95e10 bensiini myyntiin vuoden 2011 alussa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miksi juuri etanolia lisätty? Onko luonnonsuojelu vaikutuksia oikeasti?
Koska etanoli on käytännössä ainoa uusiutuvista luonnonvaroista tehty aine joka bensan seassa toimii. Metanoli olis toinen, taitaa olla vaan vaarallisempaa kuin etanoli

''Kerrotaan, että tiivisteet haurastuvat liiallisen etanolin läpikulusta moottoreissa, eikä tule kestämään E10 bensiiniä, se mikä on kummallista on se että miksi E10 passaa vain osaan autoista, tiivisteitä on joka autossa.''
Näin kirjoittaa Facebookissa sijaitsevassa yhteisössä eräs henkilä. Pointti on mielestäni todella hyvä sillä sijaitseehan jokaisessa autossa tiivisteitä. Onko tiiviste-materiaaleja muutettu sitten 2000-luvun vaihteessa. Tietääkseni tiivisteet tehty aina kumista/metallista/paperista jne. Asia haiskahtaa monen kilometrin päähän eikä ainoastaan tälläisten asioiden takia.
Kumiahan ne tiivisteet on edelleen, mutta kumilaatujakin kun on erilaisia. Kortonkiin käy erilainen kumi kuin autonrenkaaseen, polttoainejärjestelmän kumilaadutkin ovat vuosien varrella muuttuneet.

Jutun luettuasi kannattaa tarkistaa sopiiko E10-bensiini autoosi.
http://e10bensiini.com <- Linkki ohjaa suoraan sivulle.
Ei näemmä sovi, mä ajan pelkästään palmuöljydieselillä
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tiivisteet ja kumiletkut paukkuu vanhoissa laitteissa, se on selvä, mutta menee Jukkiksella vähän överiksi tuo yleistys että kaikki kumilaadut olisivat yhtä herkkiä ilmiölle.

Mielestäni kiinnostavampi asia tässä perseilyssä on se että samalla määrälla etanolia auto liikkuu lyhyemmän matkan vs. sama määrä bensiiniä.
-> Eli käytännössä sitä E10 bensaa kuluu enemmän
-> Jos vaikka E10 olisikin muutaman sentin halvempaa kuin etanoliton, niin kumpi tulee loppupeleissä halvemmaksi?

Jos lopputulos on plus/miinus nolla tai jopa niin päin että E10 tulee kalliimmaksi niin kuluttajan kannaltahan koko hommassa ei ole yhtään mitään järkeä.
 
''Kerrotaan, että tiivisteet haurastuvat liiallisen etanolin läpikulusta moottoreissa, eikä tule kestämään E10 bensiiniä, se mikä on kummallista on se että miksi E10 passaa vain osaan autoista, tiivisteitä on joka autossa.''
Näin kirjoittaa Facebookissa sijaitsevassa yhteisössä eräs henkilä. Pointti on mielestäni todella hyvä sillä sijaitseehan jokaisessa autossa tiivisteitä. Onko tiiviste-materiaaleja muutettu sitten 2000-luvun vaihteessa. Tietääkseni tiivisteet tehty aina kumista/metallista/paperista jne. Asia haiskahtaa monen kilometrin päähän eikä ainoastaan tälläisten asioiden takia.


Polttoainejärjestelmässä polttoaine pääsee koskettamaan lähinnä tankkia, polttoaineletkuja, putkia, liittimiä ja niiden kumisia tiivisteitä jotka useimmiten ovat o-renkaita. Hiukan yksinkertaistaen polttoaine ei mitään muita osia pääse koskettamaan.

Mahdolliset ongelmat voivat aiheutua siitä että polttoainejärjestelmässä käytetyt materiaalit eivät kestäkään etanolin liuottavaa vaikutusta. Tämä ei tietenkään tapahdu hetkessä vaan pitkän ajan kuluessa ongelmia voi ilmetä ja ne olisivat lähinnä letkujen ja tiivisteiden vuotamisia.

Osassa automalleista tiedetään olevan sellaisia materiaaleja jotka eivät kestä pitkäaikaista altistumista etanolille, siksi kyseisen polttoaineen ei kerrota niille automalleille soveltuvan. Valtaosa automalleista on kuitenkin sellaisia joille ei ole mitään tutkimuksia tehty. Siksi ei voida luvata niiden pitkäaikaisesti toimivan kyseisellä polttoaineella ilman ongelmia. Mutta ei se tarkoita sitä etteikö ne voisi toimia ihan hyvin maailman tappiin.

Esimerkiksi letkuvalmistajat speksaa letkunsa yleensä bensiinille tai vaikkapa 85:selle mutta välimuodoista ei ole mainintaa. Syöpymistä voi tapahtua tai voi olla tapahtumatta mutta sitä tuleeko käyttäjä ilmiön aiheuttamiin ongelmiin koskaan törmäämään, ei pysty sanomaan.

Polttoainejärjestelmän osat voidaan laskea olevan kulutusosia muutenkin vaikkei niitä useimmiten auton eliniän aikana tarvitsisi uusiakaan. Vanhoissa autoissa on monesti aika heikossa hapessa letkut ja tiivisteet. Osinahan niiden uusiminen ei maksa mitään.

Tiesittekö muuten että jo nyt 95 bensiini sisältää noin 5% etanolia.



EDIT: Vituttaa muuten että tähän vastasin. Tämähän on selvästi JukkisPekkiksen affiliate -mainossivusto tämä e10 bensiini.com. Hän huoraa linkkiä eri keskustelualueille jotta saa kävijöitä klikkailemaan mainoksia.
 
Mut ehkä liikaa kiihkoilua bensan "kallistumisesta" jos siirtyy 98 tankkaamaan. Bensalasku nousee vuodessa kulutuksesta riippuen about 30-40e jos ajaa vaikka 10000km/vuosi.
 
"E10 soveltuu kaikkiin Chevrolet-malleihin vuosimallista 2003 alkaen" Terveisin Chevi vuosimallia 2002. Kiitti letuist.

Riippuen Chevyn mallista. Jenkki-Geeämmiin käy -97 vuodesta etiäppäin.
 
Mut ehkä liikaa kiihkoilua bensan "kallistumisesta" jos siirtyy 98 tankkaamaan. Bensalasku nousee vuodessa kulutuksesta riippuen about 30-40e jos ajaa vaikka 10000km/vuosi.

Joo! Niellään kaikki nöyrinä vaan.
 
Mut ehkä liikaa kiihkoilua bensan "kallistumisesta" jos siirtyy 98 tankkaamaan. Bensalasku nousee vuodessa kulutuksesta riippuen about 30-40e jos ajaa vaikka 10000km/vuosi.

Mutta kun jo valmiiksi saatanan kallis asia kallistuu niin sylettäähän se. Ja eipä ole ainut asia mitä on perusteltu samoin. Yhdessä noista kaikista tuleekin sitten isompi lasku..
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miksi juuri etanolia lisätty? Onko luonnonsuojelu vaikutuksia oikeasti?

e10 ei tarkoita että polttoaineen tarvitsee sisältää etanolia 5-10%, vaan että tietty määrä polttoainetta saa sisältää tietyn määrän happea. Säännöt eivät siis rajoita käyttöä etanoliin, vaan happipohjaisiin aineisiin... se voi olla jotain muutakin kuin puhdasta etanolia, jotakin uusiutuvaa energiaa.

Jenkeissä ollaan tuppaamassa markkinoille e15 bensiiniä koska e10 toimii siellä käytännössä ongelmitta.
 
Väitän että kaikki tämä, varsinkin vielä tuo viimeinen seikka, että jenkeissä jo e15 rupeavat työntämään markkinoille johtuu, yksinkertaisesti siitä etteivät maailman öljyvarat hupenisi niin nopeaa tahtia..:rolleyes:

Ps. Mutta mitä mieltä on Soini?:D
 
Väitän että kaikki tämä, varsinkin vielä tuo viimeinen seikka, että jenkeissä jo e15 rupeavat työntämään markkinoille johtuu, yksinkertaisesti siitä etteivät maailman öljyvarat hupenisi niin nopeaa tahtia..:rolleyes:

Näinhän se on, ja ihmekös tuo, kun maailman öljynkulutus on yli 150 000 litraa sekunnissa...
 
En tule tankkaamaan kertaakaan tätä uutta litkua kumpaankaan autooni. Bensaturboni janoaa ihan oikeaa menovettä ja täten tankkaan jatkossakin 98. Kyllä siihenkin kävisi tuo uusi lelubensa, mutta foliohattuna ajattelen sen olevan pahaksi rakkaalleni.
 
Onks toi 98 muuten tällä hetkellä ihan ehtaa tavaraa, vai onko siihen heitetty se 5% etanolia sekaan? Ja tällä hetkellä kun ainakin siinä ysivitosessa on 5% etanolia, niin koskeeko se ihan kaikkien bensa-asemien aineita? Joskus muutama vuosi sitten kun kuulin, että sitä on nesteen bensassa. Pitiköhän tämäkään kuulopuhe paikkansa, vai onko sitä ollut alusta asti ihan kaikissa?
 
98:ssa on max 5% etanolia. Neste ei näy ilmoittavan tyypillistä arvoa eli kai sitä on sitten 0-5% vähän miten sattuu milloinkin:
http://www.neste.fi/doc/130178_fi.pdf

V Powerissa ei ole etanolia, varmistin joskus Shelliltä tuon prätkähommia varten. Laiha lohtu tosin, jos koko Shelli on lähdössä pois Suomesta.
 
98:ssa on max 5% etanolia. Neste ei näy ilmoittavan tyypillistä arvoa eli kai sitä on sitten 0-5% vähän miten sattuu milloinkin:
http://www.neste.fi/doc/130178_fi.pdf

V Powerissa ei ole etanolia, varmistin joskus Shelliltä tuon prätkähommia varten. Laiha lohtu tosin, jos koko Shelli on lähdössä pois Suomesta.

Kohtahan täällä on varmaan pelkkä vitun abc joka voi sitten nostella bensan hintoja johonkin 1.8€ ja kahvi maksaa vähintään saman verran. Sämpylät alkaen 5.70€
 
Noniin nyt on sit uutta bensaa autossa. Mazda 626 vm.98 kyseessä. Eipä löydy autoa tuolta nettisivulta, mutta kun kerran tuo on halvempaa niin sitä tankkaan.
 
^ sehän on ihan virallisestikin myönnetty, että uusi bensiini voi nostaa kulutusta (lue: tulee nostamaan), joten sun säästöt kääntyy miinusmerkkisiksi. Oma auto vei vanhaa ysivitosta enemmän kuin ysikasia tankatessa. Aivan huuhaata koko e10.
 
koko Shelli on lähdössä pois Suomesta.
Toivottavasti nyt V-power pysyisi kuitenkin tavalla tai toisella myynnissä... Taidan ruveta tankkaamaan pelkästään sitä, niin kauan kuin saa...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom