8kk:n tauon jälkeen reenaamaan...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja UziX
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ajattelin tässä purkaa hieman tuntoja ja tuskia mitä päässäni liikkuu kun tässä aloittelen 8kk:n jälkeen uudelleen reenaamista. Reeni tauko alkoi paikkakunnalta muuttamisen ja uuden työpaikan takia. Mutta nyt siis salilla käyty jo pari viikkoa ja voin sanoa että tuntuupi pahalta!

Pari kertaa aiemminkin olen reenitaukoa pitänyt, tosin maksimissaan pari kuukautta, mutta ei koskaan näin tuskaisen pitkää. Nyt parin viikon reenaamisen jälkeen näyttäisi siltä että tulokset ovat tippuneet keskimäärin 30-40 kg/laji(siis kyykky,penkki,maastaveto). Alunperinkään tulokset eivät olleet mitään hurjia, ilman vehkeitä yhteistulos oli vähä reilu 500kg n.80kilosena, mutta nyt tuntuu että rauta ei kyllä liiku mihinkään.

Reenaamisen olen alotellut varovasti, reeni kertoja tulee viikossa 3-4, riippuen töistä. Sarjat ovat keveitä 3-12, mutta joka kerta on paikat jumissa reeneistä. Aivan kauheaa. Välillä itse reenaaminenkin tuntuu vastenmieliseltä, ennen lämmittelypainoina käytetyt raudat aiheuttavat jo irvistyksiä ja nostolinjat on aivan surkeat. Tyhmä minä, jos olisi kehdannu reenata edes 1-2 kertaa viikossa nämä 8kk niin ei oltais lähelläkään tässä tilanteessa...

Noh, reenihommat jatkuu kevyenä vielä 2-3 viikkoa ja sitten aloitetaankin taas kovempi rääkki, josko sais vaikka syksyyn mennessä tuloksia edes jonkuverran takaisin. Ja nyt ei muuta ku salia kohti(reidet on PIKKASEN kipeenä eilisestä kyykystä), tästä tilanteesta ei pääse kuin ylöspäin. :(

Maltat vähän aikaa odottaa, niin kroppa tottuu taas treeniin. Itellä ei tarvi olla ku viikon tai kahen tauko, niin jopa vetää lihakset treenin jälkeen jumiin. Sitten kun on jonkun aikaa treenannu tiuhaan tahtiin, niin tuntuu ettei lihakset jysähdä sitten millään! Vaikka eipä se mikään itseisarvo ole.

Nyt kylläkin haukatkin eiliseltä jumissa! :whip: :hyper:

Ajattelin tässä purkaa hieman tuntoja ja tuskia mitä päässäni liikkuu kun tässä aloittelen 8kk:n jälkeen uudelleen reenaamista. Reeni tauko alkoi paikkakunnalta muuttamisen ja uuden työpaikan takia. Mutta nyt siis salilla käyty jo pari viikkoa ja voin sanoa että tuntuupi pahalta!

Pari kertaa aiemminkin olen reenitaukoa pitänyt, tosin maksimissaan pari kuukautta, mutta ei koskaan näin tuskaisen pitkää. Nyt parin viikon reenaamisen jälkeen näyttäisi siltä että tulokset ovat tippuneet keskimäärin 30-40 kg/laji(siis kyykky,penkki,maastaveto). Alunperinkään tulokset eivät olleet mitään hurjia, ilman vehkeitä yhteistulos oli vähä reilu 500kg n.80kilosena, mutta nyt tuntuu että rauta ei kyllä liiku mihinkään.

Reenaamisen olen alotellut varovasti, reeni kertoja tulee viikossa 3-4, riippuen töistä. Sarjat ovat keveitä 3-12, mutta joka kerta on paikat jumissa reeneistä. Aivan kauheaa. Välillä itse reenaaminenkin tuntuu vastenmieliseltä, ennen lämmittelypainoina käytetyt raudat aiheuttavat jo irvistyksiä ja nostolinjat on aivan surkeat. Tyhmä minä, jos olisi kehdannu reenata edes 1-2 kertaa viikossa nämä 8kk niin ei oltais lähelläkään tässä tilanteessa...

Noh, reenihommat jatkuu kevyenä vielä 2-3 viikkoa ja sitten aloitetaankin taas kovempi rääkki, josko sais vaikka syksyyn mennessä tuloksia edes jonkuverran takaisin. Ja nyt ei muuta ku salia kohti(reidet on PIKKASEN kipeenä eilisestä kyykystä), tästä tilanteesta ei pääse kuin ylöspäin. :(

Aloitin kahden vuoden tauon jälkeen ensin jumppaamalla etunojilla, leuanvedoilla total gymin kanssa (se ostoskanavan chuck Norris kone) ja cross trainer vetoja seka vatsoja ja voimapyörää pari kuukautta.
Liikkeissä pyrin noudattamaan sitä sadan toiston systeemiä josta täälläkin on mainittu (search).
Painoa putosi n. 10kg.

Sitten salille ja penkillä eka koesarja 105kg tais mennä kasi.
Reilun kolmen kuukauden päästä paino oli noussut takaisin sen 10kg (lihasta??) ja penkiltä meni samanlainen sarja 150 kilolla.
Muut liikkeet nousivat samassa suhteessa.

Nyt on kevät dieetti ja sarjapainot laskevat tasaisesti oman painon mukana :(
Mutta uskon että saan menetetyt lihakset ja voimat pikkuhiljaa dieetin jälkeen takaisin.

Eli panosta ensin peruskuntoon niin saat harjoitteluun potkua.
Samassa on hyvä karistaa tauon aikana syntyneet traanikerrokset.

Pitkiä sarjoja ja aerobista pari kuukautta.
Sitten vasta voimaa ja massaa.

Itse ajattelin että reenaan perusvoima tyyppistä kevyttä reeniä aluksi tämän kuukausi-kaksi, eli perusliikkeitä: kyykkyä,penkkiä,maastavetoa ja siihen sitten painonnosto liikkeitä kaveriksi. Tietenki apuliikkeitä kuten vipareita, vatsoja ja taljoja pääliikkeiden lisäksi. Sarjat on suht keveitä 3-12, eli viimeistä rutistusta en tee.

Tämä 8kk taukoa sisälsi kuitenkin aika paljon kävelemistä, pyöräilyä ja yleistä hyötyliikuntaa, mutta salilla en käynyt 8kk aikana kuin pari-kolme kertaa. Ja sitten tein töitä, PALJON! Eli aivan laakereilla en levännyt. Tämän takia aloitan suoraan kevyen perusvoima harjoittelun, toki Archeyn ehdotuskin oli hyvä ja varteenotettava, mutta mutta... Olen ehkä kuitenkin malttamaton ja myös jonkuverran itsepäinen tässä asiassa.

Itellä tuli kans 9kk tauko. Intin takia. Intis tuli reippailtua ja jumppailtua raskaitten kertasinkojen (apilaksien) kanssa. Intti loppu 2007 tammikuussa ja siitä meni vielä 4,5kk kunnes sain itteni salille. Ei meinanni kiinnostanu ei pätkääkään. Mutta nyt kyllä tuntuu hyvältä, kun tulokset vaan nousee, kunhan jaksaa reenata ja syödä hyvin. Niin ja tietysti nukkua :D

Itse ajattelin että reenaan perusvoima tyyppistä kevyttä reeniä aluksi tämän kuukausi-kaksi, eli perusliikkeitä: kyykkyä,penkkiä,maastavetoa ja siihen sitten painonnosto liikkeitä kaveriksi. Tietenki apuliikkeitä kuten vipareita, vatsoja ja taljoja pääliikkeiden lisäksi. Sarjat on suht keveitä 3-12, eli viimeistä rutistusta en tee.

Tämä 8kk taukoa sisälsi kuitenkin aika paljon kävelemistä, pyöräilyä ja yleistä hyötyliikuntaa, mutta salilla en käynyt 8kk aikana kuin pari-kolme kertaa. Ja sitten tein töitä, PALJON! Eli aivan laakereilla en levännyt. Tämän takia aloitan suoraan kevyen perusvoima harjoittelun, toki Archeyn ehdotuskin oli hyvä ja varteenotettava, mutta mutta... Olen ehkä kuitenkin malttamaton ja myös jonkuverran itsepäinen tässä asiassa.

Tuli mieleen että kokeilit mutta ei toiminut.
Kävely ja pyöräily antaa peruskuntoa mutta kova saliharjoittelu vaatii pohjakunnoksi lihaskestävyys treeniä sekä intervalli tyyppista aerobista treeniä.

Itse kun tein noita sataan toistoon tähtääviä lihaskuntoharjoitteita ja crosstrainerilla 20 min sessioita joissa joka 5. minuutti vedettiin täysillä.
Saliharjoittelu tuntui tämän jälkeen lasten leikiltä eivätkä edes super sarjat tuntuneet raskailta suorittaa.
Ja totta kai perusliikkeillä.
Kun aloitin voima/massa harjoittelun pystyin lisäämään kaikkiin liikkeisiin jokaisella treenikerralla painoja tai toistoja, esim. prässissä 10kg kerralla ja kapeassa penkissä 5kg joka treenin jälkeen ainoana troppina kreatiini.

Toistan vielä että itselläni oli 2 vuoden totaalitauko liikunnasta (välilevy hermopinne) ja kuntoutin itseni neljässä kuukaudessa yli entisen tasoni.

Mitään ei saa ilmaiseksi eikä lihaksia lähetetä postissa. :itku::whip:

Täytyy myöntää että minulla ei taitais hermot eikä maltti riittää tuommoseen pohjatyön tekemiseen. Miellän kuitenkin vapailla painoilla, tangoilla ja perusliikkeellä tapahtuvan totuttelun mielekkäämmäksi kuin usean kymmenen toiston pumppailut. Pitää kuitenkin ajatella myös harjoittelun mielekkyyttä, tässäkin yhteydessä kun kyse ei ole hardcore- saati ammattireenaajasta.

Itselläni on takana jos jonkinlaista voimaluharjoittelua n.10 vuotta, voimanostoa vasta 2-3 vuotta. En ole koskaan ollut mitenkään kova reenaamaan, ehkä keskimäärin 3-5 reeniä maksimissaan viikossa, joskus 1-2 jos on ollut kiinnostus heikkoa. Eikä minulla ole nytkään tavoitteena alkaa harjoittelemaan "ammattimaisesti" tai maksimaalisilla tehoilla. Olisin tyytyväinen jos syksyyn mennessä olisin samoissa tuloksissa kuin tauon alkaessa ja jouluun mennessä ehkä jopa ylikin sen. Pääasia kuitenkin on että kunto kohoaa, voimaa tulee lisää ja liikkumattomuudesta johtuneet kivut ja vaivat helpottaa. Ja minun työssäni tarvitsee välillä myös raakaa voimaa, joten työkin tuntuu luultavasti helpommalta muutaman kuukauden päästä...

Ja tänään taas salille jos vaan jokukaan kuntosali on auki näin pyhäpäivänä! :david: :whip:

Noniin, 8kk:n tauon jälkeen salitreeniä takana n. 1 kk. JA VOI HERRAISÄ sentään, ku tuntuu pahalta. Tulokset on tippunu viime kesästä tosiaan väh 20% melkein kaikilla osa-alueilla. Voitte uskoa kuinka miestä V****taa! Koko 2-3 vuoden säälittävä reenaaminen on mennyt hukkaan ja vain siitä syystä että ei kehdannut käydä salilla edes kerran viikossa työn ohessa. Jos olisin edes sen tehnyt, en olisi tässä tilanteessa. Tosin juoksukunto on parantunut ja laardia on lähtenyt vuötäröltä aika paljon, mutta se ei kumoa sitä tosiasiaa että taas on reenattava useampi kuukausi että pääsee edes niihin samoihin vanhoihin tuloksiin. Todella ärsyttävää ja turhauttavaa. Ja lisäksi tämä käsittämätön jumi mikä on päällä, sille ei voi mitään vaikka kuinka venyttelee ja lämmittelee ja verryttelee, se tuli kuitenkin... Mutta ei kai tämä valittamalla parane, huomenna taas salille. Ehkä minä vielä jonain päivänä olen kunnossa.

Suositut

Back
Ylös Bottom