3LCD-taustaprojektio vs. LCD-televisio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BadHair
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä käytännön eroa on taustaprojektio-tv:llä ja "normaalilla (lcd) taulutv:llä"? Lähinnä siis kuvanlaadun yms kannalta.

Onko tässä mitään järkeä?

On nyt Markantalossa 1699€ tarjouksessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
BadHair sanoi:
Mitä käytännön eroa on taustaprojektio-tv:llä ja "normaalilla (lcd) taulutv:llä"? Lähinnä siis kuvanlaadun yms kannalta.
Taustaprojektiotelkkarien ongelmina on yleensä mainittu rajoitettu katselukulma ja kontrastin puute (musta on tummanharmaata valoisalla). Taustaprojektiotelkkareitahan on tehty todella kauan, kyseessä on yksinkertaistaen taustalta LCD tai DLP projektorilla valaistu kangas pakattuna telkkarin kuoriin. Kuvasta saa sellaisen käsityksen, että tuo on tosi litteä vehje mutta mikään taulutelkkari ei siis ole kyseessä.

Kuvanlaatu on aika subjektiivinen asia, joten kannattaa käydä itse katsomassa. Sonyn Bravia LCD maksaa tonnin enemmän 40" koossa, mutta henk. koht. mielipide on, että se kannattaa maksaa vaikka kuvakin on 2" pienempi.

Dopey sanoi:
Taustaprojektiotelkkarien ongelmina on yleensä mainittu rajoitettu katselukulma ja kontrastin puute (musta on tummanharmaata valoisalla). Taustaprojektiotelkkareitahan on tehty todella kauan, kyseessä on yksinkertaistaen taustalta LCD tai DLP projektorilla valaistu kangas pakattuna telkkarin kuoriin. Kuvasta saa sellaisen käsityksen, että tuo on tosi litteä vehje mutta mikään taulutelkkari ei siis ole kyseessä.

Kuvanlaatu on aika subjektiivinen asia, joten kannattaa käydä itse katsomassa. Sonyn Bravia LCD maksaa tonnin enemmän 40" koossa, mutta henk. koht. mielipide on, että se kannattaa maksaa vaikka kuvakin on 2" pienempi.

Katselukulma ei oikeastaan (ainakaan tämän hetkisessä huonejärjestelyssä) varmaankaan olisi ongelma, mutta musta saisi olla mustaa...
No, tarvitsee käydä paikanpäällä tsekkaamassa miltä vaikuttaa ja verrata muutenkin noihin LCD-vehkeisiin.

paska kuva siinä sonyssa braviassa(50") on juuri noiden kuvakulmien takia. ärsyttävää kun pitää olla oikeassa kulmassa telkkariin nähden että kuva on siedettävä. jos osto aikeita on niin lcd/plasma ilman muuta vaikka kalliimpi jonkin verran onkin.

neutraali sanoi:
paska kuva siinä sonyssa braviassa(50") on juuri noiden kuvakulmien takia. ärsyttävää kun pitää olla oikeassa kulmassa telkkariin nähden että kuva on siedettävä. jos osto aikeita on niin lcd/plasma ilman muuta vaikka kalliimpi jonkin verran onkin.

Ei siinä nyt ole kuin korkeus suunnassa merkitystä. Sivusuunnassa saa varsin sivulta katsoa, että alkaa haittamaan.. ja kuka nyt katsoo alle metrin päästä seisovaltaan tai täysin telkkarin sivusta?
Itse olen pariin otteeseen käynyt kurkkimassa Sonyn 42 ja 50" versiota. Melkein lattialla maaten, sivuista, ylhäältä jne jne.
Ainakin meikäläisen (normaaleista) katselukulmista ei kuvan heikkenemistä ollut.
Kyllä lcd/plasmaan saa aika kasan euroja laittaa lisää, että päästään samaan hinta/laatu suhteeseen.

Tosin mielipide erojahan nämä on.

todella paljon tummempi se kuva on kun normaalisti sivusta kävelee ja katsoo kuvaa, plasmassa ei moista heittoa ole alkuunkaan. aivan suoraan edestä kuva on ok, mutta heti kun pari metriä sivuun menee niin kuva tummuu selvästi. en ikinä ostas tollasta. 42" plasma digi virittemellä nykyään noin 1700e, ettei tuo kyllä kovin paljon kallimpi ole ja onhan ne plasmat siistimpiäkin kun paksuuttakaan ei oo ku kymmenkunta senttiä, braviassa paksuutta varmaan löytyy n,40cm. ihan sama mulle minkä kunkin ostaa, mutta ite en kyllä alkais muutamaa satasta pihtaan tollasessa asiassa.

aika turha vertailla valoisassa liikkeessä. kyllä tuo projektio-tv vaatii hieman hämärämpää katselutilaa. ja noissa halpaplasmoissa taas on omat ongelmansa. laadukkaiden plasmojen (esim. pioneer) hinnat on paljon korkeammat kuin 1700€.

quiz sanoi:
aika turha vertailla valoisassa liikkeessä. kyllä tuo projektio-tv vaatii hieman hämärämpää katselutilaa. ja noissa halpaplasmoissa taas on omat ongelmansa. laadukkaiden plasmojen (esim. pioneer) hinnat on paljon korkeammat kuin 1700€.
juu philipsin hinta on tuo 1700e eikä oo mitään eroa kalliimpien kanssa kuvanlaadussa tai varmaan on mutta sen eron huomaa jollain mittareilla, ei ihmis silmällä :)

neutraali sanoi:
juu philipsin hinta on tuo 1700e eikä oo mitään eroa kalliimpien kanssa kuvanlaadussa tai varmaan on mutta sen eron huomaa jollain mittareilla, ei ihmis silmällä :)

No aika sokea silmä saa sitten olla. :)

Raven sanoi:
No aika sokea silmä saa sitten olla.
voisin lyödä aika ison summan vetoa ettet huomaa eroa 3te pioneerin ja 1700e phillipsin kesken jos et näkis merkkiä ja näytöllä pyöris sama dvd. 5kpl laitettas molempia riviin vierekkäin niin aika harva veikkaus menis oikein. tietenkin muuta voi väittää mutta totuus on ettei sitä eroa oikeasti huomaisi, jos väritkin ois säädetty samoiksi. ainoa plasma missä on oikeasti tosi surkea kuva(tai voi olla muitakin, mutta mitä itse tiedän) on se gigantin halpamalli mitä he möivät 1000e kun muut halvimmat maksoi silloin n,2000e. merkkiä en muista.

neutraali sanoi:
voisin lyödä aika ison summan vetoa ettet huomaa eroa 3te pioneerin ja 1700e phillipsin kesken jos et näkis merkkiä ja näytöllä pyöris sama dvd. 5kpl laitettas molempia riviin vierekkäin niin aika harva veikkaus menis oikein. tietenkin muuta voi väittää mutta totuus on ettei sitä eroa oikeasti huomaisi, jos väritkin ois säädetty samoiksi. ainoa plasma missä on oikeasti tosi surkea kuva on se gigantin halpa malli mitä he möivät 1000e kun muut halvimmat maksoi silloin n,2000e. merkkiä en muista.

Ok, sopii. Lyödäänkö vaikka tuon pioneerin verran vetoa? :)

Raven sanoi:
Ok, sopii. Lyödäänkö vaikka tuon pioneerin verran vetoa? :)
sano mulle mistä sen eron huomaat? miten liikkeessä huomaat kuvissa eron, mihin kiinnität huomiota, oikeasti kiinnostaa tietää, että miten sen eron huomaat ku ite en huomaa juuri mitään eroa? toinen ei ole sen rakeisempi kuin toinen jne... ainoa missä oon eroja huomannu on värit ja nekin on säädettävissä. en uskalla lyödä vetoa, jos sulla on joku jippo mistä hoksaat mikä on halpis ja mikä ei :)

neutraali sanoi:
sano mulle mistä sen eron huomaat? miten liikkeessä huomaat kuvissa eron, mihin kiinnität huomiota, oikeasti kiinnostaa tietää, että miten sen eron huomaat ku ite en huomaa juuri mitään eroa? toinen ei ole sen rakeisempi kuin toinen jne... ainoa missä oon eroja huomannu on värit ja nekin on säädettävissä. en uskalla lyödä vetoa, jos sulla on joku jippo mistä hoksaat mikä on halpis ja mikä ei :)

Kerron sitten kun veto on lyöty. :)
No ei, en itsekään varmasti uskaltaisi oikeasti vetoa lyödä aiheesta, kun en mikään kultasilmä ole.
Pienemmällä hintaerolla ei eroja välttämättä kauheasti tule, mutta tyyliin 1700 ja 3500euron näytössä jo eroja on. Itse ainakin huomasin, kun niitä katselin useampia.
Sitten on eri asia, jos speksien kannalta täysin identtiset mutta toinen maksaa 1500e ja toinen jostain syystä 3500e, mutta eipä tälläisiä tapauksia taida pahemmin olla.

suurin ero on varmaankin sen värisävyjen aikarasteroinnin kanssa. monissa halvoissa plasmoissa värisävyt kaistoittuu eikä väriliuku siis näytä tasaiselta. kuvan prosessoinnissa on myös eroja.

Missä tällähetkellä myydään halvimmat lcd-televisiot?? Onko netissä joku hyvä ja halpa paikka?
Entä nuo saksan kaupat? Onko niistä turvallista tilata? Saksan kaupoista tuskin tulee ainakaan suomenkielisiä käyttöohjeita. Onko noissa saksan telkuissa ihan samat valikot (esim. samat kielivalikot) kuin suomesta ostetuissa? Muita ongelmia saksasta tilattaessa??

Edit: Mitä muuten kannattaa tällähetkellä ottaa huomioon telkkua ostettaessa? Paljonko kannattaisi väh. olla resoluutio, kontrastin suhde ym. ym.? Kun kyseessä on sellainen normaalihintainen telkku, niin mihin kannattaa siis kiinnittää eniten huomiota nuissa ominaisuuksissa?

Tulipa paljon kysymyksiä, no tyhmä kun ei tiedä.

Osaako joku sanoa sen onko noissa LCD-taustaprojektioissa samat ongelmat kuin tykeissäkin, eli hitaahko päällelähtemisvauhti kun lamppu lämpenee, melko lyhyt lampun kokonaiselinaika ja se että lamppu kuluu nopeammin jos telkkaa napsutetaan päälle ja pois? Vai onko vaadittava valoteho jotenkin pienempi ja elinikä pidempi?

Itsellä on tykki joka on tosi hyvä normileffakäytössä mutta samaan tekniikkaan perustuvaa telsua en kyllä haluaisi uutisten sivusilmällä katsomiseen..

Kertokaas mitä eroa on plasma ja lcd tv:llä käytännössä. luin jotain vanhoja vertailuja ja plasmassa ääni tulee myöhemmin kuin kuva. onko uusissa plasmoissa vielä sama ongelma?

Keskisillä 42 tuuman plasma TV:n saisi hintaan 1350€ LG oli merkki.

IsoDino sanoi:
Entä nuo saksan kaupat? Onko niistä turvallista tilata? Saksan kaupoista tuskin tulee ainakaan suomenkielisiä käyttöohjeita. Onko noissa saksan telkuissa ihan samat valikot (esim. samat kielivalikot) kuin suomesta ostetuissa? Muita ongelmia saksasta tilattaessa??

Itse olen tilannut saksasta tavaraa 4 tai 5 eri kaupasta ja kaikista tulee todella nopeasti. Pienemmät tavarat tulee samalla viikolla ja isommissa sitten jo seuraavalla viikolla viimeistään. Tietenkin edellyttäen, että tavaraa löytyy varastosta..
Ei minkään kaupan kanssa ole ollut ongelmia. Yksi luotettavimmista on varmasti technik direkt. Googlen kanssa voi hieman hakea tietoa saksan kaupoista. Ihan tuntemattomasta en lähtisi itsekään tilamaan.
Samanlaiset on valikot.. Ehkä kaikissa ei ole suomenkielistä valikkoa, mutta lontoo löytyy varmasti. Jossain taas voi saada ohjelmiston päivitettyä suomenkieliseksi.
Ainoa ongelma saattaa olla saksan tavarassa takuu. Mikäli on EU:n kattava takuu, kuten esim sonylla, niin silloin ei kauheita ongelmia ole. Ainoa ero tavaran hajotessa on, että se pitää itse viedä korjaajalle tai sitten kutsua korjaaja kotiin ja joutuu maksamaan matkakulut.
Suomen ostoissa taas ei joudu maksamaan matkakuluja tai tulevat itse hakemaan paikanpäältä. Näin ainakin töllöttimessä.

Edit:

Ja ei niitä speksejä kannata hirveästi tuijottaa. Jos ei huomaa mitään eroa, niin turhaa sitä liikaakaan on maksaa. Menee täällä Suomessa vain tuijottelee eri töllöjä ja kun se miellyttävä löytyy, niin sitten vertailee vaikka saksan hintoihin.

Raven sanoi:
Itse olen tilannut saksasta tavaraa 4 tai 5 eri kaupasta ja kaikista tulee todella nopeasti.

Njaa, itse olin töllöä ostamassa puolivuotta sitten ja tein tarjouspyynnön benqun 38tuumaisesta kaikkiin saksan hintaseurantojen halvimpiin liikkeisiin n. 10kpl. Puolet ei vastannut mitään emaileihin, kolmasosa ei alkanut lähettämään suomeen ja lopuilla ei tavaraa ollut. Toki suuriin osa näistä liikkeitä joilla ei edes eng kielistä saittia.

Postimaksut vaihtelee ainakin töllöissä kovasti, jotkut kärrää paketin ovelle 20eurolla ja jotkut ottavat yli satasen enemmän.

Back
Ylös Bottom