500m sisäsoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noreaga
  • Aloitettu Aloitettu
Nostellaas vähän ketjua, kun kiinnostaa millasia aikoja porukka vetää. Ite vetelin 1.22.6 500m. Ihan tyytyväinen saa olla, kun pituus alle 190cm ja ikää 40+.
Enkka on kahteen eri kertaan vedetty 1.30.9. En mä saa yksittäisiäkään vetoja 1.25.00 alle joten kai tohon sikäli voi olla tyytyväinen.
Ikää +40 ja hädin tuskin yli 170cm.

View: https://youtu.be/SVl0Zt-kZys

Tuollaiseen törmäsin. 1.03.00 vetoja vielä lopussa... aika kova

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan toi soutulaite aika lelu yhdelle maailman kovimmista maastavetäjistä. Jännä olisi nähdä vauhti, jos vastusta olisi vaikka tuplat.

1.31.0 oma 500m ennätys tehty, tosin vuonna 2015 ja sen jälkeen voimat noussu paljo. Soudan 4 vaihteella parhaiten. Uskon että 1.26-1.28 olisi tällä hetkellä mahdollinen. Pitää joku päivä taas kokeilla 194cm ja 130 kilonen oon :)

Itse vedin pari viikkoa sitten työkaverin yllyttämänä salitreenin päälle 1.33. Lähdin ihan liian kovaa liikkeelle, joten uskon että hieman saisi parannettua tuosta. 169cm/84kg :D

1.31.0 oma 500m ennätys tehty, tosin vuonna 2015 ja sen jälkeen voimat noussu paljo. Soudan 4 vaihteella parhaiten. Uskon että 1.26-1.28 olisi tällä hetkellä mahdollinen. Pitää joku päivä taas kokeilla 194cm ja 130 kilonen oon :)
Noilla mitoilla luulis olevan 1:20. Koita isompaa vastusta kun kerran kokoa löytyy. Ite oon soudellut jollain kasilla ton 500 ja huomattavasti pienempi.

180cm/95kg. 1:21.

Pirkkolan salilla. Shoutout to @number_one

Luulen kyllä, että se sisääntulon laite on väljäksi soudettu, on niin köykänen se täysi vastuskin :D

180cm/95kg. 1:21.

Pirkkolan salilla. Shoutout to @number_one

Luulen kyllä, että se sisääntulon laite on väljäksi soudettu, on niin köykänen se täysi vastuskin :D

Oon soutanu tyyliin kahdesti elämässäni, kerran mökillä ja toisen kerran vaimon mökillä, mutta kai ton enkan vois käydä haastamassa :D

Oon soutanu tyyliin kahdesti elämässäni, kerran mökillä ja toisen kerran vaimon mökillä, mutta kai ton enkan vois käydä haastamassa :D

Tossa kotikulmalla latokartanossa soutanut 1:35-1:40 aikoja, joten luulen siinä laitteessa olevan jotain vikaa :D

Laitteen pitäisi olla mallia Concept 2, jotta tuloksia voidaan vertailla. Niissä on oman havainnon mukaan aika vähän "löystymisiä" tms, kun laite laskee nopeudet drag factorin pohjalta (ei se vivusta säädettävä), joka taas osaa ottaa huomioon esim. olosuhteet. Soutuhan on siinä mielessä jännä laji, että parannus 1.30->1.20 edellyttää huomattavasti isompaa nousua keskiwateissa kuin 1.40->1.30.

Jos on paljon jerkkua, niin isompi "vastus" on kait keskimäärin parempi 500m:llä, mutta tässäkin on eroja. Toisaalta soutajan pituudellakin (tarkemmin vedon pituus) on oma merkityksensä

Nuo vastukset ei ihan hirveästi välttämättä kerro, vaan kannattaa katsoa soutulaitteesta vastuskerroin/drag factor, koska 10 vastuksella osassa se on 150 ja osassa 210+. Uusissa suurempi kuin vanhoissa, koska pölyä sun muuta paskaa on kerääntynyt sisälle vähentäen kiertävän ilman määrää. Uuden "5" vastus voi olla vanhan "10" vastus.
Ainakin sisäsoudun 500m SM-kisoissa taidettiin miesten sarjassa vedellä 4-8, ja DF varmaan 120-185 jotka riippui soutajan ominaisuuksista.
Henkilökohtaisesti soudin 180 paikkeilla, koska voimaominaisuudet on paremmat kuin kestävyys/tekniikka. Testaamalla se paras vastuskerroin itselleen löytyy.

Oma paras aika 1:19.3 ja 1min 20.x heltisi avoimesta SM-hopeaa 500m.

Vastuskertoimen pääsee näkemään siis jos oikein muistan
Lisätietoja
Katso vastuskerroin
Souda vähän aikaa
vastuskerroin ilmestyy

Avaatko vielä tuota vastusta ja vastuskerrointa. Vastus on siis se 1-10. Onko kisoissa siis kaikki laitteet samanlaisella vastuskertoimella? tarkoitatko keuitenkin että DF riippui kisoissa soutajan käyttämästä vastuksesta joka oli 4-8?

Concept2 määrittää matkan/vauhdin vauhtipyörän nopeuden ja hidastumisen suhteesta. Jos siis vastus on suurella/vauhtipyörä paskainen niin se hidastuu nopeammin ja kone tulkitsee että nyt on suurempi drag factor. Kisoissa tai missään muuallakaan ei siis ole mitään merkitystä vetääkö 1 vai 10 vastuksella, tehdyn työn määrä on silti sama, vähän kuin polkisi polkupyörää 1 vaihteella tai 24 vaihteella. Pienellä vaihteella pitää vaan kampea pyörittää paljon enemmän vaikka se on kevyempää. Vaikkapa siis nelosen vastus kahdella eri koneella ei tunnu samalta mutta jos katsotaan kahdelta eri koneelta drag factor 120 niin se tuntuu samalta. Tokkopa tästä mitään selvää saa mutta ainakin koitin.

Työpaikalla ollaan leikkimielisesti kisattu. Ekalla kerralla 1.25, seuraava 1.20 ja nyt viimeisellä 1.18.0
Vastus 10. Mitat 191/103
Pelkällä voimatreenillä musta ihan ok tulos.

Jos nyt oikein luin finnrowing sivuja niin tollahan tulis jo sm hopeaa avoimessa sarjassa, vuodesta riippuen voinee saada kultaa jo yli 1:20 tuloksillakin. Ei noi soutajat vissiin oikein paina noita lyhyitä matkoja kun ihan tavan pulliainen pärjäilee sinne melkein 2000 metriin asti tuloksissa ja sen jälkeen alkaa vasta olla kyyti kylmää.

Aika helpolla tuntuis irtoavan. Luulis et tosta sais vielä karsittua helpolla jos tekis jotaa muutakin kun lyhyttä sarjaa ja pysyis vielä penkilläki koko vedon.
Ens kerralla sitte pari sekkaa taas poies.

Juu, jos on kunnossa oleva laite, eli tulokset pitää paikkaansa, niin hurjat on rykäsyt noin niinkuin kylmiltään! Jos nuin vain irtoaa vielä pari sekkaa pois, niin aletaankin kohta olemaan jo maailmanluokan tuloksissa.

Ikää ois 26v.
Laitteen pitäs olla kunnossa, ainakin edellä kaverit sai ihan realistisia tuloksia luokkaa 1.30-1.45 ja olivat ihan hyvässä tikissä.
Tossa lopussa hyyty aika pahasti ku joutu kiihdyttelemään vauhdit uudelleen. Oli pelivaraa kuiteskin kun olin alotellut 1.15 tahdilla.
Täytyy ottaa videolle ens kerralla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom