5 kuukautta, yksi mies, 100kg

Terve!

Elämäni on ajautunut siihen tilanteeseen että mikäli en ala perehtymään tältä palstalta löytyviin nikseihin, tilipussini köyhtyy 2000€ 5kk päästä. Pahoittelen heti alkuun mikäli viestini tulee väärään osioon, koitin kuitenkin sääntöjä ja eri ketjuja / foorumia jo selailla ja mielestäni tämä oli sopivin paikka.

5kk haaste :

Olen 179cm 70kg ja 23v. Futiksen puolelta taustaa on 16 vuoden edestä. Salilla en kuitenkaan koskaan ole käynyt aktiivisesti, ja vielä vähemmän koskaan koittanut penkistä nostaa mitään. Olen kuitenkin pitkään jo etsinyt lisämotivaatiota löyhälle selkärangalleni jotta voisin aloittaa saliharrastuksen. Tämä tilaisuus tuli kun pääsimme ystäväni kanssa sopuun vedosta, jossa minä maksan 1000€ hänelle, ellei tästä päivämäärästä laskettuna 5kk päästä nouse 100kg edestä rautaa penkistä. Onnistuessani, itse tuulettelen 2000€ rikkaampana.

Tämä on itse itselleni rakentama haaste, ja kaiken tämän tarkoitus on simppelisti vaan aloittaa saliharrastus, ja päästä parempaan fyysiseen kuntoon. Vaikka tuon vedon tarkoitus on saada tuo 100kg penkistä, en silti ole ihan hölmö ja lähde pelkästään sitä treenaamaan. Haluan siis aloittaa "perus"-ohjelmalla ( personal trainerin sekä täältä luettujen vihjeiden kautta löydän varmasti itselleni sen sopivan ohjelman ) johon sisältyy siis tietysti paljon muutakin kuin penkkaamista.

Mitä mieltä te paljon minua kokeneemmat olette? Oletetaan tietysti ihannetilanne että omistaudun tälle asialle täysin ( tarkoitus olisi. ) 5kk ajaksi. Ruokavaliot, saliohjelmat, lepo jne jne.

Onko tämä mahdollista?

Veto on kuitenkin jo lyöty että myöhäistä on enään rypistää. Nyt ei auta kun antaa kaikkensa seuraavan 5kk sisään ja toivoa parasta. Kaikki vinkit, neuvot, risut ja ruusut ovat enemmän kuin tervetulleita.

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonko sä nostat nyt?

Olisi pitänyt varmaan tuoda paremmin tuokin esille, unohdin. Rehellisesti sanottuna, ei pienintäkään hajua. Olen viimeksi tätä yrittänyt luultavasti yläasteella, ja muistaakseni joku 60kg silloin :D
Joten oletuksena voidaan pitää että en nosta mitään, mutta 100kg pitäisti nostaa 5kk päästä. Alkaa kerta kerralta kuulostamaan hullummalta tämä idea.

Pääasia että nyt pääsisi käymään siellä salilla, murehditaan sitä sitten 5kk päästä jossei se 100 nouse, varmasti on edes JOTAIN kehitystä tapahtunut. Mutta ihan puhtaasti rahasta johtuen, pakko pitää tuo tavoite alkuperäisessä, eli 100kg.

^^ Tuo lähtötaso kertoisi jo aika paljon onko 100kg mahdollista viidessä kuukaudessa. Näin äkkiseltään sanoisin, että et tule onnistumaan. Neuvona sanoisin, että kova bulkki päälle eli ruokaa kaksin käsin naamaan, treeniohjelmaksi ekalle kolmelle kuukaudelle Starting Strenght (löytyy foorumilta). Viimeiset kaksi kuukautta piikkausta kohti 100kg:a.

Mulla oli aikanaan penkin lähtötaso 40kg ja painoin reilu satkun ja 100kg nousi penkistä vuoden treenillä, tein tosin penkissä kympin sarjoja.

e. Pakkiselta löytyy sitten jos jonkinlaista ohjelmaa penkkituloksen nostamiseksi.

Summa summarum:

- Syö vitusti
- Treenaa kovaa ja SÄÄNNÖLLISESTI

Onnistuu helposti, alusta asti oikeita asioita niin menee enemmänkin. Tsemppiä haasteeseen ja päivittele tänne miten menee :thumbs:

Olisi pitänyt varmaan tuoda paremmin tuokin esille, unohdin. Rehellisesti sanottuna, ei pienintäkään hajua. Olen viimeksi tätä yrittänyt luultavasti yläasteella, ja muistaakseni joku 60kg silloin :D

No montako punnerrusta saat tehtyä putkeen? Ja käy nyt ekana kokeileen se lähtötaso.

Minä sanoisin, että onnistuu.

1) penkkitekniikka kuntoon, lahnapaskatyylillä se satku on paljon isomman kiven takana kuin oikealla penkkitekniikalla ja itseään on muutenkin turha rikkoa. Etsi vaikka kiven silmästä joku opastamaan alkuun, koska aikaa ei ole tuhlattavaksi siihen että opetellaan itse väärin ja sitten aletaan korjailemaan.

2) Penkkaa perkeleesti ja tee raskaita apuliikkeitä ojentajille. Älä kokeile sitä maksimia liian usein vaan keskity nousujohteisuuteen sarjoissa. Penkkaa usein, vaikka kolme kertaa viikossa, mutta älä vedä jatkuvasti ihan tappiin saakka. Välillä voi sitten vääntää harvemmin mutta loppuun saakka, kun pitää päästä tasanteista yli.

3) Treenaa koko kroppaa alusta saakka, mutta pidä selkeä pääpaino siinä penkissä kunnes tuo veto on selvä.

4) Syö perkeleesti koko homman ajan, anna painon nousta huoletta äläkä välitä vaikka vähän kertyisi rasvaakin. Dieettaile sitten veto voitettuasi, jos siltä tuntuu.

^^ Tuo lähtötaso kertoisi jo aika paljon onko 100kg mahdollista viidessä kuukaudessa. Näin äkkiseltään sanoisin, että et tule onnistumaan. Neuvona sanoisin, että kova bulkki päälle eli ruokaa kaksin käsin naamaan, treeniohjelmaksi ekalle kolmelle kuukaudelle Starting Strenght (löytyy foorumilta). Viimeiset kaksi kuukautta piikkausta kohti 100kg:a.

Mulla oli aikanaan penkin lähtötaso 40kg ja painoin reilu satkun ja 100kg nousi penkistä vuoden treenillä, tein tosin penkissä kympin sarjoja.

e. Pakkiselta löytyy sitten jos jonkinlaista ohjelmaa penkkituloksen nostamiseksi.

Summa summarum:

- Syö vitusti
- Treenaa kovaa ja SÄÄNNÖLLISESTI

Kiitos! Etsin tuon juuri ja pistin ylös. Superbowlin takia silmät hieman ristissä niin lueskellaan huomenissa. Vetohan alkaa vasta kun haen salikortin ( luultavasti huomenna ).
Ruoka on yksi lempiharrastuksia joten siinä mielessä hyvä :D

Onnistuu helposti, alusta asti oikeita asioita niin menee enemmänkin. Tsemppiä haasteeseen ja päivittele tänne miten menee

Kiitos! Varmasti tulen tänne päivittelemään ja paniikkinappulaa painelemaan parin kk päästä mikäli tuloksia ei synny.

No montako punnerrusta saat tehtyä putkeen? Ja käy nyt ekana kokeileen se lähtötaso.

Futista pelatessani nämä olivat itseasiassa aina vahvuuteni. Kotona tuli treenattua melkein pelkästään punnerruksia ja vatsoja. Huippukunnossa tainnut mennä hieman yli 60 punnerrusta putkeen ( armeijassa ) , sekä yhdelläkin kädellä mennyt 10. Tämän hetkisellä kunnolla veikkaisin että punnerran ainoastaan 30 pintaan.... :S

Minäkin uskon mahdollisuuksiisi. Itse olen nyt sen about puol vuotta käynyt ja satku lienee melko lähellä. Ja oon melko ison osan mennyt myös miinuskaloreilla. Oon tietysti sua reilusti painavampi, mutta silti.

Safkapuoli kuntoon, plussilla koko aika (laske syömiset) ja kunnolla protskua. Etkä unohda myöskään lepoa niin uskon et mahdollisuudet onnistua on hyvät. Tsemppiä haasteeseen!

Futista pelatessani nämä olivat itseasiassa aina vahvuuteni. Kotona tuli treenattua melkein pelkästään punnerruksia ja vatsoja. Huippukunnossa tainnut mennä hieman yli 60 punnerrusta putkeen ( armeijassa ) , sekä yhdelläkin kädellä mennyt 10. Tämän hetkisellä kunnolla veikkaisin että punnerran ainoastaan 30 pintaan.... :S

No saat sit ykkösellä tällä hetkellä mitä vaan 60-80kg väliltä, joten onnistunee tuo haasteesi. Kunnon bulkki päälle vaan, säännölliset syömiset, kunnolla sitä proteiinia ja sitten vaikka SS:llä ekat pari kuukautta ainakin.

Öh, punnerruksilla ei oo kyllä mitään tekemistä penkkaamisen kanssa. Jos et tosiaan ole ennen penkannut niin veikkaanpa, että huonosti käy. Varsinkin kun olet melko kevyt. Raskaammalta toi vois onnistuakin.

Juu, jos tosissaan haluat voittaa niin keskityt vaan pelkkään penkkiin nyt. Lisäksi kasvatat elopainoa niin paljon kuin mahdollista, sillä on kuitenkin melko suoraan positiivinen vaikutus penkkitulokseen. Eli aika typerä tapa aloittaa saliharrastus näin yksipuolisella vedolla.

Niinku ylempänä sanottu niin 3xpenkkiä viikkoon ja 500g elopainoa lisää/viikko niin saattaa hyvinkin onnistua. Sitten onkin melkoisen plösö olo ja pari tonttua handussa niin voi aloittaa dietin ja oikean kuntosali harjoittelun.

Toki myös geenit vaikuttaa, toisilla tulokset nousee helposti, toisilla ei sitten millään.

mä melkein veikkaisin että että jos reenaat kovaa, syöt oikein ja nukkuu riittävästi niin onnistunee... Toivottavasti pysyt terveenä nimittäin sun aikataulu ei kamalasti anna periksi sairastelulle.

alkuun tulokset tuppaa nousemaan nopeasti mutta jossain vaiheessa se kehityskaari vähän loivenee. Tosin silloin vain sitten lisää kierroksia reeniin!

Ja niin kun usein näissä hommissa, muista että kaali antaa periksi ennen kroppaa!

Öh, punnerruksilla ei oo kyllä mitään tekemistä penkkaamisen kanssa. Jos et tosiaan ole ennen penkannut niin veikkaanpa, että huonosti käy. Varsinkin kun olet melko kevyt. Raskaammalta toi vois onnistuakin.

On sillä nyt sen verran, että jos kaiffari saa 5 punnerrusta, niin ei se lähtötaso sillon päätä tuu huimaamaan. Mut tuollanen 20-30 punnerrusta on jo ihan normaali, eli lähtötaso ois sitten aika normaali ja kyllä normaali mies saa viidessä kuukaudessa oikealla treenillä ja oikein syömällä/lepäämällä satasen nostettua.

Juu, jos tosissaan haluat voittaa niin keskityt vaan pelkkään penkkiin nyt. Lisäksi kasvatat elopainoa niin paljon kuin mahdollista, sillä on kuitenkin melko suoraan positiivinen vaikutus penkkitulokseen. Eli aika typerä tapa aloittaa saliharrastus näin yksipuolisella vedolla.

Niinku ylempänä sanottu niin 3xpenkkiä viikkoon ja 500g elopainoa lisää/viikko niin saattaa hyvinkin onnistua. Sitten onkin melkoisen plösö olo ja pari tonttua handussa niin voi aloittaa dietin ja oikean kuntosali harjoittelun.

Toki myös geenit vaikuttaa, toisilla tulokset nousee helposti, toisilla ei sitten millään.

Toki varmasti tulee tuohon penkkiin painottumaan treenit mutta suurimmaksi osaksi tässä on kyse että saan itseni kuntoon fyysisesti. Jos häviän 1000€ niin olkoon niin, mutta veikkaan että tuo oma kunto, sekä ( toivottavasti !!! ) 5kk harjoittelun jälkeen jäävä rutiini saliharjoitteluun jää pysyväksi osaksi elämääni.

Sen olen ymmärtänyt että massaa minun pitää ottaa ja siinä saattaa vähän naamaan tulla leveyttä lisään. En kuitenkaan pidä ajatuksesta että pitäisi kasvattaa itsestä sellainen "mahakas" versio pelkästään vedon voittamiseksi. Tosin, kun mitään tietoa ei tästäkään ole niin paha sen enempää on mitään arvailla.

Ajattelin tuolla SS:llä aloittaa. Jos 2kk omistautumisen jälkeen näyttää huonolta, niin vahva veikkaus on että ehdin 3kk:ssa vielä korjata asian keskittämällä treenit penkkiin. Tuohon tekniikkaan varmasti pitää kiinnittää huomiota heti alusta asti, ei tosiaan ole aikaa hukattavaksi tehdä mitään väärin alusta pitäen.

Toki varmasti tulee tuohon penkkiin painottumaan treenit mutta suurimmaksi osaksi tässä on kyse että saan itseni kuntoon fyysisesti. Jos häviän 1000€ niin olkoon niin, mutta veikkaan että tuo oma kunto, sekä ( toivottavasti !!! ) 5kk harjoittelun jälkeen jäävä rutiini saliharjoitteluun jää pysyväksi osaksi elämääni.

Sen olen ymmärtänyt että massaa minun pitää ottaa ja siinä saattaa vähän naamaan tulla leveyttä lisään. En kuitenkaan pidä ajatuksesta että pitäisi kasvattaa itsestä sellainen "mahakas" versio pelkästään vedon voittamiseksi. Tosin, kun mitään tietoa ei tästäkään ole niin paha sen enempää on mitään arvailla.

Ajattelin tuolla SS:llä aloittaa. Jos 2kk omistautumisen jälkeen näyttää huonolta, niin vahva veikkaus on että ehdin 3kk:ssa vielä korjata asian keskittämällä treenit penkkiin. Tuohon tekniikkaan varmasti pitää kiinnittää huomiota heti alusta asti, ei tosiaan ole aikaa hukattavaksi tehdä mitään väärin alusta pitäen.

Elä saatana jätä sitä penkkiä liian pieneen osaan, ei se että keskityt optimaalisesti penkkiin tarkoita ettet tekisi mitään muuta. Otat noi helpot rahat pois ja samalla menee koko hommakin kovemmin eteenpäin, kun on kunnon tavoite.

Pelaatko vielä futista?

Kyllä sulla mahdollisuus on tuosta suoriutua, mutta veto ei kyllä palvele tulevaa futiskesää.

Loukkaantumiset on asia mikä saattaa jarruttaa tai jopa tyssätä hyvän nousun, joten maltillisesti isojen rautojen kimppuun.

Itse aloittaisin tekemään esim. 3x10 sarjoja kolmesti viikossa. Aloita vaikka 40 kilolla ja lisäät joka viikko 2,5 kg painoa. Puolessa välissä eli 10 viikon jälkeen teet jo 3x10x65 kg mikä vastaa jo melkein 90 maksimia. Siitä voit sitten lopun 10 viikkoa käyttää esim. 5x5, 5x3, 3x5 jne. sarjoilla tekemiseen pari kertaa viikossa.

Maksimia en välttämättä matkalla hirveesti testailisi, sillä se saattaa syödä uskoa. Selkeellä progressiivisella tekemisellä tuohon kuitenkin pääset jos pysyt terveenä ja SYÖT RIITTÄVÄSTI!

Jos et saa massaa, niin sitten homma ei näytä hyvältä... Jos siis haluat nostaa noin 1.5xoma paino penkistä ilman selkeetä painon nousua niin silloin ojentajat, rinta ja olat saa olla aika rapsakassa kunnossa! Ja se ei välttämättä onnistu 5kk jos lähtötaso on "normaali ei saliharrastaja"... Voin olla väärässä mutta...

Ja mä sanon että 1000eur tienaaminen on vaikeampaa kun -10kg dieetti :D

Ja jos haluat lisämotivaatiota reeniin niin mene osoitteeseen http://gym-space.fi/ ja ala pitämään blogia reeneistä. Samalla saat itsellesi tilastot miten homma on edennyt!

Pelaatko vielä futista?

Kyllä sulla mahdollisuus on tuosta suoriutua, mutta veto ei kyllä palvele tulevaa futiskesää.

Loukkaantumiset on asia mikä saattaa jarruttaa tai jopa tyssätä hyvän nousun, joten maltillisesti isojen rautojen kimppuun.

Itse aloittaisin tekemään esim. 3x10 sarjoja kolmesti viikossa. Aloita vaikka 40 kilolla ja lisäät joka viikko 2,5 kg painoa. Puolessa välissä eli 10 viikon jälkeen teet jo 3x10x65 kg mikä vastaa jo melkein 90 maksimia. Siitä voit sitten lopun 10 viikkoa käyttää esim. 5x5, 5x3, 3x5 jne. sarjoilla tekemiseen pari kertaa viikossa.

Maksimia en välttämättä matkalla hirveesti testailisi, sillä se saattaa syödä uskoa. Selkeellä progressiivisella tekemisellä tuohon kuitenkin pääset jos pysyt terveenä ja SYÖT RIITTÄVÄSTI!

Oon ollut reilu vuoden pelaamatta, siitä johtuen rapakuntokin tällä hetkellä.
Kuulostaa hyvältä nuo painot ja sarjat, ei se selvii kuin kokeilemalla! Laitan heti ensimmäisen treenin jälkeen painoja ja fiiliksiä niin te voitte luoda toivoa / epätoivoa kyseisen projektin onnistumiselle :D

Jos et saa massaa, niin sitten homma ei näytä hyvältä... Jos siis haluat nostaa noin 1.5xoma paino penkistä ilman selkeetä painon nousua niin silloin ojentajat, rinta ja olat saa olla aika rapsakassa kunnossa! Ja se ei välttämättä onnistu 5kk jos lähtötaso on "normaali ei saliharrastaja"... Voin olla väärässä mutta...

Ja mä sanon että 1000eur tienaaminen on vaikeampaa kun -10kg dieetti

Tällä hetkellä miehessä ei ole rapsakkaa kuin asenne. En tosiaan pelkää ottaa tuota massaakin hieman, tekisi varmasti ihan hyvää kun melkoisen hoikka poika ollaan vielä. Tosin 6kk:ssa tullut lisää 7kg painoa telkkaria katsomalla :O

Mahtava nähdä miten paljon löytyy auttajia ja opastajia. Myös nuo negatiiviset "en usko että onnistuu" palautteet ovat yhtä tärkeitä. Kiitos!

5 kuukautta tarkoittaa pyöreästi 20 viikkoa. Jos lähtötasosi on nyt 60kg, tarkoittaa se 40 kg maksimin nostoa 20 viikossa eli 2 kg/viikko. Karkeasti voidaan sanoa että kehittyminen hidastuu exponentiaalisesti nostettuun määrään eli jos ensimmäinen 20 kg ottaa aikaa 10 viikkoa, seuraava 20kg ei otakkaan 10 viikkoa vaan 20 viikkoa. Eli sulla on aikaa noin 5-6 viikkoa nostaa tulos 80 kg ja loput 15 viikkoa 100 kg jotta on vähän turvamarginaalia ja kevennetty viikkokin pitää pitää ennen vetonostoa.

Tästä päästään siihen että sun pitää saada alkuun nousemaa tulos pyöreesti 5 kg viikossa. Eli vaatii täyden panostuksen penkkiin ja toiseksi sulla ei ole aikaa katella kahta kuukautta miten homma kehittyy.

Yksinkertaista treenausmatematiikkaa :D

e: painon nostamisesta ei tartte olla huolissaan. Jos tällaseen hommaan nostat painon viidessä kuukaudessa niin ei se ole mikään homma tiputtaa painoa sen jälkeen. Suhtaudu asiaan kuin elokuvatähti jotka hiissailee painoa roolin takia :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom