500m sisäsoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noreaga
  • Aloitettu Aloitettu
Jaahas koulun sivuilla oli mainos että v-loppuna paikkalisessa ostoskeskuksessa avoimet 500m soutukilpailut. Tästä sitten innostuneena lähdin kokeilemaan salille 500m soutua. Elämässäni olen soutanut yhteensä ehkä 1.5km ja viime kerrasta aikaa 2 vuotta :D No alkuun 600m lämmittelyä ja vauhti pysyi jossain 1:50 kohdilla ja ajattelin ettei tästä saatana tule mitään, siihen sit 5min venyttelyä ja psyykkausta alle. Lähdin sitten väkisin kiskomaan täydellä vastuksella ja yllätyin kun vauhti olikin jotain 1:20 luokkaa 300m kohdalle jossa tuli täydellinen tuhoutuminen, sain kumminkin nilkutettua maaliin ajalla 1:27 :dance:

Taitaa jäädä kumminkin kisat väliin oli sen verran hirveä tuo kokemus ja tuskin tuolla ajalla vielä kuuhun mennään :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Etsin tänään netistä 500 metrin sm-sisäsoutuaikoja vuodelta 2010, jotta ymmärtäisin sen, mikä on huono ja mikä on hyvä aika naisilla. Itse soudin tänään tuon matkan ensimmäistä kertaa (käsi- ja olkapäätreenin jälkeen) tosissani aikaa vastaan ja tulos oli 1.47 minuuttia (olen 40v. nainen). Vastusta taisi olla 9.

Jossain vaiheessa matkaa vauhti putosi, kun olin ilmeisesti aloittanut liian lujaa. Loppujen lopuksi soudun jälkeen reiteni olivat ihan hapoilla, kurkkua sekä keuhkoja korvensi kuiva sekä ilmastoitu ilma ja suussa oli metallin maku. Jäljelle jäi kuiva yskä.

Täytyy varmaan alkaa vähän harjoittelemaan tuota lajia jollain tavoin, jotta kestävyys ja aika paranevat.

Noita tuloksia katsoessani huomioni kiinnittyi siihen, että sarjan kohdalla saattoi lukea "kevyt". Mitä se tarkoittaa? Kevyttä vastusta vai soutajaa ja missä menee kevyen raja

Sarjat menee naisilla KEVYT LUOKKA, alle 61,5 kg ja avoin sen yli.Itse saa valita vastuksen,mutta kesken soudun sitä ei saa vaihtaa.

Kiitos vintti!

Pitänee kokeilla erilaisia vastuksia, jotta tietää mikä on itselle paras ja kannattavin vaihtoehto. Itse koen kovemman vastuksen jotenkin "parempana" ja mikä tuntuu jossain. Tuntuu vaan, että tähän vastusasiaankin on monenelaista koulukuntaa, kun etsii tietoa netistä ja mitään faktaa jommankumman paremmuudesta en ole saanut.

Hyvän tekniikan omaavat soutajat käyttävät paljolti vastusta 3.Mulle se ei sovi runttaan huonolla tekniikalla pääsääntöisesti vastuksella 10.Kokeilemalla se sopiva vastus löytyy.Vedän itse tunnin soutuja pääasiassa.

Tästä linkistä näette miten ME:n haltija vetää. Ei loppujen lopuksi jaloilla kovin laajaa liikettä, vaan käsi ja selkävoimin punnertaa, ainakaan alussa kun vauhtia hakee. Toisessa linkissä sit 100m veto.

http://www.youtube.com/watch?v=FjY3eKNvzug

http://www.youtube.com/watch?v=WHYqCqGiDUE&feature=related

62 vetoa näyttää olevan tuossa 500 m:n ME vedossa.

Vuonna 2001-2002 tuli tehtyä kymmenkunta pidempää soutureeniä, matkat 5...15 km. Paras oli ehkä 7,5 km tasan puoleen tuntiin. Lisäksi punttireenin yhteydessä tein muutaman kerran; ~5x 10-15 vetoa täysillä. 250 m tuli testattua, aika 40,1 s. 500 m vauhti oli alussa 1:14, mutta hyytyi lopussa ~1:30:een. Kaksi kertaa meinasin tipahtaa penkiltä, kun ponnistaessa perse nousi ilmaan, vaikka jalkatuet olin säätänyt maksimaalisen ylös. Painoa oli tuolloin 83 kg, pituus 193 cm. Melko lyhyellä jalkatyöllä sain itsekin "veneen" kulkemaan nopeiten. Pitkillä lenkeillä jaloilla oli taas ~täysi liikerata eli kantapäät lähes perseeseen kiinni.
Nykyään olis voimatasot paljon paremmat kuin vuonna 2002. Olisi mukava koittaa 500 m tosissaan. Tekniikan hiominen kohtalaiseksi vaatisi kuitenkin kymmenkunta soutureeniä. Kotona kun reenailen nykyään, ei ole soutamiseen mahdollisuutta.

Kuntosaleilla on monesti soutulaitteet liukkaalla lattialla ilman mitään tuentaa. Itse piti laittaa levypainoja kasa esteeksi, ettei lähde "vene" liikkeelle.

Tämä tredin innoittaman päätin kokeilla ja 8vastuksella sain 1min 39s, suorituksen jälkeen tuntui, että hiukan jäi ilmaa tuohon aikaan. Pitääkin alkaa enemmän ottamaan noita aikoja ylös ja seurata kehitystä.

Tämä tredin innoittaman päätin kokeilla ja 8vastuksella sain 1min 39s, suorituksen jälkeen tuntui, että hiukan jäi ilmaa tuohon aikaan. Pitääkin alkaa enemmän ottamaan noita aikoja ylös ja seurata kehitystä.

Kannattaa reenata paljon maksimivauhtia. 10...15 vedon sarjoissa hyvällä palautuksella. loppusuoritus 500 m:llä on joka tapauksessa sellaista väkisin rämpimistä, kun aloittaa optimaalisen lujaa.

Tuossa poijaitten kanssa juteltiin tänään salilla sisäsoutamisesta, niin minkäslainen fysiikka tossa lajissa kannattaa olla vähän pidemmillä matkoilla (+2000m)? Rulaako tossa enemmän voima vai aerobinen kunto?

Tuossa poijaitten kanssa juteltiin tänään salilla sisäsoutamisesta, niin minkäslainen fysiikka tossa lajissa kannattaa olla vähän pidemmillä matkoilla (+2000m)? Rulaako tossa enemmän voima vai aerobinen kunto?
Riippuu ihan siitä mihin vertaa.

Varmaan aktiivisoutajat pitää 2000m vielä voima ja nopeuskestäyys lajina.

Mulle se on taas jo sellaista haistakaanylkytvittu kestävyyttä, eli siis ikävää.

Pitkä ja vahva on hyvä, loput kehittyy soutamalla.

Riippuu ihan siitä mihin vertaa.

Varmaan aktiivisoutajat pitää 2000m vielä voima ja nopeuskestäyys lajina.

Mulle se on taas jo sellaista haistakaanylkytvittu kestävyyttä, eli siis ikävää.

Pitkä ja vahva on hyvä, loput kehittyy soutamalla.

Mutta mites perus äijillä: Onko isolla saliukolla lähtökohtasesti etu tossa hommassa paljon pienempään kaveriin verrattaessa?

Varmasti kova rinnalle/maastavetäjä on kova lyhyellä matkalla.

Lyhyt on mulla max 500m. Mutta kun jotkut soutaa maratonia ja jotain kahdentunnin vetoja niin se on kyllä
Enemmän vipuvarsi,välitys ja keuhkojuttuja.

Kai tota vois tietyllä tavalla verrata juoksuun.
Kyllähän kaikki tietää miten juoksijan kroppa muuttuu matkalla sadasta metristä 42000 metriin.

normi salijampoista ku on kyse niin sinne 200-300m asti on isot miehet parempia sen jälkeen pienenpi mies vetää kevyemmällä
vastuksella ohi. normi "iso" salihemmo on yleensä heikolla aerobisella kunnolla varustettu, niin normikokonen nykii vähän kevyemmällä
vastuksella ohi että heilahtaa. varsinki joku 2000m, eihän se iso mies ees jaksa soutaa niin kauan kestävää suoritusta

normi salijampoista ku on kyse niin sinne 200-300m asti on isot miehet parempia sen jälkeen pienenpi mies vetää kevyemmällä
vastuksella ohi. normi "iso" salihemmo on yleensä heikolla aerobisella kunnolla varustettu, niin normikokonen nykii vähän kevyemmällä
vastuksella ohi että heilahtaa. varsinki joku 2000m, eihän se iso mies ees jaksa soutaa niin kauan kestävää suoritusta

Mitä jos molemmat soutavat maksimi vastuksella? ;)

Mitä jos molemmat soutavat maksimi vastuksella? ;)
No en tiedä mikä on iso ukko, mutta ite olen 192cm ja 107 kg ja 2000m metriä menee sen 6:58, mutta ikääkin on jo jonnin verran, omasta mielestä 2000m on voimakestävyys laji yhtä lailla kuin kestävyys laji. Ite soudan 2000-5000m 8 vastuksella maksimissaan ja 10000m soudan 6 vastuksella. Pitkästä varresta on aika lailla hyötyä ja tekniikka on oltava kunnossa alle 7min vetoon 2 lla tonnilla. Vastus vaikuttaa sen verran, että veto on tietenkin harvempi mutta vahvempi. Jos haluat treenata pidemmille matkoille niin vedä aina välillä vaikka 10:n vastuksella ja sitten maksimissaan 18 vedolla minuutissa niin opit kunnon ´vedon´tekniikan. Läskit kyllä tirisee soutulaitteella, se ei anna yhtään armoa…Hyviä treenejä.

No en tiedä mikä on iso ukko, mutta ite olen 192cm ja 107 kg ja 2000m metriä menee sen 6:58, mutta ikääkin on jo jonnin verran, omasta mielestä 2000m on voimakestävyys laji yhtä lailla kuin kestävyys laji. Ite soudan 2000-5000m 8 vastuksella maksimissaan ja 10000m soudan 6 vastuksella. Pitkästä varresta on aika lailla hyötyä ja tekniikka on oltava kunnossa alle 7min vetoon 2 lla tonnilla. Vastus vaikuttaa sen verran, että veto on tietenkin harvempi mutta vahvempi. Jos haluat treenata pidemmille matkoille niin vedä aina välillä vaikka 10:n vastuksella ja sitten maksimissaan 18 vedolla minuutissa niin opit kunnon ´vedon´tekniikan. Läskit kyllä tirisee soutulaitteella, se ei anna yhtään armoa…Hyviä treenejä.

Koko hommahan lähti liikkeelle siitä, että voitin spontaanin 10 minuutin, maksimivastuksella soudetun sisäsoutuskaban mun 30kg kevyempää kaveria vastaan. Oon ehkä 5 senttiä tätä kaveria pidempi. Ja kaveri kehtasi väittää skaban jälkeen, että tottakai mä voitin, koska oon isompi ja vahvempi. Ja mun väitös oli, että noilla lähtötiedoilla kaverilla ois ollu etu, ja on häpeällistä että tämmönen läski jyrää laihan kaverin 10 minuutin aerobisessa suorituksessa ;)

2000m on pääpainotteisesti aerobinen suoritus. Tälleen karkeasti arvioituna n. 70-80% prosenttia energiasta tuotetaan aerobisesti, loput sitten anaerobisesti pääsasiallisesti glykolyysin avulla (maitohapon tuotto), startissa, lopussa ja rytmin muutoksissa on myös kreatiinifosfaatilla (alaktinen energiantuotto) pieni rooli. Tärkeimpinä vaikuttavina tekijöinä voi pitää maksimaalista hapenottokykyä ja anaerobista kynnystä, erityisesti tehoa jota näillä tasoilla pystytään tuottamaan.

Optimia pituutta ja kehon koostumusta nyt on vähän vaikea suoraan heittää. Pituudesta on toki hyötyä (yli 190cm), mutta kyllä pienemmätkin kaverit pystyvät vetämään hyviä tuloksia. Sisäsoudussa painostakin on hyötyä, kunhan aerobinen kapasiteetti on kohdillaan. Kyllä noi avoimen luokan miehet on usein aika järkäleitä (pituus 190-200cm, paino 90-100kg) poikkeuksiakin toki löytyy. Vesillä sitten korostuu teho/paino -suhde, mutta nyt ollaankin sisäsoutu-ketjussa.

Maailmanluokan olympiasoutajilla (matka 2000m) 80-90% treenistä tehdään peruskuntoalueella aerobisena treeninä. Määrätkin ovat tosin tosi kovia. Käytännössä heillä tämä tarkoittaa 1-3 kovaa treeniä (intervalli sun muut) viikossa, muutamaa punttitreeniä ja loput sitten peruskuntoa. Voimatasotkin on toki kohdallaan näillä tyypeillä, esim. Olaf Tufte (yksikön olympiavoittaja) 6x190kg maastaveto, jota pidän ihan ok suorituksena kestävyyslajin jampalle.

Päden mielelläni lisää aiheesta, mutta jätetään tällä kertaa tähän.

Hieman sisäsoutua harrastaneena ajattelen lajin kyllä ensisijaisesti aerobisena, jota voimatasot tukee. Mielestäni voima-/nopeusominaisuudet korostuvat siksi, että kova tehoiselle kaverille on mahdollista soutaa 2k kovaa niin, että max vauhtiin on kuitenkin hyvä marginaali. Vaikka olisi aerobisesti kuinka kova jamppa tahansa, niin voi olla hankala soutaa 6min 2k, jos 500m ennätys on 1:28 tms.

Kestävyyslajiksi voiman hankinta on siinä mielessä aika mielenkiintoista ja mukavaakin, että voima-paino-suhdetta ei tarvitse kovinkaan agressiivisesti pyrkiä optimoimaan. Ulkosoutu sitten asia erikseen.

Ite kerran kellottanu 2k, ajaksi tuli 6.57. Tosta pitäisi 15s saada veke niin kehtaisi mennä skabaamaan. Uskon kyllä, että tähän tavoitteeseen pääsen, ainakin siihen mennessä, kun saan osallistua 40v sarjaan.

Ei nyt ihan suoraan liity 500m matkaan, mutta tuo on suorituksena aivan ylitsepääsemätön. Reilun tunnin verran painetaan 190 sykkeillä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nostellaas vähän ketjua, kun kiinnostaa millasia aikoja porukka vetää. Ite vetelin 1.22.6 500m. Ihan tyytyväinen saa olla, kun pituus alle 190cm ja ikää 40+.

Suositut

Back
Ylös Bottom