Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En kyllä pelaa sählyä ;) ja toiseksi jalat tuppaa kaipaamaan päivän pari enemmän palautumista.Heh. No hyvä, että jalkojen treenaaminen maittaa. Ajattelin , että tämä on taas niitä tapauksia kun ne tulee treenattua salibandyssä.
No reenivuosia ei todellakaan montaa.. Kohta tulee vuosi "kunnollista" täyteen. Kyl mä tohon 2-jakoseen siirryn.. hmm.. no tehään kylmä ratkaisu ja siirrytään sitten nyt heti kun on parin viikon valitettava tauko takana. Mutta toi selän jakaminen meni suunnilleen seuraavasti; treeni1: kohautukset, mave, selänojennus lisäpainoilla, ylätalja ja sit treeni2: leuat, alatalja, ylätalja, selän ojennukset lisäpainoilla. Jakaminen oli osittain sen takia että forkut meinas ryytyä kun teen liikkeet ilman remmejä ja maven vielä myötäotteella.Mutta, asiaan. Suosittelisin , että ottaisit ihan tasaisen ohjelman käyttöön. Treenivuosia sinulla on varmaankin niin vähän, että ei ole hirveesti järkeä panostaa johonkin osa-alueeseen. Raskasta treeniä vaan koko kropalla ja huomaat, että heikommatkin lihasryhmät alkavat kehittymään. Ihmettelin hieman tuota selän "jakamistakin". En tiedä mitä tuo ala/ylä-painotus sinulla on, tai no voin kuvitella tietenkin. Suosittelisin ottamaan normaalin 2-jakoisen, tuon 2+1-jakoisen tilalle ja rakentamaan sillä massaa. Huomaat, että se penkkikin alkaa sieltä tulemaan nopsaa ylöspäin kun teet kokonaisvaltaisesti kroppaa.
pauli puska sanoi:éi kannata tehä olkapää reenis pystypunnerrusta 2 eri liikkeellä.. kaverilla tulehtu olkapää.. valitte vaikka se pystypunnerrus käsipainoillee ja sitte teet vaikka pystysoudun? ja rintaan tulee aika paljo sarjoja sun ohjelmas.. jätä joku liike pois.. mutta älä vinopenkkiä ;D
Mupa sanoi:Olen noin 6kk käynyt nyt salilla, mitat 183/88. 3 kk tein mitä sattui ja toiset 3kk 4-jakoisella.
4-jakoisessa jako oli kädet+selkä, rinta, jalat, olkapäät. Olen huomannut, että 4-jakoinen toimi itselläni erittäin hyvin.
Nyt on uuden ohjelman aika ja tälläisen olen kasaillut
Rinta
Vinopenkki 3x7
Ristikkäistalja 3x7
Pullover tangolla 3x10
Pec Dec 3x7
Olkapäät
Pystypunnerrus kp. 3x7
Pystypun. rinnalle istuv. 3x7
Levitykset kp. 4x7
Olankohautus tangolla, leveä 3x7
Kädet
Kapea penkki 3x7
Hauis tangolla 3x7
Ojentajat taljassa 3x10
Scott-hauis kapea ote, hidas 3x7
Forkut, ranteen heilutus tangolla 3x15
Selkä
Kulmasoutu tangolla 3x12
Ylätalja eteen, kapea 3x12
Soutuveto 3x12
Selkäpenkki, hidas 3xmax
Jalat
Kyykky, 5x 8/7/6/5/2
Kyykky pienillä painoilla 1x10
Etureidet 3x12
Pohkeet 3x12
Salilla käyn 4-5 kertaa/vko.
pistäkää vaan mielipiteitä ja parannus ehdotuksia
Timba79 sanoi:Ei ole tavallisen pulliaisen IMO mitään järkeä treenata 5-jakoisella niin, että antaa vaikkapa rinnalle tai olkapäille oman päivän.
Mupa sanoi:Sen verran aloittelija vielä olen, että kyykky saa jalat aivan hapoille ja tarvitsevat sen viikon palautuakseen jolloin jalat 2x viikossa ei tule kysymykseen.
kokeilen nyt tällä kummiskin sen pari viikkoa ja katson miten käy
Habankorppu sanoi:
Kenenkään jalat ei tarvitse viikon palautumisaikaa.
J_mp sanoi:Hei, nyt perusteluita.
Mietin tässä juuri itse siirtymistä 4-jakoisesta 5-jakoiseen. Mutta kerroppa nyt syyt miksi ei pitäs?
kataq sanoi:ei vai
kyl minun ainakin
No johan lyötiin faktaa peliin. Eiköhän noi DOMSit ja palautumiset ole ihan tapauskohtaisia. Tuohon on täysin siitä kiinni kuinka usein tosiaan treenaa ja millä volyymnillä ja intensiteetillä. Ei minusta tunnu ainakaan yhtään oudolta, että jalkatreenistä menisi melkein viikko palautuessa. Itse treenaan jalat 3 kertaa 2 viikossa ainoastaa 3 sarjalla per kerta ja palaudun juuri ja juuri treenihin.Habankorppu sanoi:Aivan varmasti. :lol2:
Ihan tiedoksi, se että sulla on DOMS 4 päivää jalkatreenin jälkeen ei todellakaan tarkota että jalkasi ei olis palautunu, vaan sitä että treenaat ihan liian harvoin. Kokeilepa alkaa kyykkimään joka kuudes päivä. Sitten parin viikon kuluttua joka viides päivä. Sitten joka neljäs päivä. Sitten joka kolmas päivä. Sitten kun teet jonkinnäköstä jalkatreeniä joka toinen päivä et edes saa jalkojas kipeiksi.
Timba79 sanoi:No onhan sillä nyt selvä ero tekeekä esim. etureisille 2 x 6 sarjaa eri treeneissä vai kerralla 12 sarjaa. Varmati tuo 12 sarjaa pistää jalat paskaksi ja kestää kauemmin palautua kuin kuudesta sarjasta.
Se ettei voisi treenta jalkoja useammin kuin kerran viikossa on paskapuhetta, mutta treeni pitää sitten toteuttaa oikealla tavalla jos useammin treenaa.
Timba79 sanoi:Jalat ehdottomasti kahteen osaan jos 5-jakoisella treenaatte. Eli käytännössä jako on muuten kuten 4-jakoisessa.
TheLORD sanoi:Eli selkä ja takareidet samassa treenissä? Tuosta tulee aika pitkä treeni!! Siis jos mavea haluaa tehdä ja sehän on koko kehon tehokkain liike (pohkeet,takareidet,pakarat,selkä ja ottaahan tuo etureisiinkin)
Bodaaja sanoi:Minun mielestä 5 jakonen on paras ohjelma, mulle täytyy olla se viikon palautuminen että voi kunnolla sitten vetää. Esim. hauiksessa täytyy olla se viikko väliä, ja kaikki lihakset voi rauhassa treenata piippuun kun ei ole niin monta lihasryhmää samana päivänä.
Timba79 sanoi:Just joo, vain tarvii sun hauis viikon palautuakseen. No etköhän sä opi vielä kantapäänkuatta jos ei järkipuhe auta.
Ei siis mitään väärin treenata 5-jakoisella, olen itsekin niin tehnyt, mutta jos syynä on ettei hauis palaudu kuin viikossa, on vika ihan jossain muualla.