8km juoksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Danyon
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
50
Olen ollut aina todella surkea juoksija, kun puhutaan yli 200 metrin matkoista. En tiedä tylsempää lajia, kuin juoksu. No ainakin näin oli ennen, kunnes 5 viikkoa sitten päätin ottaa tavoitteeksi juosta 8km lenkin putkeen. Ensimmäinen lenkki oli todella tuskaa varsinkin sen takia, kun juokseminen ei yksinkertaisesti iskeny ja ennen, kuin pääsin maaliini niin olin jo pysähtynyt muutaman kerran ja aika oli 48 min.

Tästä meni viikko eteenpäin, kun juoksin lenkin putkeen ja aika oli 42 minuuttia. Nyt olen tasaisesti kehittynyt ja mitä enemmän kehitystä tapahtuu niin sitä mielekkäämmältä juoksu tuntuu. Eilen kävin avovaimoni kanssa juoksemassa, koska tyttö on kova kirittäjä ja sain ajaksi 37:25 johon olen todella tyytyväinen. Nyt on tavoitteet jo aika korkealla ja suunnitelmissa/ haaveissa olisi, että jonain päivänä juoksisin 9km/36min = 3x3000m cooperissa

Mites muut pakkiksen lenkkeilijät? Jakakaa kokemuksia ja tuloksia. Tuloksista ja kehityksestä olisin erityisen kiinnostunut.

ps. sali ei ole kärsinyt "uuden harrastuksen" myötä

mä juoksin tossa tiistaina semmoset 10km ja ihan omaan rauhalliseen tahtiin..en edes jaksanu katsoa kelloa ku yritän vain juosta matkan loppuun asti. En ole koskaan ollut mikään hyvä juoksemaan pitkiä matkoja mutta vois ottaa tavotteeks :)
Se on oikeastaan hyvää vaihtelua judon ,kickboxingin ja punttiksella käymisen ohella:)

kun rasvaa poltin oikein olan takaa tossa syksyllä tuli vedettyä 12km lenkki alle tunnissa (50min)

No jaa, vastaan tähän vaikka juoksu onkin minulle pääasiallisesti päälaji. Eli kyllähän tuo varmaan alkuun on tuskaa juosta pidempiä matkoja, mutta toisaalta alussa tulokset paranevat varsin nopeasti, eli motivaatio tuskin loppuu alkuun pääsyn jälkeen. Vaihtelun vuoksi kannattaa muuten joskus tuollainen tasavauhtinen lenkki muuttaa esimerkiksi vetoharjoitukseksi (vaikka 2km+2km alku- ja loppuverryttelyksi, ja sitten 5*500m siten, että viimeisessä joutuu jo hieman painamaan).

Itselläni lenkkipituudet vaihtelevat varsin paljon harjoituksesta ja vauhdista riippuen, mutta sanottaisiinko että haarukka on 8-30km. Todellinen nautintohan alkaa vasta 20 kilometrin kohdalla (olettaen, ettet vedä nestehukan partaalla :kuola: ). Tämän kesän (tai talvihan nyt vielä on) eräänä tavoitteena on lähteä Helsinkin city maratonille (alussa rauhassa, ja lopussa liian kovaa lähteneitä nöyryyttäen).

Ja edittiä vielä sen verran, että lajia on tullut harrastettua noin 6 vuotta ja cooperin tulos on 3500+ (kympillä noin 37min)

Itse en ole kelloon lenkillä katsonut, mutta ihan hyvää vauhtia pystyn noin 7 kilometrin lenkin heittämään suht kevyesti. Ennen olin tiukanlinjan punttimies, muuta ei saanut harrastaa. Nykyään uinti ja lenkkeily on tullut mukaan kuvioihin, niiden mukana uutta puhtia ja intensiteettiä punttitreeneihin.

Danyon, ei muuta kuin tsemppiä niin lenkkipolulle kuin salillekkin! :thumbs:

Ennen inttiä ja intin jälkeen juoksin aina kun oli mahdollista 12 km lenkin joka toinen päivä. Kestävyys kasvoi pirusti ja kehityksen huomasi selvästi. Törmäsin samaan ongelmaan kuin threadin aloittaja, juokseminen on pikkuisen tylsää. :( Muuten erinomainen tapa pitää itsensä kunnossa.

Maastopyöräily (yksipyöräisellä :) ) on mukavan vaihtelevaa. Kävely- ja juoksulenkkejä teen silloin tällöin, jos joku pyytää mukaan, mutta omat lenkit on aina pyöräilyä.

Lenkkeilen kesällä pari kolme kertaa viikos, puolesta tunnista puoleentoista, pisin lenkki oli 15km. Talvella tulee juostua vain kerran viikossa (jos sitäkään) kun on noita kaukalopallopelejä sen verran paljon. Aloitin lenkkeily-harrastuksen joskus kolmisen vuotta sitten, ja juoksemisen tuloksena jalat on jonkin verran "kuihtuneet" mutta haitanneeko tuo mittään. Voimataso on koko ajan parantunut ja paino pudonnut.

Lönkyttelen 2 kertaa viikossa 13 km:n lenkin noin aikaan 1.20 h.
Viime kesänä sain juostuksi maratonin, mutta nyt satsaan eniten
kuntosalille, jossa käyn 4 kertaa viikossa.

Juoksu pitää yllä hyvää kuntoa ja läskiä kurissa, mutta haittana on se, että jalkakyykyssä ei tahdo tulla kehitystä. Penkkipunnerruksessa olen nyt saanut 6 x 80 kg ja maastavedossa 6 x 120 kg, mutta kyykky on heikompi kuin penkki.
Etureisiojennuksessa ja takareisikoukistuksessa kehitystä kuitenkin tulee, joten taitaa olla niin että juoksu haittaa eniten pakaralihaksen kehitystä.

Suositut

Back
Ylös Bottom