300kg:n mave mahdollinen kaikille natuna?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
... etten hyvin suurella todennäköisyydellä tule vetämään ikinä 300 maasta.
Heh.
Itsellä oli vuosia ja vuosia semmoinen ajatus että 370kg vedän joskus. En tosiaan tiedä mistä se luku tuli päähän.

Aikaa kului. Sitten kun vedin 10v treenin jälkeen ekan kerran 200kg niin tajusin että taitaapi aika loppua kesken 😄

Toki paljon olis voinu tehdä erilailla mutta samapa tuo nyt on.

Onko jengillä jakaa kokemuksia, esim. missä kohtaa 10-15v treenivuoden jälkeen alkoi "natumaksimi" tulla vastaan? Ei siis pelkässä mavessa, vaan yleisesti. Itseasiassa mave on mielenkiintoinen esimerkki, koska se on omalla kohdalla oikeastaan ainoa liike, jossa kehitystä tuli n. ekat 5 treenivuotta putkeen. Eli eka kerta salilla oma paino 60kg, ja maven sarjapainot 60kg. 5-6 vuotta myöhemmin oma paino 95kg ja maven sarjapainot 210kg. Silti esim. penkissä ja kyykyssä on tullut kehitystä ton jälkeen, mavessa ei. Mutta penassa ja kyykyssä oli myös paljon enemmän stalleja, ja hidasta kehitystä, toisin kuin vedossa. Eli "natumaksimi" tuli ikäänkuin viiveellä vastaan.

Natumaksimi tulee varmaan suurimmalla osalla miehiä siinä vaiheessa vastaan, kun alkaa saamaa fjöösaa kohonneiden voimatasojen nostaessa itsetuntoa?
no ei. semivitsi.

Itsellä natumaksimi tulee vuosittain vastaan. Olkapäät on paskana kumpainenkin, joten en ollut ikinä yli 130 penkistä nostanut ennen viime alkuvuotta. Otin ravinto-ohjelman ja tilasin vitamiinit fitnestukusta. Söin säntillisesti ja kävin 3 kertaa viikossa salilla. Pari kk ja 140 nousi. Täähän ei nyt 110 kiloselle pullukalle ole mikään huipputulos mutta silti tässä iässä (37) se oli mielestäni aika yllättävää.

En tiedä onko asiaa tutkittu mutta itse nyt Ouran omanneena olen alkanut tehdä johtopäätöksiä unen laadun merkityksestä. Itsellä on syvää unta (joka siis on juurikin lihaksille hyödyksi) todella paljon, huomattavasti enemmän kuin keskiarvo ja kehityn salilla jos (huom! jos) muistan syödä hyvin. Minua on luultavasti "vaivannut" siis koko elämäni tämä kyky saada syvää unta hyvin ja joka yö. Koska voimatasollisesti olen hypännyt huomattavasti säntillisemmin treenaavan kaverin ohi, vaikka työ, ravinto ja treeni on ollut huonommalla pohjalla (ja ehkä myös ryyppäämistä oli huomattavasti enemmän).

Itse olen maasta saanut 250. Alotettiin kaverin kanssa samoista, eli 100kg nyt tuli jo heti sarjapainoksi ja kaverilla tökkäs 150kg:n kohille sarjat mutta minulla meni 200 asti helposti. En voi sanoa mikä oli se lähtötaso, koska ei tullut heti mitään ykkösiä kokeiltua. Mutta puolisen vuotta meni ja 200 oli tangossa. Tietty tätä ennen oli ylätaljaa jne. vempattu kyllä huolella. Syytän parempaa unenlaatua tietämättä asiasta tuolloin. Eli olen tietämättäni saanut syvää unta paremmin ja täten voimatasot ovat kasvaneet nopeammin, koska palautumiseni on ollut parempi kuin kaverilla jolla oli univaikeuksia.

En ollut ennen tämän vuoden tammikuuta nostellut maasta n.8vuoteen kunnolla.3 treeniä (1 krt viikko) ja 180:llä meni vitonen. Sitten tuli korona. Pitää alottaa tässä pikkuhiljaa uudelleen ja katsoa mihin sitä pääsee.

Mutta siis itse kysymykseen, niin uskon että osalle ihmisistä ei ole mahdollista päästä mavessa edes 200:n. Ja tarvitaan sekä omistautumista, että lahjakkuutta 300:n ja se on harvojen herkkua sen kilomäärän nykiminen.

No kyllä se on myönnettävä että 300 on vähän sellainen 200 raakapenkki.
Sitä rikkoo aniharva edes doupeilla realiteeteissä. Meilläkin on nähty 430 pinnamavea, 200 paitapenkkiä, 200+ lankkua ja slingshottia,
on sm-mm mitaleita. MUTTA raw 200 penkki x0 ja mave 300 x0, eikä johdu siitä että sarjat olis pieniä.
Käsittääkseni huhujen mukaan yksi saaaatanan iso ukko aikaan oli kaiken syöny mitä rajantakaa oli tarjolla ja ton tehny, mutta ku oltii pikkumiehiä ni se oli jo vanha raihna, ei kerinny tutustua, pointti siinä että varmasti 2+m ja elopaino lähempänä sitä kahta kuin yhtä sataa... Että sellasia helppouksia.

Ite oon ollu jostain 15-16v:stä asti pääosin yli 100kg, 17v taisin nostaa 200 mavesta, mutta siinäkohtaa kehitys ja panostus oli sitä luokkaa että epäilin että jää 250kin ikinä saavuttamatta[siis niinpäin että ihan kaikki pyöri treenin ehdoilla ja ympärillä], jotenkin sen tajusi että musta ei tulisi koskaan 300 miestä vaikka mitä tekisin.(ja tavallaan olen oikeassa kun noilta pohjilta en sitten siihen uhrannut joten jäi onnistumatta :) ). Mutta väitän että itselleen rehellinen ihminen tuntee kehossaan sen kun seuraavat 100kg ei enää tuu :puntti: .

Mun ajatus että onnistuu "keltävaan terveeltä" ni en aatellu just mitään hirveitä negatiivisia geenejä omaavia tällä.
Ei nimittäin taida enää riittää 173cm suomalaisen miehen keskimitaksi mitä näitä uusia kattelee.
+sisälsi ajatuksen siitä että vedetään kotona sumona tunaa ja riisiä ämpäristä ja leikitään kyykkyleikkiä illalla ja perjantaisin voimakyykkyleikkiä...

Viimeksi muokattu:
Kyse oli siis kaiketi raw-nostoista (tubevideoissa 9/10 on ainakin remmit) ja testattuna (vielä harvempi). 300 kg on paperia Saariolle ja Hautalalle, mutta edellinen on jotain 150 kg ja jälkimmäinen sarjassaan maailman paras. Kyse on samasta kuin onko 200 kg:n penkki mahdollista natulle. Sen piti olla mahdotonta, mutta ei ole. Alle satakiloinenkin siihen pystyy, mutta on jo erittäin harvinaista.
Teoriassahan kaikki on mahdollista, mutta ei käytännössä.
Joku mainitsi pikajuoksun. No, jos et käytännössä kylmiltään juokse satasta alle 11 sekunnin, ei sinusta tule huippusprintteriä, edes teoriassa. Meillä Suomessakin on ollut nuoria poikia, jotka pinkoo satasen selvästi alle 11:n (17-vuotiaiden SE muuten 10,31). Sitten treenataan ja päästään ehkä 10,50:een, treenataan taas vuosiakin ja ajat ei välttämättä parane yhtään, voivat huonontuakin. Nopeus lienee ominaisuuksista luontaisin, jos et ole nopea, et ole nopea. Voimaa ja kestävyyttä voi kehittää suhteessa enemmän, mutta ei se ero nyt kauhean iso ole.

About 17 vuotta treeniä takana ja 200kg antaa vielä odottaa itseään. Muutaman ensimmäisen vuoden aikana kehitystä tuli vielä kohtalaisesti eli 127,5kg - > 162,5kg kehitys tuli tosiaan ihan muutamassa vuodessa. Viimeisen olisiko 5-6 vuoden aikana onkin ollut sitten hiljaisempaa, eli maksimit tällä hetkellä 185kg. Välillä on kovakin luotto siihen, että se 200kg vielä joskus tulee, mutta toisinaan kun tullaan treenaamisesta huolimatta takapakkia, niin usko on koetuksella. Tällä hetkellä antaisin noin 50-50 oddsit sille että tuon joskus nappaan. Ja mistään ihan höyhensarjalaisesta ei kuitenkaan kohdallani puhuta, vaan painoa runsaasti yli 100kg. Taitaa olla välitykset tosin melko epäoptimaaliset maveen, penkissä olen ottanut kuitenkin 120kgx8, mikä nyt ei absoluuttisesti kova rauta ole, mutta verrattain kylläkin.

Eli tosiaan, sitä mieltä minäkin että aiheen saisi vaihtaa debaattiin siitä onko 200kg natuna mahdollista kaikille. 300kg täysin utopiaa vaikka vetäisin ns. rekkalastillisen.

About 17 vuotta treeniä takana ja 200kg antaa vielä odottaa itseään. Muutaman ensimmäisen vuoden aikana kehitystä tuli vielä kohtalaisesti eli 127,5kg - > 162,5kg kehitys tuli tosiaan ihan muutamassa vuodessa. Viimeisen olisiko 5-6 vuoden aikana onkin ollut sitten hiljaisempaa, eli maksimit tällä hetkellä 185kg. Välillä on kovakin luotto siihen, että se 200kg vielä joskus tulee, mutta toisinaan kun tullaan treenaamisesta huolimatta takapakkia, niin usko on koetuksella. Tällä hetkellä antaisin noin 50-50 oddsit sille että tuon joskus nappaan. Ja mistään ihan höyhensarjalaisesta ei kuitenkaan kohdallani puhuta, vaan painoa runsaasti yli 100kg. Taitaa olla välitykset tosin melko epäoptimaaliset maveen, penkissä olen ottanut kuitenkin 120kgx8, mikä nyt ei absoluuttisesti kova rauta ole, mutta verrattain kylläkin.

Eli tosiaan, sitä mieltä minäkin että aiheen saisi vaihtaa debaattiin siitä onko 200kg natuna mahdollista kaikille. 300kg täysin utopiaa vaikka vetäisin ns. rekkalastillisen.

Sullakin jo vuosia takana, mutta heitän kaks konstia ilmoille, jotka jos ovat kokeilematta vois tuoda kympin pari?

1) Treenaa pelkästään apu, nopeus ja ylikuormaliikkeitä tovi(esim. kokeeksi 1 treenijakso, mitä lie sitten 2-4kk?)
Eli esim:
-lankkupenkki, pukilta veto, korkea boxikyykky/prässi about maven lähtökulmilta
-lattiapenkki, rive, boxikyykky
-vinopenkki, etukyykky, sjmv
(-jos pystäri pääliikkeenä niin kait sitten työntö, vauhtipunnerrus ja military)
[tää on joku vanha wsb-uskomus] liittyi siihen kun ei kuitenkaan voi varustenostoja kokoaikaa ottaa + ihan normaalit nostot ei korreloi edes teknisesti kuitenkaan suoraan varustenostoon. Mutta ärsykevaihteluna tällainen on yleensä vähänkin peruskaavoja noudattelevalle aika suuri ja sehän kelpaa ilman varuste aspektiakin :)

2) Treenaa muutama kierto pelkkää kyykkyä ja keskivartaloa hitosti, 3x viikkoon. 1x viikossa - kahdessa mavea sellanen joku kiva nouseva lämmittelypyramidi ja 1x työsarja 2-8 toistoa päivän fiiliksen mukaan, mieluiten 0 varastoon mutta siististi.

Sullakin jo vuosia takana, mutta heitän kaks konstia ilmoille, jotka jos ovat kokeilematta vois tuoda kympin pari?

1) Treenaa pelkästään apu, nopeus ja ylikuormaliikkeitä tovi(esim. kokeeksi 1 treenijakso, mitä lie sitten 2-4kk?)
Eli esim:
-lankkupenkki, pukilta veto, korkea boxikyykky/prässi about maven lähtökulmilta
-lattiapenkki, rive, boxikyykky
-vinopenkki, etukyykky, sjmv

Tällä hetkellä kokeilussa suuri panostus nimenomaan nopeusominaisuuksiin ja tuntuisi ottavan nyt tuulta alleen. Jotenkin käsittämättömästi olen onnistunut täysin laiminlyömään tuota nopeusaspektia ihan joka saralla. Eri liike, mutta vauhtipystäri kehittyi noin kuukaudessa 95kg maksimista 3x5x90kg ihan sillä, että katsoin muutaman tekniikkavideon ja oikeasti keskityin siihen potkun nopeuteen. Nyt mavessa vähän samanlaista projektia menossa, höystettynä irrroitukseen keskittyvillä apuliikkeillä.

Täytyy muistaa myös vammat. Monella olisi rahkeita vaikka mihin, mutta kroppa sanoo sopimuksen irti ja kehitys loppuu siihen. Vammoilla ei silti voi jossitella. Ne kuuluvat kuvioihin. Näkisin että vahvat nivelet ja muut tukirakenteet vaativat hyvää geenilottoa. Jos kroppa on kuin paperia, matka katkeaa vammoihin. Tai jos paskoo paikkansa huonolla tekniikalla tai liian kovalla ryskämisellä. Kyse on siis muustakin kuin pelkästä voimantuotto potentiaalista. Vammojen välttäminen on isossa roolissa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mave-ketjut on vaarallista luettavaa, kun tulee kova himo palauttaa kuningasliike ohjelmaan. Itse parhaimmillani kaukana 300:ta, taisi 240 tulla, mutta pariin kertaan kun selkä jumahti niin, että sängystä pääsi ylös kolmantena päivänä, alkoi miettiä onko se sen arvoista. Siis aikuinen mies sänkypotilaana kolme päivää ja tetsaten kuselle muksun pottaan. Ylevä fiilis.

Se on juuri tuo mitä Predatori sanoi. Kerran kun kunnolla selän paskoo, jatkuvasti oli pelko perseessä vetäessä. Ja aina kunnon lämmittelyt ja venyt mukana kuvioissa ja tekniikkakin ainakin suht hyvä. Haikeeta, on se vaan hieno liike!

Sen verran lisäyksenä, että geenit ja välitykset isossa roolissa luonnollisesti. Aina ollut aika onneton penkkaamaan ja kyykkäämään, mutta mave koheni helposti. Ekalla kerralla 100kg ylös ja muutaman kuukauden sisään 150kg. Hävettää tunnustaa, mutta oli kyllä ihan helvetin hirveä kissanselkämave. Sitten kun tajusi tekniikan päälle, ei mennyt kauaa että 200kg rikki. Mun mielestä sen jälkeen kehitys oli paljon kiinni siitä, että tankoon piti vaan uskaltaa lisätä rautaa.

Vammoista >90% tulee itse aiheutetusti, jos aidon kriittisesti analysoidaan vamman syntymistä. Oikeita shit happens/huono tuuri vammoja tulee oikeasti tosi vähän.

Tällä hetkellä kokeilussa suuri panostus nimenomaan nopeusominaisuuksiin ja tuntuisi ottavan nyt tuulta alleen. Jotenkin käsittämättömästi olen onnistunut täysin laiminlyömään tuota nopeusaspektia ihan joka saralla. Eri liike, mutta vauhtipystäri kehittyi noin kuukaudessa 95kg maksimista 3x5x90kg ihan sillä, että katsoin muutaman tekniikkavideon ja oikeasti keskityin siihen potkun nopeuteen. Nyt mavessa vähän samanlaista projektia menossa, höystettynä irrroitukseen keskittyvillä apuliikkeillä.
Vauhtipunnerruksessa saa tekniikan parannuksella helposti 5-10kg ilmaiseksi lisää. Monella on jalkapotku liian hidas ja pitkä. Lyhyt ja terävä oikein ajoitettu potku auttaa enemmän. Myös keskikropan ja pakaroiden käyttö sekä kyynärpäiden asento vaikuttaa paljon. Sinänsä tulosparannuksessa ei ole kyse nopeus ominaisuuksien kehittymisestä, vaan tekniikan parantumisesta. Nopeusvoima treeni toimii hyvin vauhtipunnerrukseen. Itse jauhoin 6x2 settiä (70-75% maximista) joka toinen treeni. Ohjelman lopulla tanko suorastaan lensi ylös.

Se on juuri tuo mitä Predatori sanoi. Kerran kun kunnolla selän paskoo, jatkuvasti oli pelko perseessä vetäessä. Ja aina kunnon lämmittelyt ja venyt mukana kuvioissa ja tekniikkakin ainakin suht hyvä. Haikeeta, on se vaan hieno liike!
Minä paskoin selän jo parikymppisenä mavella. Kunnon pullistuma ja pitkä saikku. Iskias kipuja on edelleen, vaikka vammasta 20 vuotta. Lisäksi iskias säteilevä takareisi jäi kireäksi. Saa loppuelämän varoa ettei ylikuormita selkää kovilla mave seteillä. Provosoi heti iskias oireita. Kuvauksissa näkyi vielä 2020 vuonna hermojen ahtaumaa ja puolittaisia pullistumia vaikka olen säästellyt selkää. Laskin yksi yhteen ja valitsin terveyden. En ala paskomaan selkääni uudelleen maven takia. Varmasti ois 40-50kg ilmaa mave enkassa, mutta yhdentekevää mavetanko 180 vai 230kg.

Vammoista >90% tulee itse aiheutetusti, jos aidon kriittisesti analysoidaan vamman syntymistä. Oikeita shit happens/huono tuuri vammoja tulee oikeasti tosi vähän.
Sanoisin myös että vammat tulevat kuin tilauksesta jos harrastaa tosi urheilua tavoitteellisesti. Onhan se selvä jos tekee kyykky-pena-mavea 20 vuotta putkeen, niin kroppa on paskana. Sumo mave + leveä kyykky yhdistelmä paskoo lonkat halusi tai ei. Oman kaupungin voimanostajista ehkä 80% on lopettanut parin vuoden sisään lonkka, selkä tai olkapäävammoihin. Nuoria alle 30v nostajia. Yksipuolinen kuormitus hajottaa aina. Oli lajina mikä tahansa.

Sanoisin myös että vammat tulevat kuin tilauksesta jos harrastaa tosi urheilua tavoitteellisesti. Onhan se selvä jos tekee kyykky-pena-mavea 20 vuotta putkeen, niin kroppa on paskana. Sumo mave + leveä kyykky yhdistelmä paskoo lonkat halusi tai ei. Oman kaupungin voimanostajista ehkä 80% on lopettanut parin vuoden sisään lonkka, selkä tai olkapäävammoihin. Nuoria alle 30v nostajia. Yksipuolinen kuormitus hajottaa aina. Oli lajina mikä tahansa.
Sanoisin kyllä vähän samaa. Vammoja on niin monenlaisia. Akuuteissa vammoissa varmaan suurin osa onkin omaa tyhmyyttä, mutta sitten on niitä joilla selkä naksahtaa mavessa tai kyykyssä vaikka mitään ei tehty väärin. Ja sitten on ne pidemmällä aikavälillä kehittyneet vammat. Alkaa mullakin olla sen verran ikää, että joka treeni on erilaisten ongelmien kanssa painimista. Jos olkapäät ei temppuile niin sitten kyynärpäät. Usein molemmat. Erilaisia jumeja on lisääntyvissä määrin. Nuorempana ei tarvinnut edes miettiä mitään kehonhuoltoa ja nykyään se on tärkeämpää kuin treeni eikä siltikään pysy vaivat poissa.

Sanoisin kyllä vähän samaa. Vammoja on niin monenlaisia. Akuuteissa vammoissa varmaan suurin osa onkin omaa tyhmyyttä, mutta sitten on niitä joilla selkä naksahtaa mavessa tai kyykyssä vaikka mitään ei tehty väärin. Ja sitten on ne pidemmällä aikavälillä kehittyneet vammat. Alkaa mullakin olla sen verran ikää, että joka treeni on erilaisten ongelmien kanssa painimista. Jos olkapäät ei temppuile niin sitten kyynärpäät. Usein molemmat. Erilaisia jumeja on lisääntyvissä määrin. Nuorempana ei tarvinnut edes miettiä mitään kehonhuoltoa ja nykyään se on tärkeämpää kuin treeni eikä siltikään pysy vaivat poissa.
Sama mulla. Nuorempana ei kukaan tehnyt kehonhuoltoa meidän salilla. En itsekään. Eikä koskaan ollut vammoja. Nykyään kehonhuoltoa on samanverran kuin punttia. Kroppa kankeampi kuin perus mummoilla. En edes muista milloin ei olisi ollut joku vamma tai kolotus päällä. Voimailu on antanut paljon, mutta on myös vienyt paljon. Jos voisin elää nuoruuden uudelleen, en olisi vetänyt punteilla kroppaa näin jäykäksi ja rikkonaiseksi. Kunnollinen kehonhuolto vastaa treeniä mun mielestä. Kun se tehdään ajan kanssa ja ryhmässä. En laske 2x viikossa 15 minsan kotivenyttelyä kehonhuolloksi.

Tavoitteellinen tosi urheilu ei oo terveellistä, missään fyysisessä lajissa. Kääntäen voikin sanoa että jos treenaa "terveyden" takia niin on ei-tavoitteellinen. Yksipuolinen kuormituskin on itse aiheutettua, monipuolisuutta voi aina ohjelmoida mukaan. Sumo mavea ja lonkkia en kyllä allekirjoita, riippuu lonkkien rakenteesta ja kapeat voi paskoa kroppaa enemmän jos lonkat on rakenteeltaan leveällä asennolle.
Vammat tulee silti lähes aina kun ko. rakenteen kuormitusraja ylitetään hetkellisesti tai pidemmän aikavälin kautta. Jto:n teksteissä on aika paljon vinkkejä tuon hallintaan jos lukee tarkkaan.

No, jos et käytännössä kylmiltään juokse satasta alle 11 sekunnin, ei sinusta tule huippusprintteriä, edes teoriassa. Meillä Suomessakin on ollut nuoria poikia, jotka pinkoo satasen selvästi alle 11:n (17-vuotiaiden SE muuten 10,31). Sitten treenataan ja päästään ehkä 10,50:een, treenataan taas vuosiakin ja ajat ei välttämättä parane yhtään, voivat huonontuakin. Nopeus lienee ominaisuuksista luontaisin, jos et ole nopea, et ole nopea. Voimaa ja kestävyyttä voi kehittää suhteessa enemmän, mutta ei se ero nyt kauhean iso ole.

Jos ei oo voimaa niin ei oo voimaa, 17vee kundiĺla yli 300 mave reilusti:

View: https://www.instagram.com/p/CE6H0npH6v_/?igshid=fkpcdpczg243

Ei edes ulospäin näytä siltä että ois noin kova, mut on ainakin kaverilla käydä hyvä tuuri geenilotossa

Back
Ylös Bottom