ? noh tuskin mun aikana loppuu.
Varmasti paljon. Mutta mitä maksaa bensa silloin:
... mutta ainakin öljyn suhteen tilanne on se, ettei se "lopu" kuin sahti tynnyristä. Tuotanto muuttuu taloudellisesti aina kalliimmaksi ja hyötysuhde teknisestikin heikkenee, kun sadan tynnyrin pumppaamiseen tarvitaan energiaa ensin viidestä, sitten kymmenestä jne. tynnyristä saatava määrä. Kallistuva öljy tekee koko ajan houkuttelevammaksi kehittää vähemmän kuluttavia autoja tai vaihtoehtoista energiaa...
(^Lainaus mainitsemastani viestiketjusta.)
Onneksi ei ole autoa niin ei tarvitse tuollaisista murehtia. Tuohon 2-pyöräiseen räpättimeen aion kuitenkin tankata jatkossakin 98:a, maksoi mitä maksoi.

Tämä mua kyllä risoo. 2-pyöräisten omistajille sais olla ihan puhdasta bensaa tarjolla ja ihan oikeeta eikä ees mitään e5 tököttiä. Jo ihan säilyvyyden takia, Suomessa tunnetusti tuo ajokausi jää kovin lyhyeksi. Jos ehkä kesken ajokauden uskaltaa laittaa e10 pari tankillista, ehkä. Viä hullummalta tulevaisuus näyttää, jos poika seuraa perässä brotherhoodiin, tai no lapsen lapsi, niin millä se ajelee. Jollain sähkö H-D:eella, jossa on netistä impattu ScreamingEaglen soundpack joka soi pyörän kajareista (sähkö) kaasua väännettäessä. Nauraa jo naapurin mummotkin moiselle. ;)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom