- Liittynyt
- 12.2.2008
- Viestejä
- 674
- Ikä
- 37
Taidanpa tosiaan siirtyä 98:n käyttäjäksi: http://www.iltasanomat.fi/autot/Tekniikan Maailma ratkaisi bensasotkun/art-1288376144851.html
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Autobild testasi myös, mutta niin että vanhalla 95:lla saatuja kulutuslukemia verrattiin 95E10:iin. Autobildin saama ero oli jopa hiukan suurempi kuin TM:n testissä, n. 5 prosenttia kasvoi kulutus E10:llä.Taidanpa tosiaan siirtyä 98:n käyttäjäksi: http://www.iltasanomat.fi/autot/Tekniikan Maailma ratkaisi bensasotkun/art-1288376144851.html
Öljyalan keskusliiton mukaan kuluttajien E10-boikotti voi johtaa muiden polttoaineiden kallistumiseen.
Viime keväänä hallitus linjasi, että uusiutuvan energian osuutta liikenteessä on lisättävä. Tämän takia biopolttoaineiden jakeluvelvoite nousee asteittain neljästä prosentista 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä.
Jos biopolttoaineiden osuutta ei saada katettua etanolipitoisen E10:n myynnillä, on muihin polttoaineisiin lisättävä muita biokomponentteja. Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja Helena Vänskän mukaan E10:n huono menekki ei kuitenkaan ole alalle ongelma, sillä yhtiöt pystyvät täyttämään jakeluvelvoitteensa muilla keinoin. Kuluttajien lompakkoa se puraisee.
– Kuluttajien puolesta harmittaa, sillä E10:een sekoitettava etanoli olisi kuluttajille kaikista halvin vaihtoehto. Jos se ei mene kaupaksi, on biovelvoite täytettävä kalliimmilla aineilla - esimerkiksi 98-polttoaineeseen lisättävillä eettereillä tai dieseliin lisättävällä synteettisellä dieselillä. Tällöin sekä 98:n että dieselin hinta nousisi, Vänskä sanoo.
"Urbaanilegendat romahduttavat myyntiä"
Liiton tuoreen tilaston mukaan E10:n myynti romahti helmikuussa 55 prosenttiin, kun se vielä tammikuussa oli 65,5 prosenttia.
Keskusliiton toimitusjohtaja Vänskä syyttää E10:n romahduksesta mediaa:
– Ei ole edelleenkään olemassa yhtään tapausta, jossa E10 olisi todistetusti aiheuttanut moottoririkkoja. Epävarmuus on mediamielikuvien synnyttämää. Ihmiset ovat alkaneet epäröidä ja siksi siirtyneet 98:n käyttäjiksi, Vänskä sanoo.
Öljyalan ja autojen maahantuojat ovat jatkuvasti vakuuttaneet, että E10:ä voi käyttää turvallisesti niissä autoissa, joihin se soveltuu.
Alkuviikosta Autoliiton jäsenkyselyssä joka neljäs autoilija kertoi, ettei halua tankata uutta E10-bensiiniä.
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/03/1305309/jos-e10-ei-kelpaa-muiden-polttoaineiden-hinnat-nousevat
Niin että herrat kapinalliset alkavat tankkaamaan sitä kusivettä kiltisti, ettei mun tarvitse maksaa dieselistä enemmän.
Se ny oli ihan selvääkin että tossa jää autoilija jalkoihin. Raha ratkaisee. Tuohon luonnon säästymiseen en ota kantaa. Se on kuitenkin varmaa että vaikka se tuhois luontoo kuinka, tulla sitä etanolia bensan ehtyessä lisäämään lisää. Oikeestaan turha päättäjiä siittä syyttää jos maapallon öljy varat on rajalliset.
Totta. Mutta kyseessä ei ole pelkkä suomi. Esim. Jenkeissä e20 on ollu jo vuosia. Lukase energian tarve tulevaisuudessa ketju läpi, niin tiedät missä mennään. Banaani valtiotkin seuraa perässä viimeistään kun on pakko. Toivottavasti meillä on silloin kunnolla toimivat etanolia kestävät moottorit. Pakko on se paha viimekädessä. Rommelkin laitto viinat panssariensa tankkiin kun oli pakko
Niin mutta amerikassa hivenen halvempaa bensaa, mulle olis ihan sama olisko kyseessä 95 e20 kunhan litra maksais max 1e mielellään alle.
Varmasti paljon. Mutta mitä maksaa bensa silloin:Kysyn vaan että paljonko mahtaa olla etanoli litra silloin kun bensa on totaali loppu 5e/l kenties ? noh tuskin mun aikana loppuu.
(^Lainaus mainitsemastani viestiketjusta.)... mutta ainakin öljyn suhteen tilanne on se, ettei se "lopu" kuin sahti tynnyristä. Tuotanto muuttuu taloudellisesti aina kalliimmaksi ja hyötysuhde teknisestikin heikkenee, kun sadan tynnyrin pumppaamiseen tarvitaan energiaa ensin viidestä, sitten kymmenestä jne. tynnyristä saatava määrä. Kallistuva öljy tekee koko ajan houkuttelevammaksi kehittää vähemmän kuluttavia autoja tai vaihtoehtoista energiaa...
Onneksi ei ole autoa niin ei tarvitse tuollaisista murehtia. Tuohon 2-pyöräiseen räpättimeen aion kuitenkin tankata jatkossakin 98:a, maksoi mitä maksoi.